Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gethjälp behövs  (läst 10723 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #20 skrivet: 01 maj-13 kl 11:42 »
Det verkar ju lite si och så, och enligt den jag pratade med på Svenska Djurhälsovården fanns det inga direkta krav för att förhindra smittspridning till en fri besättning. Och att slakta eller inte var frivilligt. Men det är kanske ett resultat av att det inte är skattefinansierat längre? Betalar man proverna själv, och det inte är en zoonos, kanske de inte har rätt att ställa några krav, de är ju ingen myndighet.

Lägger Kalle Hammarbergs namn på minnet. Var kan man hitta info om eventuella kurser? Har han någon egen hemsida?
Nä, det är ju det jag menar med att programmet är nedlagt. De (jordbruksverket som är en myndighet) hade avsatt pengar för att utrota sjukdomen helt i Sverige men de drog tillbaka pengarna. Så nu är det upp till getägarna att ta prover och det är nog väldigt dyrt?
Jag gick på en dags kurs med Hammarberg och kursinfon fanns på länsstyrelsens hemsida, då det var de som höll i kursen. Den var gratis dessutom. Vi fick ett tjockt kompendium om getter att ta hem. Det finns många getgårdar där jag bor så kanske behovet av kurs var stort.

Blyhyttefallet

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #21 skrivet: 01 maj-13 kl 20:19 »
Om du ska kastrera dina bockar och veterinärerna inte vet så mycket, kräv att bockarna får stelkrampsvaccinering innan ingreppet, getter är ungefär lika stelkrampsbenägna som hästar. Hade en bock som för länge sedan blev kastrerad enligt alla konstens regler men veterinären visste inte om risken för stelkramp. Den bocken gick inte att rädda, det enda positiva med tragedin var att han blev tydligen ett varnande exemplar i utbildningen för blivande veterinärer.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #22 skrivet: 01 maj-13 kl 21:39 »
Frågade faktiskt om smittskyddskrav när det gäller MV-fria får när jag ändå höll på. Hade redan innan jag pratade med SDHV insett att fåren är "viktigare". Men det fanns visst inte mycket till krav där heller. Frågade om det ska vara mellanrum mellan hagarna (MV-fri/otestade) så att de inte kan ha direktkontakt med varandra. Svaret; "Nej, på vissa ställen är det så fårtätt att det inte går att ställa såna krav." Då blev jag skeptisk! Är denna M3-/C3-status bara en pappersprodukt för syns skull? I min värld är smittskydd viktigare än status, men det kanske är naivt o:)

Ska kolla på LSTs sida efter kurs! Det låter ju som att det skulle vara värt att åka en bit för en kurs med Hammarberg :) Tack för tipset olivia.k!

CAE-prover kostar 388kr/prov + exp avg 32kr (per prov eller per grupp vet jag inte) om man skickar dem till SVA. Plus veterinärens kostnader och avgifter och porto, så ja, det blir ganska dyrt.

Stelkrampsvaccin ska jag säga till om då! Tack Blyhyttefallet! Det borde väl räcka om de får vaccinet samma dag? Eller ska de ha det längre i förväg?

Blyhyttefallet

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #23 skrivet: 01 maj-13 kl 22:01 »
En annan bock, Helmer, som jag hade senare, fick första sprutan en månad innan ingreppet och om jag minns rätt även en på kastreringsdagen. På tal om stackars Helmer som var överförtjust i kraftfoder. Det står mig veterligen inget i getboken om bockar och urinsten. I fårboken står det bara halvt optimistiskt att baggar inte ska äta för mycket för då kan de få urinsten som måste operars bort annars dör de. Problemet är bara att inte ens veterinärhögskolan i U-sala vill operera idisslare. Min Helmer fick av mig iltransport till vet. högskolan för att försöka rädda honom. De gjorde allt de kunde i en timmes tid men lyckades aldrig få in en kateter i blåsan och var tvungna att avliva honom p.g.a tilltagande uremi. Tydligen har allt idisslande hankön väldigt smala urinvägar och har därför mycket svårt att klara av urinsten som de får av kraftfoder. Dessutom har bockar en extra "koves" på urinröret som avsevärt försvårar införandet av e kateter. Var fösiktig.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #24 skrivet: 01 maj-13 kl 23:02 »
Okej, samma som med hankatter då. Övervikt gör dem ännu känsligare och fel mat är grunden. Jag har hört att bockarna får urinsten av havre, och det har de ju fått i mängder innan. Får hoppas att det inte ställer till det framöver. Det är inga jättemängder tackfor jag ger dem och jag kommer sluta (eventuellt ge pyttelite som godis för att muta dem när det behövs) när jag fått upp de tunnaste en aning i hull (eller om Loka får somna in, de andra är inte alls så magra). Ska försöka komma på något knep för att ge var och en en anpassad dos tillsammans med vitaminer och selen, men det är inte det lättaste, finns det mat så är alla på samma ställe ::) Får flytta på höet och halmen och göra något slags bås där tror jag...något ska jag nog klura ut iaf. Gillar utmaningar! 8)

Beklagar dina bockar Blyhyttefallet! Sorgligt när det slutar så illa fast man försöker göra sitt bästa :'( Men jag är tacksam att du delar med dig!

Nu har mina getingar kommit på det där med mineralbaljan iaf, och det verkar som att de behöver den. Det är tom bitmärken i den!

Läste att gran inte är så nyttigt. Har en del granar i den blivande hagen. Är det så dåligt att jag bör såga ner dem innan, eller äter de inte farliga mängder av dem om de har annat att välja på?


Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #25 skrivet: 01 maj-13 kl 23:16 »
Finns det förresten någon riktigt bra getbok? En getbibel!

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #26 skrivet: 02 maj-13 kl 09:43 »
Hejsan!

Åldersbedömning görs på getens tänder genom att studera tandframbrott och tandslitage:
PERMANENTA TÄNDER BRYTER FRAM:
framtänder (insisivi) finns endast i underkäke och utgörs av 3 stycken som bryter fram mellan 15 månader (central) 21-27 månader (mittersta) samt 27-36 mån (yttersta).
Hörntanden (canini) finns endast i underkäke och bryter fram mellan 36-40 mån.
Kindtänder utgörs av dels premolarer (3) och dels molarer (3): premolarer (främre kindtänderna) bryter frammellan 17-20-30 mån. molarer (bakre kindtänderna) bryter fram mellan 5-6 mån (m1), 8-12 mån (m2) samt 18-24 (beroende på ras 30) (m3).

Hoppas detta hjälper,

Blyhyttefallet

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #27 skrivet: 02 maj-13 kl 21:01 »
Den enda getbibel på svenska jag hört talas om är Erik Sjödins Getter. Vet inte om den finns i bokhandel eller bara på antikvariat, Erik Sjödin dog 4 april 2009.
Min särbo har en getbok på tyska men det blir i alla fall för mig nästan obegriplig.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #28 skrivet: 03 maj-13 kl 02:34 »
Ja absolut! Tandömsningsschemat var utmärkt, tack bos taurus! Har de samma tanduppsättning när de har mjölktänder? Eller är det några som bara kommer som permanenta tänder?

Kindtänderna tror jag inte jag ger mig på att ens försöka titta på, men det hade varit intressant :-) Kanske kan göra ett försök med veterinärens hjälp i nästa vecka. Tittade på Natts framtänder idag, och han har bara bytt de tre mittersta paren...jag trodde han var lite äldre än så.

Hur fort växer de egentligen? Alltså, när räknar man med att de är färdigväxta på höjden, resp "bredden". Tycker att HubbaBubba är väldigt liten, men hon borde närma sig året ganska snart. Det var ju tre getter till på samma ställe, som fick flytta till en hästgård. Det var en vuxen get och två av hennes killingar (bockar båda två). Den minsta var född på juldagen. Syskonet måste alltså varit född i juli senast, eftersom de är dräktiga 5 månader (vet inte hur fort de kan bli dräktiga efter en förlossning). Den "stora" av dem var jämnstor med HubbaBubba. Men Toy har ju inte bytt några framtänder, och borde alltså inte vara över 15 månader, men han är ju väldigt mycket större än HubbaBubba. Han är ju bock i och för sig, och ska säkert bli lite större och starkare än henne. Men ändå!? Växer de kanske som mest när de är runt ett år? Eller är hon liten pga felutfodring? Vet inte när de var ute senast hos förra ägaren. Men det kan ju vara så att de varit inne med ensilage och havre sen HubbaBubba började äta själv, på ett ungefär.

Ska hålla utkik efter Erik Sjödins getbok! Någonstans borde den gå att få tag på om den är bäst kan jag tycka :-) En getbok på tyska skulle nog bli lite överkurs för mig med, men man kan ju titta på bilderna, om det finns några :-[

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gethjälp behövs
« Svar #29 skrivet: 03 maj-13 kl 06:38 »
Getter växer bäst sin andra sommar, när de är mellan 1-2 år. Getter växer ganska långsamt, jämfört med t ex får. I medelhavsländerna och mellanöstern, där det är relativt vanligt att man äter getkött, säger man att getköttet är som bäst när geten är 1,5-2,5 år. Eller så klart när de är flera år gamla, äldre djur smakar mer, och är goda i grytor, som t ex marockanerna är experter på att göra på väldigt aptitligt sätt.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #30 skrivet: 03 maj-13 kl 12:39 »
Men vad bra! Då är det nog normalt att HubbaBubba är så liten :)
Kanske borde titta på recept på getgryta, men jag tror inte jag vill äta dem även om det skulle sluta med slakt av någon. Hundarna vill säkert, men jag vet inte jag.... Finns det några smittor man bör akta sig för när det gäller rått getkött?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #31 skrivet: 06 maj-13 kl 07:10 »
Vad gäller eventuella smittor är det väl inget speciellt på getter, köttet ska hanteras med god hygien oavsett djurslag.

Getter brukar vara fullvuxna vid 2-3 års ålder, bockar kan fortsätta växa även efter det, men de "grovnar" mest och hornen växer lite.

Oroa dig inte för om det växer några granar i hagarna, det finns så mycket annat att äta som de kommer att föredra. Gran är ingen favoritmat, de tuggar mest av de yttersta skotten och gör granarna till små bonsaier ;) . Om getterna får bara granris att äta, och inget annat, kanske de inte mår så bra, men så länge det är blandad kompott kommer de att trivas.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #32 skrivet: 11 maj-13 kl 14:08 »
Tack snälla ni alla som svarar ♥

Så här en vecka efter avlusning/avmaskning (och bara spån som strö) ser Loka inte riktigt lika tunn ut längre. Hon är fortfarande benig, men "hungergroparna" är inte så otroligt tydliga längre. Känns väldigt bra att jag lyckats göra något för att få henne må bättre :-) Men jag har kommit på en ny sak med henne, det knäpper i benen när hon går, tror att det är frambenen och jag tror inte det är klövarna. Stora bocken Natt låter också lite ibland, men inte lika mycket. Det låter ungefär som elstängsel fast högre ???

Toy har tappat sina första framtänder ;D När jag tittade för några dagar sen hade en ny kommit upp. Han börjar bli en stor kille och jag räknar med att han är född runt februari 2012.

Jenka (vuxen get, bytt alla framtänder) vaggar med huvudet när hon går, på ett sätt som inte de andra gör, och det gör mig också lite orolig. Inte uppåt/nedåt som om hon haltar, utan åt sidorna, framifrån kan man nästan säga att hon rör det som ett X, fast mest åt ena hållet. Någon som sett något liknande? Jag funderar på om hon ser dåligt och sämre på ena ögat, men det är en ganska vild gissning.

Har hållt på att bygga ut getstallet de senaste dagarna. Det utrymmet de hade är lagligt, men inte mycket mer, så nu ska de få större...dörren kvar bara! Jenka är rädd för Loka och Frej är rädd för Natt, så jag vill ge dem lite mer utrymme. Bockarna funkar iaf bra ihop ute i hagen även om de mäter sig med varandra ibland, men Jenka har alltid ett getöga ( ;) ) på Loka. Egentligen skulle jag vilja dela dem, men tills det är möjligt även ute får de nöja sig med lite större. Det blir som två rum och de ska få hö och vatten i båda så hoppas jag ingen behöver känna sig trängd.

Imorgon ska äntligen det permanenta stängslet börja byggas och på måndag kommer veterinären hit och går igenom dem :)


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #33 skrivet: 05 jul-15 kl 07:28 »
Någon som vet hur det gick med Tizzla och getterna? Skulle vara kul att veta, om någon känner TS, vilken inte varit inloggad sedan förra året.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gethjälp behövs
« Svar #34 skrivet: 07 jul-15 kl 23:37 »
Det undrar jag också.  Och välkomna till gettavlan, Tizzla, Bos taurus m fl!  :D

  En detalj:  Det lär ska finnas en gammal fransk undersökning som noterat A: förekomst av "pinglor" (mjölkkläppar) och B: mjölkmängd.  Och funnit ett klart positivt samband.  Men jag har inte sett rapporten själv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser