Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara båg eller?  (läst 4214 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Bara båg eller?
« skrivet: 04 aug-18 kl 15:08 »
Tror det var på 80-talet och i Bilsport, som någon i Sverige hade byggt om en bil som gick på vatten eller nåt?
Som jag minns det så skulle det vara döden för oljebolagen eller nåt.

Kommer inte ihåg detaljer och har bara vaga minnen av det, så jag kanske mins helt fel.
Nån som känner igen det jag svamlar om och vad det handlade om?

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bara båg eller?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-18 kl 15:17 »
Tror det var på 80-talet och i Bilsport, som någon i Sverige hade byggt om en bil som gick på vatten eller nåt?
Som jag minns det så skulle det vara döden för oljebolagen eller nåt.

Kommer inte ihåg detaljer och har bara vaga minnen av det, så jag kanske mins helt fel.
Nån som känner igen det jag svamlar om och vad det handlade om?

JO jag minns....
Man sysslar med det tillsammans med Etanol i motorsporten ännu.
Men ba vatten är nog mest svammel.
Citat från nätet:
Mest motor.
Även bilmotorer har haft vatteninsprutning. 60-talets första försök med turbomotorer – Oldsmobile Jetfire – hade vatteninsprutning. Man kallade blandningen för "Turbo Rocket Fluid" då det var en mix av destillerat vatten och metanol. Även Saab sålde ett "originaltillbehör" under 70- och 80-talen med vatteninsprutning för att öka toppeffekten från 145 till 160–165 hk.

Vatteninsprutningen återvände dock till historieböckerna när Porsche 1978 införde laddluftkylaren på 911 Turbo. Även Saab började använda intercooler på sina turbomodeller och då behövdes inte längre vatteninsprutning för att bemästra höga temperaturer i insugsluften.

När luften komprimeras i turboaggregatet stiger temperaturen. För hög temperatur är något man till varje pris vill undvika eftersom det kan leda till knackningar och förtändning, något som i sin tur kan ge motorskador och i värsta fall totalhaveri. Vatteninsprutning användes därför på de tidiga turbomotorerna för att få ner temperaturen på insugsluften.

I sammanhanget kan nämnas att även bränsle går att använda som "kylning" i en turbomotor. Genom att öka på mängden bränsle vid maxbelastning uppnås en kylande effekt i förbränningen men bara till en viss gräns. Dessutom ökar ju bränsleförbrukningen.

Vad är då hemligheten med att spruta in vatten i en motor? Vatten innehåller som sagt inget som går att förbränna som bränsle men då vattendimman övergår till ånga inne i förbränningsrummet drar vattenmolekylerna till sig värme, vilket kyler omgivningen och temperaturen sjunker. Det är en kunskap som alltså använts långt tillbaka, men nu kan få en ny renässans.





ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bara båg eller?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-18 kl 15:30 »
Som jag minns det, handlade det inte om vatten insprutning.
Vatteninsprutning och behållare för is, används väll för att plocka ut mer effekt?

Det jag menade var för att köra billigt och inte öka effekten.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bara båg eller?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-18 kl 17:46 »
Minns kanske inte heller det exakta innehållet i artikeln från 80 talen ;).
Man hittar lätt massor av information om detta på övriga nätet.
Som då handlar om minskning av förbrukningen typ 10-15%
 om minns fylla på vatten 8) ::)


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-18 kl 18:02 »
Jag såg den på TV har jag för mig då jag var liten, har försökt att hitta information om det, men det närmsta jag kommit var att det de visade på TV var en modellbil som drevs med en väte eller etanolcell, troligen ett enkelt platina element tippar jag på, att den går på vatten var väldigt långsökt och direkt felaktigt, men det låg väl rätt i tiden då att säga att man kunde skapa drivmeledel med hjälp av elektrolys tippar jag på...

(Fast det kanske inte är samma vi tänker på)

 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-18 kl 18:04 »
Teoretiskt sett kan nog köra en kortare tid "på vatten" (inom citationstecken...) om man tillsätter en mycket hög andel K-sprit eller motsvarande spritblandning, hur länge motorn går vet jag dock inte, eller om den ens går att starta på detta, men i teorin borde det gå en tid om man startar på vanligt bränsle tror jag...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bara båg eller?
« Svar #6 skrivet: 04 aug-18 kl 18:31 »
Man använder vatten i tex ånglok för att öka effekten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bara båg eller?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-18 kl 18:39 »
Man använder vatten i tex ånglok för att öka effekten.

Det är nog ganska bra att ha vatten i ånglok ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-18 kl 18:52 »
Såg att Silverhammer redan skrivit det jag tänkte skriva här, men jag vet inte hur man tar bort inlägg...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bara båg eller?
« Svar #9 skrivet: 04 aug-18 kl 19:45 »
Pratade just med en bekant och han har samma minne som mig, men har för sig att patentet köptes upp av nått oljebolag.

Däremot berättade han om att de experimenterat med motorer som går på vatten och sågspån, där nån bekant jobbat.
Det var motorer med hög kompression och nån grop i kolven som på större dieslar
De sprutade in fint sågspånsdamm vid kallstart, som antändes och när de fått upp värmen så gick de över till att köra på rent vatten.
Genom att vattnet komprimerades på nå vis, så blev det typ ånga och fungerade ungefär som en ångmaskin.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-18 kl 20:10 »
Men, hur undviker man då att processen självdör när energin från "kallstarten" tar slut?
Det skulle ju vara seriöst intressant om det gick att köra på en rimlig mängd sågspån, eller hur...  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-18 kl 20:24 »
Den här historien poppar upp lite då och då har jag märkt. Har för mig att svaret är något liknande en ”uppfinnare” som kom med många ideér kring evighetsmaskiner, men givetvis kunde han aldrig visa upp något annat än sina egna ”resultat” av det hela. Sedan har det fått ett eget liv i konspirationsteoretiska kretsar att ”de stora oljebolagen” köpt patentet för att dölja den fantastiska uppfinningen och fortsätta tjäna pengar på sitt underförstått onda uppsåt.

Jag minns nog många detaljer fel men senast jag såg diskussionen länkades det till en Wikipedia artikel där man kunde läsa det mesta om denna historia.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-18 kl 20:40 »
Mmm, rätta mig gärna om jag har fel här (jag VILL ha fel här...), men borde det inte bli typ som dilemmat med "Newtons vagga" om man startar med sågspån (eller någonting annat) och sedan enbart injicerar vatten...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bara båg eller?
« Svar #13 skrivet: 04 aug-18 kl 20:59 »
Men, hur undviker man då att processen självdör när energin från "kallstarten" tar slut?
Det skulle ju vara seriöst intressant om det gick att köra på en rimlig mängd sågspån, eller hur...  ;)

Du missförstod, sågspånet användes bara tills det blev varmt, sedan gick den bara på vatten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bara båg eller?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-18 kl 21:06 »
Det är nog ganska bra att ha vatten i ånglok ;)

Man sprutade det på härden för att öka temperaturen i pannan.
Tanken varnat närmades är tillräckligt varmt så förbränns syret i vattnet och på så sätt får man extra tjong.
Fungerar till en viss del även i vedpannor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bara båg eller?
« Svar #15 skrivet: 04 aug-18 kl 21:10 »
Den här historien poppar upp lite då och då har jag märkt. Har för mig att svaret är något liknande en ”uppfinnare” som kom med många ideér kring evighetsmaskiner, men givetvis kunde han aldrig visa upp något annat än sina egna ”resultat” av det hela. Sedan har det fått ett eget liv i konspirationsteoretiska kretsar att ”de stora oljebolagen” köpt patentet för att dölja den fantastiska uppfinningen och fortsätta tjäna pengar på sitt underförstått onda uppsåt.

Jag minns nog många detaljer fel men senast jag såg diskussionen länkades det till en Wikipedia artikel där man kunde läsa det mesta om denna historia.

Hur vida det är en skröna eller ej vet jag inte, men jag vet att det var nåt reportage om det jag skrev först i en biltidning.

Det andra experimentet om sågspån och vatten jag hörde av en bekant om är nog med största sannolikhet sant, men vad det blev av det visste han inte.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #16 skrivet: 04 aug-18 kl 21:10 »
Du missförstod, sågspånet användes bara tills det blev varmt, sedan gick den bara på vatten.

Jo, men det är därifrån jag inte begriper hur den kan skapa energi ur intet?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bara båg eller?
« Svar #17 skrivet: 04 aug-18 kl 21:29 »
Jo, men det är därifrån jag inte begriper hur den kan skapa energi ur intet?

Visste jag det, så skulle jag köra på vatten.
Men jag fattade det som att vattnet blev ånga av värmen och ångan drev motorn.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #18 skrivet: 04 aug-18 kl 22:31 »
Genom att spruta in vatten och förånga det borde ju motorn helt enkelt lägga av tidigare än om inget alls gjordes alls efter förbränningen av sågspånet...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bara båg eller?
« Svar #19 skrivet: 04 aug-18 kl 23:06 »
Efter att funderat så kan inte sågspånsmotorn gå speciellt länge.
Problemet är att vattnet kyler dvs förbränningsrummet blir kallare och kallare efter vart kolvslag.

Men om man förbränner sågspån vid var "tändning" så kan man resonera att vattnet när det förångas expanderar och på sätt hjälper till att driva motorn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser