Framför allt kan ett stabilare tändläge som man får med en bra brytarlös givare (oberoende av glapp i fördelaraxeln, slitna nockar och sånt) ge jämn, pålitlig och låg tomgång även om tomgångsblandningen är i det magraste laget.
Längre brinntid hos gnistan bidrar till att det är lättare att få eld på en mager och ovillig bränsleblandning, likaså det faktum att ett tändsystem som ger pålitligt hög tändspänning även vid kallstart kan arbeta med större elektrodavstånd än ett gammaldags brytartändsystem.
Det speciella utförandet på Opeltändspolen är typiskt för GM:s tändspolar, redan på 60-talet fanns tändspolar som såg ut på det sättet i t ex vissa Opel Rekord och amerikanska GM-bilar. Men elektriska data är ungefär desamma som för en "burktändspole" av samma generation. En tändspole för brytarlöst tändsystem av 80-talstyp har mycket lägre resistans i primärlindningen och ofta något större omsättningstal än en tändspole avsedd för brytare.
Just Opel laborerade på 80-talet mycket med olika tändförställningskurvor för att både optimera bränsleförbrukning och klara de formella avgasproven vid typbesiktning. Typbesiktningsavgasprovet utgick från kall motor vid +20 graders omgivningstemperatur, och tog ungefär 20 minuter. Ett "ful-knep" var att sätta en termokontakt i oljetråget och avpassa den så att den slog till 25-30 minuter efter kallstart, den fick säga till tändstyrdonet att gå över till tidigare tändförställningskurvor. Man kunde också ha termokontakter för lufttemperatur så att systemet alltid gick med tidigare tändning om utetemperaturen var t ex lägre än +15 grader.
En del bilar från andra halvan av 70-talet (då fortfarande med brytarstyrt tändsystem) hade tändspolar som gav längre brinntid än normalt hos gnistan, just för att hålla ner HC-utsläpp och kunna gå ryckfritt även med mager bränsleblandning. Där kunde man få problem om man satte dit en dåtida "högeffekttändspole", t ex en röd Bosch-spole eller vilken som helst från biltillbehörsfirma. Tändspolar med lång brinntid hade istället lägre toppspänning och hög inre resistans, så sådana tändsystem blev känsliga för t ex igensotade tändstift eller för stort elektrodavstånd.
Vad är det för Opel-tändsystem du har? Bosch eller Siemens styrdon?