Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkfår?  (läst 8082 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Mjölkfår?
« skrivet: 02 okt-16 kl 09:49 »
Jag har en liten skara får på 3 tackor och en bagge av köttraskorsning.
Har blivit lite nyfiken på att ev. utöka gruppen med ett par mjölkfår av något slag.
Googlar och letar...hittar mest text om Ostfrisiska mjölkfår.
Finns det någon svensk lantras?
Finns det erfarenhet här av mjölkrasfår, oavsett ras?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-16 kl 11:41 »
Det finns ingen svensk ras som använts för mjölkproduktion, men alla tackor kan mjölkas om man vill lära dem. Fast lammen ska ju ha sitt först och främst.

Den enda renodlade mjölkrasen som finns idag  Sverige, är just Ostfrisiska Mjölkfår.

De är känsliga för koppar, och kräver rätt mycket kunskaper om utfodring och skötsel för att fungera bra.

Ibland används Ostfrisiskt Mjölkfår i treraskorsningar för att få snabbväxande slaktlamm (slaktmogna på ca 3 månader). För att undvika överfeta lamm eller andra problem i sådana korsningar, så behöver ha en mycket välordnad foderstat och väga och hullbedömma ofta.

Är syftet att mjölka för husbehov, starta osttillverkning eller ta fram slaktlamm?

Får ger inte så mycket mjölk, så vill man ha bara lite mjölk till husbehov, så är nog ett par getter, som ger mer mjölk, rimligt att fundera över istället.

Som sagt, Ostfrisiskt mjölkfår är en specialras för mjölk, men också mer krävande än många andra raser. Vill man bara ha lite mjölk, kan andra, mer lättskötta raser fungera.
Att bara korsa in en till ras i den befintliga blandrasbesättningen, lär inte skapa några mjölkfår, utan det är renrasigt som gäller för att få en större mjölkproduktion.

Vill man satsa på mjölkning, så rekommenderar jag att man tar kontakt med någon som har en mjölkande besättning, för att lära sig mera om hur mjölkande får sköts, och för att få tips om hur man får tag i bra djur.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-16 kl 14:52 »
Tack för svar.
Jag vill ha mjölk till enbart självhushåll, ev. göra någon ost till mig själv.
Getter har jag haft och det är inte tal om att skaffa igen, bl a genom att jag gjort om all stängsel så det inte passar getter.

Att man inte kan "göra" mjölkfår av korsningsavkommor förstår jag mycket väl, OM införskaffandet av mjölkfår blir aktuellt kommer jag att använda mig av min befintliga bagge och slakta lammen precis som jag gör nu.

Jag är fortfarande intresserad av att veta om här finns några som har mjölkfår och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-16 kl 00:32 »
Det är ganska få som har mjölkande besättningar av mjölkfår överhuvudtaget.

Det här är ett exempel:

http://www.bredsjobla.se/

Ta kontakt med dem, de har gedigen erfarenhet av rasen.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-16 kl 07:34 »
Tack.
Har också kollat på den sidan och andra med större besättning.
Min fråga kvarstår dock, om det finns självhushållare med mjölkfår.
Det går inte att jämföra djur i produktion med självhushållardjur även om man kan få svar på en del frågor genom att prata med en större producent.
Hittar jag ingen självhushållare med mjölkfår, kanske det får vara för min del.
Eller så kanske jag letar efter en hushållsko med kalv.
Getter kan jag, men är uteslutet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-16 kl 10:12 »
Jag har själv aldrig provat med mjölkfår, och de få jag känner personligen som har mjölkfår, har dem som korsningsdjur i köttproduktion.

Det jag vet, via dessa köttproducenter, att det är en väldigt "känslig", svårskött ras, med mycket stora höga krav på optimalt foder, och som måste beta på anlagda betesmarker med höga näringsvärden, förutom att de behöver mycket kraftfoder.
De renrasiga mjölkfåren kan alltså inte gå tillsammans med andra köttrasfår på "vanlig" betesmark, ens som sinlagda.

Jag har hört talas (ingen jag känner personligen) om enstaka "småbrukare", som provat, men de har gett upp efter några år, p.g.a. för stor känslighet hos mjölkfåren.

Men det går ju att prova med någon annan ras, låta lammen dia 2-4 veckor, och sedan ge lammen lammnäring, och mjölka tackorna?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mjölkfår?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-16 kl 14:10 »
I en årgång av Erik Sjödins bok får står det om ett test med bla finullsfår. Man lät tackorna gå med lammen tills lammen skulle vänjas av med mjölken och sedan kunde man mjölka tackorna en tid efter det. Vissa finullstackor var lika bra mjölkproducenter som de ostfrisiska mjölkfåren, men det var stor variation.
Tror man hade nån rya med i försöket också.

Ska man ha finull för mjölk så ska man titta efter tackor med många lamm och som klarar dessa utan att man får ge flaskmjölk åt vissa lamm.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-16 kl 18:39 »
Har inte bråttom att skaffa mjölkfår.
Anledningen till att jag är mer intresserad av får än kor är att jag redan har får och inte behöver ändra på några hagar och inredning i lagården.
Det finns plats till åtminstone 2 vuxna djur till hos fåren. Ev. fler, men vill inte tränga ihop dem i onödan.
Men hittar jag inga lämpliga får inom lämplig tidsplan(vad den nu är??), kanske jag kan tänka mig en Fjällnära/Fjällko med kalv.

Funderar lite på att prova att mjölka min gotlandskorsning till våren efter lamning för att se om det är något  jag(och hon) vill fortsätta med.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Mjölkfår?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-16 kl 07:56 »
Hej!
Vi har ostfriesiska mjölkfår för husbehov. Vi köpte dem från gårdar med gårdsmejeri. Jag tycker att dem passar utmärkt för självhushållare. Rasen kommer från Tyskland och där var dem alltid fattigmans 'ullmjölkgrisar' i stället för getter som är bara fattigmans kor.
Jag tycker inte heller att dem är jätte svårt att hålla, men jag har faktisk ingen erfarenhet av andra får.
Eftersom det är så mycket efterfråga efter ostfrieserna tänker vi importera avelsdjur från Österrike nästa år. Dessutom finns där en facebookgrupp som heter 'mjölkfår'.
Kanske får man igång en avelsförening så att alla i Sverige har tillgång till dessa fantastiska djur.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #9 skrivet: 25 okt-16 kl 08:26 »
Hej!
Vi har ostfriesiska mjölkfår för husbehov. Vi köpte dem från gårdar med gårdsmejeri. Jag tycker att dem passar utmärkt för självhushållare. Rasen kommer från Tyskland och där var dem alltid fattigmans 'ullmjölkgrisar' i stället för getter som är bara fattigmans kor.
Jag tycker inte heller att dem är jätte svårt att hålla, men jag har faktisk ingen erfarenhet av andra får.
Eftersom det är så mycket efterfråga efter ostfrieserna tänker vi importera avelsdjur från Österrike nästa år. Dessutom finns där en facebookgrupp som heter 'mjölkfår'.
Kanske får man igång en avelsförening så att alla i Sverige har tillgång till dessa fantastiska djur.
Men vad intressant!!
Berätta mer!!
Vad ger du dem för foder?
Hur mycket mjölkar ett får/dygn?
Hur ofta mjölkar ni?
Kommer ni att ha Lamm/ungdjur/tackor till salu?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

 

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Mjölkfår?
« Svar #10 skrivet: 25 okt-16 kl 10:05 »
Mina mjölkfår går på bete eller får ensilage. Under sista delen av dräktighet och under laktationen får dem dessutom havre+ärter. Dem har alltid tillgång till mineralfoder för får med koppar och saltsten. Eftersom vi har bara jätte dåligt naturbete kräver dem en hel del kraftfoder. Jag kollar deras hull i samband men utfodring och mjölkning. Känner man för många ben måste man ger dem mer kraftfoder.
Dem ger så mycket mjölk att man måste inte ger lamm något extra, tvärtom jag håller lamm bort om jag ger tackorna kraftfoder. Efter 2 månader är lamm tillräcklig stor att dem klarar sig utan mamma och man får mjölken. Tackorna måste också mjölkas direkt efter lammning. Deras juver är så tjock och full att dem får lite ont och om en liten vinglig lamm börja dricka så drar dem gärna iväg. Efter jag har mjölkad dem och juver är inte längre så spänt känns det mer behaglig för tackorna om lammen dricker.
Har dem bara ett lamm kan man redan mjölka om dem dia.
Första tiden, 2 månader efter lamning får jag omkring 2 liter mjölk per tacka och dag.
Vi jobbar både och det är oftast rätt så jobbigt med mjölkning och ystning, därför sinar jag tackorna efter 2 eller 3 månader. Då har vi tillräcklig ost för ett helt år. Men om man är mer profsinriktad kan man mjölka några månader till.
I år mjölkade jag i början som vanligt 2 gånger om dagen och efter en månad bara en gång om dagen. Dem gav nästan så mycket mjölk som men en gång och började inte sina.
Fårmjölk är tjockare en komjölk, dvs det har mer fett och mer protein. Den passar kanske inte för att dricka direkt, framförallt inte för folk som dricker mellanmjölk. Men man får mycket mer ost per liter mjölk an från komjölk. Dessutom är det lätt att ysta fårmjölk.
Jag betäcka mina ungtackor i första året, men jag mjölkar dem inte utan dem får bara vara med sin lamm.
Som självhushållare använder jag också ullen. Jag tycker att mjölkfårull passar bra för handspinning. Ullen är inte så mjuk som finull men det sticks inte och man får slitstarka tröjor och sockor som går att tvätta i tvättmaskin.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #11 skrivet: 25 okt-16 kl 12:53 »
Mina mjölkfår går på bete eller får ensilage. Under sista delen av dräktighet och under laktationen får dem dessutom havre+ärter. Dem har alltid tillgång till mineralfoder för får med koppar och saltsten. Eftersom vi har bara jätte dåligt naturbete kräver dem en hel del kraftfoder. Jag kollar deras hull i samband men utfodring och mjölkning. Känner man för många ben måste man ger dem mer kraftfoder.
Dem ger så mycket mjölk att man måste inte ger lamm något extra, tvärtom jag håller lamm bort om jag ger tackorna kraftfoder. Efter 2 månader är lamm tillräcklig stor att dem klarar sig utan mamma och man får mjölken. Tackorna måste också mjölkas direkt efter lammning. Deras juver är så tjock och full att dem får lite ont och om en liten vinglig lamm börja dricka så drar dem gärna iväg. Efter jag har mjölkad dem och juver är inte längre så spänt känns det mer behaglig för tackorna om lammen dricker.
Har dem bara ett lamm kan man redan mjölka om dem dia.
Första tiden, 2 månader efter lamning får jag omkring 2 liter mjölk per tacka och dag.
Vi jobbar både och det är oftast rätt så jobbigt med mjölkning och ystning, därför sinar jag tackorna efter 2 eller 3 månader. Då har vi tillräcklig ost för ett helt år. Men om man är mer profsinriktad kan man mjölka några månader till.
I år mjölkade jag i början som vanligt 2 gånger om dagen och efter en månad bara en gång om dagen. Dem gav nästan så mycket mjölk som men en gång och började inte sina.
Fårmjölk är tjockare en komjölk, dvs det har mer fett och mer protein. Den passar kanske inte för att dricka direkt, framförallt inte för folk som dricker mellanmjölk. Men man får mycket mer ost per liter mjölk an från komjölk. Dessutom är det lätt att ysta fårmjölk.
Jag betäcka mina ungtackor i första året, men jag mjölkar dem inte utan dem får bara vara med sin lamm.
Som självhushållare använder jag också ullen. Jag tycker att mjölkfårull passar bra för handspinning. Ullen är inte så mjuk som finull men det sticks inte och man får slitstarka tröjor och sockor som går att tvätta i tvättmaskin.
Tack så mycket för all information!
Det är jätteintressant för mig att höra hur just självhushållare går tillväga med mjölkfår eftersom det inte går att jämföra med större producenter(även om deras erfarenheter är nyttiga att höra om också).
Har ni eller kommer ni ha djur till salu?
Bor i Västra Götaland så Småland är inte så långt.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Mjölkfår?
« Svar #12 skrivet: 25 okt-16 kl 13:29 »
Det ända som jag kan erbjuda är bagglamm. Tacklamm är redan såld.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #13 skrivet: 25 okt-16 kl 17:43 »
Hej!
Vi har ostfriesiska mjölkfår för husbehov. Vi köpte dem från gårdar med gårdsmejeri. Jag tycker att dem passar utmärkt för självhushållare. Rasen kommer från Tyskland och där var dem alltid fattigmans 'ullmjölkgrisar' i stället för getter som är bara fattigmans kor.
Jag tycker inte heller att dem är jätte svårt att hålla, men jag har faktisk ingen erfarenhet av andra får.
Eftersom det är så mycket efterfråga efter ostfrieserna tänker vi importera avelsdjur från Österrike nästa år. Dessutom finns där en facebookgrupp som heter 'mjölkfår'.
Kanske får man igång en avelsförening så att alla i Sverige har tillgång till dessa fantastiska djur.

Lycka till med mjölkfåren!
 
Men, det är oerhört dyrt, och komplicerat att importera levande får till Sverige. Läs gärna om vedermödorna som importören av Svartnosfåren går igenom.

Bl.a. är det oerhört omfattande karantänsbestämmelser, det tar flera år innan man restriktionerna är hävda, eftersom man vill undvika att importera sjukdomar som t.ex. Scrapie till Sverige.

Här är en sammanfattning av reglerna, PDF från jordbruksverket:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwii-_LMo_bPAhXCiiwKHaGABhAQFggkMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.jordbruksverket.se%2Fdownload%2F18.1b8a384c144437186ea12659%2F1472554342883%2FInformation%2Binf%25C3%25B6rsel%2Bf%25C3%25A5r%2Boch%2Bget.pdf&usg=AFQjCNGyIthLm7c4ekxvqZUB-QIYatxe_A

Antagligen är det bättre att undersöka möjligheterna att importera sperma och inseminera, om avelsbasen behöver breddas.

Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Mjölkfår?
« Svar #14 skrivet: 25 okt-16 kl 18:51 »
Seminstationen och fåravelsförbund bryr sig inte om mjölkfår :-(
Vad det gäller karantän så är det bara ett halvt år om man importerar från Österrike.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #15 skrivet: 25 okt-16 kl 21:53 »
Riktigt så enkelt är det inte.

Även om Österrike har kontrollprogram för Scrapie, så ska en hel del kontroller ske redan i ursprungslandet, som tar tid, och så ska man kunna skapa en godkänd karantän i Sverige.
Det finns fler sjukdomar att oroa sig för än Scrapie.

Jag förstår inte vad du menar med "seminstation" i fråga om får? Inte heller vad du syftar på vad avser Fåravelsförbundet?

Det är snarare rasföreningarna, Lammproducenterna och Gård & Djurhälsan som samarbetar runt frågor om semin.

Några "seminstationer" för får existerar inte så vitt jag vet, men semin förekommer varje år.

Semin är ett betydligt säkrare, billigare och enklare sätt att tillföra nytt genetiskt material än att importera levande djur.

Ska man importera levande djur i en befintlig ras, så bör man vara säker på att den import man gör, verkligen tillför något för rasen och inte bara är "några djur till".

Varför vill du göra dig besväret och ta riskerna med att importera levande djur istället för sperma?



Pamina

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Mjölkfår?
« Svar #16 skrivet: 27 okt-16 kl 10:27 »
Om jag har möjlighet att seminerar mina får har jag inget emot, tvärtom jag är bered att betala en hel del pengar för seminering. Men det finns inte! Tyvärr :-( Man får semin från gotlandsfår som redan finns i Sverige men semin från mjölkfår finns inte.
En vanlig ko- eller svinbonde måste inte vara särskild engagerad i avel utan han ringer bara sin seminstation och dagen efter får han nyaste finaste genetik i sin brevlåda. Men vad det gäller fåravel då är Sverige nånstans mellan medeltiden och vilda västern. Ursäkta mig, men jag vet hur fåravel i andra länder fungerar.

Jag har än så länge inte importerad och jag kollar fortfarande alla möjligheter för att undvika det. Det ända som jag hela tiden ser är att folk är sugen efter mjölkfår. Och jag kan sälja alla mina tacklamm till avel och även en hel del bagglamm.

Men om du, kära skogaliten, komma och seminerar mina mjölkfår med utländsk semin så är du välkommen. För en lyckad seminering, dvs levande lamm, är jag bered att betala så mycket som ett levande importerade får kostar. Då blir du rik och jag slipper besväret.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mjölkfår?
« Svar #17 skrivet: 27 okt-16 kl 13:24 »
Då tolkar jag dig så här:

Du är besviken på att det inte finns fix och färdiga seminstationer för får. Fine.
Ko och svin har jobbat med inseminering i många decennier, fårnäringen har varit liten i Sverige, samtidigt som man inte sett något stort behov av att utveckla insemineringstekniker för får.
De senaste åren har dock intressset ökat.

Men du verkar förvänta dig att "någon annan" ska fixa det, jag tror man måste börja från roten. Det är Gotlandsfårs intressenter som tagit initiativ till det seminprogrammet.

Men om du och flera andra skulle behöva en "boost" med genetiskt material till mjölkfår, så varför slår ni er inte ihop och skapar ett "seminprojekt", likt Gotlandsfårens, tillsammans med Gård&Djurhälsan?

En del grundjobb är gjort, t.ex. har man jobbat med insemineringsmetoderna, gjort försök med fryst sperma, och har alltså en del erfarenhet.

Antagligen går det dessutom att få projektbidrag för ett insemineringsprojekt för mjölkfår om man söker. Det finns både EU-pengar att söka och antagligen någon utvecklingsfond hos Fåravelsförbundet.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkfår?
« Svar #18 skrivet: 27 okt-16 kl 16:25 »
Host...host.....!

Nu är börjar tråden att spåra ur!
Min fråga handlar om mjölkfår för självhushåll.
Lägg grollet i andra trådar.

Tack!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser