Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pengar  (läst 13797 gånger)

Helianthus

  • Gäst
pengar
« skrivet: 08 nov-14 kl 08:58 »
Hur får jag gott om pengar?

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: pengar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-14 kl 14:14 »
Skaffa dig ett välbetalt jobb och lev i princip helt utan utgifter?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: pengar
« Svar #2 skrivet: 08 nov-14 kl 19:14 »
Fundera på om det finns något du är bra på eller kan bli bra på som kan komma andra till nytta. Då betalar de för att få tillgång till denna vara eller tjänst.

moby

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #3 skrivet: 08 nov-14 kl 19:28 »
Var nöjd   ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: pengar
« Svar #4 skrivet: 08 nov-14 kl 20:35 »
Skär ner på alla småutgifter...gör saker som är gratis på fritiden eller saker som kan generera pengar,mat eller annat du behöver.  Sälj saker du inte behöver.. Och som tidigare talare..var nöjd...pengar är inte det viktigaste i livet även om många tycks tro det..hälsan och ledighet är bra mycket viktigare..varför jobba som en dåre för att tjäna pengar om man aldrig har ledigt och bränner ut sig på kuppen? Jobba lagom..tjäna lagom och lev lagom..
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pengar
« Svar #5 skrivet: 08 nov-14 kl 20:49 »
Låna aldrig pengar. Om du redan har lån, se till att amortera av dem så fort som möjligt.

Köp aldrig något på kredit eller avbetalning, vänta hellre med affären tills du kan betala kontant.

Avskaffa alla små löpande utgifter - olika slags abonnemang, prenumerationer och sånt, även om det bara är några tior i månaden på varje onödig sak så blir det mycket pengar om man summerar alltsammans.

Se över vad du har för försäkringar, om det finns någon som går att avskaffa eller om det kan löna sig att byta försäkringsbolag.
Det är exempelvis bara dumt att betala helförsäkring för gamla bilar som inte är värda mer än några års försäkringspremier.
Lägg upp försäkringarna så de betalas årsvis, det brukar bli billigare än att ha t ex kvartals- eller månadsbetalning. Något som underlättar framtida byte av försäkringsbolag är om du ser till att alla dina försäkringar har samma årsförfallodag.

Om du röker, sluta med det.

Köp aldrig flaskvatten, läsk etc. Och om du absolut MÅSTE göra det, köp då till bra pris på någon stor livsmedelsbutik hellre än på en mack eller kiosk som tar ut överpris.

Handla aldrig mat när du är stressad, hungrig eller törstig, då finns det risk att det slinker med onödiga godbitar i kundvagnen. Ta god tid på dig för att tänka igenom varje inköp, skriv helst inköpslista i förväg. Prata inte i mobil medan du är i affären.

Låt bli att äta på restaurang.

Köp inte fabriksnya prylar, kläder mm, utnyttja istället loppisar, second hand etc.

Undvik att anlita hantverkare och reparatörer, lär dig istället att göra alla jobb, reparationer mm själv. Skaffa inga prylar som du varken kan eller vill lära dig att reparera.

Vinkelhake

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 08:44 »
Som många redan nämnt och jag instämmer är att se över och dra ner på utgifterna. Gör en enkel uppställning av inkomst och utgifter, se vad du kan ändra eller slopa. Välbetalda jobb ger nödvändigtvis inte mer pengar utan ofta bara dyrare levnadsstandard och fler arbetstimmar i månaden. Själv har jag autogiro på mitt sparande och förhåller mig därefter och ökar sparandet varje år när jag får löneförhöjning.

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #7 skrivet: 10 nov-14 kl 18:12 »
autogiro från storbank till sparande i en mindre kooperativ bank köper jag

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: pengar
« Svar #8 skrivet: 10 nov-14 kl 20:34 »
spara på bank ger inget,bättre att investera i egendom. själv köper jag torp och hyr ut till t.ex danskar o tyskar,ger bra klirr i kassan,torpen ökar ständigt i värde och räntan på lån är skitlåg och lär så bli överskådlig tid.
man kan inte spara sig till bättre ekonomi,låga utgifter är okej,höga inkomster bättre.kombinera dem och det blir klirr i kassan. ulf

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: pengar
« Svar #9 skrivet: 10 nov-14 kl 21:26 »
Vad ska du ha pengarna till?
Att bara snåla och gneta och inte unna sig något, för att lägga pengar på hög verkar konstigt.

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: pengar
« Svar #10 skrivet: 10 nov-14 kl 21:53 »
Vad ska du ha pengarna till?
Att bara snåla och gneta och inte unna sig något, för att lägga pengar på hög verkar konstigt.

Det där är så sant. Min mormor hon var sparsam som få. De hade det knapert när hon var liten och hon fick lära sig att man alltid ska spara. Vilket hon gjorde När hon dog hade hon ganska gott om pengar men, inte tror jag hon dog lyckligare för det.   :-\   Jag har funderat en del på det där och kommit fram till att hon fick lära sig att spara men, aldrig vad hon skulle spara till. När hon växte upp sparade man ju för att man en dag kunde få det knapert dvs alla inkomster kunde försvinna. Men, när hon blev äldre var det ju inte så länge utan skulle det gå så illa så får man hjälp av socialen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #11 skrivet: 11 nov-14 kl 06:13 »
Ja, men jag sparar för att investera i egendom så att jag kan odla och leva på landet.
  Ska man ha ett riktigt välbetalt jobb ska man jobba inom finansbranchen med bedrägeri och räntespekulationer, vilket inte alls verkar lockande för närvarande. Då verkar ekologisk ekonomi mer lockande. Jag funderar på att investera i solceller. Frågan är hur... med 1 procents ränta och bankgaranti eller 3 procents ränta utan bankgaranti.   

Vinkelhake

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #12 skrivet: 11 nov-14 kl 09:49 »
Det finns den en uppsjö av alternativ gällande sparande. Vissa bättre än andra.  Sparande i vilken form det än ter sig i behöver generera viss avkastning över tid. Mål är bra att ha med sparande annars tappar man lätt motivation. Själv ser jag sparande som en säkerhet då jag själv haft det knapert en gång i tiden. Visst kan det ses som konstigt att lägga pengar på hög men det kan alltid uppstå oförutsägbara kostnader och jag gillar annat bättre än att konsumera.

Vi sparar på följande sett bara för att ge några exempel.

*Tar ut hyra för bostad
*Aktier och indexfonder
*Bankkonto
*Köper inom snar framtid hus med mark (vilket även var ett av våra mål och får väl ses som en framtida investering/sparande)

farmdreamer

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #13 skrivet: 11 nov-14 kl 15:36 »
Hur får jag gott om pengar?

Den som äger en bank vill äga en till, den som sträver efter att bli självhushållare vill skaffa sig själv en bit mark. I båda fallen behövs det mer pengar än vad som finns i dagsläget. Det är också uppenbart att det är en absolut nödvändighet att ha mer pengar för att uppnå de målen.
Lidandet om mer pengar verker inte ha en gräns, oavsett om man är rättfärdig tänkare eller giriga bankiren.

Jag gillar något som Toll skrev i en annan tråd- det var från Ordspråksboken 23:4.  "Ansträng dig inte för att bli rik, var förståndigt nog att avstå."
(Hela inlägget är kanske OT ta gärna bort om det inte till nån hjälp men Bibeln har medicin för själen som man inte hittar i världen annars)

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #14 skrivet: 12 nov-14 kl 07:09 »
Medicin för själen... hm...I lördags följde jag med en väninna som är pingsvän på ett ungdomsmöte kallat "Alternativet" Det var vedervärdigt, förljuget, banalt, sentimentalt och luddigt samtidigt som de gick och samlade in pengar i bössor med hål i. De påminde om präktiga finansvalpar med sockevadd till slickepinnar.
I söndags träffade jag den första präst i hela mitt liv i svenska kyrkan som verkade både klarsynt och intelligent med bra handslag.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GkXhWNEKBRA
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 07:20 av Skogsfrun »

farmdreamer

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #15 skrivet: 12 nov-14 kl 15:31 »
Så länge man har kontroll över vad man gör i livet råkar man inte skada sig själv eller någon annan men det är inte så fallet alltid. Man skadar sig själv, sina medmänniskor eller andra råkar vara orsaken till ens egen skada.
Det går i en cirkel och medför en obalans i livet för vi alla mentalt friska människor. Obalansen i sin tur skapar ett lidande över hela situationen som smittar vidare till nästa och skapar ännu en ond cirkel.
Vare sig om man är i klass med Sigmund Freud eller analafabet bushman spelar det inte någon roll. Ingen kan undgå det! Därför att ingen kan kontrollera alla andra människor och deras gärningar. Något kan gå bra eller dåligt beror på hur andra reagerar för det. När det inte går som vi själva vil, blir vi lidande. Det är då man behöver medicin för den lidande själen och den medicinen finns inte hos andra människor, oavsett om de är klarsynta eller ej. Den finns bland Orden.
(ännu ett OT inlägg, kunde bara inte låta bli)

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #16 skrivet: 13 nov-14 kl 05:12 »

Jag vet vad TS betyder men jag minns inte vad OT betyder.

MVH/TS

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: pengar
« Svar #17 skrivet: 13 nov-14 kl 07:34 »
OT, off topic. ett svar som avviker från ämnet och alltså inte hör hemma i tråden. Ulf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: pengar
« Svar #18 skrivet: 14 nov-14 kl 08:29 »
Hur får jag gott om pengar?
1: Byt kön.
2: (Om 1 inte är möjligt) Bete dig på arbetsmarknaden som om du vore man! Cherchez l´homme är principen för alla som vill tjäna cash, så skaffa dig ett jobb eller starta företag där det finns en massa karlar, där finns också pengarna!
3: Köp ett alldeles vanligt hus (eller liten gård) i en alldeles vanlig by på landet istället för en ekoby, då får du mycket mer boende för mindre pengar! Du slipper dessutom bygga ett nytt hus (det är både jobbigt och dyrt), och de ekologiska byggmetoderna är redan använda i alla befintliga äldre hus. Det ligger säkert fina tankar bakom varje ekoby, men de bebos sedan enbart av folk med stadsbakgrund som inte vill släppa sargen och ge sig in i spelet på den verkliga landsbygden. Bygemenskap kan en ha med sina grannar även utan att ingå i en ekonomisk förening...och det räcker oftast att bli osams i vägsamfälligheten, jaktlaget eller fiskevårdsföreningen :P .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #19 skrivet: 15 nov-14 kl 06:18 »
När det inte går som vi själva vill, blir vi lidande. Det är då man behöver medicin för den lidande själen och den medicinen finns inte hos andra människor, oavsett om de är klarsynta eller ej. Den finns bland Orden.
(ännu ett OT inlägg, kunde bara inte låta bli)

Ja, jag håller med om att språket är viktigt. Jag uppfattar orden som verktyg. Uppfattning språk skiljer sig förmodligen från individ.
Medicin  ??? Tja, varför inte...

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: pengar
« Svar #20 skrivet: 16 nov-14 kl 18:23 »
bliv politiker!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pengar
« Svar #21 skrivet: 16 nov-14 kl 21:39 »
bliv politiker!

Det fungerar inte på kort sikt, det brukar krävas en lång karriär inom politiken innan man når poster som inbringar mer än ersättning för förlorad arbetsinkomst och kanske några hundralappar i mötesarvode då och då. Men ids man traggla med undanskymda poster inom kommunpolitiken ett eller annat tiotal år, göra sig välkänd och betrodd under den tiden, och det parti man representerar sedan råkar lyckas bra i ett val, så kanske man hamnar på så pass "tunga" uppdrag att de motiverar en arvoderad tjänst. Det kan t ex röra sig om att man får en post som nämndordförande eller att man hamnar i kommunstyrelsen.

Skogsola

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #22 skrivet: 18 nov-14 kl 23:02 »
 Betydligt lättare att få ett välbetalt arbete som kommunaltjänsteman än att få ett förtroendeuppdrag som ger mer än kaffepengar.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: pengar
« Svar #23 skrivet: 19 nov-14 kl 05:20 »
 Det finns några med snabb politisk karriär, Alice Bah Kuhnke hade bara varit medlem i  miljöpartiet några dagar, Jens Orback han med hästen gjorde nog också snabb politisk karriär. Så visst kan det gå snabbt också. :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: pengar
« Svar #24 skrivet: 19 nov-14 kl 11:24 »
Jag tycker vi skall vända på frågan.

Skogsfrun vill ha mycket pengar men till vilket ändamål?
Pengar är bara ett av flera medel för att uppnå samma mål. Om man drar ett streck över den konvention som säger att allt måste köpas för pengar och vara likadant som alla andras och ett annat streck över den konventionen som säger att man måste ha vissa statusprylar för att vara fullvärdig människa öppnar det sig möjligheter att öka pengarnas köpkraft när det gäller att nå målet. Man kan aldrig ersätta pengarna helt men man kan öka deras köpkraft genom en sorts hävstångseffekt.

Om målet till exempel är en gård på landet är Skräptantens tredje råd absolut relevant. Det ger en liten hävstångseffekt.
Andra sätt att öka pengarnas köpkraft är till exempel att köpa en gård med relativt litet boningshus i förhållande till uthusen och mängden jord och skog. Sådana gårdar säljs ofta billigare i vår bostadsfixerade tid. Om man tänker på gården som en produktionsenhet där ett hyggligt boende för arbetskraften (man själv med eventuell familj) är endast en mindre del av verksamheten ser man vilka möjligheter som finns för att skaffa sig biinkomster och naturainkomster som i slutändan bidrar till att finasiera gårdsköpet och så ser man vilka onödiga utgifter som går att plocka bort.
Om man själv är händig och kan bygga så är halvt förfallna uthus en annan hävstång som ökar köpkraften. Om uthusen är totalt förfallna blir rivning och nybyggnad en stor ekonomisk belastning men jag har märkt att folk som inte kan bygga ser nollvärde också i uthus som går att få i skick med relativt små penningkostnader. Eget arbete är fritt från skatt och moms och andra omkostnader så man kan sätta fler egna timmar på en uthusrenovering än en inhyrd firma kan göra utan att lönsamheten blir lidande. En gård långt från närmaste storbonde brukar alltid vara billigare än en som ligger mellan två storbönder som vill utvidga.... och så vidare.......

I dag finns det en samhällsnorm att flytta ut på landet och skaffa hästar och mata hästarna med köpt foder och inte använda dem till någonting som ger pengar. Man förväntas värma det stora boningshuset med köpt energi, antingen elekticitet eller olja eller köpt ved. Man förväntas ha stora gräsmattor och en vidlyftig prydnadsträdgård. Man förväntas finansiera sin "lantliga" livsstil med ett heltidsarbete i stan dit man pendlar ensam i en stor dyr bil helst fyrhjulsdriven. På fritiden förväntas man pendla till hobbyer och anlita firmor för allt som behöver uträttas.
I det faller är gården endast en extremt dyr form av boende. Om man däremot tänker som en landsbo och mångsysslare och räknar vad som lönar sig att göra kan gården bli en biinkomst och en buffert som hjälper en över kortare perioder av arbetslöshet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: pengar
« Svar #25 skrivet: 21 nov-14 kl 20:32 »
Jag tycker vi skall vända på frågan.

Skogsfrun vill ha mycket pengar men till vilket ändamål?
Pengar är bara ett av flera medel för att uppnå samma mål. Om man drar ett streck över den konvention som säger att allt måste köpas för pengar och vara likadant som alla andras och ett annat streck över den konventionen som säger att man måste ha vissa statusprylar för att vara fullvärdig människa öppnar det sig möjligheter att öka pengarnas köpkraft när det gäller att nå målet. Man kan aldrig ersätta pengarna helt men man kan öka deras köpkraft genom en sorts hävstångseffekt.

Om målet till exempel är en gård på landet är Skräptantens tredje råd absolut relevant. Det ger en liten hävstångseffekt.
Andra sätt att öka pengarnas köpkraft är till exempel att köpa en gård med relativt litet boningshus i förhållande till uthusen och mängden jord och skog. Sådana gårdar säljs ofta billigare i vår bostadsfixerade tid. Om man tänker på gården som en produktionsenhet där ett hyggligt boende för arbetskraften (man själv med eventuell familj) är endast en mindre del av verksamheten ser man vilka möjligheter som finns för att skaffa sig biinkomster och naturainkomster som i slutändan bidrar till att finasiera gårdsköpet och så ser man vilka onödiga utgifter som går att plocka bort.
Om man själv är händig och kan bygga så är halvt förfallna uthus en annan hävstång som ökar köpkraften. Om uthusen är totalt förfallna blir rivning och nybyggnad en stor ekonomisk belastning men jag har märkt att folk som inte kan bygga ser nollvärde också i uthus som går att få i skick med relativt små penningkostnader. Eget arbete är fritt från skatt och moms och andra omkostnader så man kan sätta fler egna timmar på en uthusrenovering än en inhyrd firma kan göra utan att lönsamheten blir lidande. En gård långt från närmaste storbonde brukar alltid vara billigare än en som ligger mellan två storbönder som vill utvidga.... och så vidare.......

I dag finns det en samhällsnorm att flytta ut på landet och skaffa hästar och mata hästarna med köpt foder och inte använda dem till någonting som ger pengar. Man förväntas värma det stora boningshuset med köpt energi, antingen elekticitet eller olja eller köpt ved. Man förväntas ha stora gräsmattor och en vidlyftig prydnadsträdgård. Man förväntas finansiera sin "lantliga" livsstil med ett heltidsarbete i stan dit man pendlar ensam i en stor dyr bil helst fyrhjulsdriven. På fritiden förväntas man pendla till hobbyer och anlita firmor för allt som behöver uträttas.
I det faller är gården endast en extremt dyr form av boende. Om man däremot tänker som en landsbo och mångsysslare och räknar vad som lönar sig att göra kan gården bli en biinkomst och en buffert som hjälper en över kortare perioder av arbetslöshet.

Hear hear!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #26 skrivet: 23 nov-14 kl 21:57 »
Hear hear!
Diskonteringsränta  ???

Asinya

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: pengar
« Svar #27 skrivet: 10 dec-14 kl 14:58 »
Jag tycker vi skall vända på frågan.

Skogsfrun vill ha mycket pengar men till vilket ändamål?
Pengar är bara ett av flera medel för att uppnå samma mål. Om man drar ett streck över den konvention som säger att allt måste köpas för pengar och vara likadant som alla andras och ett annat streck över den konventionen som säger att man måste ha vissa statusprylar för att vara fullvärdig människa öppnar det sig möjligheter att öka pengarnas köpkraft när det gäller att nå målet. Man kan aldrig ersätta pengarna helt men man kan öka deras köpkraft genom en sorts hävstångseffekt.

Om målet till exempel är en gård på landet är Skräptantens tredje råd absolut relevant. Det ger en liten hävstångseffekt.
Andra sätt att öka pengarnas köpkraft är till exempel att köpa en gård med relativt litet boningshus i förhållande till uthusen och mängden jord och skog. Sådana gårdar säljs ofta billigare i vår bostadsfixerade tid. Om man tänker på gården som en produktionsenhet där ett hyggligt boende för arbetskraften (man själv med eventuell familj) är endast en mindre del av verksamheten ser man vilka möjligheter som finns för att skaffa sig biinkomster och naturainkomster som i slutändan bidrar till att finasiera gårdsköpet och så ser man vilka onödiga utgifter som går att plocka bort.
Om man själv är händig och kan bygga så är halvt förfallna uthus en annan hävstång som ökar köpkraften. Om uthusen är totalt förfallna blir rivning och nybyggnad en stor ekonomisk belastning men jag har märkt att folk som inte kan bygga ser nollvärde också i uthus som går att få i skick med relativt små penningkostnader. Eget arbete är fritt från skatt och moms och andra omkostnader så man kan sätta fler egna timmar på en uthusrenovering än en inhyrd firma kan göra utan att lönsamheten blir lidande. En gård långt från närmaste storbonde brukar alltid vara billigare än en som ligger mellan två storbönder som vill utvidga.... och så vidare.......

I dag finns det en samhällsnorm att flytta ut på landet och skaffa hästar och mata hästarna med köpt foder och inte använda dem till någonting som ger pengar. Man förväntas värma det stora boningshuset med köpt energi, antingen elekticitet eller olja eller köpt ved. Man förväntas ha stora gräsmattor och en vidlyftig prydnadsträdgård. Man förväntas finansiera sin "lantliga" livsstil med ett heltidsarbete i stan dit man pendlar ensam i en stor dyr bil helst fyrhjulsdriven. På fritiden förväntas man pendla till hobbyer och anlita firmor för allt som behöver uträttas.
I det faller är gården endast en extremt dyr form av boende. Om man däremot tänker som en landsbo och mångsysslare och räknar vad som lönar sig att göra kan gården bli en biinkomst och en buffert som hjälper en över kortare perioder av arbetslöshet.

Mycket vettiga poänger - men någonstans ska pengarna till den där första byggnaden, och tiden och materialen, komma ifrån också - eller är det tankefel från min sida? Helt ny på de här tankarna, så jag tar mer än gärna emot tips :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #28 skrivet: 10 dec-14 kl 18:41 »
Mycket vettiga poänger - men någonstans ska pengarna till den där första byggnaden, och tiden och materialen, komma ifrån också - eller är det tankefel från min sida? Helt ny på de här tankarna, så jag tar mer än gärna emot tips :)
Så är det, man måste ha något slags startkapital. Men det behöver inte vara så mycket och sedan bör man se till att ingenting skall kunna hända som kräver en stor summa pengar direkt. Renoveringar och reparationer skall kunna tas när man råkar ha pengar.

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #29 skrivet: 10 dec-14 kl 19:27 »
Om man nöjes sig med det man har så är man rik  :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Rubensgården

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #30 skrivet: 10 dec-14 kl 20:10 »
Hur får jag gott om pengar?

En ganska slappt ställd fråga. Du kan ju hoppas att en vänlig själ ger dig ett lass. Eller så kan du vara smart och skaffa dig en bra livssituation som gör att du skaffar mycket pengar. Jag delade upp mina utgifter i kvadrater och lade dem bredvid varandra och såg min privatekonomi i area. Det gjorde jag i huvet. Sen frågade jag mig: Behöver jag det här? Efter ett tag var mina största utgifter hemförsäkring och en källarlokal för några hundra i månaden. Sen bodde jag i tält och bil i två år. Nu har jag skaffat ett bra jobb istället och lever med låga utgifter. Då kan man renovera och bygga kapital samtidigt. Det är dock inget jag fått genom tur utan genom att spela korten rätt, se till att bli jävligt bra på något och skaffa sig en bra position i samhället. Är man beredd att gå över lik, skita på andra människor och korrumpera politiken för att lyckas bättre med vapenaffärer kan man få mer pengar. Nöjde mig dock med att Svensk industri behöver mig.
/Jan

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #31 skrivet: 25 dec-14 kl 17:19 »
En ganska slappt ställd fråga. Du kan ju hoppas att en vänlig själ ger dig ett lass. Eller så kan du vara smart och skaffa dig en bra livssituation som gör att du skaffar mycket pengar. Jag delade upp mina utgifter i kvadrater och lade dem bredvid varandra och såg min privatekonomi i area. Det gjorde jag i huvet. Sen frågade jag mig: Behöver jag det här? Efter ett tag var mina största utgifter hemförsäkring och en källarlokal för några hundra i månaden. Sen bodde jag i tält och bil i två år. Nu har jag skaffat ett bra jobb istället och lever med låga utgifter. Då kan man renovera och bygga kapital samtidigt. Det är dock inget jag fått genom tur utan genom att spela korten rätt, se till att bli jävligt bra på något och skaffa sig en bra position i samhället. Är man beredd att gå över lik, skita på andra människor och korrumpera politiken för att lyckas bättre med vapenaffärer kan man få mer pengar. Nöjde mig dock med att Svensk industri behöver mig.
/Jan
Ok, jag håller med om att det var en ganska slappt ställd fråga...problemen kring ekonomi är ändå kärnfulla och centrala...frågeställningars formuleringar kräver ett språk, har man aldrig studerat ekonomi kan det vara svårt att hitta de ord som behövs för att fomulera de frågor som ger bra svar... frågor kring ekonomi är dock centrala för många problem vi brottas med i världen. punkt slut  :-X

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: pengar
« Svar #32 skrivet: 26 dec-14 kl 16:35 »
Jag försökte svara på frågan utgående från frågeställningen hur man får en måttlig mängd pengar som till exempel lönen från ett arbete eller inkomsterna från ett småföretag att räcka så långt som möjligt. Tanken är att det skall räcka med en uppnåelig måttlig mängd pengar för att kunna leva et drägligt liv.
Tyvärr är det en förutsättning att man är arbetsför och fri från gamla skulder för att kunna arbeta ihop de pengarna. Annars är man fast i fattigdomen....som jag är tills ryggen blir i skick igen.

Som jag ser det så är produktion grunden för allt kapitalskapande.
I dagens värld söker alla snabba pengar och stora vinster och det leder till spekulation. Spekulation innebär att man köper till exempel AB Baggböle Slutavverkning för en och en halv miljon kronor och sedan säljer omedelbart man företaget vidare för två miljoner fastän båda skogsmaskinerna är de samma och producerar lika mycket och har samma servicebehov och samma bränsleåtgång och samma personalbehov som när företaget var värt en halv miljon mindre. Ingen reell värdeskapande förändring har skett men en halv miljon har uppstått ur toma luften.
En dylik spekulationsvinst (till exempel på börsen) är en vinst räknat i pengar och de pengarna är fullt lagliga och har en köpkraft men eftersom deras värde inte har skapats genom produktion eller genom investeringar för att möjliggöra framtida värdeskapande produktion så finns det inget realvärde bakom pengarna. Enligt min ekonomiska teori så destabiliseras hela nationalekonomin och världsekonomin när det finns för mycket sådana imaginära pengar i omlopp i proportion till det värde som verkligen produceras.
Jag skulle tro att det här är en av flera orsaker till den ekonomiska instabiliteten och de ständiga finanskriserna...... men det här är bara min egen privata teori.

En annan del av problemet skulle kunna tänkas handla om skulder.
I dagens västvärld har de flesta stora skulder som amorteras långsamt. Det frigör en större del av inkomsten för konsumtion samtidigt som man aldrig blir verklig ägare till sin egendom. Till exempel bostäder blir aldrig betalade. Här i Finland lever vi just nu i ett läge där lönernas köpkraft blir allt sämre men folk håller uppe sin tidigare köpkraft genom att ta lån. I längden är det totalt ohållbart och eftersom folk har skulder upp över öronen blir hela nationalekonomin instabil då minsta försämring i till exempel en högt belånad fastighets värde eller i ett företags orderstock kan innebära katastrof för ett eller flera hushåll. Med andra ord är det ekonomiskt sunt att låna bara till saker som har ett stabilt värde och amortera så fort man kan.

Om mina teorier stämmer så är alltså alla genvägar till rikedom klart destruktiva...... då återstår metoden att skapa sig en mindre mängd kapital och försöka få det att räcka så långt som möjligt. Att leva på sin lön eller sitt småföretag eller sitt jordbruk med bisysslor och töja på slantarna.
Fast jag kan ju ha fel.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #33 skrivet: 29 dec-14 kl 03:49 »
bliv politiker!

OK, då siktar jag p att bli finansminister  när FI! blir valda in i riksdagen, och SD åker ut så det viner

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #34 skrivet: 29 dec-14 kl 08:15 »
OK, då siktar jag p att bli finansminister  när FI! blir valda in i riksdagen, och SD åker ut så det viner
Bra om du tar det uppdraget, jag fasar inför vad som skulle hända med Sveriges ekonomi om ett vänsterextremt parti som Fi skulle få sköta om sveriges finanser

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: pengar
« Svar #35 skrivet: 29 dec-14 kl 13:18 »
Bra om du tar det uppdraget, jag fasar inför vad som skulle hända med Sveriges ekonomi om ett vänsterextremt parti som Fi skulle få sköta om sveriges finanser

Vad är det som är fel med politik vars essens är "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov"? Tycker du det omvända är att föredra?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #36 skrivet: 29 dec-14 kl 13:50 »

Vad är det som är fel med politik vars essens är "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov"? Tycker du det omvända är att föredra?
Om det bara hade stannat där så hade det väl varit okej. Men det är ju sossarnas gamla slogan och Fi är betydligt längre ut på vänsterkanten...

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pengar
« Svar #37 skrivet: 29 dec-14 kl 14:25 »

Vad är det som är fel med politik vars essens är "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov"? Tycker du det omvända är att föredra?

Det är inget fel på sammanfattningen i sig, problemet är väl snarare hur man ska definiera vars och ens förmåga och behov, och inte minst vem som ska definiera vems förmågor och behov. Ett system som ska fungera på det sättet måste ha en mycket god immunitet mot eventuella ohederliga personer som försöker låta påskina sämre förmåga än de verkligen har eller större behov än vad som är skäligt.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #38 skrivet: 29 dec-14 kl 14:53 »

Vad är det som är fel med politik vars essens är "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov"? Tycker du det omvända är att föredra?

Tja kommunismen var väl inte någon hit, när det gällde att hushålla med resurser och ta vara på natur och miljö. Det blir sällan bra när allt är någon annans jobb.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: pengar
« Svar #39 skrivet: 29 dec-14 kl 15:19 »
Tja kommunismen var väl inte någon hit, när det gällde att hushålla med resurser och ta vara på natur och miljö. Det blir sällan bra när allt är någon annans jobb.

Jag tror du baserar din uppfattning om vänsterpartiet på något som inte finns. Läser jag V's partiprogram och de motioner och omröstningar V gjort (hittas lätt på nätet) så hittar jag inget som stöder din teori om vad V står för. Det är lite lurigt nuförtiden vad gäller politikdiskussioner. Många tycker massor om mycket, baserat på antaganden istället för att verkligen kolla upp ordentligt och orka kika utanför sin vanliga tankecirkel. Det blir tungt att diskutera då tycker jag. Håller mig lite utanför politiktråden nuförtiden just därför.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: pengar
« Svar #40 skrivet: 29 dec-14 kl 15:33 »
Frågan
Hur får jag gott om pengar?

Svaret?
OK, då siktar jag p att bli finansminister  när FI! blir valda in i riksdagen, och SD åker ut så det viner

 ;)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #41 skrivet: 29 dec-14 kl 16:07 »

Jag tror du baserar din uppfattning om vänsterpartiet på något som inte finns. Läser jag V's partiprogram och de motioner och omröstningar V gjort (hittas lätt på nätet) så hittar jag inget som stöder din teori om vad V står för. Det är lite lurigt nuförtiden vad gäller politikdiskussioner. Många tycker massor om mycket, baserat på antaganden istället för att verkligen kolla upp ordentligt och orka kika utanför sin vanliga tankecirkel. Det blir tungt att diskutera då tycker jag. Håller mig lite utanför politiktråden nuförtiden just därför.

Inte för att jag gillar klipparekonomi, men hur var det med vinster i välfärden? Man kallar det naturligtvis inte för förstatligande, men vad är  det egentligen? Att V inte kallar sig för kommunistiskt parti, är ju naturligt. Det ger ju inte mycket pluspoäng. Det som fullkomligt gör mig rosenrasande är det underförstådda att de som inte är socialister är egoistiska svin. Jag är definitivt inte någon egon. Om jag hade trott att det gick att lösa Sveriges problem med mer vänsterpolitik så hade jag utan tvekan röstat rött. Men det är ju sedan länge visat att varken planekonomi (a la inga vinster i välfärden och lika dålig skola åt alla -sveriges dåligt fungerande skola är inte något som  borgarna fixat, den är ärvd att folkhemsförstörarna på 80-talet) eller kapitalism utan regler (a la riskkapitalbolag tar hand om åldringar) funkar. Politik handlar för mig om balans och tydliga regelverk och möjlighet för den lilla människan att få rätt mot samhället (och just det är precis vad som försvinner när det bara finns en skola och en åldringsvård).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsola

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #42 skrivet: 29 dec-14 kl 16:57 »
Det var redan Karl Marx som myntade uttrycket om behov och förmåga vad jag vet. Det är ju bara det att behoven brukar kunna växa sig astronomiska hos socialistiska potentater som Ceausesko och Kim Il Sun. Å andra sidan är förmågan rätt skral hos den som enbart hotas med repressalier och inte lockas med materiella förmåner.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: pengar
« Svar #43 skrivet: 30 dec-14 kl 16:49 »
Som jag ser där är kapitalismen den enda motorn som har bevisat att den kan driva ett samhälle.
Å andra sidan finns det ingen motor som kan styra sig själv. Hur mycket styrelektronik man än har så måste människan ha rätt att bestämma vart man är på väg och med vilken hastighet. Hur mycket självkontroll som storkapitalet än påstår sig ha så måste det finnas demokratiskt valda organ som styr när det börjar gå åt skogen. Precis som på en bilmotor måste det finnas en gaspedal och en ratt och en växelspak så att man kan styra vartåt man far och med vilken hastighet. Motorn behöver bränsle och oljebyten och regelbunden service för att fungera och det skall man inte knussla med men den är inget självändamål.
-Nyliberalismen säger att man skall låta kapitalet bestämma. Det är precis som en bilresa där chauffören kilar fast gaspedalen i botten och släpper ratten och själv klättrar över i passagerarsätet.
-Kommunismen säger att det inte behövs något kapital utan allt går att sköta enligt planer. Tyvärr kan den sortens planer varken beakta föränderliga behov eller motivara folk att göra sitt bästa. De et är precis som att skruva bort motorn ur bilen och så skaffar man fram 50 utsvultna politiska fångar som drar och släpar fram bilen.

Jag tror på en rimlig medelväg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: pengar
« Svar #44 skrivet: 31 dec-14 kl 08:20 »
Mjo dagens tilltro till marknaden och kapitalet börjar ju närma sig religösa nivåer. Säkert delvis en motreaktion till den katastrof kommunismen var.

Men inte bätte för den sakens skull, dit vi nu är påväg med allt mera pengar åt de rikaste och allt mindre åt resten bådar inte gott för ett demokratiskt och upplyst samhälle. Påminner snarare om begynnelsen till en ny sorts feudalism med en ny aristokrati.

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: pengar
« Svar #45 skrivet: 23 aug-18 kl 08:32 »
"Som jag ser där är kapitalismen den enda motorn som har bevisat att den kan driva ett samhälle. "  Och de urfolksstammar som fortfarande hittas i Syd Amerikas djungler som aldrig sett kapitalismen? Hur har de då överlevt om det citerade är enda sanningen. Fanns inte ens kapitalism på "the Dark Ages". Var byteshandel som var motor. Men den kan inte jämställas med kapitalism. Med detta vill jag bara påpeka att man kan inte tro att nubarande samhälle är enda som kan finnas. Vore det så så fanns vi inte ens. Hoj!

Postat med Alternativ.nu´s app


Boris Higir

  • Inlägg: 2
SV: pengar
« Svar #46 skrivet: 23 aug-18 kl 11:06 »
Betydligt lättare att få ett välbetalt arbete som kommunaltjänsteman än att få ett förtroendeuppdrag som ger mer än kaffepengar. :)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #47 skrivet: 23 aug-18 kl 17:30 »
Tack Mikeal Blomster för det påpekandet.

Så klart människor kan ha samhällen utan kapitalism.  Fast nog kapitalismen visat sig överlägsen när det gäller att skapa ekonomisk tillväxt.

Men just nu känns detta som ett problem snarare än en tillgång, med tanke på hur mycket av jorden som vi människor har förstört p.g.a. ekonomisk tillväxt.  (inte för att jag tror att kapitalismen är det enda systemet som kan förstöra miljön för sig)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: pengar
« Svar #48 skrivet: 23 aug-18 kl 19:48 »
Jag skulle vilja tjäna riktigt mycket pengar, typ fler miljoner (seriöst så skulle jag faktiskt vilja ha ett par miljoner att renovera huset ordentligt för), tips på det?  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #49 skrivet: 23 aug-18 kl 19:55 »
Jag skulle vilja tjäna riktigt mycket pengar, typ fler miljoner (seriöst så skulle jag faktiskt vilja ha ett par miljoner att renovera huset ordentligt för), tips på det?  :)
Skall det vara lagligt?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: pengar
« Svar #50 skrivet: 23 aug-18 kl 22:30 »
Bar jag får behålla de så skiter jag i varifrån de kommer...  o:)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pengar
« Svar #51 skrivet: 23 aug-18 kl 22:37 »
Bar jag får behålla de så skiter jag i varifrån de kommer...  o:)
Jag har aldrig hört att de tagit pengarna från någon som sålt sin kropp så lycka till  8)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pengar
« Svar #52 skrivet: 23 aug-18 kl 22:51 »
Det kan vara ännu lönsammare att sälja sin själ.
Å andra sidan, när det gäller stora snabba pengar så bör man komma ihåg ordspråket "lätt fånget, lätt förgånget".
Kom ihåg att en gammal sanning är att man inte blir rik på de stora inkomsterna utan på de små utgifterna!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: pengar
« Svar #53 skrivet: 24 aug-18 kl 13:50 »
Sälja min kropp lär jag inte få mycket pengar för, så det går bort...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: pengar
« Svar #54 skrivet: 12 sep-18 kl 20:38 »
Det kan vara ännu lönsammare att sälja sin själ.
Å andra sidan, när det gäller stora snabba pengar så bör man komma ihåg ordspråket "lätt fånget, lätt förgånget".
Kom ihåg att en gammal sanning är att man inte blir rik på de stora inkomsterna utan på de små utgifterna!
Sälja sin själ låter drastiskt, är det en framkomlig väg?
Små utgifter är det väldigt många som provat utan att få några pengar över, stora inkomstser tror jag är bättre om man ska få miljoner över.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: pengar
« Svar #55 skrivet: 13 sep-18 kl 10:36 »
Genom arv, visst utfört förvärvsarbete, vaska guld, brottslighet, fiffel och båg, försäljning ( men då har du dom ju redan), hitta dom, spel och lotteri, gåva....är väl några sätt att få pengar på, en del kan nog ifrågasättas men alla funkar...en del till ett högre pris än andra. Din fråga är ju mångas drivkraft i livet....

Jonian Noxha

  • Inlägg: 4
SV: pengar
« Svar #56 skrivet: 19 okt-18 kl 18:22 »
bliv politiker! :D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: pengar
« Svar #57 skrivet: 19 okt-18 kl 19:45 »
Jag skulle vilja tjäna riktigt mycket pengar, typ fler miljoner (seriöst så skulle jag faktiskt vilja ha ett par miljoner att renovera huset ordentligt för), tips på det?  :)

De här gjorde väll hyfsad vinst, genom att sälja nåt på nätet, typ Fentanyl eller va de nu stod i tidningarna.
Det var tydligen inte olagligt, men fick andra komplikationer.
Har för mig att jag läste nånstans att vinsten var 7-8 miljoner på ett år.

https://www.allabolag.se/5569420770/gdd-internethandel-i-norden-ab

Jordspira

  • Inlägg: 1
SV: pengar
« Svar #58 skrivet: 01 feb-19 kl 11:14 »
Jag har sparat mer pengar då jag jobbat deltid än heltid. När jag får loss mer tid orkar jag planera matinköpen, leta prisvärda livsmedel, plocka svamp, laga mina kläder och så vidare.

Jag har knåpat ihop en lista på 89 spartips. Kolla gärna in den på: www.jordspira.se/89-spartips/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser