Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt sätt att tar hand om Höns baj i stor skala.  (läst 2434 gånger)

Khoa Duong

  • Inlägg: 1
Nytt sätt att tar hand om Höns baj i stor skala.
« skrivet: 08 jan-18 kl 15:58 »
Så jag Youtube runt och hittar en post om hur dem tar hand om höns bajset om du har 40-50 st. Det är på Vietnamesiska men poäng är så här.
-Först strö buren med spån. Låt hönset skitar för 6-7 dagar.
-Nu så använd dem i Youtube post ett sort of biologisk jäst "Balasa N01" som man blanda ihop med vatten och majsstärkelse och höns foder, låt det liggar i 2-3 dagar, Ungefär som när man bakar. När det har jästa färdig strö det på botten av buren. Jästen äta up bajset så det blir inget dåligt luft och hönor kan faktiskt äta detta utan att blir sjuk.
Om du inte förstå språket kan skippar första 3.10 min när du tittar på filmen. Eller google "Balasa N01" och översätta sida.

Här är Youtube länk
https://www.youtube.com/watch?v=yTnVpbLNHrA

Undra om någon har prova denna metod och om du har, vilken namn går den under i Sverige?

Kozmozkatten

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Nytt sätt att tar hand om Höns baj i stor skala.
« Svar #1 skrivet: 30 aug-18 kl 14:23 »
Det låter lite likt den japanska komposteringsmetoden bokashi, där man har låtit aktiva mikroorganismer som finns i kompost mm. växa till sig i en blandning av skal av säd och melassocker. Strösslar man sin kompost med detta går komposteringen snabbare. Finns att köpa på olika specialhemsidor samt på Bauhaus.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Nytt sätt att tar hand om Höns baj i stor skala.
« Svar #2 skrivet: 30 aug-18 kl 15:14 »
Bättre du kollar in mikrojord.se de har bättre grejer då det gäller mikroorganismer dessutom har de bra kunskap om dom o hur man gör med vilket medel o när. En helt ny värld öppnar sig! Tro mig! Men ja jag bokashar ströet från hönorna, det funkar utmärkt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Nytt sätt att tar hand om Höns baj i stor skala.
« Svar #3 skrivet: 10 okt-18 kl 21:29 »
 :D...Hönsbajset går till odlingarna eller komposten...Vanliga Svenska bakterier tar hand om det...Halmet hamnar i en stack som hönorna sedan krattar sönder i mindre bitar...Sedan bara att fylla skottkärran med det och strö i odlingarna...Bra jordförbättring...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 6 användare (1 dolda)
olleryd, xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser