Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gethjälp behövs  (läst 10724 gånger)

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
Gethjälp behövs
« skrivet: 28 apr-13 kl 13:46 »
Jag har läst Mimmis tråd och är imponerad av vilka getkunskaper det finns här! Därför var jag tvungen att bli medlem och starta en tråd om mina små :)

Har gjort nästan som Mimmis och tagit hem ett gäng getter som akut behövde flytta, utan att jag har den minsta erfarenhet av getter! Korkat...ja! Men jag tyckte inte de skulle behöva avlivas för att de inte hade något hem :-\ Nu är de iaf här sen två veckor och jag är helt förälskad i dem ♥ 6 st, två vuxna getter, tre bockar (en "ledarbock" och två som är lite yngre) och så en liten get.

Har planerat att ta CAE-prover på dem och kastrera alla bockarna. Såg i förrgår att de har löss (pälsätande) och det behöver ju behandlas. Tror inte att de någonsin är avmaskade heller, så det är nog idé att göra. Problemet är att jag inte har koll på vad man använder till getter, och jag har inte hittat någon veterinär här omkring som kan något heller... Bor lite norr om Kalmar så om ni vet någon här i krokarna får ni gärna hojta till ;)

De fick börja bo enbart inne i mitt lilla stall en vecka, men nu har jag fått ihop en väldigt provisorisk rasthage så de kan få vara ute lite iaf. Jag ska få hjälp att bygga staket, men vill gärna ha tips på hur man bäst hägnar in dem säkert!

De har vatten, hö, halm, mineralbalja med koppar och en del sly i sin lilla hage (mer finns när staketet kommer upp). Men vad fattas?

Vet inte hur gamla de är eller vilken sort de är. Nödropet handlade om dvärggetter, men de är inte speciellt små så det tror jag inte på. Möjligtvis blandras i så fall. De är märkta, men alla har förra ägarens SE-nummer, vilket de inte borde, det är nog bara den minsta som är född där. Hade hoppats på att kunna spåra ras och ålder den vägen, men det verkar kört.

Ena geten har gått ensam i skogen i 4-5 år iaf, men om hon var liten när hon rymde vet jag inte. Hon har väldigt krokiga bakben (hjulbent). Hon är ännu ganska skygg så jag har inte kunnat undersöka henne närmare. Dessutom lyckades hon rymma när jag skulle få hjälp med klövarna, så jag vet inte ens hur de ser ut.

Alla var rädda för mig i början, men de vänjer sig. Och de är små godisgrisar vilket helt klart underlättar ;D Speciellt när de rymt!

Vill göra mitt bästa för dem, men jag behöver hjälp!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 14:17 »
Hej och välkommen till gettavlan!

Vad gäller avmaskning är nog det bästa att skicka in ett träckprov för att få veta vilka parasiter de eventuellt bär på. Då vet förhoppningsvis veterinären vilket preparat som kan döda de aktuella odjuren, även om hen inte är duktig på getter. Avlusa dem kan du göra med hjälp av något medel som veterinären skriver ut åt dig, det är samma som används till nötkreatur och får.

Varför vill du kastrera bockarna? Det går alldeles utmärkt att ha flera okastrerade bockar gåendes ihop, när de väl har etablerat rangordning brukar det vara lugnt i gruppen.
Har du inte bockarna kastrerade måste du hålla getter och bockar åtskilda om du inte vill att de ska para sig.

Dieten du gett dem verkar vettig. Dock behöver de en saltsten oxå, köp den gråa viltstenen åt dem. Det är inte säkert att de vill eller behöver äta halm, många getägare (jag oxå) ger bara getterna hö och sly till grovfoder.

Det finns många sätt att hägna getter, och alla som fungerar är ju bra :P . De vanligaste är fårnät (ibland med en eller två extra eltrådar till), bara eltråd eller elrep/band (jag har 3 trådar vilket håller getterna inne, vissa ambitiösa personer har upp till 6 trådar) och elnät. Om du har material och tid kan du ju bygga smålandsgärdsgård, det torde funka bra!

Bilder vore bra, för att om möjligt åtminstone gissa vad de är för ras!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 15:17 »
Tack! :)

Ja träckprov har jag funderat på, men blir inte riktigt klok på priserna. Nåja, det löser sig väl :-)

Jag har ingen möjlighet att ha dem åtskilda och vill inte ha fler getter. Hade egentligen tänkt mig två eller tre...men det råkade bli sex stycken. Det var på väg att bli nio, så jag får vara glad för att några hittade ett annat hem i sista sekunden. Vet inte om jag har sly/bete så det räcker till sex ens, och de har gått ihop hela tiden hos förra ägaren, så det kan komma smått. Och jag har ju inte delat dem eller kastrerat ännu heller. :-X

Hade inte trott att de skulle äta så mycket halm som de gör, har den som strö inne, men den minskar mycket. Saltsten ska köpas då! Eller jag köpte en sten som säljaren sa innehöll koppar, men det visade sig att den inte alls gjorde det. Ska kolla vad det är för något egentligen, grå är den men har för mig att viltstenen var en annan. Annars lämnar jag tillbaka den och köper en viltsten. *tackar och bockar*

Hade nog tänkt mig eltråd för att det är lättast att få upp. En del av tomten är ganska sumpig, så det blir nog svårt med rejäla trästolpar för nät. På vilken höjd har du dina trådar? Och hur stora är dina getter?

Ska klura ut hur man lägger in bilder här, så kommer det några sen 8)

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 15:59 »
Kan inte lägga in mina bilder för att de är för stora. Hur gör man då?

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #4 skrivet: 28 apr-13 kl 21:12 »
Hej! Och välkommen! :)
Du kan öppna bilden i paint, och välj BILD sen ÄNDRA STORLEK/SNEDSTÄLL och fyll i exempelvis 20% både vågrätt och lodrätt, sen spara :)
Det blir vad du gör det till!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #5 skrivet: 28 apr-13 kl 21:48 »
Har gjort nästan som Mimmis och tagit hem ett gäng getter som akut behövde flytta, utan att jag har den minsta erfarenhet av getter!De har vatten, hö, halm, mineralbalja med koppar och en del sly i sin lilla hage (mer finns när staketet kommer upp).Men vad fattas?
Produktionsplatsnummer? Stalljournal?
Förflyttningsrapport? Transportdokument?  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #6 skrivet: 28 apr-13 kl 23:22 »
Tack Tösen! Lyckades klura ut det innan jag såg ditt svar, men det var nästan så jag gjorde  ;)

Ja Grimla, alla papper är i ordning trots att det blev väldigt bråttom att hämta dem. Skickade in SE-nummeransökan dagen efter de kom hit, men det var otroligt nog okej enligt JBV. Fick skriva "under registrering" på Förflyttningsrapporten eftersom jag inte hann få numret innan jag var tvungen att skicka den. Men nu har jag fått det och är "officiell getbonde" då. Känns fantastiskt även om jag hade önskat ta saker i en mer rättvänd ordning. Kunskap först, tillbehör, hage och alla papper i ordning, och sist djuren. Men nu blev det som det blev, och jag är trots allt kär i mina små getingar ♥ Har aldrig umgåtts med getter på nära håll regelbundet innan, men vilka små personligheter de är!

Missade en del i min trådstart. Jag har gett dem tackfor och de har fått en del morötter och lite isbergssallad förutom slyet ute, höet och halmen. De är lite skeptiska mot nya saker, men sen kommer de på att det är mums. Alla var lite rädda för mig i början, men nu äter alla pellets när jag håller i backarna och morötter ur händerna. Och när de har rymt skakar jag på en pelletsback så kommer de i galopp :D

I vinter har de bara varit inne (stor lada) och fått ensilage och havre, ca 1 kg havre/get/dag. Jag har hört att getter inte mår bra av havre. Är det något speciellt jag bör tänka på i foderväg? Något de borde ha brist på efter den kosten i ca 6 mån? Innan dess har de varit både ute och inne, men vet inte vad de haft att tugga på ute. De är lite tunna, trots all denna havre, fast magarna är stora på alla. Men som sagt, jag vet knappt hur de SKA se ut :-[ Revbenen känns iaf tydligt, även ryggen och höfterna, så hade de varit hundar eller hästar hade jag sagt att de var för tunna men inte riktigt magra. Hon som levt i skogen är mager i mina ögon, det ska bli kul att se vad ni skriver om dem!

Stenen jag blev "pålurad" för att jag skulle ha något med koppar, var en mineralsten för får, utan koppar >:( Den har de ingen nytta av va? Får ta med den till stan imorgon och byta mot en saltsten. Ska det vara viltstenen även om jag har mineralbalja med koppar till dem? Den har de för övrigt inte rört vad jag kan se.

Någon som vet vad de menar när de "frustar"/"pruttar med munnen"? Stress? Oro? Det var mest första dagarna, men fortfarande kan jag höra det lite då och då, och jag vet inte vad de försöker säga ???

Såg i Mimmis tråd att ni skrev om multivitaminer, selen, e-vitamin, bikarbonat, kalk och jäst. Är det saker som alla getter bör få?

Har visst tusen frågor, och när jag fått svar på dem har jag säkert tusen till! Vad har jag gett mig in på? ALLA, precis alla jag känner som har haft något med getter att göra ojar sig och säger att jag har skaffat mig problem. Och det må så vara! Men problem är till för att lösas, och jag gillar utmaningen att få dem att hålla sig innanför staketet, få dem friska och fina...och betydligt mer hanterbara.

Bilder på svarta "ledarbocken" Natt, vuxna geten Jenka, och vuxna geten Loka (som gått i skogen i åratal).


Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #7 skrivet: 28 apr-13 kl 23:26 »
Mer bilder :) Här kommer de mindre, Lokas son Frej (mörk, svart/brun), Toy som jag tror är son till Jenka, men det är inte alls säkert, och så lilla plutten HubbaBubba som måste vara Jenkas dotter.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #8 skrivet: 29 apr-13 kl 07:31 »
I matväg så ge dom hö, sly och halm då om dom vill ha det, Skippa tackfor annat än som godis. De ska inte ha en massa av något sädeslag. De han bli akut sjuka av större mägnder och då pratar vi om mer än 100-150g åt gången. De ska även ha hö sly innan de får kraftfoder. Selen/E är viktigt i samband med att de är dräktiga. Vitaminer är väll bra. Tycker det är lättare att få i dom pullver med typ morötter än det man blandar i vatten. Mineraler till får med koppar är också bra. Det med jäst, bikarbonat är när magen slutar funka på grund av bland annat för mycket kraftfoder. Så skippa kraftfodret. De behöver inte det till annat än muta om de inte är i produktion.
Hoppas det går bra med loppor och maskar. Men ta ett träck prov. De behöver inte alls ha mask bara för att de inte är avmaskade. Däremot så kan det ju vara bra att veta att de inte har mask innan du släpper dom i nya hagen. Synd att sprida parasiter i nya hagen.
Sätt vattenhinken över prutt höjd så slipper man bajs i vattnet. De bör inte dricka smutsigt vatten.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #9 skrivet: 29 apr-13 kl 09:38 »
Gissar att några av dem har jämtgetsblod i sig, de vita alltså. Det kan förstås vara diverse korsningar med skandinavisk lantras och liknande, men jag tror inte de är renrasiga dvärggetter.
Om de (speciellt geten som gått på skogen) är magra fast de har fått ett helt kilo havre per person och dag, då finns det verkligen anledning att misstänka parasiter. När du gjort träckprov och avmaskat dem kan du gott fortsätta att ge dem lite kraftfoder tills de är i gott hull igen, sen kan du sluta med det.

Förstår din tanke med att kastrera dem, har du tänkt att ha dem alla tillsammans är det en bra idé! Det är svårt att se på bilderna, verkar det som om någon av getterna är dräktig?

Det frustande ljudet är ett varningsljud, som de gör för att de andra flockmedlemmarna ska bli uppmärksamma på en fara.

De behöver både viltsaltsten och mineralbalja. De äter ytterst lite mineraler, mina gör kanske åt 200 gram per get och år, så om det inte syns något nämnvärt i baljan är det därför. Saltstenen brukar det synas tydligare på.

Din skogsget, Loka, har hon den där underliga bakbenställningen av någon speciell anledning? Är ni kompisar så du kommer åt att se över hennes klövar och känna på lederna? Hur ser de andra getternas klövar ut?

"Folk" säger så mycket om getter, det mesta bottnar i okunskap...någon som haft en ensam get i en pytteliten grushage med dåligt stängsel och bristfällig utfodring - och sen beklagar sig över att geten rymmer. "Getter är ju helt hopplösa!" :-\ Lyssna inte på dem, och njut av dina skäggiga kompisar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #10 skrivet: 29 apr-13 kl 14:43 »


De är lite tunna, trots all denna havre, fast magarna är stora på alla. Men som sagt, jag vet knappt hur de SKA se ut :-[ Revbenen känns iaf tydligt, även ryggen och höfterna, så hade de varit hundar eller hästar hade jag sagt att de var för tunna men inte riktigt magra. Hon som levt i skogen är mager i mina ögon, det ska bli kul att se vad ni skriver om dem!


Getter ska vara "magra". De är inte som får som har fett under skinnet. Getter har inget fett vid ryggraden och man gör inte samma hullbedömning på getter som på får, och enda sättet att se hur mycket fett getter har är genom att obducera. Man ser om levande getter har hull genom deras mage och dina getter ser inte magra ut på bilderna.
Och för att förtydliga det andra har skrivit, produktion menas att man mjölkar getter, och om du inte gör det så behöver inte getter kraftfoder (spannmål).
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 15:06 av olivia.k »

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #11 skrivet: 29 apr-13 kl 14:52 »
Getter är smala på förmidagen och runda på kvällen fulla av hö. De blir även uppsvällda när vommen slutar fungera när det blir fel balans i magen. De ska bajsa pluttar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #12 skrivet: 29 apr-13 kl 22:30 »
Tack för alla svaren :)

Har köpt kalk, som de smakade lite på, multivitamin som de nosade på och selen + e-vitamin som Jenka (vita geten) var väldigt sugen på, de andra nosade bara. De har inte fri tillgång på det, men jag ville se hur de reagerade, djuren brukar ju ofta "veta" vad de behöver.

Köpte även en ren saltsten på två kilo, eftersom jag inte hunnit se svar angående viltstenen. Men jag köper en sån nästa gång jag ska till stan då. Stod dock och jämförde mineralbaljans innehåll med viltstenen, och det var inte så mycket som skilde dem åt, men något var det. Såg nu ikväll att de faktiskt har varit på mineralbaljan lite, lite.

Tackfor är inte riktigt säd, i mina ögon. Det är ju pellets, till viss del bestående av olika sädesslag. Men jag minskar lite på det :) De har fått en skvätt var som muta för att gå ut till hagen på morgonen och lite mer för att gå in på kvällen. Den tillfälliga lilla hagen är inte i anslutning till stalldörren, så jag har mutat :-[ Men jag kan muta med knäckebröd på morgonen istället om det är bättre? På kvällen kommer jag fortsätta ett tag till, tills de fått upp lite mer hull/muskler och jag vet hur det står till med ev dräktighet.

Köpte även hem bikarbonat, tänkte att det nog är bra att ha hemma. Men magarna verkar fungera bra och bajsarna är små söta "kaninpluttar" ;D

Vet ju inte riktigt hur det står till med produktionen. Eller, jag mjölkar dem inte, det vet jag ju ;D Men dräktigheter hos getterna har jag ingen aning om. Jenka får jag klappa och känna på magen och jag tror inte hon är högdräktig, men sen sträcker sig inte mina kunskaper längre. Loka lyckades jag klappa lite över ryggen ikväll för första gången, så där har jag absolut ingen aning. Antar att de blir ännu rundare om magarna i slutet av dräktigheten, och att de får mjölk när det snart är dags. Men finns det några andra (för en getnybörjare) tydliga tecken på dräktighet? Hur vet man om de brunstar?

Men Loka är rejält benig! Det kan inte vara sant att en get ska vara sååå vass över ryggen och att man ska kunna se och känna höftbenen så tydligt. De andra är rundare, men vita bocken Toy och lillfisen HubbaBubba är också vassare än resten. De svarta och Jenka känner jag ryggraden, höftbenen och revbenen tydligt, men utan att de är vassa, så min gissning är att de tre är ganska lagom i hull. Den där insjunkna trekanten som Loka har mellan, mage/rygg/höfter, är det normalt?

Vattenhinken sitter för långt ner nu, för att HubbaBubba ska nå vattnet när det börjar minska. Men jag kan höja hinken och lägga något som hon kan kliva upp på brevid istället. För det är klart det inte är trevligt med bajs i vattnet. Byter det två gånger/dag...men ofta är det små pluttar i.

Googlade Jämtget, och det var ju faktiskt väldigt likt mina vitingar i teckningen, annars liknade de mer Loka "skogsget" i ansiktet :) Har haft svårt att hitta "mått" på de olika lantraserna. Den ena är tunnare än den andra och den tredje är lite mindre än den första...typ. Är det någon av er som vet vad "normal" mankhöjd och vikt är på de olika? Mina är absolut större än dvärggetternas ca 45 cm, men de är säkert blandade.

Tack för "prutt"-förklaringen skräptanten! Då vet jag med säkerhet att jag inte är så farlig längre, fast det har de ju visat på andra sätt, gullepluttarna ♥

Angående Lokas bakbensställning vet jag inte. Är rätt rejält orolig, för det ser inte bra ut! :'( De andra getternas klövar var lite långa och hornet hade växt in under sulan (heter det sula?) men de är verkade nu. Tyvärr lyckades Loka smita ut och vägrade komma in förrän klövklipparhjälpen åkt, hon som jag egentligen var mest orolig för och absolut inte kan hantera ensam på ett säkert sätt.

Idag har jag fått tag på en veterinär jag känner och litar på och som har koll på getter :-) Det är en otrolig lättnad, blev lite bekymrad när distriktarna jag pratat med låter (i telefon) som att de rynkar pannan och funderar på vad getter är för något! Han skrev iaf ut Ivomec som jag var tvungen att beställa. Hämtar det i slutet av veckan och behandlar dem mot lössen direkt (de eventuella maskarna lär ju också döden dö då). Sen får han komma i början på nästa vecka och ta CAE-prover, kolla en böld som Toy har vid ena "flärpen" på halsen och kolla Lokas ben, hull och ev dräktighet. Han har ju andra patienter och dessutom egna får så jag vill behandla lössen först.

Har alla getraser såna där flärpar (som säkert heter något tjusigt)?

När jag får svar på CAE-proverna är det dags för nästa steg. Kommer tyvärr inte kunna ha dem kvar om de bär på smittan, så det är jag också orolig för! Är de fria blir det kastrering av bockarna, vilket "min" veterinär tyvärr inte har redskap till eftersom han jobbar med smådjur. Men det ska nog någon av distriktarna klara ;)

Finns det överhuvud taget någon chans att hitta nya hem till dem om de är positiva för CAE? Eller är det avlivning som gäller? För min del skulle de kunna få vara kvar tills de blir dåliga egentligen. Speciellt eftersom jag inte tänkt avla. Men jag har en fårhage brevid tomten och bonden är väldigt rädd om sin M3-status, vilket jag till fullo förstår! Det är stora pengar och handlar om hans levebröd...så det får gå före min hobby om det blir så :'( Han funderar på om jag kan få arrendera hagen här, resten är långt borta, och i så fall kommer allt i en lite annan dager. Men det vet jag ju inte ännu.

Funderar också på Svenska Djurhälsovården och CAE-status. Har läst igenom reglerna och har inte tillräckligt många, tillräckligt gamla getter (vet inte hur gamla de är) och vet ju inte om/när de ska killa (proverna fick ju inte tas en månad före och efter killning). Någon här som vet om det finns en chans att vara med trots allt detta?

Liggsåren de har på knäna, är det normalt? Ska man göra något? Kan man bedömma ålder med hjälp av tänderna på samma sätt som får?

Som sagt...tusen nya frågor o:)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #13 skrivet: 29 apr-13 kl 23:12 »

Funderar också på Svenska Djurhälsovården och CAE-status. Har läst igenom reglerna och har inte tillräckligt många, tillräckligt gamla getter (vet inte hur gamla de är) och vet ju inte om/när de ska killa (proverna fick ju inte tas en månad före och efter killning). Någon här som vet om det finns en chans att vara med trots allt detta?


CAE-programmet är nedlagt, om det är det programmet du menar med din sista mening. Så det finns inget program att gå med i.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #14 skrivet: 30 apr-13 kl 00:44 »
Va? Pratade ju med Svenska Djurhälsovården för knappt en vecka sen och hon jag pratade med tyckte jag skulle gå med ??? Hon skickade alla papper angående det också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #15 skrivet: 30 apr-13 kl 01:54 »
Va? Pratade ju med Svenska Djurhälsovården för knappt en vecka sen och hon jag pratade med tyckte jag skulle gå med ??? Hon skickade alla papper angående det också.


Jag var på kurs nyligen i getsjukdomar och då pratade de om att programmet är nedlagt och att man numera får betala själv för provtagning.
Du kan ju jämföra texterna själv på hemsidan för get och får, så ser du ju att det är en markant skillnad mellan fåren som har ett officiellt program, och getterna vars blanketter är från 2007. Verkar ju inte direkt dagsaktuellt.

http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/maedi-visna-hos-far/

http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/cae-hos-get/vad-ar-cae/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #16 skrivet: 30 apr-13 kl 12:49 »
Visst är det så att getter har en annan fettansättning i kroppen än exempelvis får, men det går ändå att göra en hullbedömning genom att känna dem över ryggen. Känns benen "vassa" är geten för mager. Känns inte benen alls är hon för fet :P .
De där som du nämner att Loka har, brukar kallas hungergropar, vet inte vad det vetenskapliga namnet är. De kan oxå vara en indikation på en gets hull, i hennes fall tyder det på att hon är för mager.
Eftersom det nu verkar vara lite si och så med hullet på dina hornmonster, bör du fundera över om du ska ge dem någon halm alls att äta. Halm ger mättnadskänsla och ger magarna arbete, men innehåller nästan ingen smältbar näring för getter.

"Flärparna" på halsens sida brukar kallas mjölkkläppar. Inte alla getraser har dem, men de finns bl a hos den skandinaviska lantrasen och hos saanengetter. Ett gammalt skrock är att kläpparna ska tyda på att geten i fråga mjölkar bra :) !

CAE-programmet finns fortfarande, däremot är det inte finansierat med skattepengar, alla djurägare får betala hela kostnaden själva, om jag förstått saken rätt.
CAE är en knepig sjukdom, som veterinärmedicinen inte vet jättemycket om, det är mycket antaganden och troligheter. Provresultaten som djurägaren får är inte heller helt säkra, varken positiva eller negativa svar. Därför ska hela besättningen testas, och om fler än 10% av getterna är positiva ska hela besättningen slaktas. Det är hårt.
Det har även förekommit att besättningar som haft C3-status i många år - plötsligt får positiva testresultat vid rutinprovtagning?!
Läs på om sjukdomen, dess symtom och ffa smittvägar, så grannens får och getterna inte kommer åt att smitta varandra om endera flocken skulle vara positiv för CAE eller MV.

Åldersbestämning via tänder vet jag inte hur det görs på får. På getter kan en förenklat säga att de byter ett tandpar i underkäken per år, med början med de två framtänderna.

Sår ska de inte ha på knäna, men däremot är det vanligt att knäna är pälslösa eftersom de gärna ligger på knä ibland.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #17 skrivet: 30 apr-13 kl 18:06 »
Jo jag har sett att CAE-programmet inte är uppdaterat. Men det finns ju iaf, även om man får betala själv. Blev väldigt förvirrad där ett tag ;D Men hela grejen med MV och CAE verkar diffust och förvirrande! Har pratat med många som borde ha koll, men får diffusa och varierande svar från alla håll. Fårbonden säger mer avstånd än någon annan, så jag lyssnar på honom, vill ju gärna vara på den säkra sidan.

Det där med halmen har du ju naturligtvis rätt i skräptanten! Ska ändå städa ur stallet ordentligt när jag lusbehandlar dem, så får det bli enbart spån som strö efter det. Loka har ju "hungergropar" hela tiden så det är ju väldigt dumt om hon petar i sig halm. Tänk så självklart, egentligen 8)

Mjölkkläppar, hihi, kul namn *lägger på minnet* Har dvärggetterna såna?

Jag kan inte mycket om får heller, men fick låna en bok nu. Där står det att de byter de mittersta framtänderna vid ca 15 månader och sen ett par/år. Verkar vara ungefär samma för getterna då. På bilderna i boken var det väldigt lätt att se, i verkligheten var det inte lika lätt. Men jag har kollat på Toys och Jenkas tänder, tror att Jenka bytt alla och Toy inte har bytt några. Då borde alltså Toy vara runt året och Jenka över 4 år. Det är ju bra att ha ett hum iaf.

De har inte öppna sår på knäna, men på hundar kallas det liggsår när det är förtjockad, pälslös, hud. Men då ser jag det som normalt.

Loka har jag sett sitta på rumpan en del, har inte sett någon av de andra sitta. Tyder det på något? Hon har lite svårt att lägga sig (det tar tid) så jag tror hon har ont i sina krokiga ben. Men är sittandet också ett tecken på det? Har funderat mer och mer på att låta henne somna in. Även om benställningen skulle bero på klövarna så tror jag det är svårt att få henne smärtfri. Och jag vill inte att hon ska gå och ha ont. Vad gör man av kroppen av en get?

Tack snälla ni för svaren!!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #18 skrivet: 01 maj-13 kl 07:22 »
Att Loka sitter ner och verkar stel och har ont i bakbenen är illavarslande. Ett symtom på CAE är nämligen skador på ryggmärgen, vilket leder till att geten får "en långsamt tilltagande bakbensförlamning" (citat Kalle Hammarbergs gethälsokompendium), vilket vanligen börjar när geten är 4-5 år. Förlamningen sprider sig sakta framåt i kroppen, och förloppet kan ta allt från veckor till månader. Prata med din veterinär och rådgör med henom om vad som bör göras. Kanske kan vet. även ta kontakt med Kalle Hammarberg för att fråga honom, han är visserligen pensionär, men ändå aktiv som Sveriges ledande expert på getmedicin! Ibland ordnas kurser med honom, de kan varmt rekommenderas om du hittar någon hyfsat i närheten av där du bor!
Kan tilläggas att om det nu är CAE hon lider av, är det inte säkert att de andra getterna och bockarna bär på sjukdomen. Den främsta smittvägen i besättningar är via mjölk som killingar tuttar i sig eller får i flaska, så är hon inte mamma till någon av de andra är det bättre. Visst finns andra smittvägar oxå, men du behöver inte få panik innan du vet via provtagningsresultat om de andra bär på viruset eller inte.
En annan möjlig orsak till Lokas problem kan vara selenbrist. Selen är viktigt för getter och killingar att få i sig, eftersom det hjälper till att hålla musklerna starka och fina. Eftersom hon är så mager är det inte otroligt att hon även lider av mineralbrist, hör med veterinären!

Om dvärggetter har mjölkkläppar vet jag inte, det kan någon som vet mer om dem svara på.

Möjligheten att kunna åldersbestämma dem via tänderna är jättebra för att veta ungefär hur gamla de är!


 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Gethjälp behövs
« Svar #19 skrivet: 01 maj-13 kl 10:46 »
Ja jag är orolig för Loka! Veterinären ska absolut få gå igenom henne ordentligt när han kommer, så får jag se vad han säger. Jag tycker inte det riktigt ser ut som förlamning, men det skulle kanske kunna vara en början till det. Med tanke på hur hon ser ut är det ju ganska troligt att hon har brist på diverse mineraler och näringsämnen...men det kan ju vara flera saker samtidigt :-\

I vilket fall som helst så behöver hon lägga på sig ett antal kilon, som ger ännu mer belastning på benen. Och även om det skulle vara mineralbrist så tvivlar jag på att benen kommer bli bättre/rakare med rätt tillskott. Usch och fy :'( Nåja, just nu är det väntan på att lusmedicinen kommer till apoteket så att jag kan få hit veterinären sen. Jag kan inte se att hon blivit sämre sen hon kom hit iaf, så hon får vänta de dagarna extra. Under tiden ska jag jobba på att få henne mer trygg med mig så att undersökningen blir mindre traumatisk för henne.

Hon är mamma till Frej (brunsvarta, lilla bocken). En fördel, om det skulle vara CAE, är nog att hon inte ens bott tillsammans med de andra när hon fick Frej och han diade. Men det är spekulationer, provsvaren får utvisa. Om de nu säger något? Det verkar ju lite si och så, och enligt den jag pratade med på Svenska Djurhälsovården fanns det inga direkta krav för att förhindra smittspridning till en fri besättning. Och att slakta eller inte var frivilligt. Men det är kanske ett resultat av att det inte är skattefinansierat längre? Betalar man proverna själv, och det inte är en zoonos, kanske de inte har rätt att ställa några krav, de är ju ingen myndighet.

Lägger Kalle Hammarbergs namn på minnet. Var kan man hitta info om eventuella kurser? Har han någon egen hemsida?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser