Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tänker ni kring pension?  (läst 10731 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #20 skrivet: 28 okt-18 kl 05:31 »
Tyvärr så är kanske min syn på den framtida arbetsmarknaden och ungdomar lite mörk. På min gymnasieskola, 1300 elever, så har vi många yrkesprogram, vård och omsorgsprogrammet har vissa år haft  10 -12 elever per årskurs. Industriprogrammet hade som lägst 6 elever i ettan ett år, lite bättre nu med 15 elever. Förslaget för nåt år sen var att stänga ner programmet pga för få sökanden vilket också gjorde att varje elevplats kostade väldigt mycket. Protesterna från industrin på orten blev mycket höga och vi är en industristad så man fortsätter med programmet. Jag hörde en intervju med en gymnasierektor i Umeå som sa att de hade samma problem med vård och omsorgsprogrammet. Väldigt få sökande och enligt honom så skulle det behövas att samtliga elever från grundskolan skulle behöva söka vård och omsorg om man skulle täcka behovet.

Däremot utbildas det ca 40 frisörer varje år och när branschen tillfrågades så vill de lägga ner utbildningen!!! Orsaken var att det är en fruktansvärd överetablering. Sen skickar vi också ut 25 elever varje år som ska hålla på med: stil, hälsa och Spa.

Tekniker och ingenjörer, jättestor brist, skulle behövas dubbelt så många och i dagsläget har vi ca 90 per årskull. Nu kanske ni förstår min oro.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Lärarbristen som kommer att bestå åtminstone 10-15 år framåt garanterar att det finns jobb för lärare även efter pension. Ja,problemet med att skolsystemet inte är anpassat till efterfrågan måste lösas. I min kommun las gymnasiet ner för många år sedan,elever får söka i grannkommunerna.Anledning var just elevbrist på de linjer som erbjöds. Numera finns bara SFI och vård och omsorgsprogrammet kvar i lokalerna. Ytterst få svenska ungdomar söker vård o omsorg. därför har man gjort en treårig linje inriktat på våra nysvenskar där man parallellt med yrkesutbildning på hemspråket också läser svenska. Andra året tar svenskan över och tredje året enbart svenska.Man erbjuder arabiska och somaliska som hemspråk i nuläget. Detta har blivit  en succe,eleverna flockas. Problemet uppkommer under praktikperioderna ute på arbetsplatsen där svenska kollegor protesterar och skyller på bristande språkkunskaper.Något som iofs nog stämmer för att kunna svenska är ju nyckeln för att kommunicera med boende och kollegor. ett tag (innan skolan las ner) var den populäraste linjen florist. ytterst få av dessa elever fick något jobb. Nu är det alltså frisörer samtidigt som industri och innovationsföretag saknar teknisk inriktade sökande. därav den stora import av utländsk arbetskraft.Utan den hade många industrier fått stora problem. staten har här en stor uppgift att fylla. Hur få elever att se bristyrkena? hur få kommunerna att omprioritera linjer på gymnasiet?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #21 skrivet: 28 okt-18 kl 08:27 »
Tyvärr så är kanske min syn på den framtida arbetsmarknaden och ungdomar lite mörk. På min gymnasieskola, 1300 elever, så har vi många yrkesprogram, vård och omsorgsprogrammet har vissa år haft  10 -12 elever per årskurs. Industriprogrammet hade som lägst 6 elever i ettan ett år, lite bättre nu med 15 elever. Förslaget för nåt år sen var att stänga ner programmet pga för få sökanden vilket också gjorde att varje elevplats kostade väldigt mycket. Protesterna från industrin på orten blev mycket höga och vi är en industristad så man fortsätter med programmet. Jag hörde en intervju med en gymnasierektor i Umeå som sa att de hade samma problem med vård och omsorgsprogrammet. Väldigt få sökande och enligt honom så skulle det behövas att samtliga elever från grundskolan skulle behöva söka vård och omsorg om man skulle täcka behovet.

Däremot utbildas det ca 40 frisörer varje år och när branschen tillfrågades så vill de lägga ner utbildningen!!! Orsaken var att det är en fruktansvärd överetablering. Sen skickar vi också ut 25 elever varje år som ska hålla på med: stil, hälsa och Spa.

Tekniker och ingenjörer, jättestor brist, skulle behövas dubbelt så många och i dagsläget har vi ca 90 per årskull. Nu kanske ni förstår min oro.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Men med ett system som inte ger så mycket ersättning om man väljer att inte jobba så hade det blivit självreglerande. Tyvärr drabbar det nu eller snart vårdtagare mer än de som väljer att inte jobba inom vården. Min åsikt är också att det är statusen och t ex arbetstider som behöver ändras, inte lönen. Vi kanske får fler lärare och vårdpersonal men knappast högre kvalitet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #22 skrivet: 28 okt-18 kl 10:14 »
Pension? vi kommer erbjudas aktiv dödshjälp när jobbet är slut...
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #23 skrivet: 28 okt-18 kl 10:32 »
Pension? vi kommer erbjudas aktiv dödshjälp när jobbet är slut...

Misstänker det, idag är dock chansen stor att man svälts ihjäl.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #24 skrivet: 02 nov-18 kl 00:03 »
Det är kanske därför MSB skickat ut broschyren när krisen eller kriget kommer. Man talar alltså egentligen om att vi kommer att få så knapra pensioner så att detta är Krisen. Hamstra med andra ord mat medan ni kan för sen har ni inte råd att köpa mer, kanske en aning neg men vem vet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #25 skrivet: 02 nov-18 kl 00:07 »
Det är kanske därför MSB skickat ut broschyren när krisen eller kriget kommer. Man talar alltså egentligen om att vi kommer att få så knapra pensioner så att detta är Krisen. Hamstra med andra ord mat medan ni kan för sen har ni inte råd att köpa mer, kanske en aning neg men vem vet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Jag tror kolonilotter kommer öka i pris allt eftersom, om man säger så...

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #26 skrivet: 02 nov-18 kl 00:30 »
Har redan skaffat en, massor av grönkål som man kan skörda långt in i vintern, konstig växt. Lite svår att tillaga dock.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #27 skrivet: 02 nov-18 kl 09:09 »
Har redan skaffat en, massor av grönkål som man kan skörda långt in i vintern, konstig växt. Lite svår att tillaga dock.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Grönkål är en fantastisk växt. Du kan massera den med lite rapsolja och använda bitar råa i sallad. Supergott.
Stek den, mixa den, koka, stuva den .....använd massor med vitlök skitgott. God i grytor, soppor.......
Ta bara av den grova mittnerven.
Det går att skörda hela vintern och på våren kommer det växa ut små nya bladknippen där de gamla bladen satt.
Innehåller massor med bra näring, en supergrönsak helt enkelt.
Enda problemet är att det behövs ordentligt med staket, nät etc för alla andra i djurriket tycks älska den.
 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #28 skrivet: 02 nov-18 kl 11:02 »
Man kanske ska se till att bli grytjägare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #29 skrivet: 02 nov-18 kl 11:49 »
Grönkål?
Är det inte bättre med pengar eller nått som går att omsätta till pengar och köpa godare mat?
Eller handlade inte det här om pension?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #30 skrivet: 02 nov-18 kl 12:18 »
Grönkålschips är gott!  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #31 skrivet: 02 nov-18 kl 14:04 »
Lärarbristen som kommer att bestå åtminstone 10-15 år framåt garanterar att det finns jobb för lärare även efter pension. Ja,problemet med att skolsystemet inte är anpassat till efterfrågan måste lösas. I min kommun las gymnasiet ner för många år sedan,elever får söka i grannkommunerna.Anledning var just elevbrist på de linjer som erbjöds. Numera finns bara SFI och vård och omsorgsprogrammet kvar i lokalerna. Ytterst få svenska ungdomar söker vård o omsorg. därför har man gjort en treårig linje inriktat på våra nysvenskar där man parallellt med yrkesutbildning på hemspråket också läser svenska. Andra året tar svenskan över och tredje året enbart svenska.Man erbjuder arabiska och somaliska som hemspråk i nuläget. Detta har blivit  en succe,eleverna flockas. Problemet uppkommer under praktikperioderna ute på arbetsplatsen där svenska kollegor protesterar och skyller på bristande språkkunskaper.Något som iofs nog stämmer för att kunna svenska är ju nyckeln för att kommunicera med boende och kollegor. ett tag (innan skolan las ner) var den populäraste linjen florist. ytterst få av dessa elever fick något jobb. Nu är det alltså frisörer samtidigt som industri och innovationsföretag saknar teknisk inriktade sökande. därav den stora import av utländsk arbetskraft.Utan den hade många industrier fått stora problem. staten har här en stor uppgift att fylla. Hur få elever att se bristyrkena? hur få kommunerna att omprioritera linjer på gymnasiet?

Klokt skrivet malarmaster, vi har mängder med ambitiösa invandrare som möts med motstånd på arbetsplatser. På mitt jobb talas mycket engelska eftersom man lyckats rekrytera internationellt, samt använt sig av det sk snabbspåret. Vi har verkligen rekryteringsproblem som beror på att svenska ungdomar inte utbildar sig.


Postat med Alternativ.nu´s app

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #32 skrivet: 02 nov-18 kl 14:07 »
Jag har gått från att i unga år tänka väldigt mycket på pensionen till att skola om mig och hoppas på att få arbeta långt upp i åldern, tror att det är bra, både hälsomässigt och socialt att inte bryta helt med arbetslivet efter att barnen flyttat hemifrån:)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #33 skrivet: 02 nov-18 kl 15:51 »
Grönkål?
Är det inte bättre med pengar eller nått som går att omsätta till pengar och köpa godare mat?
Eller handlade inte det här om pension?

När pensionspengar inte räcker längre och valet är att flytta ut på parkbänken så har har man möjligheten att lösa problemet permanent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #34 skrivet: 02 nov-18 kl 19:47 »
Sälja det mesta jag äger och köpa ett litet torp i att bo på sommaren.
För att spara pengar så kommer jag att bo utomlands på vinter.
Har en kompis som bor i Thailand. Han hyr en liten möblerad lägenhet där för 800:- i månaden.
Så han äter det mesta maten på restaurang och har ändå mera pengar med sig hem varje vår än han har när han åker.
 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #35 skrivet: 02 nov-18 kl 19:48 »
Sälja det mesta jag äger och köpa ett litet torp i att bo på sommaren.
För att spara pengar så kommer jag att bo utomlands på vinter.
Har en kompis som bor i Thailand. Han hyr en liten möblerad lägenhet där för 800:- i månaden.
Så han äter det mesta maten på restaurang och har ändå mera pengar med sig hem varje vår än han har när han åker.
Varför vänta till du blir pensionär?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #36 skrivet: 02 nov-18 kl 20:11 »
Varför vänta till du blir pensionär?

För att jag just nu har ett bra liv med folk runt mig som jag trivs med och jag har råd att bo kvar i Sverige ännu. ;D


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #37 skrivet: 03 nov-18 kl 00:00 »
Det kommer uppenbart att uppstå stora brister inom vissa yrkesgrupper. Problemet kommer att leda till bekymmer på nationell nivå, liksom i alla länder inom EU.

Sveriges konkurrenskraft och välfärd kommer att sjunka som ett blysänke. Ingen vill prata om det och inte heller våra politiker. Det kommer tex inte att finnas lärare. Jag kommer att inom nåt eller några år att gå i pension,
vilket gäller en mycket stor del av lärarkåren. Just nu har jag inte statistik och källor men om man inte har en långsiktig plan, och då pratar jag inte om tio år utan längre så kommer det inte att finnas några som vill ta hand om en när man blir gammal eller någon som vill ta hand era barn och lära det de behöver för att kunna försörja både sig själva men även ett söndervittrande pensionssystem.

Jag känner många invandrare som utbildar sig till undersköterskor och sköterskor just nu och det kanske kan fördröja den stora kollapsen.

Men de är allt för få för att räcka till, samtidigt som allt fler lärare på sjuksköterskeutbildninngen börjar arbeta som sjuksköterskor igen eftersom bristen är så stor och det ger mer i betalning. 

Som lärare på väg i pension om några år så vågar jag nu tala ut. Någonstans tar skattepengarna vägen men jag kan lova er att tyvärr försvinner det mesta på vägen. 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #38 skrivet: 03 nov-18 kl 07:09 »
Sparar en del i aktier, hoppas det blir en pengamaskin.
Sen gäller det att hålla de löpande utgifterna låga, inte masda onödigt kraft.

Siktar på pension vid 50-55 år
Är nu 35.

Dock skulle jag kunna jobba även effer men inte för att jag behöver, utan om jag tycker det är roligt.
1-2-3 kortdagar i veckan typ


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #39 skrivet: 03 nov-18 kl 23:16 »
När jag och min fru var unga tänkte vi också gå i pension vid 55. Nu kan jag efter ett långt arbetsliv tycka att vi var rätt naiva. Det går säkert men då måste men vara väldigt målmedveten, vilket vi tydligen inte var.

Det finns en "rörelse" från USA förstås vars idé är att jobba häcken av sig och investera pengarna till bra ränta. Tror att de siktar på att sluta arbeta innan 40. Man kan säkert läsa mer om detta på nätet. Personligen tycker jag att det verkar väl slitsamt,  men kanske är det värt det.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser