Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar rapsolja utan smak. Finns det?  (läst 5956 gånger)

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« skrivet: 10 dec-19 kl 00:21 »
Jag gör urgod majonäs av rapsolja. Men den enda "smaklösa" jag har hittat på affärn är inte ekologisk. Kan någon tipsa mig om en ekologisk, helst svensk, rapsolja som är så nära smaklös som möjligt? De jag provat har för mycket egen smak. Eller andra oljor? Den ska ju inte upphettas.
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-19 kl 01:03 »
Både Hemköp och Willys har en sort som kanske duger:
https://www.willys.se/produkt/Rapsolja-Varmpressad-Ekologisk-101231738_ST

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-19 kl 02:38 »
intressant fråga. Jag trodde inte smaklös rapsolja fanns. Jag känner direkt om det är rapsolja i en produkt över en viss procent. mina smaklökar upplever att det mesta som innehåller rapsolja smakar härsket varför jag undviker sådana produkter. Innebär att fått byta från ett favoritmärke till annat just pga smaken.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-19 kl 08:14 »
Det lär vara stor skillnad på smaken mellan olika sorters raps. De mest produktiva sorterna har tydligen en rätt otrevlig bismak, så de duger inte för livsmedelsändamål utan bara om man odlar raps för tekniska ändamål (för att göra RME, sågkedjeolja mm av rapsoljan).
Jag har provsmakat rapsbaserad sågkedjeolja en gång, just den var inte värre än vad livsmedels-rapsolja brukar vara.

Skulle också kunna tänka mig att det är stor spridning på smaken mellan olika partier även av rapsolja som säljs under samma märke. Den härskna smaken kommer ju fram när s k fria fettsyror börjar brytas ned, så det är troligt att all rapsolja smakar mer härsket ju längre tid som har gått sedan skörden och pressningen. Alltså större chans att man får tag i smaklös rapsolja på hösten, än när det har gått nästan ett år sedan senaste skörd.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-19 kl 17:17 »
Konstigt: jag är inte alls bekant med konstiga bismaker på rapsolja. Rapsolja är ganska nyttig jämförd med mycket annat: lagom mycket Omega 3. Här använder vi både kallpressad och raffinerad rapsolja, främst i salladsdressingar. När jag önskar att någon annan ingrediens, t.ex. citron eller mandarin, skall dominera min salladsdressing, väljer jag den raffinerade oljan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-20 kl 22:06 »
Konstigt: jag är inte alls bekant med konstiga bismaker på rapsolja. Rapsolja är ganska nyttig jämförd med mycket annat: lagom mycket Omega 3. Här använder vi både kallpressad och raffinerad rapsolja, främst i salladsdressingar. När jag önskar att någon annan ingrediens, t.ex. citron eller mandarin, skall dominera min salladsdressing, väljer jag den raffinerade oljan.

Egentligen inget konstigt alls med det, vi har olika upplevelser av smaker.
Och en del reagerar betydligt mer på den ena eller andra smaken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-20 kl 22:46 »
Jag brukar köpa kloka ekologisk rapsolja på Coop om jag ska göra aioli eller annan sås. Det är den som jag hittat som är mest smaklös(!).

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-20 kl 17:49 »
Tack för svar, ska köpa coops och smaka av. Måste komma bort från den där o-ekologiska den kan bara inte vara nyttig. Hittar jag en Svensk olja är det toppen!
Trevlig helg på er!
 :)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-20 kl 20:12 »
Kloka fr Coop är tillverkad i Sverige.


https://www.coop.se/handla/varor/smaksattare/olja-vinager/olja/svensk-rapsolja-7350033556023

Ser att de finns hos fler åf + går att beställa på nätet.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #9 skrivet: 20 apr-20 kl 23:40 »
Förstår verkligen frågan och har tänkt i samma banor. Vi använder kolossalt mycket rapsolja till matlagning i Sverige men vad jag förstått är den hårt besprutad. Dvs den varmpressade oljan med neutral smak. På senare år har kallpressad ekologisk olja av finare kvalitet dykt upp på marknaden men den har ju som bekant en särpräglad smak som man kanske inte alltid vill ha. Den är dessutom relativt dyr jämfört med den konventionella. Vad jag finner märkligt är att det inte dykt upp några budgetversioner av varmpressad ekologisk smakneutral rapsolja till matlagning. Den jag lyckats hitta är den som nämns i tråden från Willys/Hemköp. Dock är den dels inte svensk, dels också relativt dyr, nästan 40 kr för en liter, jämfört med 15-20 för konventionell. Den olja från coop som nämns i tråden är ännu dyrare. Undrar verkligen, varför finns inte varmpressad svensk ekologisk rapsolja till ett rimligt pris?

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-20 kl 19:33 »
Varför måste du tvunget använda rapsolja i din majonäs. Har du provat safflorolja = tistelolja.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #11 skrivet: 27 aug-20 kl 20:05 »
Jag visste inte ens att rapsolja hade en smak...

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #12 skrivet: 28 aug-20 kl 10:58 »
De flesta kallpressade = oraffinerade matoljor har  smak/lukt. Denna försämras vid lagring. Sesamolja och vallmoolja är exempel på oljor som har bra smakhållbarhet. Linfröolja och fiskolja har dålig smakhållbarhet.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Letar rapsolja utan smak. Finns det?
« Svar #13 skrivet: 10 jan-21 kl 17:58 »
 (:)  Blev en saltdiskussion, flyttade den hit: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=197966.0 /Torpjens

PS: Att flytta runt och slå isär och göra fel och slå ihop. ???  Ursäkta, det blev lite fel på något där. Hoppas ni kan fortsätta saltdiskussionen i den tråden trots att jag tappade bort något inlägg.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser