Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåss??  (läst 11078 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Slåss??
« skrivet: 20 mar-10 kl 17:50 »
Jag har en vuxen hane o två tikar av samma ras.
den yngre tiken är 3 o den äldre 8 år .
Nu har den yngre tiken bestämmt sej för att mörda sin mormor .
Oavsett träning (2mån) o att låta dom slåss tills dom slutar så ger hon sej inte .
Så länge jag har järnkoll på henne vågar hon inte röra en fena men om jag släpper kontrollen ett ögonblick så anfallar hon i raseri .

Detta kan inte fortgå längre då det gammla inte orkar .
Har någon annan varit med om att en hund vänder sej mot en flockmedlem på detta sätt ?
Den yngre tiken har alltid bott med den äldre alltså .

Tidigare har hon anfallit några ggr första dagarna i löpet o sen har det gett sej ...nu ger det sej inte  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Slåss??
« Svar #1 skrivet: 20 mar-10 kl 18:01 »
Ja , inte alls ovanligt .
En familj jag känner hade två schäfer tikar (mor o dotter ) + 1 hane .
Allt var lugnt till dottern kom upp i könsmogen ålder . Då skulle hon slåss för ledar rollen i flocken .
Familjen skulle på fest en kväll och stängde in tikarna i var sitt rum , medan hanen fick rumstera om som han ville i huset .
När familjen kom hem möttes de av en total tradgedi . Moder var så svårt sargad att hon fick avlivas , dottern var redan död . Och hanen hade ett och annat bett .

Förmodligen hade hanen öppnat dörrarna åt tikarna som börjat slåss , sedan hade hanen försökt att gå emellan men inte klarat av tikarna .
Så en tik och en hane går bra en hane och två tikar nej , Tyvärr .
Vissa raser har mer instinkter kvar än andra och dit hör många brukshundar tex schäfer .
Men även andra liknande .
Bland sällskapshundarna brukar det kunna finnas mer tolerans inom raserna .

Existens?

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #2 skrivet: 20 mar-10 kl 18:18 »
Det går ju inte att säga generellt att tikar inte går att ha ihop, vi har 6 stycken tikar, och det funkar bra. Problem har det varit när några har varit exakt lika gamla, inga stora gruff, men småbråk hela tiden.
Men vi har vänner som har två som aldrig kan vara tillsammans, dom har alltid grindar uppe i huset.
Det är för mig en hopplös situation och jag skulle då fundera över en omplacering för att få ro i flocken.

Hellre 6 tikar..än 5 tikar och en hane.... :)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Slåss??
« Svar #3 skrivet: 20 mar-10 kl 18:25 »
Nä man kan inte generalisera men i det stora hela .

Bland raser som lever flockliv , är det mer ovanligt med bråk .
Tex Utterhunden som är en Pack hound är avlad för att fungera i flock tillsammans med andra hundar i kenneln och lös under jakt .
Där är det bara ledar tiken som löper , vilket är det naturliga bland hunddjuren .
Men vår avel har tagit bort dessa naturliga spärrar som förhindrade orosmomenten . Våra hundar löper ju lite som dom vill och oberoende hur många eller vem som är ledartik i flocken

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #4 skrivet: 20 mar-10 kl 18:40 »
Jag har Leonberger som faktiskt är en sällskapshund .
Men jag griper nog efter halmstrån här ...kan man inget göra ? Hon har ju slutat anfalla tidigare ggr  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Slåss??
« Svar #5 skrivet: 20 mar-10 kl 18:49 »
Jag funderar men kastrera "mormor" så hon inte längre är något "hot" ?
Annars är enda rådet att hålla dom särade , det är hormoner som "rör till det " så jag tror inte dressyr hjälper .

Jag har också haft flera tikar utan problem , men aldrig mixat "flocken" med en hanhund .
Så det blir nästa välj hane eller honor .

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slåss??
« Svar #6 skrivet: 20 mar-10 kl 18:51 »
med hundar är det som med människor. det är "personkemi" det handlar om och vissa funkar helt enkelt inte ihop. men det kan ju också bero på att den yngre tiken vill klättra i rang och ser sin chans i en svagare flockmedlem som en äldre hund faktiskt är?

vad jag minns med mina två tikar var följande. den ena var sjuk (hon somnade i januari). hon insjuknade lätt förra april, den andre tiken kom till oss i maj och i takt med att vår gamla tik blev sämre så blev den andre tiken mer och mer elak. de började sällan slåss, men det var då lillskiten som började alla bråk. hanen la sig inte i sånt bråk över huvud taget.

jag vet inte hur gammal tiken är som är mormor till bråkstaken, men hon kanske börjar bli lite äldre och svagare nu? kanske hon har ont nånstans?

det vi gjorde var att vi alltid höll den yngre tiken nere, dvs att när det var bråk var det hon som fick en tillrättavisning då vi avbröt det hela. godis fick hon alltid sist. hon höll sig då någorlunda på mattan och konflikterna höll sig inom gränserna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 18:55 »
Förstå gången hon anföll då var den äldre tiken nykasterad ,men om hon vill kliva i rang varför slutar hon inte då när den gammla viker undan?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Slåss??
« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 19:01 »
Ja om den gamla beter sig som hon ska så är det en svår nöt att knäcka .
Kan kastreringen ha gjort att den yngre inte "känner igen " mormor ?

Försök att hålla dottern trött i kroppen inte bara hjärnan och ge det lite tid .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 19:07 »
Mormor blev katrerad för snart 2år sen ,,detta problemet har kommit o gått men nu släpper inte hennes raseri tyvärr ...
Ja hennes mormor är en mkt bra o tydlig ledartik som aldrig bråkar i onödan .
Nu när det yngre har anfallit så har ju den gamla lämnat över manterl så att säja o håller sej undan den yngre ..ändå så fortsätter hon .Hon vill inte ens närma sej den yngre . Går omvägar .
Min hane e lite korkad , han fattar inte vad dom gör o springer o gömmer sej när dom ryker i hop.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slåss??
« Svar #10 skrivet: 20 mar-10 kl 19:12 »
jaha, ja. det har jag hört förut att det blev bråk mellan två tikar när en tik väl var kastrerad. vad det beror på vet jag dock inte.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #11 skrivet: 20 mar-10 kl 20:39 »
Nej jag fattar inte heller o jag har hjälp till o tränat problemhundar tidigare .
Har även haft ut tränare som bott hs mej två hela helger så vi har jobbat med hundarna tillsammans men hon fattar inte heller varför .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slåss??
« Svar #12 skrivet: 20 mar-10 kl 21:42 »
då jag hört talas om att det blev bråk efter att ena tiken blev kastrerad slutade alltid med att den kastrerade tiken fick byta hem.  :-\ kanske den andre tiken känner på sig att den kastrerade tiken har "nåt fel", hormonerna är ju inte som de ska vara efter kastreringen och tycker därför att "den sjuke" hunden inte har nåt i flocken att göra? i och med att hon är alfatiken, ska hon ju egentligen föda valpar, men i och med att hon inte kan längre kanske hennes barnbarn tycker att hon inte har rätt till den positionen. men nu spekulerar jag hejvilt, jag vet som sagt inget om det egentligen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #13 skrivet: 20 mar-10 kl 22:51 »
Mm jag vet ,, ne jag får ha dom separerade ,, har ju bra hundgård så nu går dom i den varannan dag med hanen . Varannan natt sover dom med mej så jag vet att den inte kan ta sej ut till den andra .
bara jag kan få det att funka tills den gamla går bort av naturliga skäl , denna ras blir tyvärr inte så gammal .
Och jag vill inte mista nån av dom . :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vargerik

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 00:48 »
Fy framstjärt... Två tikar, ick.
Min gammtik var inkvarterad där hennes dotter bor under några dagar, dom höll varsin kant. Vad man inte som människa kan se (?) är hur dom går och småpsykar varann. Plötsligt bestämde sig min tik för att det var dax att sätta sin dotter på plats och flög på, helt oprovocerat. Min vän har bra koll på dottern, så han fick stopp på det hela. Tyvärr hade han inte lika god koll på min tik, så hon flög på igen. För att göra en lång och blodig historia kort slutade det med att min tik låg livlös innan han kunde få isär dom.

Efter den här fadäsen blev min tik snabbt gammal och fick tas bort :'(.

Nu är det många som har flera tikar, jag vill inte vara med om den skiten igen, hannar som slåss är som karlar, det gormas och markeras mest. Två tikar vill döda varann...

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Slåss??
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 09:34 »
Jag häpnar nästan men jag måste hålla med Vargerik här. Dom går garanterat och blänger snett på varandra hela tiden bägge två. Två tikar som väl har börjat slåss är det liksom ingen idé att ens försöka längre med. Det handlar om liv och död tillslut. Jag har själv sett det på nära håll. Det började med smågruff i situationer där konkurrens uppstod och slutade med en sån fight där den ena hunden så småningom var så utmattad och knäckt att hon bara stod och hängde med huvudet medan den andre tuggade frenetiskt på henne.

Hanar som slåss är ingenting i jämförelse, det låter mest.

Jag hade omplacerat eller sett till att hålla dem åtskilda precis hela tiden.


LottaLuvin

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 10:16 »
Det går ju inte att säga generellt att tikar inte går att ha ihop, vi har 6 stycken tikar, och det funkar bra. Problem har det varit när några har varit exakt lika gamla, inga stora gruff, men småbråk hela tiden.
Men vi har vänner som har två som aldrig kan vara tillsammans, dom har alltid grindar uppe i huset.
Det är för mig en hopplös situation och jag skulle då fundera över en omplacering för att få ro i flocken.

Hellre 6 tikar..än 5 tikar och en hane.... :)

Som sagt.. ju urhundigare desto större risk. Medan en mer sällskapifierad ras är mindre benägen att funka på det här viset. Men riktigt säker kan man ALDRIG vara.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #17 skrivet: 21 mar-10 kl 11:35 »
Ja ,jag har nog oxå insett detta inerst inne  :'(
Men ville ändå kolla med er härinne om nån hade nåt sissta tipps att prova .

Nu ska ungtiken valpa om några veckor o det blir ju allt varmare så det äldre o hanen får bo i hundgården på dagarna nu .

Det är såå sorglig detta !  Jag älskar ju mina bägge tikar.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slåss??
« Svar #18 skrivet: 21 mar-10 kl 16:44 »
Vilka förskräckliga historier om tikslagsmål!
Själv har jag levt bland collies , egna och andras, hanar och tikar sedan 1969, och visst har det blivit rejäla slagsmål ibland, men jag har ALDRIG varit med om att någon blivit skadad.(mer än en husse som stack in handen en gång) Möjligtvis något litet "sticksår" på ett öra eller en nosrygg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Slåss??
« Svar #19 skrivet: 21 mar-10 kl 17:19 »
När vi till slut får veta att den yngre hunden är dräktig och den äldre är kastrerad faller ju många bitar på plats.
Den yngre ska ta ledarrollen i brist på bra flockledare, nu har hon bäbisar i magen, gammeltiken är kastrerad - ej "fullvärdig tik" och gammal.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att hon anfaller..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, torparrøven

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser