Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asp slanor till staket  (läst 2542 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Asp slanor till staket
« skrivet: 28 mar-20 kl 06:44 »
Hej.
Vad tror ni om att göra slanor av asp och bygga staket med? Ska ju vara liknande gran i hållfasthet. Inte så bra rötskydd om det står i marken, men ska vara rätt ok sålänge det får torka ut mellan det blir blött.

Staketet tänker jag som ett gammalt torparstaket (heter säkerligen något speciellt). Ett sånt som går att göra nästan helt tätt om man är noggrann med lutande slanor.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #1 skrivet: 28 mar-20 kl 07:19 »
Jag köpte en bok från början på 1900 talet. Där det stod om risvasar. Och där stod just Asp och Arder (Al) som val av träd att göra pålar av.
Men då var boken också skriven då Tall och Gran var av ett annat värde. Men lite info om Asp iaf.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #2 skrivet: 28 mar-20 kl 08:33 »
Återkom om ett par år så kan jag svara :)

Gallrade bland mina aspar och gjorde lite små staket runt odlingarna här med det, men det är inte ens helt färdigt än så hur bra det är vet jag ej ännu.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #3 skrivet: 28 mar-20 kl 16:19 »
Asp står sig extremt dåligt i jorden men uppe i luften håller det länge.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Asp slanor till staket
« Svar #4 skrivet: 28 mar-20 kl 16:50 »
Ja, kan användas till väggpanel till och med. Men i kontakt med jord så håller det inte mer än några år.

Neiklot

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #5 skrivet: 28 mar-20 kl 19:08 »
Tro det eller ej, men just asp är bland det bästa du kan ha till staket.

Under förutsättningen att det inte har direktkontakt med marken och hålls luftigt.

/Neiklot
Tillsammans med fru och våra 7 barn bygger vi ett självhushåll i södra Småland.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #6 skrivet: 28 mar-20 kl 19:15 »
Om du barkar dom och låter dom torka i vprysolen innan de sätts i marken kan det bli bra. Om inte blir det ett kortlivat staket.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Asp slanor till staket
« Svar #7 skrivet: 06 maj-20 kl 13:29 »
Återkom om ett par år så kan jag svara :)

Gallrade bland mina aspar och gjorde lite små staket runt odlingarna här med det, men det är inte ens helt färdigt än så hur bra det är vet jag ej ännu.

Nu har jag gjort mitt av allt sly som blev över efter gallring. Det är blandat asp, körsbär och björk som både slanor och stolpar. Vi får se hur länge det håller. Det tog ca 20h för kvistning och uppsättning av allt som blev ca 5x5m och 80cm högt. Ska se om jag kan få in en bild. De måste ju vara så små filer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser