Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnmönja på linoljefärg?  (läst 414 gånger)

LinneaT

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Järnmönja på linoljefärg?
« skrivet: 17 sep-20 kl 07:55 »
Hej, håller på att fixa till en gammal vagn som ska användas till ett hus på hjul. Den är sen tidigare målad med järnmönja och linoljefärg, men vagnen är såpass gammal att det har kommit igenom lite rost nu på vissa ställen. Tänkte måla om med järnmönja och linoljefärg igen efter jag putsat vagnen. Frågan är om jag bara behöver pusta bort rosten för att sedan måla eller måste jag putsa bort all färg för att kunna använda järnmönjan?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Järnmönja på linoljefärg?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-20 kl 08:16 »
Järnmönja är ju en benämning på pigmentet i färgen, linoljefärg anger vilken färgbas det är.
Om den järnmönjefärg du ska använda, är baserad på t ex linolja eller alkydolja, så kan den gamla linoljefärgen gott få vara kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser