Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel  (läst 2326 gånger)

tyskland820

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
Elstängsel
« skrivet: 23 dec-14 kl 03:59 »
Jag har precis skaffat tre getter och vi har inrett en lada till stall. Första dagarna skulle de vara inne men nu har jag börjat fundera på en utehage. Ladan är omgiven av träd där man borde kunna sätta upp stängsel. Det är svårt att få ned pinnar när det är tjäle. Räcker det med nät eller behöver man ha elstängsel vilket jag fått höra.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängsel
« Svar #1 skrivet: 23 dec-14 kl 07:21 »
Är det tjäle kan du mycket riktigt inte slå ner några stolpar, vill du ha ett provisoriskt vinterstängsel kan du använda träden runt lagården som stolpar. Har du tänkt avverka träden någon gång i framtiden ska du dock inte slå/skruva in metallgrejer (märlor och sånt) i dem! Ett vinterstängsel ställer inte riktigt så höga krav som ett sommardito, eftersom det inte finns så mycket ätbart att rymma till under vintern.
En annan variant, eftersom du har 3 getter och detta är hanterligt, är att koppelträna dem och gå på dagliga promenader. Det går bra med fårhalsband, eller lite längre hundhalsband och hundkoppel eller grimskaft för häst.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Elstängsel
« Svar #2 skrivet: 23 dec-14 kl 08:21 »
Och jag måste som vanligt varna för el till getter ;)

De är mycket känsligare för el än te x får. Kan tom dö om de skulle råka fastna med hornen, vilket getter är lite av experter på.
Men som skräptanten säger, är det inte så stora krav på vinterhagen då det inte finns lika mycket godis utanför som kan locka dem
att trassla in sig i stängslet.
Runt sommarhagar föreslår jag högt nät 120-140 cm med lammrutor(mindre rutor nedtill) med en planka nertill som är förhindra att de buffar sig under nätet.
Och en likadan planka upptill för att förhindra att de drar ner nätet när de hoppar upp och lutar sig mot nätet.

Getter är härliga djur, lycka till med dem!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elstängsel
« Svar #3 skrivet: 03 jun-15 kl 17:05 »
Ja, lycka till från mej med!  :)  Välkommen till Gettavlan!  :)  Hur gick det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser