Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börjar man avla?  (läst 14566 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: när börjar man avla?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-08 kl 11:43 »

En lite "rolig" koppling är släktingar som adopterat två indiska flickor. De blev av läkare uppmanade att hålla dem slanka och inte ge dem för bra mat!!! För då blev de "brådmogna" och slutade växa på längden. De blev alltså könsmogna tidigt och då slutade längdtillväxten. Det var ett ganska vanligt problem med adoptionsbarn från Asien.


Aha? Jag vet en indisk flicka som adopterades. Föräldrarna trodde att hon var si och så gammal när de fick henne, men senare trodde de att hon helt enkelt hade varit undernärd och verkat yngre, eftersom hon kom så tidigt i puberteten. Så då stämde kanske den första åldersuppskattningen i alla fall. Hennes längd minns jag dock inte.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: när börjar man avla?
« Svar #21 skrivet: 07 okt-08 kl 11:47 »
Men, då vet du bättre än hunden Vilse? Att inte para första gången efter 5 är ju logiskt, för komplikationerna står på kö, precis som att äldre människor har problem också med förlossning, missbildat osv. Men varför vänta till 5?
De flesta som är "seriösa" uppfödare har klart kalkylerat med intäkterna. Det är sällan bara för "nöjes" skull.
Så kan man vända på det: varför inte ta valpar? Det är ju bevisat att tikar som aldrig får valpar oftare får livmoders-juverproblem. Skendräktighet! Gäller samma för människor har jag läst. Så, man kanske ska para en tik just för att hålla henne frisk? Det kanske är djurplågeri att inte låta tiken få valpar?
Hur vet vi att vi väljer de bästa genkombinationerna vid parning? Vi tycker en massa, men vet vi? Varför är en linje bra? Vad är perfekt hos en hund, en häst, en människa? Vem bestämmer det och varför? Allt detta är subjektivt utifrån våra värderingar. Det har inget med djuren att göra.

De hade testat detta med val av partner i USA!!! Människor då och kommit fram till att utseendet spelade mindre roll än man tror. Det är lukter i vårt undermedvetna som gör att vi söker oss till en tänkbar partner och då visade det sig att valet föll på dem som låg så långt från dig genetiskt som möjligt av urvalet.
Tror absolut att djuren har mer av dessa instinkter än vi, men får de använda dem? Nej! Vi väljer. Kanske därför de har så stora problem att få chow chowen dräktig? De tar inte vad som helst, utan vill välja själv. Alltså utsätter vi dem för våldtäckt! Har själv sett på, så jag vet hur de gör.

Mina hundar går lösa tillsammans. Mamma, pappa och dotter. Dottern har löpt tre ggr. Pappan är fullständigt ointresserad. Det är bara mamman som intresserar honom.
Dessutom, de flesta någorlunda ursprungliga stora hundarna börjar löpa klart senare än småraserna. Så naturen kanske har varit förutseende? Mina boskapsvaktare löper sällan före året och hanarna är oftast inte intresserade av tikar innan 18 mån. Har kollat med valpköpare och andra med liknande hundar. Tiken löper numer 1 gång/år. Så hur ofta de ska- eller kan ha valpar kan ju alltså variera.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: när börjar man avla?
« Svar #22 skrivet: 07 okt-08 kl 11:50 »
Sommartorparn, det är ett vanligt tolkningsfel. Folk tror de blivet lurade på åldern. Men de är ju inte vana vid vår kolhydratgödning osv. Alla läkare varken känner till eller upplyser om fenomenet heller. Vilket säkert underlättat för mängder av adoptivföräldrar.
Lustigt att så få ser samma koppling med djuren?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: när börjar man avla?
« Svar #23 skrivet: 07 okt-08 kl 11:57 »
 Var finns bevisen angående juver, livmodersproblem och skendräktighet?
Jag har fått höra ungefär samma saker men sedan fått veta att det inte stämmer.
Den enda tik vi haft som blev skendräktig var en omplacerad St:Berhard som  fick en alldeles för tidig valpkull så hon stannade i växten,för hennes del var det inte det bästa att naturen fick ha sin gång tydligen...
                            Mvh
                        Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: när börjar man avla?
« Svar #24 skrivet: 07 okt-08 kl 12:20 »
Dels har det ju skrivets en hel del om det , men jag har även diskuterat detta med ett antal veterinärer som har just hundar som specialité. Att det inte finns registrerad statistik behöver inte betyda att det är osant. Har aldrig letet efter den! Jag tror nog mer på dessa fackmän erfarenhet än uppfödares och rasföreningars motstånd för att minska konkurrens. (Här kommer pengarna in Vilse)
Är väl ganska lågiskt Charlotte, att kroppen vi har ska användas till något? Rent biologiskt alltså.

Att enstaka hundar hamnar på fel! sida i storleks/skendräktighets-statistik är inte norm. Min kastrerade hane skulle enligt vet. vid kastrering vid 6 mån. bli krympling. Han väger ca:70 kg och det är tillräckligt! Knappt tre år gammal.

Dessutom avrådde två av mina anlitade vet. mig från att använda p-spruta till min ungtik. De ansåg det bevisat att detta också avsevärt ökade risken för livmoderscancer. Nu var det inget problem, men det visste jag inte då.

Hörde på TV (!) att vi kvinnor i Sverige/Norden leder statistiken för livmoderhalscancer. Kan det vara så att vi lever osundare/mer felaktigt än alla andra? Något skiljer sig ju och vi föder inte mycket barn iaf. Kanske äter vi fel också?

Det finns sålunda mycket inom avel som inte är bevisat eller redovisat statstiskt, men problemen finns ändå!


 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: när börjar man avla?
« Svar #25 skrivet: 07 okt-08 kl 15:12 »
 Förr sa veterinärerna som du Birgit, men det är tydligen nya rön. Däremot drabbas tydligen okastrerade (finns inget som talar om i fall de haft valpar eller ej innan)  tikar ganska ofta av livmoderinflamation, enligt försäkringsbolagens statistik. Vissa raser är tydligen mer disponerade än andra.
 Jag är nog naiv, men jag tror inte att allt handlar om pengar och avundsjuka i "djureriet", det kan ju vara så att nya rön gjorts, och "gamla sanningar" bevisats vara osanna genom statistik. Vore kul att veta egentligen, nån som har tillgång till försäkringsbolagsstatistik?
Hittade i alla fall en artikel om livmoderinflamation:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/livmoderinflamation.html
 Att få valpar minskar risken, men det går inte att avgöra från fall till fall om det hjälper...
Det bästa är kastrering så man slipper oroas för juvertumörer också.
 Förmodligen är vi svenskor ena hejare på att k.....a runt eftersom risken för livmoderhalscancer ökar med antalet sexpartners...
                                        Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 07 okt-08 kl 15:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: när börjar man avla?
« Svar #26 skrivet: 07 okt-08 kl 16:10 »
Det sista håller jag med om Charlotte 8) Det finns nog mer än en sanning! Det är överhuvud säkrare att ha samma partner hela livet. Du får gärna göra gällande att jag är gammalmodig också, det är en komplimang ;D
Idag forskas det massor hit och dit, ena veckan visar si andra så. Man har svårt att se samband och helheter. Men det gäller nog folk i allmänhet också. Vi förstår inte samband vare sig i naturen eller produktionsleden, för vi har ingen erfarenhet och inblick. Vi ser bråttstycken och utifrån det drar vi slutsatser.

Visst hjälper det också att kastrera, men det är ju en föga naturlig metod???? Hittade lite på SLU också och det tråkiga är ju, att de faktiskt inte för någon statistik på vilka typer av tikar som drabbas, raser och åldrar verkar de kolla, men inte om de haft valpar eller inte. Men å andra sidan kan man visa vilka sanningar man vill med statistik. Allt hänger ju på vilka parametrar man använder. Min personliga övertygelse är ändå att mycket av dessa problem är skapade av oss människor genom vårt avlande osv.

Naturligtvis handlar inte all hundavel om pengar och avundsjuka, men en hel del tror jag, för dels är det ruggigt känsligt att ta upp och det finns mycket pengar med i bilden i alla fall. Känner ett antal kennelägare och det finns mycket de inte vill exponera eller diskutera.

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: när börjar man avla?
« Svar #27 skrivet: 08 okt-08 kl 18:51 »
bara för att ett djur är könsmoget betyder det inte att det borde få avkomma. en 18 mpnaders varg skulle aldrgi få kullar i naturen eftersom det är alfaparet som parar sig. så birgit: att det är biologiskt meningen tror inte jag!

faktumet att flugan inte visste när man avlar visar på okunskap (oavsett när man tycket att man ska göra det). Därför bör flugan inte avla än, utan först lära sig mer om hundar. själv har jag en treårig gymnasieutbildning inom djurvård/hund och tror att jag ska kunna avgöra när en hund är redo för en första kull.

kan ta min mammas 2-åriga dvärgschnauzer som exempel. hon har varit könsmogen i mer än ett år, men har först nu vuxit till sig och breddat bröstkorgen. hon stod stilla länge i kroppen, sedan inom loppet av ett par månader så växte hon till och ser nu vuxen ut. det tycker jag är ett tydligt tecken på att hon inte var mogen för valpar trots könsmognad.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: när börjar man avla?
« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 07:26 »
ekoStina: Det var ju lite det jag tog upp 8) 8) 8) Att djuren kanske skulle få styra mer själva? Dessutom påtalade jag hur det funkade med mina hundar- ett alfa par och deras dotter. Kanske är det så att ungtiken inte springer och letar partners heller p.g.a att hon är underordnad i flocken? Hennes mor flängde runt som en idiot innan hanen kom in i bilden.
Att en hund enligt vår mening har breddat, vuxit till sig osv. är fortfarande bara mänskliga aspekter. Inte biologiska fakta om när och varför en tik ska ha valpar. Kanske fungerar det bättre biologiskt att valpa tidigare?
Däremot kan jag hålla med om att flugan bör lära sig mer om hundar och hur de fungerar. Men experter jag träffat på området (hundfolk alltså) vill precis som du och de flesta andra styra över andra, ha fasta regler osv. Djuren är levande väsen inte maskiner som man kan skriva bruksanvisningar till.
Låt djuren få möjlighet att leva sina liv! Vem vet hur lycklig ens hund är över det man bestämmer allt åt den?
OBS: Detta är mina tankar och funderingar. Jag vågar iaf. ifrågasätta regler och paragrafer och försöker bilda mig en uppfattning genom att umgås mycket med mina djur på deras premisser.

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: när börjar man avla?
« Svar #29 skrivet: 09 okt-08 kl 15:31 »
nog vågar jag ifrågasätta regler, men dessa tycker jag är bra och därför följer jag dem. att låta hundarna para sig när "de vill" bara för att det går (kanske på bekostnad av lidande valpar pga omogen tik) tror inte jag är bra. nu har jag nog stött och blött vad jag tycker om detta i olika versioner för att alla ska förstå vad jag menar. så nu får det vara bra för min del. men fortsätt ni för all del!

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: när börjar man avla?
« Svar #30 skrivet: 13 okt-08 kl 09:40 »
med tanke på att du inte vet när man kan börja avla visar du att du inte har tillräckligt med kunskaper för att avla. gå kurser i avel, foder, hälsa mm. SEN kan du börja fundera på att avla. när du bestämt dig för att avla kan du börja leta efter en lämplig tik. att bara ta första bästa tik eller sin egen "kelgris" är typiskt för oerfarna oseriösa hundägare/"uppfödare". det här blev ett väldigt hårt inlägg, men jag börjar ledsna på alla oseriösa som avlar hit o dit och sen säljer valparna till nån ännu mer oseriös - helst på blocket då...

Håller helt med......är så trött på sånt här.
Första kullen får du inte ta efter att de har fyllt 5år sista får du inte ta efter de har fyllt 7år.
Blocket är ju en annonsmarknad som är väldigt lättillgänglig fick tag på min stamtik där.
Nej alla renrasiga hunduppfödare är inte heller alltid seriösa. Då hade inte djurskyddet behövt omhänderta 20 chiuauor (hur de nu stavas) i sommras. (tex)

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: när börjar man avla?
« Svar #31 skrivet: 24 okt-08 kl 01:12 »
Sista kullen efter sju år stämmer.
Men får du ett vetrinär intyg som visar att tiken är fullt frisk.
Har haft två kullar innan minst.
Så är det okej.
Så gjorde några vänner till mej som föder upp schäfer.
För tiken hade väldigt intressanta linjer.
Med helt enorm led statistik.
Alla syskonen fantastisk friska lika så far å mor föräldrar.
Dessutom tävlade i VM eller landsmästerskap i flerara år. trots tiken fått valpar.
Dessutom så blir vissa raser färdiga tidigare schäfer funkar det super fint att ta första kullen.
Vid 18 månader men har du en Grand Danois så vete katten där väntar jag nog till 24månader.
Jo den aktuella tiken var 8år när hon fick sista kullen.
Sen åkte hon hem 3 månader senare var hon på tävlings plan igen.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: när börjar man avla?
« Svar #32 skrivet: 29 okt-08 kl 17:47 »
Att sälja djur på blocket behöver ju inte automatiskt betyda att man är oseriös...du når hela Sverige till en billig penning jämfört med att annonsera i små ortstidningar+ att du får plats med flera bilder och mycket text. Dessutom får du fler köpare att sålla bland!
Dock går det ganska lätt att sålla ut "dåliga och oseriösa annonsörer" via texten samt tillvägagångs sättet vid köpet...
Men att även dårar annonserar är ju inte Blockets fel.

Sedan kan man väll kanske tycka att man ska tänka lite innan man tar ungar på sina djur men med djur är det ju lite svårt med djur. det blir ju sällan som man tänkt.
Min vän hade sju valpköpare till sin hund som skulle ha valpar , hon ultraljudade tiken och det syntes 7valpar på ultraljudet. Ut ur tiken kom det sedan 13valpar...

Jag är trots allt en vän av blocket jag!

Vilse

  • Gäst
SV: när börjar man avla?
« Svar #33 skrivet: 29 okt-08 kl 19:19 »
det har gått lite troll i var man får annonera eller inte,,lite av fina gatan mentalitet.

internet är ett bra sätt at nå köpare.
vi har en auktionssite som heter trademe,,alla "seriösa" uppfödare skrek högt i början och kallade andra uppfödare backyardbreeders bar för at dom annonserade sina hundar där,,inte till auktionspris utan fast pris.
I dag när det är där man hittar köpare så annonserar alla uppfödare där,,till och med dom som skrek så dom var blå för nått år sen!
man gör ju fortfarande en urgallring,,spelar ju ingen roll om annons via dn eller blocket eller trademe eller via skk,,
man ska ju likt förbajat gallra köpare då det ju är levande varelser vi säljer.

och alla regler för när att avla eller inte är uppsatta av klubbar för att ge bra stöd så det inte urartar.

vet om en kvinna som föder upp brukshundar.
vi pratar vallhundar för får.
bra renomme.
så skulle hon o hennes man byta arbetsgivare,, dom arrenderar och bor på den gård dom jobbar på.
dom har ett par hundra kor och 7 ungar och en massa hundar.
mitt i flytten,,dom hade glapp på en vecka då dom bodde på en campingplats med hundar o ungar o korna stod i transporthage.
en av deras tikar som hade sitt första löp kom lös och fick sej ett skott i råttan.
det var absolut inte med mening.
denna kvinna har varit nära at bli lynchad av andra som föder upp hundar av samma ras!
helt utesluten och rykten om andra oegentligheter!!
dom gjorde vad dom kunde för at utannonsera vad hon gjort och sa at hon gjorde det för pengarnas skull!
denna tik är i dag 5 år och har bara haft 3 kullar, kanske ska få en till.
inte ens detta faktum att hennes tik under dessa år aldrig haft mer än tre kullar har kunnat rädda hennes rykte!
jag trodde pådom som hittade på historier om henne tills jag träffade henne och har i dag känt henne i 3 år,,bra människa!
men så mycket skit hon fått för ett misstags skull!

samma regler skulle nog sättas på kvinnor också,,ingen kull innnan 18 fyllda och inga efter 35!
konstigt at vi instiftar snäva ramar för djur men ok at bli gravid oavsett ålder som kvinna!
om ens gamla tik blir med valp vid 7 års ålder och aldrig haft valpar förr,,då kastas det sten även fast man går hos veterinär och tiken faktiskt blivit gravid helt naturligt.
en kvinna som blir med barn första gången i sitt liv vid låt oss säja 48,,hon får gratulationer till att det äntligen blir en bebis.

normer o regler är bra,,men inte när vi tittar för snävt.
vi måste lita lite granna på naturen också :)

reglerna är bra,men vi måste kisa lite granna :)

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: när börjar man avla?
« Svar #34 skrivet: 21 dec-08 kl 14:58 »
Jag skulle vilja veta när man kan börja använda en hanhund i avel, det är väl inte lika "slitsamt" för hannen ;)....Sen ville jag säga att man inte kan lita på att hundar låter en löptik vara bara för att dom är släkt , då skulle väl inavel vara en omöjlighet? Jag känner personligen till två fall av klantighet där man behållt en hanvalp som sedan betäckt sin mamma med valpar som följd....
Sen vet ju inte jag hur smart det är att ta inavelskullar på nervösa och agressiva shäfrar....(i det här fallen blev flertalet valpar avlivade innan deras tvåårsdag).. :-\...

Vilse

  • Gäst
SV: när börjar man avla?
« Svar #35 skrivet: 21 dec-08 kl 20:00 »
har flera gaanger sett folk som anvaent ung hanhund och det inte blivit fullt antal valpar.
vet inte om det aer total sanning eller bara haende,,men om naan avlar en schaefer hane foer tidigt och antalet valpar aer 4 daa undrar man ju om det var vaert det.
vi pratar om bakgaardsuppfoedare som tar valp saa snabbt det bara gaar.

foer tidigt e lika med inte fullt antal valpar, sant eller ej?
vet inte men jag har sett det haenda

ja inte hemma hos mej :)

Stall Tölö

  • Inlägg: 1
    • Stall Tölö
SV: när börjar man avla?
« Svar #36 skrivet: 25 dec-08 kl 19:32 »
Jag har en Border Collie / Labrador.
Stall Tölö


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser