Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säga upp elavtal på arrendera stuga.  (läst 1904 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« skrivet: 10 dec-18 kl 10:29 »
Har märkt att det finns ingen mening i att försöka hushålla med el.
På sommaren när förbrukningen är kring 0% kommer räkningar på 3-600 kr.
Om jag bränner på och håller 30 plus inomhus på vintern hamnar räkningarna på runt 1500-1600 spänn.
Det finns just ingen förtjänst med att försöka energispara.
Så nu tänkte jag säga upp avtalet, men frågan är om man måste fråga ägarna först eftersom det är endast ett arrende, i och för sig är den arrenderad sen 20 år tillbaks, men det har väll ingen betydelse, eller har det.
Vill helst inte kontakta ägarna, hörs och syns man inte, finns man inte.
Kan jag säga upp i smyg så att säga eller är jag livegen helt och hållet??
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #1 skrivet: 10 dec-18 kl 10:45 »
det beror väl på vem som har ett avtal. är det du så står det dig fritt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #2 skrivet: 10 dec-18 kl 11:47 »
Om du säger upp avtalet, så är risken stor att du orsakar ägarna stor skada för framtiden, eftersom det ofta är svårt och väldigt dyrt att att återfå ett elabonnemang till stugor och hus på landet.

PÅ vår fastighet, som formellt var två samägda fastigheter när vi köpte, hade den tidigare ägaren klippt abonemanget till den ena delen. Ledningarna och mätaren fanns kvar. Ändå ville nätägaren ha 60.000 för att återinkoppla elen.

Dessutom riskerar du att bryta ditt hyresavtal med hyresvärden.

Är du dessutom säker på, att det inte finns några prylar som vattenpump, hydrofor eller annat, som kräver el för att fungera och/eller inte frysa på vintern?

Vill du spara pengar på att inte ha någon el, så slå av huvudströmbrytaren, så att du inte får någon förbrukning. Näyavgiften får du betala ändå.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #3 skrivet: 10 dec-18 kl 12:26 »
Hyr ut stugan istället så du får ihop till elen om du tycker 600kr per månad på sommaren är dyrt.
Jag har en stuga utan el som knappt går att hyra ut alls. Den står på en fd arrendetomt. En gång försökte jag att hyra ut hela sommaren via nån som satt in annons att de sökte sommarbostad men de ville inte betla någon hyra alls eftersom det inte fanns el.
Hade jag haft el i stugan hade jag säkert kunnat få in 10-20 tusen mer per sommar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #4 skrivet: 10 dec-18 kl 13:20 »
Kostnaderna för att få tillbaka elen är det stor skillnad på. Man kan även få olika pris beroende på vem man pratar med.
Pappa köpte ett hus där de stängt av elen och tagit bort mätaren.
Vattenfall skulle ha 20-30 tusen för att koppla in elen igen.
Pappa tyckte det var OK då huset kostade bara 4 000 kr och låg mitt i byn, mitt i mot ICA.
När elen var inkopplad så kom räkning på runt 3000 kr

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #5 skrivet: 10 dec-18 kl 14:05 »
Då måste jag ställa några följdfrågor till trådstartaren:

Är det räkningar på nätavgiften som betalas till nätbolaget, eller räkningar på förbrukad energi som betalas till den elhandlare du har valt att göra affärer med, som denna tråd avser?

Är det du som arrendator eller fastighetsägaren som står för abonnemanget gentemot nätbolaget?

Vilket nätbolag är det?

Står någonting om dessa frågor i ditt arrendeavtal?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #6 skrivet: 10 dec-18 kl 18:51 »
Har märkt att det finns ingen mening i att försöka hushålla med el.
På sommaren när förbrukningen är kring 0% kommer räkningar på 3-600 kr.
Om jag bränner på och håller 30 plus inomhus på vintern hamnar räkningarna på runt 1500-1600 spänn.
Det finns just ingen förtjänst med att försöka energispara.
Så nu tänkte jag säga upp avtalet, men frågan är om man måste fråga ägarna först eftersom det är endast ett arrende, i och för sig är den arrenderad sen 20 år tillbaks, men det har väll ingen betydelse, eller har det.
Vill helst inte kontakta ägarna, hörs och syns man inte, finns man inte.
Kan jag säga upp i smyg så att säga eller är jag livegen helt och hållet??
elen är väl installerad av husägaren? Som arrendator/hyresgäst är det faktiskt fastighetsägaren som bestämmer om anläggningen skall plockas ner eller inte då det är denne som åker på kostnader om det skall kopplas på igen.Elen tillhör så att säga huset. Vill du inte ha el kan man göra som sagts tidigare,man stänger av huvudbrytaren och säger upp abbonemanget på el. . de kostnader som debiteras är då den  fasta kostnaden på nätabbonemanget, den blir man inte av med så länge huset är nätanslutet. Man skall också tänka på att vill man i framtiden koppla på el igen kan det först behövas en elbesiktning. det styrs av hur länge huset stått strömlöst. Det är ju också en sak för fastighetsägaren då det är denne som får ta kostnaden. min personliga åsikt är att el trots allt är det bästa. Skulle inte vilja ersätta den med ved o oljelampor. Som ju också kostar pengar.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Säga upp elavtal på arrendera stuga.
« Svar #7 skrivet: 10 dec-18 kl 21:06 »
Kostnaderna för att få tillbaka elen är det stor skillnad på. Man kan även få olika pris beroende på vem man pratar med.
Pappa köpte ett hus där de stängt av elen och tagit bort mätaren.
Vattenfall skulle ha 20-30 tusen för att koppla in elen igen.
Pappa tyckte det var OK då huset kostade bara 4 000 kr och låg mitt i byn, mitt i mot ICA.
När elen var inkopplad så kom räkning på runt 3000 kr
Det var samma för mig, Fortum skulle ha 50-60.000kr men det slutade med bara ett par tusenlappar, varför vet jag inte. Dessutom krävde Fortum att husets elanläggning skulle besiktas av legitimerad elfirma för att de skulle komma och sätta på. Jag åkte till en elfirma och frågade om de kunde göra det, de bara frågade om jag hade jordfelsbrytare och när jag svarade ja signerade de pappret på en gång, gratis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser