Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja får dilemma.  (läst 3367 gånger)

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
Sälja får dilemma.
« skrivet: 27 mar-20 kl 11:55 »
Alltså, jag försöker sälja några baggar och har lagt ut annons på lantbruksnet. Men det ringer massa, vad ska man säga, suspekta människor och vill köpa. De frågar ingenting om vad det är för djur. Bara "Jag tar dom!!"

Och alla pratar med icke svensk dialekt. Och de hävdar att de har SE nummer. Alltså vad ska man göra? Hur lätt är det att få SE nummer? Jag tyckte man var tvungen att ange att man har viss yta med mark etc. Men en del som hävdar de har SE nummer bor i villa inne i samhälle.

Känns sjukt olustigt att sälja djuren då. Jag vill ju vara säker på att dom kommer till ett gott hem och inte nån som halalslaktar ihjäl dom samma dag.

Sen vill man ju inte vara fördomsfull heller och bara sälja till nån med värsta lantisdialekten och som dyker upp i en lantmännenkeps.

Hur gör ni?
Funderar på att sluta annonsera och endast sälja alla djur jag inte behöver till Scan.

Mvh Roger

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #1 skrivet: 27 mar-20 kl 12:03 »
Finns de som skaffat se-nummer för att själva kunna slakta djuren. Ska man sälja baggar till liv bör det vara fina avelsdjur som man kan ta bra betalt för. Så mitt förslag är att du säljer till Scan själv om du vill ha koll på vad som händer med djuren. Är de för små behåller du dem till de är i lämplig slaktvikt för Scan. Annars legoslakta dem och sälj köttlådor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #2 skrivet: 27 mar-20 kl 12:06 »
Kom på ett alternativ till, men det är nog mest aktuellt på hösten. Då kan man sälja djur som är lite för små för slakt, till en bonde som fodrar upp dem under vintern och slaktar till våren. De djuren brukar man bara kunna få några hundralappar för men man slipper hålla dem själv över vintern.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #3 skrivet: 27 mar-20 kl 12:28 »
Bra tips från javill!

Jag har getter, och jag har löst problemet genom att ta bra betalt. Då är inte hemslaktar-bruschorna intresserade. Vad begär du för baggarna?

Ett alternativ är också att annonsera på såna ställen där enbart djurägare har tillträde, typ rasföreningen (om du har såna får).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #4 skrivet: 27 mar-20 kl 13:29 »
Hej! Tack för era svar. Jag har bara blandras av okänd härkomst. Mest för att jag tycker det är fint med får och lamm som skuttar runt på ängarna på våren. Och för att hålla ängarna öppna. Vi har haft amkor innan men det är inget jag tror vi ska fortsätta med.

Eftersom det inte är någon fin ras så kan jag ju inte ta nåt vidare betalt. Men det där med priset var ju en idé. Man kan ju pruta ner sig själv vi kontakt.

Men just nu känns det tryggast att sälja dom till slakt på hösten. Trött på människor som ringer och ibland rakt av ljuger och tror man är helt bakom flötet. Trist.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #5 skrivet: 27 mar-20 kl 13:38 »
Om du inte har problem med att sälja dem till slakt så kan du ju sälja det avlivat på platsen annars.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #6 skrivet: 27 mar-20 kl 14:18 »
Om du inte har problem med att sälja dem till slakt så kan du ju sälja det avlivat på platsen annars.

Sorry, men nej.

Det får man INTE!

Man får bara sälja kött från tamdjur som passerat ett kontrollerat slakteri.

Kontrollerade slakterier finns det av många storlekar, t.ex. gårdsslakterier  som utför legoslakt, det finns lokala mindre slakterier, som endast utför legoslakt, och så finns det större slakterier, som köper köttet för vidare distribution.

Se andra trådar här på forumet, där regelverket för försäljning av kött är noggrant beskrivet.

https://lagen.nu/sjvfs/2019:8

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #7 skrivet: 27 mar-20 kl 14:31 »
För attåtergå till TS huvudfråga, om att sälja djur, så är det verkligen så, att lägger man ut får/lamm på någon säljsajt, så hör "en massa suspekta individer" av sig.

Att lägga ut en annons med ett så högt pris, att de suspekta avstår, är ett sätt.

Men har man inte plats för djuren, så har man inte, och behöver bli av med dem.

Om bagglammen är födda 2019, så brukar de räknas som "lamm" hos slakterierna, åtminstone första halvåret 2020 och därmed ge ett bra pris. I synnerhet nu inför påsk, så finns det en stor efterfrågan hos de större slakterierna som köper in djur (Scan, KLS t.ex.). Med bra klassning och vikt, så kan ett djur ge över tusenlappen i intäkt till fårägaren från slakteriet.

Men dessa slakterier vill inte gärna ha för få djur i en transportomgång, utan vill ha minst 9-10 djur, för att alls vilja hämta.

Man kan då skicka med några utslagstackor (ger föga betalt, kanske 150-300 kr/djur), eller poola ihop sig med en granne eller två, som har "samma" problem med överblivna lamm från förra säsongen, så att det uppstår en tillräckligt stor grupp att skicka.

Eller så kontaktar man ett lokalt mindre slakteri (godkänt), och hör om de kan slakta i närtid, samt säljer köttlådor på ett legalt sätt.

Kontakta en inköpare hos något av de större slakterierna, och hör dig för.
« Senast ändrad: 27 mar-20 kl 15:52 av skogaliten »

 

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #8 skrivet: 27 mar-20 kl 17:04 »
Tack för många bra svar.
Jag ringde Jordbruksverket och länsstyrelsen och kollade upp SE-numret. Jag blev rekommenderad att göra en "anmälan" om misstänkt svartslakt. För SE numret hörde inte till människan som hörde av sig och SE numret var registrerat vid en villa med en liten tomt i Småland. Personen jag pratade med sa att dom var medvetna om problemet med nysvenska svartslaktare men att det var mycket svårt att kolla allt.

Jag har tagit bort annonsen och behåller mina baggar tills vidare. Jag har mark som behöver betas så det är inga problem. Dom får åka med till hösten istället.

Återigen tack!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #9 skrivet: 28 mar-20 kl 11:53 »
Vem som helst kan skaffa SE-nummer. Men man måste visa var djuren skall vara mm. Jag fick skicka in en karta över byggnader, och var djuren skulle vara. Behövde inte lämna in om någon mark.

Sanna Forsberg

  • Inlägg: 1
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #10 skrivet: 12 apr-21 kl 14:01 »
Finns där inget enkelt sätt att kolla upp Se-nummer utan genom att ringa JBV?
Typ en app eller på JBVs hemsida?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #11 skrivet: 12 apr-21 kl 15:43 »
Finns där inget enkelt sätt att kolla upp Se-nummer utan genom att ringa JBV?
Typ en app eller på JBVs hemsida?

Inte vad jag hittat. Det enda som verkar finnas är en lista över slakteriers produktionsplatsnummer. Ett alternativ till att ringa Sjv är att maila

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja får dilemma.
« Svar #12 skrivet: 12 apr-21 kl 22:58 »
Finns där inget enkelt sätt att kolla upp Se-nummer utan genom att ringa JBV?
Typ en app eller på JBVs hemsida?

Man kan som sagt mejla men man kan även konstakta länsstyrelsen.
Om det är akut och man hittar nån lösspringande får på en lördag med öronmärke kan man kanske kontakta DV (distriktsvet) och se om de har just det se-nr i sin kundlista.
Om du har Elitlamm kan du påbörja en försäljning och söka på ett se-nr i deras program för överföring av får, och om då det se-nr har elitlamm kommer ägarens namn komma upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
Westerbergarn, xaelanar, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser