Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasit i bete?  (läst 3835 gånger)

Sana

  • Inlägg: 24
Parasit i bete?
« skrivet: 03 maj-15 kl 22:14 »
Hej
Jag undrar,  -
Om getterna och betet är parasit-fritt, hur uppstår då parasiter?

Känner mig jätte okunnig :-) 
Och kanske man i förebyggande syfte ska ta prov på geten till hösten? H u r gör jag ?

Hoppas någon kan vägleda mig, så jag inte gör misstag :-)

Tack

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasit i bete?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-15 kl 00:17 »
Om du vill ta prov så gör man ett så kallat träckprov. Du samlar lite träck/bajs i påsar och skickar in till vidilab tillammans med följesedeln som du skriver ut från deras hemsida. På följesedeln fyller du i ditt namn etc och vilket prov du vill att de ska ta. Det enklaste provet kostar runt 400kr inkl moms, och du kan skicka träck från 3 individer. Kolla under prislista på hemsidan så är det koden som står längst upp.
Om det visar sig att du behöver hjälp med att tolka resultatet som du får via mail dagen efter, kan du ringa veterinären som står på deras hemsida, eller så ringer du distriktsveterinärerna. De skriver ut avmaskningsmedel.

Parasiter uppstår väl inte i tomma intet, men även andra djur som rådjur sprider väl parasiter?
Getterna är ofta inte helt parasitfria, såvida du inte plockat med dig flaskkillingar som aldrig varit ute på bete, och ingen har betat marken på många år?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasit i bete?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-15 kl 06:27 »
Olivia.k har koll på detta!
Det vettigaste att göra är att ta ett träckprov redan nu. Till hösten har de ju hunnit sprida eventuella parasitägg på dina beten. Oavsett om det behövs avmaskas eller ej så vet du åtminstone läget efter ett prov!
Pratade du med säljaren hur hen hade det med parasitkontroll?
Är det några djur som gått på dina beten innan och isf vilka? Får och getter har i mångt och mycket samma inälvsparasiter, eftersom de båda tillhör gruppen Små idisslare. Kor, som är Stora idisslare, har mestadels andra parasiter. Hästar och grisar är enkelmagade djur, och jag tror inte de ska ha gemensamma parasiter med getter, men jag har inga såna djur själv, så jag är inte så insatt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Parasit i bete?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-15 kl 12:07 »
Olivia och skräptanten... :-)
Tack så jätte mycket for er bra och tydliga svar. Vilken lättnad.
I förra sekel har det gått kor ... annars inga djur.
Rådjur har jag aldrig på min tomt... jag såg en räv för 3 år sedan gå förbi.
Min get är avmaskad från säljare .... och nya killingen är född hos mig .  Men som ni säger.... det kan finnas inneboende ägg etc ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasit i bete?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-15 kl 14:07 »
Min get är avmaskad från säljare .... och nya killingen är född hos mig .  Men som ni säger.... det kan finnas inneboende ägg etc ?

Ja, det är inte helt lätt att bli av med parasiter. De har livscyklar så om man avmaskar i fel tid så kan de finnas kvar inom djuret ändå. De övervintrar även i djuren, så att avmaska på vintern är inte bra. Man måste även ge rätt dos. Har kommit fram att man gett i Sverige för låg rekommenderad dos på valbazen exempelvis. Doseringen som står på förpackningen är dosen för djurslaget "får" och getter ska ha mer än får, så ger man "fårdosen" så kan de också ha kvar parasiter. Det är också olika doseringar beroende på vilket mask man avmaskar emot. Det finns även besättningar som har resistenta parasiter där avmaskningsmedlet inte tar, och förra året fick en hel får-besättning avlivas för de hade resistenta parasiter.
Köper man in djur rekommenderas även att man tar träckprov igen efter avmaskning och ser om det är 0.

Så även om din get är avmaskad så är det inte 100% säkert att den inte har med sig parasiter till din gård.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Parasit i bete?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-15 kl 14:31 »
Tack Olivia!

:-) nu känns det jätte tydligt.... det är prov som gäller! 
Jag väntar 2-3 veckor m detta.... för då har jag 2 nya hem.  Även dessa blir avmaskad från säljare .... men prov är det vi gör... som du säger :-)

Tack igen!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasit i bete?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-15 kl 07:08 »
Fast det är rekommenderat att avmaska före betessläppet, så att getterna har en 4-5 dagar på sig inne i lagården att bajsa ur sig resterande döda maskar och ägg, så de inte gör det på betet. Säger min veterinär.
Lämpligt är att ge en dos, men 2 dagar i rad. Endosbehandling räcker ofta inte till getter, som har snabbare matsmältning än får.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Parasit i bete?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-15 kl 00:35 »
Åååh nu blir jag förvirrad.
Jag ska väl ta träckprov innan avmaskning. ... för att se vilka parasiter vi jagar? :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasit i bete?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-15 kl 07:22 »
Ja, du ska ta träckprov, men jag tycker att du ska göra det nu och inte vänta till när de andra getterna kommer. Behöver du avmaska är det bra att göra det innan betessäsongen börjar, så de kan bajsa ur sig parasitäggen inne i lagården och inte ute på betet. Det är inte så kul att behöva stänga in dem mitt i sommaren bara för att de ska avmaskas, det lär de inte uppskatta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Parasit i bete?
« Svar #9 skrivet: 12 maj-15 kl 13:08 »
Tack
Hur ofta ska de avmaskas? Hon vart avmaskad oktober.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasit i bete?
« Svar #10 skrivet: 12 maj-15 kl 14:20 »
Tack
Hur ofta ska de avmaskas? Hon vart avmaskad oktober.

Det beror väl på.. brukligt är väl att man tar träckprov i mitten av april. Om det visar parasiter öven en viss gräns (fråga veterinär, jag vet ej, men jag gissar på 150-200epg ägg) så bör man avmaska, men har man få parasiter så kan man hoppa över avmaskningen.

Vissa som är med i fårhälsovården får ju 2 träckprov per år, som ingår i medlemsavgiften, så då skickar de träckprov igen på hösten när de skiljt av lammen/killingarna.
Om man upptäcker att man exempelvis har stora magmasken i besättningen på våren, så rekommenderas ytterligare avmaskning på hösten innan installning har jag läst. Så antal avmaskningar beror på vilka parasiter du brottas med.

Viktigt är ju också, att om träckprovet visar väldiga mängder parasiter, och du avmaskar, att du då har rena beten att släppa dem på. Annars kommer de ju bli smittade igen. Känns ju lönlöst att lägga ned pengar på träckprov och medicin om man sen inte kan ge dem rena beten?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Parasit i bete?
« Svar #11 skrivet: 13 maj-15 kl 12:38 »
Jupp.  Mycket svårare att få/hålla betet parasitfritt än djuren.  Om det finns rådjur i trakten, kan de också föra med sig såväl utvärtes som invärtes parasiter.  Stackarna, ingen avmaskar dem ...

  Känn dig inte okunnig, vi träffas ju här för att lära av varandra!  :D  Men om du är så lyckligt lottad att både dina djur och deras bete är parasitfritt, då säger jag GRATTIS!!!  :D :D

« Senast ändrad: 13 maj-15 kl 12:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Parasit i bete?
« Svar #12 skrivet: 19 maj-15 kl 00:39 »
Jupp.  Mycket svårare att få/hålla betet parasitfritt än djuren.  Om det finns rådjur i trakten, kan de också föra med sig såväl utvärtes som invärtes parasiter.  Stackarna, ingen avmaskar dem ...

  Känn dig inte okunnig, vi träffas ju här för att lära av varandra!  :D  Men om du är så lyckligt lottad att både dina djur och deras bete är parasitfritt, då säger jag GRATTIS!!!  :D :D

Så här långt borde betet vara rent.... och träckprov är lämnat.  Hoppas vi fåt en bra början ....


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasit i bete?
« Svar #13 skrivet: 19 maj-15 kl 07:18 »
Då hoppas vi på ett bra resultat av träckprovet - alltså ett lågt antal ägg :) ! ...Eller kanske t o m 0?

(Om du vill göra såna här gula smileysar  ;) kan du klicka på någon av dem som står ovanför rutan där du skriver dina inlägg, så hamnar den automatiskt i inlägget!)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 6 användare
Gröfre Slissing, xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser