Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lohmanhöns  (läst 726 gånger)

Hönsmorsan

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Lohmanhöns
« skrivet: 21 mar-20 kl 21:02 »
Jag hade endast 2 st. Lohmanhönor som nu är ett år. Skaffade två till för en vecka sen. De är 16 veckor.
Satte ihop dessa fyra. Men dagen efter började ”mobbningen” mot de nya.
Jag har ingen tupp. Skulle det hjälpa att skaffa tupp? Eller vad ska jag göra? ???

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Lohmanhöns
« Svar #1 skrivet: 21 mar-20 kl 23:10 »
verkar vara mer regel än undantag att nya höns blir mobbade. Troligen lugnar det ner sig så småningom även om de nya är nederst i hierarkin.  Kolla att de nya hönsen får mat och vatten och se tiden an.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Lohmanhöns
« Svar #2 skrivet: 21 mar-20 kl 23:39 »
Man kan se till att det finns gömställen som bara de små kommer in under eller bakom också. Kan de bara fly ordentligt så brukar det fungera efter någon vecka.

På sommaren har vi delat av hönsgården med galler så de går bredvid varandra i ca två veckor. De kan se varandra och vänja sig vid varandras utseende när så själva ihopsläppet är så är det inga stora dramatiska saker. Bara ett hack när de kommer för nära. Det vill säga väldigt sunda tillrättavisningar.
Den gamla inhägnaden är kvar någon vecka till så de yngre kan gå dit på kvällen och springa in bakom gallret om de känner att de måste.
De får inte komma in i hönshuset helt och hållet förrän till hösten så ett eget enklare kryp in fungerar. Vi hade ett tält av pressening som skyddade mot regn och sol men inte var så himla mysigt, vilket gjorde att de självmant drog sig mot hönshuset när de blev äldre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, docswood, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser