Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsning avel  (läst 1748 gånger)

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
Korsning avel
« skrivet: 23 maj-20 kl 11:18 »
Hej
Jag har blandras liecester/texel
Mestadels liecester.
Jag är sugen att få in lite mörkare får utan horn.
Tänker på val av bagge i höst.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Korsning avel
« Svar #1 skrivet: 23 maj-20 kl 22:08 »
Hej!
Är det just färg du är ute efter? Eller har du andra kriterier också?
Det finns ju Gotlandsfår, till exempel. Då får du in svart/grått som färg, men utan horn. De är ju kortsvansade också, så då slipper man att de smutsar ner sig så mycket vid bakdelen.
Sedan finns det finullsfår. Då kan man ju få in både svart och brunt.

Fördelen med gotlandsfår vid slakt (om de är renrasiga) är att man kan få lite extra för skinnet.

Lite följdfrågor:
Är slaktvikten viktig? I så fall skulle jag välja en bagge som ger lamm som växer fort, eftersom man får väldigt dåligt betalt utanför en viss ålder och viktklass.
Är det en lätt lamning som är viktig?
Är det att snabbt öka storleken på flocken?

Lycka till!

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Korsning avel
« Svar #2 skrivet: 23 maj-20 kl 22:14 »
Förresten! Kom på att om du inte bryr dig om i fall de är lång- eller kortsvansade så kan du också välja shropshire. De kan bli rätt mörka i ansikte och ben, men pälsen är lite mer gulaktig.
Då kommer du ha ganska stora lamm som kommer upp i bra vikt snabbt. Har dock inga positiva erfarenheter av just shropshire då jag blev så irriterad på att de alltid smutsade ner sig 😊

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Korsning avel
« Svar #3 skrivet: 25 maj-20 kl 08:49 »
Det handlar om den mörka färgen. Givetvis är lätta lammning viktigt samt kött

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Korsning avel
« Svar #4 skrivet: 27 maj-20 kl 18:08 »
Då är gotlandsfår och finull något jag personligen kan rekommendera. Många här på forumet har ju gamla svenska raser, och där finns det säkert också mycket som kan vara intressant för dig. I och med att du har blandras spelar det ju inte jättestor roll om den bagge du väljer är renrasig. Hittar du någon som är intressant så tipsar jag om att kolla benställningen 😊
Uppdatera gärna om hur det går!

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Korsning avel
« Svar #5 skrivet: 29 maj-20 kl 07:36 »
Benställningen?

Blir lammen fläckiga eller slår baggens mörka ut moderns vita?

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Korsning avel
« Svar #6 skrivet: 29 maj-20 kl 13:40 »
Vilken bagge du än väljer så är bra att titta på benställningen, så att han inte är kobent till exempel. Då slits klövarna fel och du kommer behöva verka oftare för att inte förstärka snedheten.
Har du bara en bagge till tackorna kommer ju hans gener att vara med hos alla lamm, och har du otur nedärver han benställningen. Det blir helt enkelt merjobb.

Jag har haft mörka baggar till både mörka, fläckiga och ljusa tackor. De vita tackorna har fått ungefär 40 procent vita och 40 procent mörka lamm, samt resterande fläckiga. Men sedan kan man ju välja att spara de lamm som man tycker är finast 😊

 

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Korsning avel
« Svar #7 skrivet: 29 maj-20 kl 22:39 »
Tack för informationen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser