Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bil med Stirlingmotor  (läst 5322 gånger)

Gröfre Slissing

  • Gäst
Bil med Stirlingmotor
« skrivet: 07 feb-06 kl 08:56 »
God morgon!  Denna fråga har jag även ställt under rubriken "Soldriven Stirlingmotor, men detta är förmodligen rätta platsen .Inom detta ämne har signaturen"lilleulv" skrivit något som intresserade mig litet extra! Jag visste inte att det 1959 fanns en bil med Stirlingmotor, enligt uppgift en Karmann-Ghia. Finns det flera vagnar med denna motorvariant? Var kan jag få veta mera om detta, "lilleulv"? Jag är glad för svar även från alla andra  initierade! En liten grå gubbe i skogen tackar för vidare information!   G.S.

Bo

  • Inlägg: 4238
Vedeldad bil
« Svar #1 skrivet: 07 feb-06 kl 14:07 »
är ingen orimlig tanke. – Man tänker sig en tvåcylindrig stirling med eldstaden i mitten och luftkylda flänsar på ömse sidor: http://www.keveney.com/Stirling.html  - Kolvarna skall då gå i takt så att man slipper vibrationsförluster. När farten ökar blir luftkylningen effektivare och verkningsgraden stiger.

En generator ger elenergi till en elmotor i varje hjul.

Sen skulle det ju behövas en korttidslagring av energi och det komplicerar konstruktionen.

För säkerhets skull skall det inte gå att mata in mera ved från förarplats. Det får göras från baksätet.
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 14:09 av Bo »

Richard

  • Gäst
Re:Bil med Stirlingmotor
« Svar #2 skrivet: 25 feb-06 kl 21:56 »
www.google.com
Heißluftmotor
Ford
Philips
Dr.Mejer

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Bil med Stirlingmotor
« Svar #3 skrivet: 25 feb-06 kl 23:33 »
God afton!  Tack, "Richard!"    Ford-förslaget var alldeles nytt för mig i fallet "Stirling"; har i all hast tjuvtittat och det verkar synnerligan intressant! Jag har också varit inne på "Dr. Meier" tidigare men tappat bort vad jag såg! I varje fall måste jag se närmare efter på Ford-sidorna!    Hälsningar!   G.S.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser