Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL  (läst 6045 gånger)

peter qvist

  • Inlägg: 35
ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« skrivet: 09 jul-19 kl 16:36 »
Hallå!
Ny på forumet och ny på det här att kläcka fram kycklingar. Lyckades kläcka fram 3 st kycklingar i min dåvarande kläckning apparat som jag fick ärva av sambons farbror en Brinsea Mini II Advance
 den gick sönder för 1 vecka sen 2 dagar in i min 2a kläckningsförsök tappade tempen osv som tur va så hade jag en höna som värpte så hon fick ta äggen tills jag köpte en ny apparat (dagen efter)
 Köpte då en FIEM SMART 20 DIGITALdå den fanns att köpa i grannkommunen 15min bort.

Är det någon som har den?
och kan förklara hur många av dom 4 facken ska man fylla med vatten? Jag förstår inte manualen har fyllt 1 av facken i nuläget!
Sen så har ju den här kläckaren 1 digital termometer och en Fahrenheit termometer som sitter inuti kupan..
Och dom ska synka med varandra men det gör dom inte alltså 100 Fahrenheit  på inner mätaren ska vara 37.6 grader men jag måste söka upp den digitala på 38grader för att få den att gå upp imot 100 Fahrenheit?!
Man ska kunna kalibrera den digitala mot Fahrenheit men jag får inte till det i menyn på digitalmätaren.
Kan kanske någon förklara hur man hör ni som har denna kläckaren
Har lagt tillbaka äggen och kör den nu på 99 Fahrenheit och digitala på 38 grader!


Mvh peter

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #1 skrivet: 09 jul-19 kl 19:26 »
vattenfacken får du prova dig fram med, större yta vatten = högre luftfuktighet,
börja med ett och kolla fuktighet

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #2 skrivet: 10 jul-19 kl 15:39 »
vattenfacken får du prova dig fram med, större yta vatten = högre luftfuktighet,
börja med ett och kolla fuktighet
Okej tack för svaret. Ja just nu så kör jag 1 fack kan tyvärr inte kolla vad luftfuktigheten ligger på är på semester sonen som har koll på kläckaren och han vet inte hur man gör!

Vad tror du om det där med tempen och synkningen? Vilken tror du är mest pålitlig av dom 2 termometrara?
Mvh peter

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #3 skrivet: 10 jul-19 kl 20:40 »
Jag skulle säga att du kör maskinen utan vatten eller kanske 1 fack vatten till dag 18-19 sedan fyller du i så mycket vatten det går.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #4 skrivet: 27 jul-19 kl 15:36 »
Liten uppdatet!
Lyste äggen efter vi kom hem från semestern dag 12 och 5 av 7 var befruktade  :)
 efter 21 dagar vart det 4 st kycklingar. Det 5 ägget vart det inget av tittade inte i det utan slängde det bara.
Har fortfarande inte fått någon koll på tempen eller kalibrering.
Kör den digitala inställningen på 38grader(pendlar upp till 38,3 går sedan neråt ingen den här väl lite marginal på o, 3)och då blir den på inne termometer nästa 99 Fahrenheit. Som enligt tabellen i manualen runt 37,2 grader.
Alltså skiljer det 1 grad dom imellan men tydligen ligger tempen bra om man ser på kläcklingen  :).
SEN DET DÄR MED FUKTIGHET  blir jag galen på hur man ska köra!
Denna kläckning har fuktigheten legat på 50 ungefär +-0.  Sen ökade jag dom sista dagar na till 65-70. Har det fuktigt hemma tyvärr
Låg och pendlade mellan 45-50 utan vatten i kläckaren men jag hällde i lite vatten ändå i början av min senaste kläckning.

Nu till frågan 50 i fuktighet är det för högt att köra på?
Och sen vad för nackdelar har det att köra men lite högre fuktighet?

Mvh peter

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #5 skrivet: 27 jul-19 kl 16:18 »
Jag tycker att rubriken här ovanför ”kunskapskälla för maskinäggkläckning” har varit riktigt bra att läsa genom. Självklart tycker alla olika ändå men man lär sig massor.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #6 skrivet: 27 jul-19 kl 17:04 »
Jag tycker att rubriken här ovanför ”kunskapskälla för maskinäggkläckning” har varit riktigt bra att läsa genom. Självklart tycker alla olika ändå men man lär sig massor.
Tack för tipset!
Ja desto mer jag läst i forumet här desto mer vilse blir jag när det gäller fuktigheten alla har ju sina erfarenheter.
Nu gick det ju bra fast jag legat lite högt i den.
Men ska ladda kläckaren i veckan som kommer med 15 ägg och har funderat om jag ska flytta kläckaren till sambon farbror som bor granne i hans källare och det känns  som det är en torrare klimat hos han.
Eller köra som förra gången hemma i vårt badrum?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #7 skrivet: 27 jul-19 kl 18:26 »
Tack för tipset!
Ja desto mer jag läst i forumet här desto mer vilse blir jag när det gäller fuktigheten alla har ju sina erfarenheter.
Nu gick det ju bra fast jag legat lite högt i den.
Men ska ladda kläckaren i veckan som kommer med 15 ägg och har funderat om jag ska flytta kläckaren till sambon farbror som bor granne i hans källare och det känns  som det är en torrare klimat hos han.
Eller köra som förra gången hemma i vårt badrum?

Jag hade senaste gången väldiga problem att få fukten att gå upp. Fatet plus svampen man fick med funkade till viss gräns men sedan var det stopp. Satte in fler svampar men ingen skillnad.

Det som till sist fungerade av att vika solfjädrar av tidning, fälla ut dem lite och ha vattnet upp bara till hälften av vikningen eller allra helst ännu mindre. Jag satte sådana i hela botten och fick till slut faktiskt öppna fläkten för att fukten blev över 80%. Det är ju ytan som bestämmer och på detta sätt blev det väl en 200% mer yta än tråget kunde ge.
Detta var dock i början av sommaren men det var rätt fuktigt just då.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #8 skrivet: 27 jul-19 kl 18:48 »
Jag hade senaste gången väldiga problem att få fukten att gå upp. Fatet plus svampen man fick med funkade till viss gräns men sedan var det stopp. Satte in fler svampar men ingen skillnad.

Det som till sist fungerade av att vika solfjädrar av tidning, fälla ut dem lite och ha vattnet upp bara till hälften av vikningen eller allra helst ännu mindre. Jag satte sådana i hela botten och fick till slut faktiskt öppna fläkten för att fukten blev över 80%. Det är ju ytan som bestämmer och på detta sätt blev det väl en 200% mer yta än tråget kunde ge.
Detta var dock i början av sommaren men det var rätt fuktigt just då.
Okej ja jag har ju inte det problemet att inte få upp fuktigheten den finns där men kanske är lite hög så jag vet ju inte om jag ska tillsätta vatten i den om den står typ på 53 % när jag ska lägga i äggen eller inte?

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #9 skrivet: 27 jul-19 kl 18:51 »
Fuktigheten i kläckaren är det den som avgör hur mycket ägget krymper?
Och med det begreppet att kycklingen drunknar? Alltså att den inte får plats i ägget pga för att den höga fuktigheten har minska ägget för mycket?

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #10 skrivet: 02 aug-19 kl 08:12 »
La in 15 ägg i kläckaren igår och fuktigheten ligger mellan 45-50 utan vatten i kläckaren. Ska jag köra utan vatten i kläckaren tycker ni? Och övervaka bara under tidens gång vad den ligger på?
Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #11 skrivet: 02 aug-19 kl 09:10 »
Japp, det enklaste och det går bra. Har du tvättat äggen så de har chansen att andas?

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #12 skrivet: 02 aug-19 kl 11:47 »
Japp, det enklaste och det går bra. Har du tvättat äggen så de har chansen att andas?
Nej har inte tvättat äggen  skulle man Ha gjort det har inte gjort det förut och det gått bra?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #13 skrivet: 02 aug-19 kl 11:59 »
Äggen har en tätning av porerna som skyddar dem, men som gnuggas av då hönan ligger på dem. Det som kan hända är att om man inte tvättar dem och maskinkläcker så blir de lite för täta när kycklingen växer till i ägget, och då kan du hitta nästan färdiga kycklingar i äggen som dog strax innan de skulle ut, då de behövde mest syre. Händer inte på alla ägg, men irriterande även om det bara är en kyckling av 20 som kvävs.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #14 skrivet: 02 aug-19 kl 12:32 »
Hur tvättar ni på bästa sätt?

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #15 skrivet: 02 aug-19 kl 12:36 »
Äggen har en tätning av porerna som skyddar dem, men som gnuggas av då hönan ligger på dem. Det som kan hända är att om man inte tvättar dem och maskinkläcker så blir de lite för täta när kycklingen växer till i ägget, och då kan du hitta nästan färdiga kycklingar i äggen som dog strax innan de skulle ut, då de behövde mest syre. Händer inte på alla ägg, men irriterande även om det bara är en kyckling av 20 som kvävs.
Hmm är det något jag kan göra nu efter 2 dagar i kläckaren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #16 skrivet: 02 aug-19 kl 23:07 »
Ja det är absolut inte för sent att gnugga av äggen. Vi kör med vanligt vatten och en grov trasa eller en scotch brite. Använde svag syra ett tag efter en del rekomendationer, men tror det räcker med vatten.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #17 skrivet: 03 aug-19 kl 09:10 »
Ja det är absolut inte för sent att gnugga av äggen. Vi kör med vanligt vatten och en grov trasa eller en scotch brite. Använde svag syra ett tag efter en del rekomendationer, men tror det räcker med vatten.
Fan nu fick ja ju ångest hur jag ska göra!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #18 skrivet: 03 aug-19 kl 10:44 »
Inte mycket att få ångest för. Antingen låter du kläcket vara och får kanske en eller två som inte fixar det ända fram, eller så gnuggar du av dem med lite ljummet vatten och klarar kanske de som kanske skulle fått problem. Det är ändå så många faktorer som spelar in.


peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #19 skrivet: 03 aug-19 kl 11:18 »
Inte mycket att få ångest för. Antingen låter du kläcket vara och får kanske en eller två som inte fixar det ända fram, eller så gnuggar du av dem med lite ljummet vatten och klarar kanske de som kanske skulle fått problem. Det är ändå så många faktorer som spelar in.
Jo sant men det är ju det där att man vill ju inte göra fel Iofs vad är fel och inte?. För man vi ju ha ut så mycket av en kläckning som möjligt 🙂.
Av 8 befruktade ägg så har jag fått 7 st kycklingar på 2 tidigare kläckningar och har då inte tvättat äggen.
äggen är från samma säljare så jag kanske ska låta det vara Ändå  ???
vill inte pilla för mycket heller!
I den sista kläckningen så var det ett ägg som inte kläcktes och nog var det något i det men tittade inte vad det berodde på vet man ju inte tvättningen eller inte
Mvh peter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser