Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GMO Vete - i Sverige!!??  (läst 4433 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
GMO Vete - i Sverige!!??
« skrivet: 07 nov-17 kl 16:57 »
Jag bakar en hel del och gärna bullar. Använder ekologiskt vete eftersom det BORDE vara GMO fritt såvida det är odlat här i Sverige tydligen. Nu läste jag att det ska man/vi inte vara 100 på?? Det är inte osannolikt att GMO vete finns i butiken? Vete bortsett från majs är väl det spannmål som odlas med GMO i Europa? Spanien, Frankrike, Tyskland, Tjeckien mfl. Hur troligt kan det vara att det hamnar här i Sverige? Är det dags för oss att behöva kontrollera ursprung nu också? Har man testodlat GMOvete i Sverige? Hur noga har man isf varit med att inte odla GMOfritt på dessa åkrar? Förstår inte vitsen med GMO - skadeinsekter utvecklar resistens och man får ta i med ännu mera gift/besprutning!? Inte heller gör det bättre avkastning? Varför fortsätter man trots stora risker? Hur pass mkt bättre/friskare måste våra grödor vara och är det värt det? Goda egenskaper som tex smak får många gånger stryka med..... Kan jag lita på en ekobonde att han säljer rent mjöl i påsen - Svenska bönder är väl MOT GMO - eller? Hur stor risk att få GMOvete med hem från tex Willys el. Ica? Testar man import vete och svenskproducerat vete innan den når ut till kund? OM GMOvete ska odlas i Sverige - Hur sträng blir dessa odlingar? Kommer det att stå på påsen man köper?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #1 skrivet: 07 nov-17 kl 17:12 »
Köper du svenskt mjöl i påsen, så finns det inget GMO-utsäde där.

Och KRAV-bönder har "rent mjöl i påsen". Vi kontrolleras "hela tiden", i form av revisioner och undersökningar. Kontrollanterna tittar både på vår bokföring, våra odlingsjournaler, OCH på "det vi har i ladorna". Det måste till riktigt fiffiga upplägg för att kunna fuska. Och fuska med utsäde är betydligt svårare än mycket annat potentiellt möjligt fusk.

Men du måste kolla ursprungsmärkningen på förpackningen.

Vad avser GMO, så är det med stor sannolikhet inte farligt att äta bara för att man använt växtförädlingsmetoden "genteknik", problemen med GMO handlar snarare om hur man använder tekniken. Man skapar t.ex. växtsorter som tål massor med besprutning utan att skadas, eller som växer löjligt snabbt (och då möjligen inte innehåller fullt så mycket näring/mikronäring som möjligt).

Och så patenterar man grödor och låser in bönder i ett beroendeförhållande mellan säljaren av GMO-utsäde, som "händelsevis" också är det företag som tillhandahåller herbicider och pesticider av starkare sorter, och som totalt orsakar mer långsiktiga problem både för odlingsjorden och lantbrukarna.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #2 skrivet: 07 nov-17 kl 19:55 »
Jag köper endast svenskt o KRAV vete så jag känner mig nog rätt trygg i det när du själv är ekobonde o påtalar detta - TACK! Det finns inte mkt kvar på marknaden vi kan lita på längre.....världen har blivit helt GALEN med allt och mer kommer hela tiden upp på tapeten. Senast köpte jag vetemjöl från Kungsörnen, Granngården o det står att vetet är odlat på svenska gårdar. Och det kä'nns o verkar tryggt......men ändå känner jag mig inte helt säker..... har nog blitt lite nojig efter allt jag googlat om vete och GMO...... Brukar köpa från Warbro kvarn också både råg o vete samt från Saltåkvarn....hoppas det är helt GMOfritt o odlat på "rena" åkrar!

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #3 skrivet: 07 nov-17 kl 20:59 »
Jag vet inte vad du hittat för källor när du googlat, men det finns bara en enda genmodifierad gröda som är tillåten för kommersiell odling i EU, nämligen majs. Och den odlas inte i Sverige. Genmodifierad vete odlas inte inom EU. Det finns försöksodlingar i fält, men det är inget som kommer ut i handeln. Allt enligt Jordbruksverket, som väl kan antas vara en tillförlitlig källa.

Man kan hitta mycket "fakta" på nätet, det gäller att vara källkritisk!

Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #4 skrivet: 07 nov-17 kl 22:44 »
 

 
 
 xxxxxxxxxx
« Senast ändrad: 07 nov-17 kl 23:49 av Skogsbönan »

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #5 skrivet: 08 nov-17 kl 09:51 »
Betyder det där nåt särskilt?

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #6 skrivet: 24 nov-17 kl 22:52 »
Ja det gäller att kunna tolka all info som man tar in och sortera den, många går och oroar sig i onödan pgra detta.

 

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: GMO Vete - i Sverige!!??
« Svar #7 skrivet: 15 jun-18 kl 14:54 »
xxx betyder väl kyss?  Så jag tror det betyder: jättemånga pussar och kramar

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser