Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask (bild)  (läst 9264 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Mask (bild)
« skrivet: 26 jul-15 kl 20:26 »
Vilken typ av mask är detta.
Var får man tag på maskmedel och hur?
Lilla lammet bar bajsat nyss efter ha haft diarre en längre tid, någon vecka.

Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mask (bild)
« Svar #1 skrivet: 26 jul-15 kl 22:22 »
Det kan vara spolmask eller springmask. Du tar ett träckprov på dina djur och skickar in. Sen kontaktar du veterinär och redovisar träckprovsresultatet så skriver han eller hon ut ett recept på det maskmedel som behövs baserat på resultatet av träckprovet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Mask (bild)
« Svar #2 skrivet: 27 jul-15 kl 03:07 »
Och medlet tar död på masken?

För jag tänkte i så fall ge dom i vinter när snön lagt sig, och i vår ge dom en helt orörd hage.
Men då gäller att medlet verkligen fungerar, annars är allt jobb förgäves.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mask (bild)
« Svar #3 skrivet: 27 jul-15 kl 04:15 »
Beroende på vad det är för parasit så dödar medlet alltid de levande aktiva parasiterna. I vissa fall överlever ägg eller andra typer av vilostadier, därför är det viktigt att veta vad det är för parasit för att bestämma om behandlingen ev måste upprepas efter någon vecka när dessa aktiverats. Det här är ett kontinuerligt arbete som man aldrig blir av med en gång för alla

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Mask (bild)
« Svar #4 skrivet: 01 aug-15 kl 11:34 »
Det där är bandmask som lammen släpper naturligt så här års (om det är födda på våren) Bandmasken har ingen betydelse för lammen och kräver ingen avmaskning!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mask (bild)
« Svar #5 skrivet: 01 aug-15 kl 11:43 »
Det där är bandmask som lammen släpper naturligt så här års (om det är födda på våren) Bandmasken har ingen betydelse för lammen och kräver ingen avmaskning!!!

Enligt min veterinär kan den också vara ett tecken på förekomst av andra parasiter och att ett träckprov är på plats. Den här tiden på året är det väl också dags för det årliga träckprovet för att kolla parasitläget på lammen när de avskiljts från tackorna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #6 skrivet: 07 sep-16 kl 19:35 »
Jag upplever samma fenomen just nu i mitt bås där ett lamm står angripet av spyflugslarver.

Är träckprov ett krav enligt lag eller?

Skulle ju vilja kunna ringa en vet och få recept snabbt.. bara för att lammet ska få kraft till annat. Men är detta något som dom släpper naturligt så..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask (bild)
« Svar #7 skrivet: 07 sep-16 kl 19:38 »
Fluglarver förekommer inte i avföring.
Men behöver du ändå ringa kan du ju höra med dem om du också ser inälvsparasiter.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #8 skrivet: 07 sep-16 kl 19:44 »
Fluglarver förekommer inte i avföring.

Nej fluglarverna bor på utsidan...

Men då hon har varit lite slö och inte ätit massor så såg jag nu lite träck och det så ut att vara en del "pasta" i detta...
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mask (bild)
« Svar #9 skrivet: 07 sep-16 kl 20:29 »
I den andra tråden om fluglarver, så skrev jag: "avmaskning med Ivomec för att ta död på fluglarverna inifrån" (eller något liknande). Och uppmanade till Veterinärkontakt.

Du KAN INTE häva en fluglarvsinfektion med endast Jodopax. Inte heller lyckas plocka bort tillräckligt med larver, och lammet MÅSTE inomhus, om inte annat för att skydda det mot att fler flugor lägger ägg.

Du behöver kontakta veterinär bums, för att få lämpliga medel utskrivna, träckprov behövs inte, du har ju en fluglarvsinfektion

Det brådskar dessutom om lammet ska överleva, fluglarverna sprider sig och utvecklas mycket snabbt. Det bildas nerbrytningsprodukter i kroppen, och till slut dör lammet.

Du behöver BÅDE t.ex. Blaze (eller motsvarande) för att ta död på fluglarverna på huden, OCH Ivomec (eller motsvarande avmaskningsmedel), för att ta död på fluglarverna som borrat sig in.

Dessutom kan veterinären behöva ge ytterligare medicin.

Stoppa lammet i bilen, och kör iväg till veterinären, det blir billigare än att ta hem veterinär.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #10 skrivet: 07 sep-16 kl 21:03 »
Har varit kontakt med veterinär gällande fluglarverna, har klippt och plaskat med jodopax på irriterad hud. Då dom inte har kommit in i kroppen så ansåg veterinären att jag skulle fortsätta med detta.

Blaze fick jag tag på och det är nu tillfört utan veterinärs ordination.

Men sen hittade jag även mask i avföringen. Dock inga tecken på att flugproblemet finns invätrtes ännu då hon inte har några sår. Lammet ser piggare ut...så inga lamm i bilen ikväll.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mask (bild)
« Svar #11 skrivet: 07 sep-16 kl 23:50 »
Lycka till med lammet, hoppas att det reder upp sig.

Om du inte gjort ett träckprov på lammen under betet, så be i alla fall veterinären skriva ut t.ex. Ivomec. Kombinationen att ha fluglarver och eventuellt lite "vanliga" parasiter, kan bli väl tufft för lammet.

Annars är träckprov på lammen bra att göra, lammen är känsligare än vuxna (påverkar t.ex. tillväxt), och när man flyttar dem, så smittar de ner betena allteftersom.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #12 skrivet: 08 sep-16 kl 07:55 »
Hon såg "fin" ut nu, trots att hon är klippt som en kungspudel.
Några enstaka larver i pälsen som verkade trötta.


Träckprov är på ingående men ska kolla med veterinär om Ivomec kan fixas direkt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mask (bild)
« Svar #13 skrivet: 08 sep-16 kl 09:44 »

Träckprov är på ingående men ska kolla med veterinär om Ivomec kan fixas direkt.

De flesta veterinärer anser att man ska ha gjort träckprov innan de skriver ut avmaskningsmedel. Har du aldrig tagit träckprov på dina tackor? Man brukar ta träckprov på våren, efter lamningen. Sedan avmaskar man och släpper ut i så ren hage som man har tillgång till.
Ivomecs aktiva substans är ivermektin, och ett annat avmaskinngsmedel med samma substans är noromectin.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #14 skrivet: 08 sep-16 kl 10:02 »
Nej jag har inte gjort något prov men fick receptet fixat trots detta.
Dom små rackarna var ju trots allt, det dög som bevis.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask (bild)
« Svar #15 skrivet: 09 sep-16 kl 20:54 »
Kanske skall förtydligas att det jag behandlade med jodlösning endast var en liten, ytligt liggande fläck utan inre infektioner.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #16 skrivet: 09 sep-16 kl 21:01 »
Ja jag smaskade på hela lammets bakkropp när jag ändå va igång..

Hon hade ju ett område där pälsen lossnat, den har nu torkat och spruckit lite, men den har jag behandlat med lite klorhexidin så att ingen flyttar in där.
Fluglarverna verkar ha gett upp och lammet är nu åter på banan och gör allt för att försöka få dia igen, just det verkar gå lite trögt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask (bild)
« Svar #17 skrivet: 09 sep-16 kl 21:19 »
Stäng in tackan och lammet ensamma i en avskild box eller liknande någon dag så brukar det komma igång igen (om det drar ut för länge får du helt enkelt ta en nappflaska och fylla i med litet mjölk och grädde om du behöver panikmata... ) Annars får du mata själv (ca va 4e timma (räcker dock med en gång på natten och sedan en gång tidigt på morgonen och en innan till sängs förutom de måltider som skall ges på dagen, de är ju inte så olika våra ungar...  :) (Jädra hysteri kring människo ungar, vi tål för fanken mer än de flesta djurungar till och med våra ungar kan faktiskt också dricka komjök om man späder den på samma vis (det är nästan bara vuxna eller litet äldre barn som är intoleranta, jag är mer bekrymarad om lammen to be honest... men också de är förvånansvärt robusta, dock får det lättare konsekvenser om de får obalans i magen, de tär väl mest det du behöver ge akt på annars, men jag tror som så att om de bara har fått i sig litet av råmjölken så kickar det igång imunsystemet och de blir inte lika könsliga för maginfektioner sedan (det är i allafall min rent praktiska erfarenhet)), men till lammen finns det mjölkersättning, men det går fint att blanda ut komjölk och förstärka med grädde, helst om du har litet druvsocker eller (litet så att de inte får vätskebrist) honung också om du inte har det lättillgängligt.) om tackan mot all förmodan inte gör det (men det tror jag) Det går att flaskmata lamm ända tills de är helt avvanda om det totalkrisar även om det är mycket jobb (har själv gjort det) Så det löser sig.  :)

Edit, jag har säkert glömt en massa eller skrivit saker som blivit felaktiga när jag försökte skriva ned det, men det är ok om någon behöver korrigera någonting...
« Senast ändrad: 09 sep-16 kl 21:30 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mask (bild)
« Svar #18 skrivet: 09 sep-16 kl 21:45 »
Nåja lammet är ju 4 månader nu, så hon får nog vänja sig av med de där diandet. Jag skiljer inte på tackor o tacklamm, endast kön..
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask (bild)
« Svar #19 skrivet: 10 sep-16 kl 08:48 »
Allright, tur det löste sig.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser