Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?  (läst 57750 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« skrivet: 28 apr-12 kl 17:45 »
Hej, jag har en öppenspis med energikassett, har tidigare eldat med ved i denna, men står nu i valet och kvalet hur jag ska göra till hösten, vintern. Sotaren tipsade om pelletskorg och han verkade positiv till pelletskorg. Det blir jämnare eldning och verkar ju smidigt dessutom. Jag slipper bära tung ved fram och tillbaka och klyva och trava.
Men vad finns det för nackdelar med pelletskorg? Vad har ni för erfarenheter med pelletskorg? Blir det varmt?
Var får jag tag på en pelletskorg? Jag eldar för mysfaktor och uppvärmning av huset. Har idag elementen på 15 grader och eldar resten...

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 17:57 »
Jag testade pelletskorg i min spiskasett och tyckte inte att det funkade så bra. Svårt att få upp värmen ordentligt då det inte brinner med samma fart som ved. Dessutom kostar pellets till skillnad från ved (om du har egen skog)..
Men kort och gott, jag var inte nöjd med resultatet. Bor du på Gotland kan du få köpa min korg :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 17:59 »
Tack för ditt svar. Bor tyvärr inte på Gotland :)
Jag har inte egen skog, utan köper ved för ca 350-400 kronor kubikmeter. Hur mycket pellets går åt för att elda i ett par timmar?
Ytterligare en fråga, pelletskorg brinner ju uppifrån å ner, när det bara är glöd kvar, kan jag då fylla på mer pellets eller måste jag vänta ut tills det slocknat i korgen?

/

Jag testade pelletskorg i min spiskasett och tyckte inte att det funkade så bra. Svårt att få upp värmen ordentligt då det inte brinner med samma fart som ved. Dessutom kostar pellets till skillnad från ved (om du har egen skog)..
Men kort och gott, jag var inte nöjd med resultatet. Bor du på Gotland kan du få köpa min korg :)
« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 18:24 av Snowy »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 19:07 »
har testat en pelletskorg(lånad).tur var det då det funkade skitdåligt,blev ingen fart,glödde mest o gav knappt någon värme.
som jag ser det bör det vara ett luftdrag underifrån eller iallafall från sidan för att det skall bli fart på pelletsen. som i en pelletsbrännare. pellets är dessutom bra mycket dyrare än ved men jag  prövade för att slippa släpa ved, har också testat loggs,men då blir det samma pris som elvärme räknade jag ut då de varade ingenting,brann upp blixtsnabbt. ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 19:13 »
har testat en pelletskorg(lånad).tur var det då det funkade skitdåligt,blev ingen fart,glödde mest o gav knappt någon värme.
som jag ser det bör det vara ett luftdrag underifrån eller iallafall från sidan för att det skall bli fart på pelletsen. som i en pelletsbrännare. pellets är dessutom bra mycket dyrare än ved men jag  prövade för att slippa släpa ved, har också testat loggs,men då blir det samma pris som elvärme räknade jag ut då de varade ingenting,brann upp blixtsnabbt. ulf

Jo, pellets gör sig bäst i pelletskaminer/pannor. Har en kokskamin som eldas med pellets ibland och där går det bra. Däremot blir det jävligt dyrt i längden..

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 19:20 »
Tjena
Jag har testat och det funkar men har du otur som jag hade så brann det upp för fort och kaminen blev för varm då så fick efter ett tag byta gjutjärnet i den
Och Nej du kan inte fylla på pellets om det är glöd kvar då brinner det underifrån och då blir det samma sak allt brinner upp på en gång
Så nu kör jag bara med ved

Kenneth

Tack för ditt svar. Bor tyvärr inte på Gotland :)
Jag har inte egen skog, utan köper ved för ca 350-400 kronor kubikmeter. Hur mycket pellets går åt för att elda i ett par timmar?
Ytterligare en fråga, pelletskorg brinner ju uppifrån å ner, när det bara är glöd kvar, kan jag då fylla på mer pellets eller måste jag vänta ut tills det slocknat i korgen?

/

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 19:40 »
Verkar var mest negativa erfarenheter med pelletskorg...
Men, om det inte går att fylla på med pellets under tiden det glöder, finns det inte en risk då att det hinner bli kallt i huset innan jag fyller på igen. Nu med ved så fyller jag ju på var 30:e minut för att hålla värmen...

ToJo

  • Inlägg: 32
    • Östergötland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 19:57 »
Jag har också provat pelletskorg i braskamin, men det brinner för dåligt i den kamin som jag har.( Contura 510)
Jag hade 2 st som jag växlade mellan för att det skulle brinna hela tiden. Om jag hade luckan öppen brann det bra, men stängde jag luckan rök det mest. Vid senaste inspektionen av skorsten påpekades att det var mycket tjära i övre delen av skorsten. Risk för soteld!!
Så nu blir det bara ved i fortsättningen.

Tomas

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #8 skrivet: 28 apr-12 kl 20:00 »
Ja det låter ju inget bra, jag har dock hört att  det med pelletskorg blir lägre rökgastemperatur = mindre risk för soteld

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-12 kl 21:56 »
En pelletskorg, rätt utformad, fungerar visst bra. Nackdelarna är väl priset, och inte den bekvämlighet som det skulle ge i en pelletsbrännare.

Briketter  är nog bättre än pellets i en spis avsedd för ved.

Jag provar för närvarande olika sorters briketter, spån, nässlor, halm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-12 kl 23:43 »
Tror briketter blir dyrare. Jag har testat med spånbriketter, och de brinner länge, men jag har använt dom tillsammans med ved, vid tändningen av brasan.
Vad menar du med att nackdelen är priset? Priset på pellets? För en pelletskorg går ju inte på mer än några hundralappar, mellan 79- 500 kronor har jag sett på nätet.
Hur funkar det att elda halm och nässlor?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-12 kl 23:58 »
Pelletskorg är värdelöst i en kamin!,,, den passar bäst utomhus för att koka lite kaffe/värma mat mm, där vedtillgången är begränsad eller saknas helt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #12 skrivet: 01 maj-12 kl 07:16 »
Visst är en pelletskorg billig, men inte pellets.  Om briketter är dyrare än  pellets är det en lokal företeelse.
Man har gjort undersökningar med olika pelletskorgar till olika eldstäder, och funnit att det finns stor variation hur pelletsen brinner. Rätt korg går bra, men som sagt på de flesta håll är pellets dyrare än briketter.
Hänger också på hur man köper, bulk, säck eller en påse. Pellets i bulk är inte dyrare än ved på macken, men jämförelsen är inte riktigt rättvis mot vedpriset i bulk. En paket med några briketter är dyrare per KW än en pall på 960 kg.
Jämförelsen ska göras om möjligt på energiinehållet inte vikt/volym.

Kvaliten på bränslet kan variera, fel förvarat blir briketter fuktiga och sämre.

Pellets i en automatisk anordning är givetvis bekvämt. En braskamin med pelletskorg sparar ingen tid direkt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #13 skrivet: 01 maj-12 kl 07:37 »
jag har provat med pelletskorg i både kakelugn och kamin (med täljsten) Det fungerar över förväntan i kakelugnen (har väldigt liten vedöppning) 1korg gör kakelugnen lite ljummen och brinner i ca.3tim. 2 korgar och den är varm. Bra i stället för att elda hela tiden. I kaminen däremot klarar den inte av ngn. anledning att värma.Har en liten pelletskorg och slipper passa elden i kakelugnen helt ok. Passar på att köpa när det är billigare. Vi har egen ved så här gäller att slippa elda så förbaskat bara.  ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #14 skrivet: 01 maj-12 kl 07:44 »
Kan mycket väl tänka mej att en kakelugn passar bättre med en pelletskorg. Pellets kan utveckla mer värme än den mesta ved. I en kamin kan man inte helt använda detta, det kan bli för varmt, medan en kakelugn lagrar värme och avger över tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #15 skrivet: 01 maj-12 kl 07:59 »
Loggs eller spånbriketter är ett betydligt bättre alternativ än pellets, men dyrare än ved och marginellt effektivare. Jag tycker du ska fortsätta med veden, men om du är trött på att elda hela tiden för att hålla varmt bör du nog investera i en riktig pelletskamin.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #16 skrivet: 02 maj-12 kl 17:19 »
jo kanske....en fundering till kring pelletskorg. Den måste ju svalna innan jag fyller på med ny pellets, hur länge tar det innan det går att fylla på igen? Går det inte bara att ta på sig rejäla handskar, tömma korgen och fylla på nytt, eller måste själva korgen också svalna?

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #17 skrivet: 06 maj-12 kl 11:23 »
sen var det det här med rök, ryker det mindre med pellets än med ved? Röken sägs vara hälsosammare och mer miljövänlig åtminstonde...

Broberg

  • Gäst
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #18 skrivet: 06 maj-12 kl 11:53 »
sen var det det här med rök, ryker det mindre med pellets än med ved? Röken sägs vara hälsosammare och mer miljövänlig åtminstonde...

Hur förbränningen och utsläpp blir beror nog mer på ved/pelletskvalitét, typ av eldstad och hur man eldar.

Sponny

  • Inlägg: 36
  • Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #19 skrivet: 06 maj-12 kl 12:13 »
Röken sägs vara hälsosammare och mer miljövänlig åtminstonde...

Kan bara hålla med Lopt. Vet man inte hur man eldar så kan man nog få fram riktigt ruggig rök ur pellets också. Allt har med kunskap att göra. Pellets är ju också ved, enda skillnaden är ju formen.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 6 användare (1 dolda)
malle h, Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser