Läst lite på internet om V4 motorn. Det kom olika generationer av blocken som tydligen kan särskiljas genom färgen. Vad jag inte lyckats hitta är förslag på ersättningsmotor när/ifall V4 motorn är så sliten att den inte går att renovera. Med ersättningsmotor avser jag här en motor som kraftmässigt motsvarar originalet. Den enda jag vet om var en vagn på Blocket där ersättningen var en Golf dieselmotor+växellåda, vilket måste ha inneburit ett större ingrepp på Saaben.
Den äldsta V4-motorn som har stora skillnader i gjutgodset mot de senare, var sällsynt redan då det begav sig och ännu mer sällsynt idag. Den hade en del barnsjukdomar som gjorde att den inte blev särskilt långlivad (bl a sprickbenägna topplock). Bortsett från färgen känner man igen den på att den har kortare gänglängd på tändstiften än de senare V4-motorerna.
Det har pratats om att man skulle kunna ersätta V4-motorn med en trecylindrig radmotor, t ex från en Daihatsu Charade från 80-talet. Eller en trecylindrig tvåtaktsmotor från någon snöskoter. Det har funderats på små fyrcylindriga radmotorer, dock blir en sådan förmodligen så lång att man måste flytta kylaren någon annanstans (t ex sätta den framför grillen eller på taket), och en sådan motor bör nog vara så lätt som möjligt (aluminiumblock) för att inte bilen ska bli för framtung. En möjlig kandidat till liten fyrcylindrig motor är Citroën/Peugeot "TU" -motorer, de fanns på 1,1 och 1,4 l och satt bl a i Citroën AX och snikmodeller av Peugeot 205 m fl i slutet av 80-talet och början av 90-talet. 1,1 l -motorerna heter TU1 och 1,4 l-motorerna heter TU3. Efteråt finns det ett M om motorn har centralinsprutning, CP om den har elektronisk förgasare.
En annan tänkbar ganska kort motor är den 1,3 eller 1,4 l stötstångsmotor som satt i Skoda Felicia de första åren den såldes i Sverige, innan Skoda gick över helt till VW-motorer.