Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?  (läst 3533 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« skrivet: 09 mar-20 kl 11:43 »
Hej!
Då var det dags igen.
Fyra ungtuppar börjar bli för jobbiga och ska därför få vandra vidare till nästa nivå.

Äter inte mycket kött och är inte så sugen på tuppgryta just nu.
Blir det bra resultat om jag hänger och marinerar tupparna och sen kör dem i gjutjärnsgryta länge i ugnen?

Skulle vilja avliva tupparna på kvällen. Men skulle hellre rensa och plocka dem på morgonen dagen efter.

Kan man låta tuppen hänga och sen plocka dagen efter? Har hört att man bör plocka direkt.

Hänger man med inälvorna kvar eller ska man ta ur de först?

Tack på förhand!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-20 kl 12:31 »
Om du ska hänga eller ej beror på hur snabbt du tänker dig konsumera den.
Men jag skulle inte praktisera det alls utan jag fryser in djuret så snart det är nerkylt.

För att få flyt i sin hantering så är det klokast att slakta, avblöda försatt sedan plocka.
Det finns ett åar varianter men har man inte plockmaskin så doppar man tuppen i kokandevatten så att man märker att vattnet drar in och värmer skinnet utan att koka det.
Sedan plockar man och bränner av småfjädrarna antingen över öppen eld eller med gaslåga.
Sedan tar man ur innan man låter den ligga över natten innan man styckar och fryser in ( om man känner för det)
Annars så styckar man fryser in direkt. Anledningen att det fungerar beror på att vätskan i köttet bildar iskristaller som sticker hål runt omkring sig och genomför mörningen.
Man kan även med en spruta trycka in kryddblandning med vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-20 kl 14:02 »
Ska du inte grilla så skulle jag tipsa att du flår dom istället. Mycket jobb för lite mat att plocka ungtuppar (gissar att de inte är trailers?) På små djur har det hänt att jag bara tagit ut bröstfileerna och åtlat med resten.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-20 kl 16:39 »
Tack för svar!
Har plockat med varmt vatten innan och det gick fint. Frågan är om det funkar lika bra dagen efter? Så mycket lugnare att fånga tupparna från pinnen på kvällen men trist att stå i mörkret och plocka. Plus att jag har familjelivet att sköta allena för tillfället och småttingarna vaknar titt som tätt.
Att fånga tupparna under dagen tyckte jag blev för kaosigt.
Har flått oxå men tycker nog att skinnet och fettet där i är lite för smaskigt för att utelämna.

Ok så hängmöra är överdrivet? Trodde att eftersom jag inte vill koka soppa eller gryta på dem att det var nödvändigt att möra dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-20 kl 17:35 »
Tack för svar!
Har plockat med varmt vatten innan och det gick fint. Frågan är om det funkar lika bra dagen efter? Så mycket lugnare att fånga tupparna från pinnen på kvällen men trist att stå i mörkret och plocka. Plus att jag har familjelivet att sköta allena för tillfället och småttingarna vaknar titt som tätt.
Att fånga tupparna under dagen tyckte jag blev för kaosigt.
Har flått oxå men tycker nog att skinnet och fettet där i är lite för smaskigt för att utelämna.

Ok så hängmöra är överdrivet? Trodde att eftersom jag inte vill koka soppa eller gryta på dem att det var nödvändigt att möra dem.

Inte en endaste detalj av det du kan köpa i frysdisken är hängmörad och knappt det färska heller.
Man mörar i frysen helt enkelt, och unga djur är faktiskt unga djur, mjälla och fina i köttet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-20 kl 17:56 »
Jag tycker att hängmöra är viktigt.
Mina första år som tuppdräpare så stoppade jag dom direkt i frysen, vilket blev det segaste jag ätit. Men numera får dom hänga några dygn, kanske 20-30 dygnsgrader om man ska vara så petig.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-20 kl 19:52 »
Inga problem att låta djuret hänga någon dag och sedan plocka eller flå, med skinn fjädrar och inkråm kvar, jag gör så med både ringduvor och änder.

Bloda av ordentligt bara men det görs ju om man hänger den med huvudet nedåt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-20 kl 20:47 »
Inte en endaste detalj av det du kan köpa i frysdisken är hängmörad och knappt det färska heller.
Man mörar i frysen helt enkelt, och unga djur är faktiskt unga djur, mjälla och fina i köttet.

Tycker man läser så mycket om att årsgamla tuppar som springer fritt och jagade av stortuppen är så himla sega, och endast funkar att koka gryta på.
Har bara stekt en kyckling som jag fött upp och den var ca 3 månader. De årsgamla/9-månaders har fått koka tills köttet släppt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #8 skrivet: 09 mar-20 kl 20:48 »
Jag tycker att hängmöra är viktigt.
Mina första år som tuppdräpare så stoppade jag dom direkt i frysen, vilket blev det segaste jag ätit. Men numera får dom hänga några dygn, kanske 20-30 dygnsgrader om man ska vara så petig.

Tack för svar!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #9 skrivet: 09 mar-20 kl 20:49 »
Inga problem att låta djuret hänga någon dag och sedan plocka eller flå, med skinn fjädrar och inkråm kvar, jag gör så med både ringduvor och änder.

Bloda av ordentligt bara men det görs ju om man hänger den med huvudet nedåt.

Du kör vi 40 dygnsgrader med huvudet nedåt!
Kan man ”hänga” i kylen? Känns fräschare av någon anledning.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #10 skrivet: 09 mar-20 kl 20:51 »
Du kör vi 40 dygnsgrader med huvudet nedåt!
Kan man ”hänga” i kylen? Känns fräschare av någon anledning.

Fräscht?

Beror ju på vad du har i kylen...

Men visst funkar det.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #11 skrivet: 09 mar-20 kl 20:53 »
Brukar aldrig hängmöra själv. Slaktar en 20-30 tuppar varje höst.

Däremot marinerar jag alltid några dygn till en vecka innan tillagning.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #12 skrivet: 09 mar-20 kl 21:20 »
Fräscht?

Beror ju på vad du har i kylen...

Men visst funkar det.

Ja, potatis, ost, surdegen och svärmor snart.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #13 skrivet: 09 mar-20 kl 21:23 »
Brukar aldrig hängmöra själv. Slaktar en 20-30 tuppar varje höst.

Däremot marinerar jag alltid några dygn till en vecka innan tillagning.

Tänkte köra ditt tillvägagångssätt som vi diskuterat innan. Fyller med äpplen och steker i ugn i gryta.
Men menar du att du steker en 9-mån tupp i gryta och den är mör? Utan vägning men marinerad?

Har tänkt marinera med ananas, skulle tydligen möra. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #14 skrivet: 09 mar-20 kl 21:38 »
Grattis, du har kommit till en handlingsplan.  Yess

Lycka till!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #15 skrivet: 09 mar-20 kl 21:47 »
Grattis, du har kommit till en handlingsplan.  Yess

Lycka till!

Tack! Det är bara ett gäng tuppar per år och det är det enda kött jag äter så vill inte misslyckas! 🙂

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #16 skrivet: 09 mar-20 kl 22:25 »
Jag skulle dock inte möra den i kylskåpet där du har vanliga varor, ska du ha 40 d/g så innebär det ca 1 vecka i skåpet.
Ett kylskåp är egentligen inte så fräsch.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #17 skrivet: 09 mar-20 kl 23:50 »
Nänä mitt nystädade kylskåp är kanske inte så fräscht om man tar på luppen. Är bara rädd att hund/katt/möss/hök/räv/flugor tycker det är gött med nackade tuppar som hänger på rad. Men kanske kör en natt hängandes ute och ett dygn i marinad i rumstemp då?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #18 skrivet: 10 mar-20 kl 05:46 »
Kryddar själv med salt och nån curryblandning. Ananas är inte direkt bakteriedödande. Vill du ha sött kött så får du nog kasta på nån näve socker också.

Jag slaktar och fryser samma dag. Vacuum förpackar med maskin om det är nån skillnad. En billig hemma model bara.

Sen tinar jag och kastar ner kryddor och tupp i en lämplig gryta och ställer in i kylskåpet. Där får det stå och dra upp emot en vecka innan jag tar fram den och tillagar i 4-5 timmar på låg värme.

Wokade file med grönsaker häromdagen.  Kycklingbitarna var lika mjuk/mör som grönsakerna. Och då är det ju full flås på värmen.

Det mesta handlar ju sen om hur pedant man är med tunga och tänder.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #19 skrivet: 10 mar-20 kl 16:57 »
Jag gillar också att fånga in tupparna på kvällen och greja med avlivning och plockning etc  på morgonen.

Så jag har plockat ner dem från sittpinnen på kvällen. satt in dem i en transportlåda (banankartong i mitt fall) över natten i ett mörkt utrymme. För mig har det bara varit ett par tre stycken åt gången. Sen har det varit ganska lätt att ta ut och avliva en i taget.  Efter mitt morgonkaffe. 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-20 kl 11:40 »
Så!
Då har jag hittat det ultimata sättet för mig.
Använder en hemmagjort slakttratt som jag gjort utav en sönderklippt 20l hink. Format den till en tratt och fäst ihop med buntband.
La ner tuppen, slog den i huvudet med ett smalt järnrör och skar därefter pulsådern.

Lugnt och fint vilket gör att man träffar rätt vid bedövning osv. Blodet hamnar direkt i en hink och hamnar sen i trädgården som gödsel. Inget flaxande och skvättande.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt. Hänga? Plocka innan?
« Svar #21 skrivet: 11 mar-20 kl 13:20 »
Och jag plockade alla fyra. Doppade dem en stund i rykande vatten (typ 70 grader) och fjädrarna gick i princip att klappa bort. Skinnet är ju gott.
Nu provar jag en variant som fått koka i 30 min med grönsaker och sen in i ugnen med sirap och citrus-glaze.

5-åringen ville ha tuppglass. Får se hur det blir med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser