Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det lätt med get?  (läst 3393 gånger)

Mamma

  • Inlägg: 62
Är det lätt med get?
« skrivet: 02 mar-15 kl 22:11 »
Eftersom det verkar vara lite svårare att ha ko som tar mycket mer plats och kräver mer skötsel, så undrar jag hur lätt är det egentligen om man vill ha mjölkget? hur stort utrymme behöver de och vad ska man tänka på innan köp, vilken slags mark trivs de bäst i?

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Är det lätt med get?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 22:27 »
Har aldrig provat kor (som man ju ska ha flera av eftersom dom är flockdjur). Men har haft getter i snart 10 år. Man ska ha flera getter också precis som kor, absolut minst två, helst fler, eftersom dom också är flockdjur (precis som kor).
De djur man skaffar från början ska helst "ha en relation", typ två systrar eller en mamma med dotter/döttrar. Och så måste du ju tänka på bock, annars blir det inga killingar och ingen mjölk. =)

Getter är överlag både lätta och svåra att hålla....beror precis på vilken detalj av skötseln och mentaliteten du syftar på, samt vilken sorts person du är.

Mitt råd: Dom är "stora" djur som man inte skaffar i en handvändning/ ovetandes (typ dom är inte huvudlöss).
Så läs allt du kan. Allt som finns här på Alternativ, grupperna på Facebook, Hammarbergs kompendium och Sjödins getbok (båda haltande och utdaterade, men ändå en början).
Sen tittar du i ditt närområde. Hälsa på hos nån "getbonde" . Om du gillar det du ser så skaffar du dig en "get-mentor", förslagsvis tidigare nämnda getbonde.

Sen bygger du ett otroligt välbyggt hägn, alternativt tycker att det är Ok att getterna äter allt i ditt närområde och låter dom gå relativt fria. 

SEN skaffar du getter.

Lycka till, för mig är dom underbara, fantastiska djur. =)
 
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är det lätt med get?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 06:13 »
Hej och välkommen hit :) !
I mångt och mycket håller jag med ForsnäsHemman, men jag kan ändå tillföra en kojämförande dimension, eftersom jag numera har nötkreatur också.
Om en ser till skötsel är det samma typ av arbete med både getter och kor, även om allting är i mycket större skala med en kossa (en get genererar inte en-två fulla skottkärror med gödsel om dagen 8) , t ex). Men det ska ändå hållas rent hos getterna, de ska ha vatten och foder och mineraler/salt varje dag, deras klövar ska skötas, de ska mjölkas, de ska ha en bostad till vintern och beteshagar till sommaren. Jag tycker att kor och getter är ungefär lika lätta att ha hand om, med det viktiga skillnaden att en get inte kan promenera iväg med dig hängandes efter om hon så skulle önska ;D . Och så slipper en rykta getter, men de kan behöva klippas ibland, precis som nötkreatur.
De kunskaper som krävs är liknande; en måste känna till deras näringsbehov, ha grundläggande kunskaper om hur en kalvning/killning går till, ha koll på hälsofrågor (inte minst ha känsla för när det är dags att ta ut veterinären), brunstkontroll m m.
En viktig skillnad är hur de betar, getter är buskätare medan kor är mer intresserade av att äta gräs. Om getterna får sätta tänderna i ett präktigt slyhie, kommer de att både mangla i sig löven och barka slyet (så att det till nästa år kommer finnas mycket mindre sly) - kor tuggar pliktskyldigt i sig bladen men låter slyet leva vidare. Och så vill getterna gärna ha en extra eltråd i stängslet (eller flera...), har du två eltrådar till kor lär du behöva tre till getter.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Är det lätt med get?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 06:21 »
Har haft getter sedan mitten på förra året och har hunnit med både killning och mjölkning. Har du några specifika frågor till en nybörjare så är det bara att fråga på.

Har du under flera års tid haft större djur i din ägo tror jag inte det är så svårt.
Är du ovan djurägare så följer du forsnäs inlägg till punkt och pricka så kommer det ge sig själv om det är något för dig.

Mamma

  • Inlägg: 62
SV: Är det lätt med get?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-15 kl 13:09 »
Tack för alla svar :)

Jag är helt ny på get, har bara haft höns, fåglar, hund, katt och kanin tidigare ;) , har tagit hand om ko och häst, men aldrig egna stora djur, men planerna för en liten mindre gård har vi nu och där vill vi helst ha höns, kanin, duvor, möjligen get för mjölken mm, kanske någon häst när allt är på plats. Jag vill vara bered så mycket jag kan innan något köp av någon gård eller djur ;) Grejen är att vi nu håller på att leta efter en gård, tanken är att kanske get behöver lite mindre plats än ko? eller tänker jag fel?

Därför försöker jag nu ta reda på vad för slags mark skulle get trivas i och efter det bestämmer vi vilken gård vi ska köpa mm.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är det lätt med get?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-15 kl 20:59 »
Välkommen från mej med!  Hoppas du ska trivas bland oss getälskare!  :D

  Jag har aldrig haft kor, men de flesta koraser är klart större än getter.  I kroppsvikt, foderåtgång och mjölkmängd är det en skillnad på ungefär 1:10.  Och kor är som sagt lugnare, getter är ofta mera intellektuellt aktiva, undersöker sin omvärld.  Gärna på andra sidan stängslet ...  :P

  Försåvitt de inte stormtrivs innanför stängslet: Trevlig flock, gott bete, bra skydd mot väder och rovdjur ...  Gärna ett slyområde, men helst inte för blött.

  Om du kan, så besök gårdar med de olika djurslag du funderar på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Är det lätt med get?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-15 kl 16:18 »
Hej Mamma
Välkommen från mig också .

Jag är ny getägare sedan ett halvt år. Jag kan bara hålla med alla bra svar här.
Getter är fantastiska! Väldig  charmiga, intelligenta, ödmjuka och oerhört roliga. Jag älskar mina!

Och ja.... bygga stängsel och utrymme innan, - då slipper du mycket bekymmer.... och får en lugn början.
Jag har också varit med om killning,  helt fantastiskt med. Getter är jätte duktiga.... du ska bara vara beredd på att hjälpa till.
Hoppas getter vill passa in i din familj :-)
Sana


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser