Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenkista  (läst 6932 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Stenkista
« skrivet: 21 maj-04 kl 14:14 »
Hej!

Har just fått reda på att ungefär 4 ha mark har kommit i mitt ägande, vilket varit min dröm några år nu. Ligger nu i startgroparna med planeringen av det hela. Har tänkt mig utedass men till gråvattnet behöver jag en stenkista. Vet någon här hur man anlägger en sådan på ett bra sätt?

Hadegott!
/Bladh

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Stenkista
« Svar #1 skrivet: 19 jun-04 kl 14:27 »
Kan inget om just stenkistetillverkandet, utan funderar mest över... tja, de kommunala reglerna och liknande. Min infiltration dog ihjäl för ett tag sedan och efter kontakt med kommunen fick jag veta att min stenkista inte är "laglig" längre. enda anledningen till att jag inte tvingades modernisera den när jag köpte huset för fem år sedan var att det inte finns något vattendrag i närheten.

Nu är det grävande av infiltration som gäller, med tillhörande papper till miljö&hälsa. Tänkte mest att du kanske skulle kolla även sånt innan du jobbar jättemycket och sedan får göra om hela rasket.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sara

  • Gäst
Re:Stenkista
« Svar #2 skrivet: 14 aug-04 kl 10:21 »
Fixa mulltoa istället, en sån som du får matjord ur och så kan du använda urin och blanda m vatten som gödning. Surfa lite på det det finns jätte bra sådana nuförtiden, jag tycker helt klart att det är värt pengarna och så slipperman komunen.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Stenkista
« Svar #3 skrivet: 15 aug-04 kl 14:08 »
Sara, vilken sorts mulltoa har du? Ingen lukt alls?  I mitt lilla hus finns en ElektroHelios Miljötoalett -tror jag den heter- som i o f s funkar bra, men en viss odör uppstår tyvärr. Min teori är att det beror på att det är en modell där urin och fekalier - dvs skit- hamnar i samma behållare. En variant med urinseparation bör vara bättre. Nackdelarna generellt är ju annars att fläkt och värmeslinga drar ström. För egen del skulle jag nog trots allt föredra ett välskött utedass. Men gäster uppskattar toa inne.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
john nilsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser