Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ostrecept  (läst 9343 gånger)

kentb

  • Gäst
ostrecept
« skrivet: 07 jan-05 kl 13:32 »
Hej alla matglada :)

Undrar om någon kunde tala om för mig hur man gör sin egen ost(hårdost).Eller om någon har en länk till någon sida.Jag vet nästan inget om hur man gör,bara att man använder mjölk och ostlöpe.Måste man ha opastöriserad mjölk? osv.

tacksam för svar

LillaLiza

  • Gäst
Re:ostrecept
« Svar #1 skrivet: 13 feb-05 kl 11:54 »
Hej Kentb!

Jag har en bra beskrivning men den är lång. Jag har själv gjort ost efter detta och det blev väldigt bra! Jag lagrade min ost ca 4 månader. Lycka Till!

MVH LillaLiza  




kentb

  • Gäst
Re:ostrecept
« Svar #2 skrivet: 19 feb-05 kl 12:23 »
Tack för ditt svar Lilla Liza :)

Undrar också,går det att använda vanlig stadard mjölk,eller måste man köpa mjölk från en bonde?

LillaLiza

  • Gäst
ostrecept
« Svar #3 skrivet: 20 feb-05 kl 11:37 »
Tja Kentb!

Jag har bara använt mig av opastöriserad mjölk så jag kan inte riktigt svara på det. Men du kan ju alltid prova!
Lycka till! ;)

LillaLiza

solskensbarn

  • Inlägg: 13
    • -
Re:ostrecept
« Svar #4 skrivet: 06 sep-05 kl 13:24 »
Det går att använda kartongmjölk. Det finns en bok som heter Gör din egen ost, utgiven på ICA förlag nån gång på 70 talet. Den är bra och tar upp en himla massa olika ostar man kan prova att göra. Biblioteket kanske kan hjälpa dig att finna åt den. Jag skulle vilja köpa den, men har inte hittat den någonstans. Kommer inte ihåg vem författaren var......
Lycka till!


/Maria

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:ostrecept
« Svar #5 skrivet: 10 okt-05 kl 10:11 »
Det finns bra bok som heter Ost, smör och surmjölksprodukter till husbehov av Ingrid Dam från 1987. Kolla på biblioteket.
Om man använder pastöriserad mjölk måste man tillsätta mjölksyrebakterier, tex ett par matskedar fil.

kalkontupp

  • Gäst
Re:ostrecept
« Svar #6 skrivet: 05 feb-06 kl 00:23 »
Måste man ha en särskild ostform för att göra egen ost eller har ngn något annat förslag??

ninna b

  • Gäst
Re:ostrecept
« Svar #7 skrivet: 05 feb-06 kl 08:23 »
Boken om osttillverkning av Inrid Dam finns att köpa hos Åters bokklubb. Kostar 60:- och är väl värd dom pengarna.
Hälsn Ninna B

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ostrecept
« Svar #8 skrivet: 13 jul-06 kl 02:32 »
Gör din egen ost av Anne Nilsson
ISBN/ISSN:91-534-0437-8
Kom ursprungligen ut 1977

ninna b

  • Gäst
Re:ostrecept
« Svar #9 skrivet: 14 jul-06 kl 20:15 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser