Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?  (läst 7684 gånger)

Sana

  • Inlägg: 24
Hej alla get ägare !

Min fina get gillar inte när jag går.... om det så bara är två minuter. Hon har killing som hon sköter mycket väl.
Jag undrar om andra har samma problem  ..... h u r kan jag ändra detta?
Hon accepterar vara ensam när hon ska vara i sitt sovrum (30m2) .... annars inte :-)

Tacksam för alla bästa tips ..... och ja! Vi är nog för tigth redan.

Sana

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-15 kl 08:36 »
Skaffa en annan ledargestalt.  Getter är flockdjur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 09:41 »
Sana, geten har sin killing och är inte ensam, de bildar en naturlig men liten flock. Är det en bockkilling skulle jag låta kastrera den vid 3-mån ålder (antagligen tidigare för afr. dvärgbockar) och behålla den hos geten. Möjligen skulle jag skaffa några  fler getter så "skrikgeten" får något annat att tänka på :). Om geten har det hon behöver i form av bete, utrymme och getsällskap skulle jag strunta i hennes bräkande efter dig som är ett ofog  ;).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 11:12 »
Jag håller med Skogsvilde. Getter är flockdjur och en get har inte mycket utbyte/sällskap av en liten killing. Det räknas knappast som get-sällskap, kanske som halvt sällskap.

Men hur lyckas man köpa en enda get? Säljer folk getter till dem som bara ska ha en get, eller har din andra get avlidit?

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-15 kl 13:40 »
Hej !

Tack så jätte mycket för alla bra svar.
Ja .... jag vet getter är flockdjur ... och inom kort ska hon få två till. Och ja.... get killingen är knappast  sällskap... bara arbete för henne. Men de fungerar bra och hon är en fantastisk mamma!

Jag har lappgetter... köpte två, bocken är utlånad. Nu ska hon få sin första dotter hem ... och dotter dotter :-)
Vill endast se att hon trivs...
Idag är hon hur lugn som helst, när jag lämnat henne.
Det kommer att gå bra alltsammans... kände jag behövde råd från andra .

Tack alla.... !!
Sana

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-15 kl 16:41 »
Om hon skriker, så finns det nog en orsak.  Men det kan vara mycket svårt att lista ut vad det handlar om.  Först blev jag rädd att du tänkte skaffa en främmande get, som din älskling kanske inte alls trivs med.  Men sina egna döttrar känner hon nog igen.  Men ...  det är inte alls säkert att hon vill ha deras sällskap, nu när hon har en till.  Att få småsyskon brukar innebära att man blir bryskt bortmotad från en öm moder som tills helt nyhligen skötte om en på bästa sätt.

  Om det hade varit min get hade jag nog i första hand satsat på "naturlig förökning".  Men, det är jag, det.  ;)

  I alla fall väldigt roligt både att du älskar din get och att du hjälper till att föröka en utrotningshotad ras!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-15 kl 18:18 »
Om det hade varit min get hade jag nog i första hand satsat på "naturlig förökning". 

Instämmer helt, Trollmor. Men mellan mödrar, döttrar och helsystrar brukar det vara mycket starka band när det gäller getter och de kan känna igen varandra även om de varit åtskiljda ett par år :).


Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-15 kl 06:38 »
Åååh tack så jätte mycket för alla fina svar :-)
De har varit åtskilda i 6 månader bara.... jag hoppas att hon kan få något annat att tänka på .... och fram för allt ... bilda sin egen lilla flock.
Min get skriker inte direkt... :-) hon är nu nog närmare bortskämd , - van vid mitt sällskap. 
När jag gått kämpar hon för att få min uppmärksamhet.... sen är hon tyst och lugn efter 10 minuter, när hon inser jag inte kommer , haha.

Jag är ny get ägare.... med alla de fantastiska erfarenheter det ger :-) 
Och hade inte byggd klart innan hon kom... så vi har byggd om hela logen tillsammans hela vintern.  12 timmars närvaro varje dag.  Så i mångt och mycket , är hon nog sällskaps sjuk :-)
Hon har 100 m2 log , 30 m2 sovrum ... och kan gå ut i en mindre utegård ... från logen.
Vi promenerar 1-2 timmar varje dag.... till hagen är färdigbyggd.  Om en vecka  är jag klar med första hagen.
Mina getter har allt det mat de behöver ...  jag kanske borde förenkla utbudet. .. när hennes familj kommer :-)  varje dag hela vintern har jag kapat träd och grenär  hon kan äta .... morgon och kväll.  Ständigt pågående att skaffa aktivitet... så hon inte hitter på oförberedda roligheter :-)

Tack ! Alla härinne  för er kloka svar .... jag läser flitigt alla inlägg. ... det känns helt fantastiskt att få ta del av er kunskaper.... tack för att ni finns ! ♡

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-15 kl 06:54 »
Trollmor :-)  -
Jag vill försöka få ihop de 4 getter till Huldas flock .. sen därefter öka naturligt .  Tänkte det är mer roligt för de små.... de är jämngamla 3 månader.  Vad tror du? :-)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #9 skrivet: 03 maj-15 kl 10:35 »

Jag vill försöka få ihop de 4 getter till Huldas flock .. sen därefter öka naturligt .

Det kommer säkert att gå bra om det är Huldas dotter och dotterdotter som kommer. Kanske lite småstökande i början, men inte säkert. Akta dig för att skämma bort dem, getter kan vara både intelligenta och manipulativa  ;)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #10 skrivet: 03 maj-15 kl 10:59 »
Med så mycket utrymme och sysselsättning borde det gå mycket bra.  Roligt att läsa om en som älskar sina getter!  Klart hon tyckte det var en jobbig omställning att bli lämnad när hon inte var V-A-N !!!  ;D

  Den getbostaden skulle jag gärna vilja se, om du hinner och orkar lägga ut ett par bilder.  För allas vår inspiration!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-15 kl 12:43 »
Tack så jätte mycket ... ja manipulerande är nog rätt ord... haha. Idag hade dom trav i logen.. Hulda har mycket instängd energi..... så nu vilar de tyst och lugnt.
Ja.... jag ska dela bilder med er .

:-) nu är det stängsel dags.
Hur många getter har alla ni som hjälpt mig här?

Återkommer m bilder från i vintras.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #12 skrivet: 06 maj-15 kl 14:43 »
Trav?  Hjälpte du dem på traven, eller hittade de på travandet själva?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #13 skrivet: 07 maj-15 kl 11:38 »
Haha ...
Jag är dansk så jag kanske har använt fel ord. Jag menar att de hade roligt och sprang fort :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #14 skrivet: 09 maj-15 kl 10:49 »
Haha, ja, språket kan ställa till det ibland.  Jag förstår nästan ingen danska alls!

  Getterna hittade alltså på själva att de skulle röra på sig.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #15 skrivet: 12 maj-15 kl 12:42 »
Kära Trollmor och alla här :-)

Nu har det löst sig.... tack!
Hulda har fått sin hage... och går lös också.... helt enkelt- hon behövde aktivitet!
Tack för att ni finns! 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #16 skrivet: 13 maj-15 kl 08:07 »
Hur många getter har alla ni som hjälpt mig här?
Min minsta grupp består för närvarande av en get och hennes tvillingkillingar (det blev för stökigt i den gruppen, så de 3 fick eget). Den största gruppen är 7 getter och alla deras killingar. Snart ska de alla släppas ihop :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #17 skrivet: 13 maj-15 kl 12:10 »
Aha, den här såg jag inte, tack Skräptanten!
Hur många getter har alla ni som hjälpt mig här?
Jag hade alla mina i en grupp.   Jag upptäckte att när de gick på födosök, bildade de oftast olika flockar om de var fler än 30, men var de färre än 15 så höll de nästan alltild ihop.  Så jag antar att en "naturlig" getflock består av mellan 15 och 30 individer av olika kön och ålder.  Jag hade för det mesta 2 vuxna bockar i flocken, killingarna oräknade.

Jag såg bara den här, jag:
Återkommer m bilder från i vintras.
Ser fram emot dem!   :-[  Tröst för mig som förlorat mina.  :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #18 skrivet: 14 maj-15 kl 08:36 »
Jag har valt att ha getter och bockar könsseparerade utom under betäckningen, samt delar på killingarna från 3 månaders ålder. Detta av två skäl:
1: Har en flocken könsblandad kommer getterna att få killingar två gånger om året, och det är för slitsamt för dem.
2: Små getkillingar kan brunsta tidigt, ibland redan före 3 månaders ålder, och bockar bryr sig inte om att en liten get som får en killing vid 8 månaders ålder är alldeles för liten - han hoppar på ändå! När då denna 8-månaders ska killa, är risken stor att både moder och killing dör.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #19 skrivet: 14 maj-15 kl 09:40 »
Hon skriker säkert för att hon är präglad på dig och älskar dig, du hör till flocken liksom. Hon är "mammig". :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #20 skrivet: 14 maj-15 kl 13:32 »
Just det, kärleken är besvarad, ömsesidig.  Är inte det härligt?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #21 skrivet: 18 maj-15 kl 23:08 »
Åååh
Tack för alla gensvar ...
Skräptanten, Trollmor och Nina :-)

Vad härligt .... nu vet jag hur mycket kunskap ni har! Så många getter och bockar ni har. Och jag har bara två än så länge.
Vilket äventyr ni har med så stora flockar :-)

Jag är jätte tacksam för all kunskap ni delar med er....! 
Jag är bara en person i mitt lilla hushåll... så någon jätte flock blir det inte. Stängsel bygg och annat
... :-) jag satsar bara på 4 och sen avel till slakt . Men helt underbart
Är det.
Nina..... Jaaaa... jag misstänker också att jag är en del av flocken.... haha. Hade ingen aning om att mitt liv skulle bli så :-)
Jag delar en bild  från i kväll.... godis för natten.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #22 skrivet: 18 maj-15 kl 23:11 »
Skräptanten. .. hur stor hage har din lilla grupp på 3 ?

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #23 skrivet: 18 maj-15 kl 23:16 »
Men Trollmor. .. hur klarar man ha så många getter.... som du?
Kan tänka mig ... vilket enormt arbete att organisera. Var det för mjölk eller?

Sana

  • Inlägg: 24
Kära Trollmor och alla här :-)

Nu har det löst sig.... tack!
Hulda har fått sin hage... och går lös också.... helt enkelt- hon behövde aktivitet!
Tack för att ni finns!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #25 skrivet: 19 maj-15 kl 07:14 »
Skräptanten. .. hur stor hage har din lilla grupp på 3 ?
De går nu ihop med de andra i den hagen. Jag har olika stora hagar, minsta är 3000 kvm (eller 0,3 hektar) och största är typ 2 hektar. Jag har både rena betesmarker inhägnade, dessa betas bara, sedan har jag även åkrar inhägnade, dessa slår jag för att ta hö, så får getterna beta det som växer upp efter höskörden längre fram på sommaren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #26 skrivet: 19 maj-15 kl 21:09 »
Men Trollmor. .. hur klarar man ha så många getter.... som du?
Kan tänka mig ... vilket enormt arbete att organisera. Var det för mjölk eller?
Hm, jag kanske inte klarade det så bra ...  Framför allt kan jag dela med mig av erfarenheten att de små liven är mycket svåra att slakta ...  För rara, för vackra, för snälla, saknar dem ...  Så det är nog bäst att du satsar på en liten flock från första början.  Fler än jag har råkat ut för att inte kunna fatta beslutet att göra av med en enda en.

  Och då blir de många ...   8) :-[

  Egentligen hade jag dem för de mjuka pussarna, men de gav även en del biprodukter: mjölk, kött, skinn, buskröjning ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #27 skrivet: 20 maj-15 kl 16:15 »
 o:)
Nu tycker jag att livet är helt fantastiskt! Vad glad jag blir av er svar...

Trollmor ..... jag förstår helt varför du behåller dem... jag är tokkär i mina också... haha. Skulle aldrig kunna slakta dem.....men! Om jag nu är duktig...  och försöker vara beslutsam... då ska jag slakta efter de 4 jag behåller. Mjölk känns självklart .... jag vet bara inte när jag ska börja. Hon har killing ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #28 skrivet: 20 maj-15 kl 18:29 »
Ja, visst är livet fantastiskt!  Jag brukade ta den mjölk som blev över när killingarna fått sitt.  Det brukade bli över åt mig när betet började:  Bete är "mjölkdrivande", geten ökar i produktionsförmåga.  Och killilngen upptäcker att det där gröna är ju GOTT!  Och mättande.

  Du kan börja mjölka genast, men räkna inte med att få några större mängder förrän det finns mycket grönt gräs att äta.  Det tar nog ändå ett tag för dig och geten att komma fram till en bra rutin för mjölkning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #29 skrivet: 21 maj-15 kl 06:44 »
o:)
Nu tycker jag att livet är helt fantastiskt! Vad glad jag blir av er svar...

Trollmor ..... jag förstår helt varför du behåller dem... jag är tokkär i mina också... haha. Skulle aldrig kunna slakta dem.....men! Om jag nu är duktig...  och försöker vara beslutsam... då ska jag slakta efter de 4 jag behåller. Mjölk känns självklart .... jag vet bara inte när jag ska börja. Hon har killing ?

Ofta är det praktiska saker som sätter gränsen för hur många getter en har. Tråkigt nog ;) . Hur mycket bete har jag? Hur mycket vinterfoder kan jag ordna? Hur många får plats (och håller sams) i min lagård?

Om du tänker dig att börja mjölka kan du skilja get och killing åt på natten och mjölka geten på morgonen. Sedan släpper du ihop dem igen efter mjölkningen, och låter dem beta ihop hela dagen tills du skiljer dem åt igen på kvällen och så vidare...
Du kan börja med detta frånskiljande när killingen kan äta grovfoder och dricka vatten själv under natten. Brukar vara vid några veckors ålder upp till en månad.
Läser du tidningen Åter? Har du sett att det har börjat en ny artikelserie om getter i det senaste numret: http://www.alternativ.nu/butik/åter/2015/åter-215.html
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #30 skrivet: 21 maj-15 kl 11:01 »
Du är klok, du, skräptant!  Goda råd TS fick där.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #31 skrivet: 27 maj-15 kl 01:45 »
Skräptanten
Tack så jätte mycket för utförlig vägledning till mjölkning !
Känner mig lyckligt lottad att ni delar med er.

Ja jag håller helt med .... det är många praktiska frågor all vaken tid i mitt lilla hem.
Jag har plats för 40 getter... och ja ... hö frågan är aktuell. Jag undrat bara om jag har tillräckligt m bete. Mina två har en halv hektar tillsammans... och hoppas det räcker för 4 getter :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: varför gråter min älskade get när jag lämnar henne?
« Svar #32 skrivet: 27 maj-15 kl 06:28 »
Ett halvt hektar kan räcka till 4 getter, eller gör det inte det. Svårt att säga, det beror på marken och växtligheten.
Att du har plats för 40 getter tolkar jag som att du har mer mark att hägna in till bete vid behov? Tråkigt nog är reglerna för EU-stöden till betesmark anpassade till en ko- eller fårnorm, vilket gör att såna marker där det finns mycket buskar och småträd och där getter älskar att beta, anses vara för igenvuxna och då får en inget stöd för de getbetena :-\ . Jag tror detsamma gäller marker som anses vara för otillgängliga - men inte för getter!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser