Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använda kokos olja i jeepen?  (läst 3403 gånger)

Sri Lanka

  • Inlägg: 3
använda kokos olja i jeepen?
« skrivet: 24 jan-09 kl 18:44 »
Jag är tacksam för all information om biodiesel av kokos olja.min far har kokos plantage på Sri Lanka där jag håller på med div jordbruk. jag skulle vilja räkna ut om det blir billigare att använda Kokos olja och vilka för och nackdelar det finns ???
bor mest i sri lanka där jag odlar och lite annat..

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 00:35 »
häftigt med folk som gör något riktigt annorlunda - hoppas själv kunna tillbringa en stor del av min tid i Afrika - moderna motorer kan ha svårt med obehandlade biobränlsen - däremot för stationär drift i en robust lister kopia kan det vara mkt intressant... finns massor av information på youtube och via google
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 15:48 »
Är det så stor skillnad på vegetabiliska oljor?
Jag brukar blanda i 50% rapsolja i mina dieselfordon på sommaren och
15% på vintern. Mer naturvänligt och smörjer bättre (främst dieselpumpen)
Man får se upp med bränslefilter som lättare sätts igen.
Signatur: Min mormor hette Signe.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 16:24 »
Kokosfett har en ganska hög smältpunkt. Tror det är strax över rumstemperatur som det blir flytande, sen måste man ha en ännu högre temperatur för att det ska bli lagomt flytande. Kanske inga problem i tropiska klimat, men här uppe så måste man värma tank och bränsle ledningar eller göra det till biodiesel.
Fast jag vet inte vad den biodiesel får för egenskaper.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 15:21 »
ojsan, då ger den oljan antagligen ännu större problem med bränslefiltren
och den ska ju rinna bra för att hitta in i motorn..
Jo jag har hört om de som har förvärmning för att kunna blanda i högre % av olika
oljor eller köra rent.
Och att man startar på bara diesel via en kran och dubbla tankar samt förstås kör på
diesel ett tag innan man stänger av maskineriet.
Signatur: Min mormor hette Signe.

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 08:05 »
Hej SriLanka,

Jag har ingen erfarenhet med kokosolja, men vet att de kör med det på Filippinerna. Prova söka på nätet mot Filippinerna, så tror jag du kan hitta något. Men om jag inte är för långt ute och cyklar, så tror jag du måste värma upp oljan, även i ett varmt land som SriLanka.
Åtminstone är det bäst för motorn, så bygg eller köp ett förvärmd filter, alt. värmeväxlare och koppla till kylvattnet. Bättre för varmt än för kallt. Viktigt att få ner viskositeten i oljan.

Förvärmd filter hittar du här: www.selkomotor.no/page11.html

Morgan

Jäger-hans

  • Inlägg: 10
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-09 kl 00:37 »
Med kokos olja kan du nog kasta filtret, det kommer troligtvis kleta igen nästan direkt. Att köra helt på kokos olja blir nog lite knepigt, troligtvis får det nog förvärmas på grund av att det antänd inte lika lätt som diesel. Men att köra 70/30 kokos olja/diesel kommer det nog gå fint. Undrar hur det kommer lukta när man kör iväg. ::)

Croatians

  • Inlägg: 1
    • Croatia  Vacation
använda kokos olja i jeepen
« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 11:13 »
Brilliant idea

Cyklisten

  • Gäst
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 13:49 »
Jag vet inget om kokosolja men ska ändå hoppa in i diskussionen. Om det ska fungera riktigt bra så ska bränslet ha samma viskositet som dieselolja och då måste det värmas upp ordentligt. T ex rapsolja behöver värmas till 150 grader för att det ska kunna finfördelas vid insprutningen. Det behövs elektrisk värme på insprutningsdysorna.

Man ska också hålla koll på smörjoljan. Det kommer ner bränsledroppar förbi kolvringarna ner i smörjoljan och det geggar ihop sig. Man behöver byta olja mycket oftare.

De flesta värmer bara till kylvattnets temperatur, 80 - 90 grader, och det fungerar det också men man får sämre, smutsigare förbränning.

Cyklisten

  • Gäst
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-09 kl 13:59 »
Nu ser jag att du skriver "biodiesel". Med biodiesel brukar man mena ett biologiskt fett eller olja som är omförestrat med en alkohol (metanol eller etanol). Processen innebär att man tar bort glycerol från fettet och ersätter med alkohol. Slutprodukten blir mer lättflytande och lättare att antända.

Här är en svensk firma som levererar färdiga anläggningar. Det finns andra på nätet.

http://ageratec.se/index.asp?lang=EN

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #10 skrivet: 11 dec-09 kl 18:48 »
Man kan ju även använda värme från grenrören, fast det är ju risk att det blir för varmt...

Man skulle kanske kunna ha en heatpipe mellan grenrör och bränslerör, många heatpipes slutar fungera(leda värme) någonstans över 100grader och då är det ingen risk att bränslet blir varmare än det.

Brainstormar lite... :)

Någon som har räknat ut vilken effekt det behövs för att värma olika veg-oljor?
Alltså värmekapacitiviten på oljan och förbrukning per timme. ???
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: använda kokos olja i jeepen?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-09 kl 18:56 »
Man kan ju även använda värme från grenrören, fast det är ju risk att det blir för varmt...

Man skulle kanske kunna ha en heatpipe mellan grenrör och bränslerör, många heatpipes slutar fungera(leda värme) någonstans över 100grader och då är det ingen risk att bränslet blir varmare än det.

Brainstormar lite... :)

Någon som har räknat ut vilken effekt det behövs för att värma olika veg-oljor?
Alltså värmekapacitiviten på oljan och förbrukning per timme. ???

Halaj!

Har du inte mörtsteds liggandes hemma?  ::)

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 5 användare (1 dolda)
Marcus81, Anders Flix, Hon-med-gässen, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser