Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröngödsling  (läst 3223 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Gröngödsling
« skrivet: 10 mar-18 kl 07:49 »
Vilka gröngödslingsväxter kan vara till hjälp där fleråriga rotogräs som nässla, kvickrot och kirskål finns i stor mängd?
Tanken är att plöja och harva, sen odla något som gör situationen bättre till nästa år. Även tvååriga gröngödslingsväxter är av intresse, bara det funkar. Vill få bukt med den marken nu!
Det är ca 1000 kvm.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Gröngödsling
« Svar #1 skrivet: 10 mar-18 kl 13:00 »
det är nästan så att jag vill rekommendera helträda eller åtminstone halvträda trots att jag inte är en vän av obevuxen mark.
annars är klöver bra, i ditt fall skulle jag ta nåt som i alla fall är tvåårig. kanske en blandning av vitklöver och rödklöver?
sedan är det bra att slå av åkern ofta. tistlar och nässlor mår dåliga av det medan klövern tål detta bra. kvickrot och kirskål är svåra, det är därför jag undrar om det kan vara läge att träda marken. egentligen kommer man bara åt dem genom träda eller grisar som helt enkelt käka upp rötterna.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Gröngödsling
« Svar #2 skrivet: 10 mar-18 kl 13:49 »
Är böjd att hålla med. Rotogräs lär du inte komma åt genom att odla, vare sig gröngödslingsväxter eller andra grödor. Möjligtvis får du viss effekt om du odlar något som kräver "radhackning" men då har du ett styvt jobb framför dig.

När svartträdan är klar skulle vall passa bra som första gröda, i varje fall om du har möjlighet att ta flera ensilageskördar per år och på så sätt fortsätta att utarma eventuella "överlevare". Men det förutsätter såklart både behov av grovfoder och tillgång till rätt maskiner.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gröngödsling
« Svar #3 skrivet: 10 mar-18 kl 14:00 »
Vad är det du ska odla? Jag menar när du fått kål på ogräset. Presis som påtalats är det för den som ska ha betesvall eller slåttervall  det absolut enklaste och bästa sättet att slå och ta bort gräset flera gånger under växtsäsong.
kretslopp


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gröngödsling
« Svar #5 skrivet: 11 mar-18 kl 00:24 »
Behöver det gödslas om där växer nässlor och kirskål? De brukar bara växa där det redan är näringsrikt

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Gröngödsling
« Svar #6 skrivet: 23 apr-18 kl 16:04 »
Potatis !? Det är gott och kväver bra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser