Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många eltrådar?  (läst 7462 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Hur många eltrådar?
« skrivet: 16 mar-15 kl 07:12 »
Funderar på enbart elstängsel till mina dvärgisar. Hur många trådar kan man behöva? Sex, sju?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-15 kl 07:39 »
Jag har fullsize-getter, sas (göingegetter), och jag har 3 eltrådar.

Nej, jag skojar inte!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-15 kl 07:49 »
Wow! Det låter ju lovande :D och de håller sig i hagen?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-15 kl 08:18 »
Jajamen, iaf de vuxna! Vissa småkillingar hoppar lite som de vill mellan trådarna, men det gör de oavsett hur många en har. De går aldrig långt, och kommer alltid tillbaka till sina mammor när ledargeten säger till.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-15 kl 17:30 »
Bissingen, kolla hos gården där du köper dina getter vilken typ av stängsel de är vana vid och om det har funkat.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-15 kl 22:01 »
Om de inte är vana vid elstängsel, så måste du lära varje individ hur det funkar, innan du kan lämna dem i den hagen.  Liksom för alla andra sorters stängsel, så gäller det framförallt att erbjuda fina förhållanden inne i hagen.  Då blir inte trycket mot stängslet så stort.  (Skräptanten är duktig på att ordna fint åt sina getter!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #6 skrivet: 09 maj-15 kl 11:47 »
Hejsan!

Långvarig smygare här på forumet, aldrig postat, men någon gång måste ju vara den första...  :)

Jag planerar inför inskaffande av getter (äntligen!!) och just stängslingen är det som känns mest nervöst. Att det eventuellt räcker med 3 eltrådar låter ju dock uppmuntrande! Skräptanten, du som använder 3 till dina getter, hur högt är ditt stängsel och hur långt mellan trådarna?

Och när jag ändå håller på, tack till alla här på forumet för er kunskap! Jag suger i mig allt jag kan, här från skuggorna... :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #7 skrivet: 09 maj-15 kl 13:43 »
Välkommen in hit i lagårdsljuset, Blyerts :D !

Jag har nedersta tråden på 20 cm över marken och översta på 90 cm. Mittentråden sitter inte exakt mittemellan, utan närmre marken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #8 skrivet: 11 maj-15 kl 10:20 »
Det är oftast enklare att stängsla in getter med mjölkjuver, eftersom de är mer rädda om sina juver än unggetter och killingar som hoppar ut och in genom trådar och nätmaskor litet hur som helst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #9 skrivet: 11 maj-15 kl 13:16 »
Välkommen från mig med, Blyerts!  :D  Det allra bästa "stängslet" är att ge dina älsklingar allt de kan önska sig innanför stängslet!  Bra mat, vatten, salt, mineral, vitaminer, sysselsättning, sällskap ...  Om du kelar mycket med dem, kan de få för sig att tycka om dig, och då kan det hända att du får dem i hälarna vart du än går - oavsett stängsel!  Jag antar att du läst tråden om geten som gråter så fort människan går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #10 skrivet: 13 maj-15 kl 09:57 »
Tack för välkomnandet och svaren!  :D  Har en väl kommit igång så går det lättare sen... :)

Jag vill ju gärna att mina framtida getter ska trivas och må hos mig! Min hagmark är ganska 'platt' och jämn, inte så mycket roliga stenar och stockar, osv (finns massor i en grannhage dock, jag är nyinflyttad men ska klura rätt på vem som äger den och om den används...  ::) ). Vad kan jag fixa som extra aktivering/berikning/sysselsättning för dem? Jag tänkte släpa in och göra stenrösen, sten ligger det gott om, men vad mer? Har ni några supertips?

Oh, en sak till... i en av hagarna finns en mindre damm. Brukar getter undvika vatten eller finns det risk att de 'går ner sig'? Ska jag skippa den hagen till getterna/hägna in dammen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #11 skrivet: 13 maj-15 kl 10:08 »
Det är nog bättre att göra ett rejält stängsel på en gång. Ett rovdjursavisande stängsel med galvat fårnät och 2 eltrådar, en på avståndsisolaterer en bit in, och en tråd ovanför.


Här är en bra fil på hur man bygger sådana stängsel. Jag tänker mig ett sådant som på sid 10, fast med högre fårnät och bara en tråd ovanför, och en tråd innanför nära marken.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #12 skrivet: 13 maj-15 kl 12:35 »
Ja, välkommen ska du vara!  :D  Jag ser fram emot dina rapporter om hur du förbereder för getterna.  Det känns extra fint att du förbereder noga, då är chansen stor att ni verkligen kommer att trivas ihop, du och "raggisarna".

  Om du har stora rovdjur i närheten, måste du tänka på det från början.  Tag alltid in getterna i ett säkert hus när du ska sova eller måste åka ifrån dem.

  Getter kan simma, men dåligt.  De flesta vill helst inte bli våta - varken i håret eller på fötterna!  Risken att de fastnar i dammen är därför liten - om de inte har något viktigt ärende dit, t ex att vattnet eller växterna är extra goda där.  I strandkanter kan sprängört växa, kolla det innan du släpper dit djur!   :o

  För säkerhets skull kan du göra en "landgång" åt dem, antingen med bräder att klättra upp på, eller gräva en långgrund kanal åt dem att promenera i land på, om de skulle misslyckas.

  Bästa aktiveringen är promenader, om du kan ordna det.  Getter vill egentligen gå ett par km varje förmiddag, och lika långt, ofta åt andra hållet, på eftermiddagen, för att fylla våmmen.  På middagen kan de gå hem för att idissla, och på kvällen vill de gå hem för att sova.  Mycket hemkära djur, om de inte kommer hem på kvällen så blir jag orolig.

  Om marken är platt eller kuperad spelar mindre roll än vad som  växer på den.  Getter vill ha omväxling, och egentligen är de buskröjare.  Sälg, asp, ask, en, tall, fruktträd ...  all bark smakar gott!

  När du inreder deras nattbostad, så passa på att från första början göra det enkelt för dig att fodra och vattna dem!  Det måste ske även de dagar då du har vinterkräksjukan ...   :P :o  Helst en automatisk vattenkopp som fungerar året om, har du tillgång till el är det enklast, i annat fall får du tänka till så att det blir lätt för dig att hålla rent och fylla på.  Även vinterfoder (hö och ev lövknippen om du orkar samla) bör du kunna servera utan för mycket jobb.  Och så utgödslingen, förslagsvis varje vår.

  En plats för "saltbuffé" är också lämplig att planera in från början.

  Vad ska du ha djuren till?  Om det är kombinerat trevnad och självhushåll, så planera även in en mjölkningsbox, där du kan stå eller sitta bekvämt och mjölka getter, som villigt hoppar upp på bänken där godis serveras.  Där kan du även vårda dem, klippa klövar, locka in den som behöver veterinärvård, etc.

  Den tid du sparar på att göra vardagssysslorna enkla, kan du med fördel använda till att umgås med djuren!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #13 skrivet: 24 maj-15 kl 13:09 »

Tack igen för välkomnandet och alla tipsen!  :D

Jag bor i mellersta Skåne så stora rovdjur ska väl inte vara något problem. Visst har vi haft vargar som vandrat ner till Skåneland en eller flera gånger men annars så är det väl inte nödvändigt att rovdjurssäkra?

Jag förstår när jag läser här att det bör användas eltråd/järntråd och inte rep vid stängslingen... hur är det med aluminiumtråd, är det nåt att ha? Från vad jag läser så är den lättare att ha att göra med, väger inte så mycket och är mycket bra på att leda ström, men att den är mjukare? Kan det tänkas räcka till getter eller behövs kraftigare tag?

Jag är novis på stängsling... men jag kommer att ha hjälp av två mer erfarna vänner vid själva stängseldragningen. De är dock häst/ko-folk så jag kan inte plocka deras hjärnor så mycket när det gäller getter tyvärr!

Nattbostad så! Vill getterna in i stallet/lagården på natten sommartid eller kan det ordnas med nattkvarter i hagen?

Känns som om jag har tusentals frågor, tusen tack för tiden ni tar er att svara! GUD vad jag längtar... haha :D


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #14 skrivet: 24 maj-15 kl 15:33 »
Nattbostad så! Vill getterna in i stallet/lagården på natten sommartid eller kan det ordnas med nattkvarter i hagen?

Känns som om jag har tusentals frågor,

Fråga på du bara :). Här är inga frågor oviktiga eller dumma. Det finns också massor av kunskap att hämta genom att läsa tidigare trådar.

Har du inga kringstrykande rovdjur behöver du inte ta in getterna till natten. Getter ska ha skydd för regn och blåst och det räcker med ett vindskydd i hagen. Har man några täta granar kan det räcka sommartid. Har också sett stora IBC-tankar med uppskuren öppning användas som vindskydd och de getterna trivs mycket bra med det. Annars bygg tre väggar (öppet åt det håll som det blåser minst ifrån) och ett tak. I mellersta Skåne skulle du kunna ha getterna så året om, speciellt om du väljer göingegetter som är anpassade till klimatet och betet i den delen av landet. Lycka till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #15 skrivet: 25 maj-15 kl 22:46 »
Ja, välkommen är du, och inga frågor är dumma!  :D  Men, det kan finnas frågor som har ställts förut, så klicka runt i äldre trådar och se om du hittar något som stämmer för dig.

  Getter är hemkära djur, som gärna återvänder till känd bostad till natten.  Men de har inget emot att flytta till sommarnöje!  Förr kallades de fäbodar, och kunde ligga en hel dags promenad bort från vinterlagården.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #16 skrivet: 28 maj-15 kl 08:04 »
Jodå, jag har plöjt igenom en himla massa trådar och hittat mycket info :-) dock inte så mycket om just aluminiumtråd, det verkar inte vara så vanligt. Nåja, nu har jag beställt iallafall, blir stängsling nästa helg!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #17 skrivet: 28 maj-15 kl 22:35 »
Aluminiumband gick jag ifrån så fort det kom bättre grejer på marknaden.  Vinden tog dem, och de fanns inte alltid ens tillsammans med stolparna ...   :o

  Men det kanske inte var sådana band du tänkte på?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #18 skrivet: 29 maj-15 kl 06:41 »
Som jag förstod det var det aluminiumtråd det var fråga om. Banden är rätt värdelösa, om en inte ska ha ett tillfälligt stängsel någonstans, då kan det vara smidigt med plaststolpar och några rullar band att dra ut.
Vi har mestadels använt ståltråd, men förra året provade vi med vajer, vill minnas att den är av aluminium. Leder ström bra, men är krånglig att ha att göra med om den börjar trassla sig när en ska dra ut den.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #19 skrivet: 30 maj-15 kl 13:00 »
Då förstår jag också.  :)  För tillfälliga stängsel föredrog jag Flexinet, med de gula plasttrådarna lodrätt.  Den enklare sorten med vanliga trådar är livsfarliga.  Det är alldeles för lätt för en killing att trassla in sig.

  Men de är rätt dyra, flexinäten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #20 skrivet: 02 jun-15 kl 19:55 »
Ja det var alu-tråd jag menade :) Det jag beställde har kommit nu och jag måste säga att de är mycket mer behändiga än järntråd... Frågan är ju bara om den håller som den ska :) Det återstår att se, på lördag ska stängslet upp. Sen ska det snickras vindskydd... :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #21 skrivet: 07 jun-15 kl 09:26 »
Så spännande :)! Lycka till - och berätta hur det går!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #22 skrivet: 07 jun-15 kl 11:52 »
Vi har mestadels använt ståltråd, men förra året provade vi med vajer, vill minnas att den är av aluminium. Leder ström bra, men är krånglig att ha att göra med om den börjar trassla sig när en ska dra ut den.

Vajer ska man inte ha, har jag läst. Den kan man använda till såg, vilket gör att djuren kan få skador av den.

Själv har jag nyligen satt upp en järntråd, och en aluminumtråd trots att försäljaren sa att aluminium bara är skit och kommer gå av. Håller den inte får jag väl byta ut den senare då mot något annat. Jag satt järntråden längst upp ifall de hoppar så går den i alla fall inte av, och så har jag aluminium 30 cm från marken på avståndsisolatorer, ca 20cm från fårnätet så där kommer getterna inte trycka på den. Det stod på förpackningen att brottsstyrkan är 18kg så den håller väl inte om någon slänger sig på den.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #23 skrivet: 07 jun-15 kl 13:11 »
Så spännande :)! Lycka till - och berätta hur det går!
Ja!  :D  Gör det!

  Det är rätt bra om tråden går av ifall ett djur fastnar och försöker slita sig loss.  Men ändå, det blir ett  >:D >:D :P :P arbete att laga efteråt, särskilt om djuren har lärt sig att det går bra att springa riktigt fort igenom stängslet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många eltrådar?
« Svar #24 skrivet: 08 jun-15 kl 08:19 »
Vajer ska man inte ha, har jag läst. Den kan man använda till såg, vilket gör att djuren kan få skador av den.
Getterna är inte dumma (inte nötterna heller, som växelbetar), när de kommer till en ny hage undersöker de stängslets sträckning försiktigt genom att följa det. Killingarna brukar få för sig i början av betessäsongen, att de ska nosa på eltrådarna ...*aj!*, sen aktar de sig. Skaderisken skulle isf vara om någon get rusar med full fart rätt in i stängslet, ska inte säga att det är otänkbart (för saker är sällan otänkbara vad gäller getter), men torde iaf vara mycket sällsynt.
Brottsstyrkan på alu-vajern är god, så det minskar även risken för att vilda djur ska skada sig. I den största "el-tråd-hagen" var det endast ett brott den gångna vintern. På undertråden, så det kan ha varit vildsvin (vi har ju inte ström på när där inte går några av våra djur).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser