Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Traktor tråden  (läst 17660 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Allmänna Traktor tråden
« skrivet: 05 feb-14 kl 23:44 »
Kan väl behövas en Traktor tråd där alla kan skriva vad som helst tycker jag.

Traktorer är ett stort ämne å roligt.  :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #1 skrivet: 05 feb-14 kl 23:48 »
Ge ett bud skriver säljaren.

Det gör mig väldigt nyfiken på vad den anses vara värd.
Är det en bra traktor- typ?

Traktor international 475TA, automat, snöplug och skåpa med lastare följer med.Motorvarmare mycket fint skick ingen läckage servat allting fungerar. Ca 4100 kör timmar. Fler bilder kan skickas. Ge ett bud.

PS glömde länken om någon är intresserad.

http://www.blocket.se/kronoberg/Traktor_51971713.htm?ca=21&w=1

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #2 skrivet: 05 feb-14 kl 23:53 »
Den där såg väldigt fin ut. Snöblad och allt med. :)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 00:14 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Broberg

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #4 skrivet: 06 feb-14 kl 00:40 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Min farfar hade nåt litet McCormickgrejs. Har för mig det var ett IHmärke i fronten på den. Har inte koll på traktorhistoria.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #5 skrivet: 06 feb-14 kl 06:51 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Det är väl det som är tanken med den här tråden, att du ska skriva så vi noviser kan lära oss. Bort med bladet från munnen nu!
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #6 skrivet: 06 feb-14 kl 10:11 »
Spelar ingen roll vad det är för traktor, inget slår en Nordsvensk ;D Så slapp Che skriva det...


Även om det kanske inte är den mest genomtänkta och hållbaraste traktorn, så måste man tänka på vad den skall användas till. Skall man röja lite snö på gården, flytta några pallar och klippa lite gräs så kan man nog räkna med att det mesta som klarat sig i jordbrukets tjänst i 30 år duger.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #7 skrivet: 06 feb-14 kl 10:23 »
Ja nog före drar ja en  Nordis i mångt och mycket dom både startar i alla lägen och tar sig fram där ingen traktor går fram :) . Men just gamla  IH har dåliga framvagnar då dom har glid lager i stället för koniska rullager.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #8 skrivet: 06 feb-14 kl 10:49 »
Ja jag vill passa på att slå ett slag för traktortreffen.
Traktoren-Treffen Lindena 2012 2/3 - Tractor Show - Lanz Bulldog, John Deere uva


Några minuters avkoppling som fungerar utmärkt på både mej och min snart 2-årige son.
Här kan man få se lite olika modeller, ganska bra filmat. Vill man ha lite mer hemmabyggen så finns det glada tjecker som brukar filma när dom kör rally med sin stolta byggen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #9 skrivet: 06 feb-14 kl 13:00 »
Ja nog före drar ja en  Nordis i mångt och mycket dom både startar i alla lägen och tar sig fram där ingen traktor går fram :) . Men just gamla  IH har dåliga framvagnar då dom har glid lager i stället för koniska rullager.

Var hittar du en framvagn med rullager på en gammal traktor? Bortsett från hjullagren då. Alla jag sett har glidlager i styrspindlar och framaxelpendling.

Edit: Gäller tvåhjulsdrivna maskiner.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #10 skrivet: 06 feb-14 kl 13:16 »
Var hittar du en framvagn med rullager på en gammal traktor? Bortsett från hjullagren då. Alla jag sett har glidlager i styrspindlar och framaxelpendling.

Edit: Gäller tvåhjulsdrivna maskiner.
Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB  blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början  göra skillnad på rullager och koniska rullager.
« Senast ändrad: 06 feb-14 kl 13:32 av Che Guevara »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #11 skrivet: 06 feb-14 kl 18:29 »
Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB  blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början  göra skillnad på rullager och koniska rullager.

Men det lär inte vara så på så många fabrikat?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #12 skrivet: 06 feb-14 kl 18:39 »
Är det bra att ha kullager i framvagnen på en traktor? Jag har det på min Ford, som dock är fyrhjulsdriven, och kan inte påstå jag är så imponerad. Det är skit och bös överallt och när man tar isär dom så ramlar det rullar åt alla håll.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #13 skrivet: 06 feb-14 kl 18:51 »
Det är ju lite mer påkostat. och går kanske lättare att ratta vid höga axeltryck (lastare), men jag skulle säga att det duger gott med glidlager, sitter ju på en massa bm och ferguson mfl.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #14 skrivet: 06 feb-14 kl 18:57 »
Det är ju lite mer påkostat. och går kanske lättare att ratta vid höga axeltryck (lastare), men jag skulle säga att det duger gott med glidlager, sitter ju på en massa bm och ferguson mfl.
Tja vet inte om dom är så bra att ratta med lastare förstås uppenbarligen en smaksak.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #15 skrivet: 06 feb-14 kl 22:25 »
Var hos den lokala ford handlaren och undrade varför min satans nya ford 5600 eftermarknads generator aldrig laddar och där stog hon....med motorhuv så lång att den kröktes i horisonten en ford tw25 fwd 156hästars turbodisel med fungerande ac i hytten och till det fassila priset av endast 65000 plus moms med ett litet litet fel ingen broms men enl.säljaren säkert inte fråga om delar för mer än 2-3000 någon ventil som läckt lite grann bara..... och med lite eget arbete fixar du det lätt.Hade sömnstörningar veckor efter men har  kommit över det hela nu......Annars är nog traktor ett dåligt surrogat för häst..... extremt otymplig i skogen...... 

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #16 skrivet: 06 feb-14 kl 22:45 »
Om man kommer upp i tillräckligt många hektar åker-/ängsmark är traktor faktiskt mer praktiskt än häst... I år har jag sålt av en BM 230 Victor och en gammal Case med frontlastare till förmån för två små fyrhjulsdrivna istället för de tvåhjulsdrivna. En Belarus och en NH. Tycker att det är en stor skillnad i användbarhet då det halt på grunda av lera eller snö/is.  Har turligt nog inte behövt mecka så mycket ännu men det kommer nog så småningom.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #17 skrivet: 07 feb-14 kl 02:06 »
Är det bra att ha kullager i framvagnen på en traktor? Jag har det på min Ford, som dock är fyrhjulsdriven, och kan inte påstå jag är så imponerad. Det är skit och bös överallt och när man tar isär dom så ramlar det rullar åt alla håll.
Nå kullager vet ja inte om det är så bra då dom inte tar upp sidokrafterna så bra . Men kullager i framvagnen  låter ju inte förtroende givande må ja säga

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #18 skrivet: 07 feb-14 kl 02:12 »
Om man kommer upp i tillräckligt många hektar åker-/ängsmark är traktor faktiskt mer praktiskt än häst... I år har jag sålt av en BM 230 Victor och en gammal Case med frontlastare till förmån för två små fyrhjulsdrivna istället för de tvåhjulsdrivna. En Belarus och en NH. Tycker att det är en stor skillnad i användbarhet då det halt på grunda av lera eller snö/is.  Har turligt nog inte behövt mecka så mycket ännu men det kommer nog så småningom.
Tja det går bra att  bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt .  Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 07 feb-14 kl 04:44 »
Nåja. .nu har ju traktorn trots allt tagit över i skogen  och är betydligt vanligare än häst. Så nån slags fördel lär den ju ha.

Che Guevara

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #20 skrivet: 07 feb-14 kl 05:09 »
Nåja. .nu har ju traktorn trots allt tagit över i skogen  och är betydligt vanligare än häst. Så nån slags fördel lär den ju ha.
Ja men inte som vi pratar om dom små gamla .Du kan ta vilken grålle eller 135a eller liknade du vill så slår hästen dig i all slags terräng . Ja vill till och med påstå där en fyr juls driven inte klara sig så reder hästen sig fortfarande. Här i bergen  skulle inte ett dylikt fordon ha en skans . Det vågar ja utmana vem som hällst om. Där av  så kallade lunnare kom fram på sextiotalet före dess så var det halvbadare men dom klara inte ens vad hästen klara när det knep. Men i mot en vanlig jordbrukstraktor så  i besvärligare träng så har inte traktorn en skans. Men rät redskap på rätt plats :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #21 skrivet: 07 feb-14 kl 12:03 »
Lång lina och vajerkran ;D

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #22 skrivet: 07 feb-14 kl 19:34 »
Sedan får man inte glömma att det är så in i hel.....mycket roligare att köra med häst.....alldeles alldeles underbart

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #23 skrivet: 08 feb-14 kl 09:26 »
Sedan får man inte glömma att det är så in i hel.....mycket roligare att köra med häst.....alldeles alldeles underbart

Fast jag nyser inte av traktorn :P
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #24 skrivet: 08 feb-14 kl 09:54 »
Jag tyckte det var rätt trivsamt när man smög fram med en gammal IH 414 och kärra med vajerkran.
Vägar endast obetydligt bredare än med häst. Det syntes inte i gallringarna vart traktorn gått fram.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #25 skrivet: 08 feb-14 kl 17:35 »
Hör nu Hans A det finns ingen jäv....traktor i världen som kan gå som en häst i skogen.....det bara är så....

andtol

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #26 skrivet: 08 feb-14 kl 18:26 »
Detta kan väl få vara en traktortråd och inte en traktor vs häst? Det blir lätt så religiöst då. Och elakt. Starta en tråd om hästar i stället!

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #27 skrivet: 08 feb-14 kl 18:30 »
Hör nu Hans A det finns ingen jäv....traktor i världen som kan gå som en häst i skogen.....det bara är så....

Nej, det är ju hjul på traktorn, så det ligger nåt i vad du säger.

Men Tolls önskan var klok..

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #28 skrivet: 08 feb-14 kl 19:24 »
Tja det går bra att  bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt .  Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.

Du anar inte hur mycket virke som dragits fram ur skogen med dessa små traktorer. Lätta och smidiga som gick över stock och sten. Däremot synar jag att "det går bra att bruka 40 hektar" (åker?) med häst. Vallbrytning vart femte år ger 8 hektar plöjning varje sommar  :o Spannmål eller rotfrukter ännu värre. 8 hektar var för inte alls så länge sen ett ganska stort jordbruk, åtminstone i mina trakter. Har heller aldrig sett en "gammtraktor" med koniska rullager i framaxeln, annat än som nån skrev i hjulnaven. Tycker det är mycket spekulerande och lite kunnande nu. Men vad vet jag, förutom att jag har den goda smaken att iaf inte döpa min användare efter en gammal kommunistisk krigsförbrytare  :)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #29 skrivet: 08 feb-14 kl 20:22 »
Skoja lite hans A...... ;)

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #30 skrivet: 09 feb-14 kl 13:32 »
Du anar inte hur mycket virke som dragits fram ur skogen med dessa små traktorer. Lätta och smidiga som gick över stock och sten. Däremot synar jag att "det går bra att bruka 40 hektar" (åker?) med häst. Vallbrytning vart femte år ger 8 hektar plöjning varje sommar  :o Spannmål eller rotfrukter ännu värre. 8 hektar var för inte alls så länge sen ett ganska stort jordbruk, åtminstone i mina trakter. Har heller aldrig sett en "gammtraktor" med koniska rullager i framaxeln, annat än som nån skrev i hjulnaven. Tycker det är mycket spekulerande och lite kunnande nu. Men vad vet jag, förutom att jag har den goda smaken att iaf inte döpa min användare efter en gammal kommunistisk krigsförbrytare  :)
Du Värkar mest pladdra på  .Du kanske  skulle ta dig en tur upp på Hallandsåsen  så du  fick begrunda. Att du sen inte har sett en traktor med rullager i framaxel är för mig högst märkligt .  Krigs för brytare eller inte det har inget med tråden att göra.
« Senast ändrad: 09 feb-14 kl 14:00 av Che Guevara »

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #31 skrivet: 09 feb-14 kl 13:56 »
För att bryta av här lite så måste jag berätta. Efter att haft 2 st traktorer så sålde vi äntligen den ena och skaffade en mediumstor hjullastare. Den är himmelskt användbar. Naturligtvis inte i skogen eller på åkern Men den används till det mesta på gårn. Ångrar inte, älskar den. ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #32 skrivet: 09 feb-14 kl 14:07 »
Förstår dig, Hustran, det är en maskin som fixar mycket. Står på önskelistan ;)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #33 skrivet: 09 feb-14 kl 18:23 »
Japp vill också ha hjullastare eller kanske en ford tw25 med lastare bigger is better......men är glad om jag får min jäkla 5600 att ladda så jag kan använda skiten......

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #34 skrivet: 09 feb-14 kl 18:48 »
Fassan lånade en traktor en gång när jag var liten, en Jhon Deer med svänghjul den lät väldigt kul när den stor där å töffade.  :D Den här modellen stämmer inte riktigt för det var nog ett tjockare svänghjul och lite högre upp. eller så såg jag den i grodperspektiv så det var därför
Sen luktade den inte som vår andra traktor heller. Så jag undrar vad den gick på?

John Deere GP 1930

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #35 skrivet: 10 feb-14 kl 21:11 »
Vanligaste önskemålet på traktor för folk med mindre hobbybruk eller för den delen vinstdrivande och som inte vill falla i låneträsket och som kanske inte har fyrkantiga stora fält är väl de mindre maskinerna till lite lägre priser ändå.

2wd 60-70 talare är väl en kategori. En fungerande går väl att hitta för allt mellan 20-50 kkr.

2wd 80-talare då börjar vi snacka plant hyttgolv även på de mindre traktorerna och hitch som standard och tätare hytt om skicket inte är sönderrostat. Har själv börjat snegla på att byta (upp???/ner???) mig till denna kategori ffa pga hitch som känns smidigare och säkrare än min lösning med en dragkula som jag lägger öglan på skogsvagnen över. Är väl oftast snäppet större än min mf 135 men fortfarande klart smidiga vad gäller svängradie osv. Priser mellan 30 och 70 kkr.

Nästa klass tycker jag är mindre 4wd från 80-tal men så länge vi inte har mer än vi har att bruka ca 14 ha totalt så går det bort. Och priserna springer gärna iväg till 50-100 kkr och även mer beroende på modell och skick.

Så det är ett dyrt nöje… Och inte är de fria från underhållskostnader heller. Soppa drar de nästan ingen så det är knappt något att fundera på om en inte ska köra väldigt mycket tycker jag. Däremot tillgång på reservdelar är inte helt oväsentligt. Och där har ju många utländska märken en klar fördel eftersom de sålt i mycket större volymer än de vanligaste modellerna på svenska smågårdar. En fördel med en något äldre maskin tror jag kan bli att de tål att gå på vilken olja som helst - när fossiloljan tar slut/blir för dyr kan jag nog fortfarande tuffa på med rapsolja i tanken! Och då luktar det borgarkungen över nejderna också!

Någon med kunnighet kanske kunde göra en lista på några förhållandevis vanliga modeller på begmarknaden i resp kategori med lite kort om för och nackdelar samt vad man ska vara uppmärksam på vid köp? Det tror jag är en oerhörd hjälp för de som är i letartagen.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #36 skrivet: 10 feb-14 kl 21:24 »
Lägger ett inlägg till som jag inte tycker passade i förra!

Lastare eller ej? Jag har i nuläget lastare och i vissa situationer är det ju sjukt smidigt för att lyfta grejer. Har i nuläget faktiskt bara ett kasst helt rakt snö/schaktblad till min lastare. Tidigare en lånad mindre skopa, men den användes väldigt sparsamt. Så frågan är om det är motiverat att ha lastare? Det kostar mer och blir bökigare att komma åt vid motor etc. Det skymmer sikten vid körning (marginellt men ändå). Och det blir framtungt på de mindre 2-wd. Det ska ju enligt de flesta som plockar av sina lastare vara enkelt och inte ta mer än några minuter så det är ju ett alternativ om man vill ibland kunna utnyttja potentialen (lasta gödselvagnen, lyfta tungt, lasta grus/jord/sten/spån etc) men annars ha fördelarna att vara utan. Vissa nackdelar kvarstår nog dock även med lastaren avmonterad såsom att fästena kan vara i vägen och att slangpaket och fästen till viss del skymmer sikten av framhjulen (i vilka situationer detta är en nackdel att ta hänsyn till vet jag inte men jag har märkt att jag ser sämre än jag gjort i andra traktorer jag kört).

Så min fråga nu när jag lite löst kikar efter en 2-wd 80-tal med plant golv, bra hytt och hitch: Är lastare ett måste om man bara ska ha en maskin på gården eller går det hitta andra sätt att lösa lastarjobben? Eller omformulerat: Är den relativt höga merkostnaden verkligen motiverad till en liten verksamhet?

Tänker att det också är en fråga som många i köptagen kan vara hjälpt av en vettig diskussion kring. Det kanske är vettigare att lägga 15 kkr mindre eller lägga lika mycket men på en 15 kkr dyrare maskin som är bättre i alla andra avseenden? Vad tycker ni?

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #37 skrivet: 10 feb-14 kl 21:27 »
En fördel med en något äldre maskin tror jag kan bli att de tål att gå på vilken olja som helst - när fossiloljan tar slut/blir för dyr kan jag nog fortfarande tuffa på med rapsolja i tanken! Och då luktar det borgarkungen över nejderna också!

Vill man ha en dieselmotor som går bra att köra på rapsolja (givetvis om möjligt förestrad, s k RME) och andra mer mystiska bränslen, så finns det några saker man bör tänka på.

Dieselpumpen bör vara en s k radpump. En del modernare s k fördelarpumpar är känsliga för trögflytande bränsle och kan totalhaverera om man försöker låta dem pumpa alltför konstiga saker. Enligt vissa uppgifter ska det framför allt gälla för CAV/Roto-Diesel/Lucas fördelarpumpar, medan Bosch ska fungera bättre på den punkten.

Motorn bör vara en förkammar/virvelkammardiesel, dvs en motor med glödstift för kallstart. Direktinsprutade dieslar får ofta problem med igenkoksade spridare om man kör dem på rapsolja eller annan biodiesel.

Under alla förhållanden får man räkna med att ett gammalt bränslesystem där alla O-ringar och andra gummidetaljer har utsatts för fossil dieselolja i många år och hårdnat/svällt/börjat lösas upp, kommer att börja läcka här och var när man börjar köra på biodiesel och gummidelarna krymper igen till ursprungligt mått men fortsätter vara hårda eller upplösta. Man får vara beredd på en enklare renovering av dieselpumpen med byte av de flesta packningar.  Det kan nog vara en god idé att skaffa fram packningssatser och lägga dem på lager i god tid INNAN en eventuell bränslekris.  Se också till att ha nya bränslefilter hemma.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #38 skrivet: 10 feb-14 kl 22:02 »
Sen luktade den inte som vår andra traktor heller. Så jag undrar vad den gick på?

Fotogen. John Deere GP (General Purpose) hade tydligen en tvåcylindrig motor på antingen 5.1 eller 5.6 liter, men jag hittade ingen info om den var två- eller fyrtakt. Men som sagt, fotogen. Det var tydligen inte alls ovanligt på den tiden att traktorer tjöffade runt på fotogen, innan dieseln tog över helt.

2wd 80-talare då börjar vi snacka plant hyttgolv även på de mindre traktorerna och hitch[...]

Om en traktor inte har plant hyttgolv, vad har de då? Har nog inte sett tillräckligt gamla traktorer kan tänka... ;)

Hitch? Vad är det?

Lastare eller ej? Jag har i nuläget lastare och i vissa situationer är det ju sjukt smidigt för att lyfta grejer. Har i nuläget faktiskt bara ett kasst helt rakt snö/schaktblad till min lastare.

Jag är HELT inne på att den traktor jag skaffar ska ha lastare! Kommer det lika mycket snö som det gjorde nu när det stormade som mest så kommer jag behöva forsla bort snö lite bättre än att bara ploga runt den (det blir rätt fina drivor på gårdsplanen) och, som du själv konstaterar, så är det smidigt att kunna lyfta runt tunga saker enkelt. Tänker nog skaffa pallgaffel rätt snabbt med, delvis med baktanken att "specialpreparera" en pall med tät botten och pallkragar så jag kan lägga verktyg etc på den och hissa upp till bekväm arbetshöjd om man ska snickra eller reparera saker på lite höjd. Tex spika på gavelspetsar är ett jädra aber om man ska släpa saker upp- och nedför stegar och ställningar, att kunna hissa upp några hundra kilo pryttlar och sen slippa klättra samtidigt som man släpar saker lär underlätta arbetet en hel del.

Jag har blivit direkt avrådd från att sätta ett snöblad på lastaren med förklaringen att det sliter ut lastaren på väldigt kort tid.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #39 skrivet: 10 feb-14 kl 22:40 »
Jag använder eg inte mitt snöblad (nån som vill köpa det dyrt???). Har använt ett blad till 3-p som går att vinkla. Men i vissa lägen är det bra, just vid mycket snö så kan ju frambladet (precis som en skopa) göra högre högar. Pallgaffel har jag nog tänkt skaffa till 3-p den dagen jag behöver det. De flesta saker som förvaras/levereras på pall flyttas ju bara i marknivå. Jag skulle gissa att precisionen med lastare blir så långt ifrån truck att det är närmast omöjligt att göra pallgaffeljobb högt upp… Men jag kan ha fel. Jag hissar upp saker på ställningen i murhinkar medelst rep och med hjälp av någon på marken och en karbinhake så har man rätt snabbt några hundra kilo upphissat utan att ha behövt starta en fossilmotor. I början körde jag ved på ett flak till 3-p men har insett att det är smidigare att ta några vändor med skottkärran istället än gå ut först för att sätta i motorvärmaren och sen skrapa rutor etc. Tar numer inte heller med traktorn ut i skogen mer än när det ska dras ihop virke. Kombidunken med extrakedja på yxskaftet över axeln, huggarbältet på och sågen i näven och så tar jag en promenad hem för fikarast eller om vädret är fint bjuder ut familjen på utefika istället.

Jag tycker också att lastaren i vissa lägen är oerhört smidig att ha. Men det finns ändå argument emot, ffa priset och framaxelslitage och framvikt och många sysslor verkar gå att lösa på annat sätt. Mer diskussion om detta tack!

Hitch=en sorts drag till vagnar med ögledrag som går att sänka ner och lyfta upp vagnen.
Plant golv fanns inte på små traktorer och var inte standard på de små förrän 80-talet. Fötterna på var sida av växellådan vilket gör det trängre att klättra in och är väl mest en bekvämlighetssak. Med plant golv är hela hytten ovan växellådan och det finns väl andra fördelar med det som högre sitthöjd och därmed sikt men möjligvis också nackdelar i form av läskigare känsla vid snedlut då du sitter högre upp. Fler nackdelar? Själva tyngdpunkten blir ju i princip inte högre för det så vältrisken blir nog inte större.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #40 skrivet: 11 feb-14 kl 12:33 »
Snöblad på lastaren till en mindre och äldre traktor bör nog vara just rakt.  Lastaren är avsedd att lyfta och knuffa framåt, och är inte byggd för att ta upp krafter i sidled.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #41 skrivet: 11 feb-14 kl 16:52 »
Lastare är ju en ovärderlig hjälp i många lägen. Det kan väl vara skönt att slippa släpa och slita med grejer jämt. Även om det innebär att starta en 'fossilmotor'.  Det ska dock vara en helhydraulisk lastare, och den ska vara tät. Rätt jobbigt att skynda sig och måla eftersom lastaren sjunker ner på 3 minuter. Dessutom hamnar den då ofta rätt i väggen.
Plant golv är onekligen behagligt, i synnerhet om man jämför med gamla trånga MF där man ska trixa sig ner med benen.
BM 500 är en fin traktor på 60 hk, som faktiskt kom direkt med plant golv i mitten av 70-talet.
Det man får på köpet med plant golv, är mer eller mindre lyckade länkagelösningar till växelspakarna, eftersom man ju då vill slippa ha dom mitt i golvet.

Lastaren använder jag som sagt ofta.. här på bygge med att lyft upp plank 6 meter på taket.


OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #42 skrivet: 12 feb-14 kl 21:17 »
Jag håller nog med att lastare är ett måste. Tyckte dock att det i en sån här tråd kan vara värt att ifrågasätta. Ska man ha mer än en maskin så kan ju nästa vara utan lastare. Ett tipps jag fått och själv tänkt på innan det, men ännu inte provat, är att lära sig att montera av lastaren. Skall gå ganska snabbt och ger ju en del fördelar vid ex vis höskörd och en mer lättkörd traktor till de sysslor lastaren inte behövs. Ska inte ta mycket längre tid att koppla på än ett 3-p redskap.

Kanske kan tråden då återgå till annat än lastare eller ej!

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #43 skrivet: 13 feb-14 kl 19:23 »
Skönt att hästkramandet i tråden tog slut...

Plant golv tycker jag nog kom på 70-talet på de nykonstruerade modellerna.
Hitch(-krok) är ett drag som är vanligt i norden och Storbrittanien. Tvärt emot angivet så fanns det bra tidigare än 80-talet. Typexemplet är ju BM Boxer som hade det som alternativ (och många har). Även andra BM som 430 kan ha orginalkrok.
Själv har jag bl.a. en Massey Ferguson 175 från tror jag 1968 med krok. Dock ska man säga att den kroken är väldigt liten och har svårt att ta stora hitchöglor (de finns i olika grovlek beroende på hur mycket belastning de ska tåla).
Hitchkroken är idag på tillbakagång på några fronter. Stora maskiner börjar köra med kuldrag (som bilar fast större diameter). Till skillnad mot hitchen kan en sådan vara konstruerad för att ta negativ belastning (kärran försöker lyfta traktorn). Har hänt dödsolyckor med flakväxlarna när hitchlåset gått sönder och draget efter en tur uppåt kommit ner i hytten på traktorn.
Andra tillbakagången är kinestraktorer. Helt enkelt struntar de att producera specialare för oss på den här marknaden. Det s.k. jordbruksdraget är mer globalt.

Men skaffar man sig en begagnad traktor så ser jag det som bra plus om den har hitch. För svenska marknaden är det inte bara kärror som använder det utan andra bogserade redskap.

Enda sedan Ålö introducerade sin Quicke-lastare ("Rör-quicken") i andra delen av 1950-talet har det varit relativt enkelt att koppla bort lastare. Kort brukar det gå ut på att man med ett redskap tillkopplat fäller ner eller sätter fram vissa orginalstöd, lossar någon fasthållning, tar ur hydraulslangar (måste givetvis ha snabbkopplingar) och "backar ur" lastaren.

Att åka runt med lastaren i onödan är bara dumt tycker jag. Som sagt är sikten bättre utan lastare. Ska man ha lastare på någon traktor om man har flera tycker jag det bör vara på den bästa traktorn (om den inte är för stor för att vara praktisk för det). Anledningen är att troligen är en bättre lastare till en äldre/mindre traktor och om stortraktorn är modernare är det inte roligt att "tvingas" in i gammeltraktorn för att böka runt med lastaren. Stort plus på en lastartraktorn, men det kom väl först på 80-talet (Valmet 90-talet) är fram/back-växellåda. Alltså en växelspak som ger lika många växlar framåt som bakåt och gör det enkelt att hantera de många riktningsändringar som lastarkörning innebär).

2wd traktorer får problem med drivningen om de har last i skopan och underlaget inte är det bästa. Men det finns en anledning till att lastartillverkar rekommenderar att använda motvikt - för att det hjälper. Så innan man skaffat/gjort sig en rejäl motvikt ska man inte klandra 2wd. Skadar inte att använda det på 4wd traktorer heller.

Gällande snöblad i frontlastaren så tänker man främst på diagonalblad (där snön skuts åt sidan). Det vara lastarmsstöd (så det stödjer sig mot fäste vid frontvikterna) om man tänkt köra så. Men då kommer vi upp i stora maskiner. Hastigheten spelar ju roll här också. Att bränna iväg på byavägen med diagonalblad med liten lastare slutar med skrot för tidigt.


Volvo BM 500, 2200, 2250 är traktorer som har ett visst illa rykte. Det är i grunden International Harvester-traktorer som BM köpt och satt plåtar och hytt på. Vissa menar på att de är sämre än sina IH förlagor. Och värst är det med de fyrhjulsdrivna, 2204, 2254. Jag säger inte att det är omöjligt att äga och använda en sådan men för nybörjare så finns det alternativ. Hittar man en billig sådan här så är det något som är väldigt dåligt med den och krävs rejäla reparationer. Som alltid, men speciellt med dessa, ska man vara påläst innan köpet.

Det är vad jag hinner skriva nu. Ni vet att jag gärna göra långa utläggningar om traktorer, finns många tidigare inlägg om det.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #44 skrivet: 14 feb-14 kl 19:07 »
Varför traktor?
Man behöver mer kraft än vad man själv kan ge - och hästar har många nackdelar så de passar inte för alla personer eller arbetsuppgifter (inte har jag sett en häst lasta upp rundbalar på skullen...)
En konventionell traktor (små hjul fram, stora bak) är en mångsidig maskin men också därför en kompromiss av många saker. Man köper den för att man inte vill ha en handfull olika maskiner (ex. lastmaskin, flaklastbil, skogsmaskin, självgående vallredskap, grävmaskin) utan man får komplettera med de tillbehör som behövs.


Modell & Reservdelar
Ska man försöka sig på någon sorts tumregel så bör man främst kolla på traktormodeller som finns med på www.oie.se (och gärna se att det inte bara är typ filter som finns), OIE är den största säljaren av reservdelar till gamla och halvgamla traktorer i Sverige. Visst kan det vara så att reservdel finns utomlands men ibland är det brådis att få hem det.

Frontlastarredskap
Förslag på frontlastarredskap (man måste inte ha allt)
Dynggrep - kanske passar en del hästägare? Var bl.a. för detta som frontlastare på traktorer kom till så man slapp lasta dyngkärror med skyffel.
Jordskopa/grusskopa - Mindre men tålig skopa för att för att lasta tunga material. Man kan inte gräva med en frontlastare (vissa tror det), som bäst skrapa av översta skiktet av jorden.
Snöskopa/lättmaterialskopa - Stor volym för att lasta lätta saker som snö eller sågspån.
Pallgaffelställ - Egentligen avsedda för att flytta lastpallar. Och precisionen tycker jag är bra, någon som undrade om det tidigare. En motviktstruck är såklart mycket enklare att köra med men funkar rätt bra med traktorn. Det är inte att man gör för stora rörelser utan att det kan vara väldigt svårt att se var gafflarna är. Har man vedsäckar (1,5 kbm) med öglor så använder man gafflar när det ska lastas och även flyttas (finns andra sätt för det). Själv så anade jag inte hur mycket nytta man har av pallgafflar fören jag skaffade det. Det är många ställen man behöver "peta på" känns det som och då kommer de väl till pass. Finns varianter med en klo över så man kan gripa tag i saker med (t.ex. hålla ner ris) men det är för de mer moderna maskinerna med hydrauliskt uttag.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #45 skrivet: 14 feb-14 kl 22:00 »
När det gäller hitch så menade jag att det var först på 80-talet det började bli ovanligt att det inte fanns hitch, och då talar jag om de små traktorerna - alla "bra" grejer kom väl oftast först på större traktorer. Det finns väl mf 35or med hitch också men på de äldre modellerna var det nog oftast någon form av extrautrustning som eftermonterades vilket åtminstone på en mf 135a innebär sänkning av markfrigången. Det finns ju flera modeller färdiga monteringssatser om man vill bygga på hitch. Och eg samma med plant hyttgolv, det fanns ju tidigare men framförallt på större modeller och på de små som oftast är av intresse i de forumtrådar jag läst började det väl bli standard först på 80-talet.

Det där att plant hyttgolv leder till bättre eller sämre länkagelösningar till växelspak. De modeller jag kört, främst john deere 70-80tal, har haft växelspakar mellan benen men det har jag inte stört mig på. Har kört nån modern valtra och new holland med spakarna i sidan, nu dock inte några längre körningar, men där tycker jag det känns lite mer avigt... Men det är väl en vanesak förstås!

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #46 skrivet: 14 feb-14 kl 22:18 »
Men vad är den bästa beg traktorn alltså kvalitetsmässigt i förhållande till kvalite/reservdelspriser/tillgång till reservdelar låt säga 50-100-150hästare var på ford och kollade pris på komplett bakruta till min 5600 72hk 78års modell 5500kr plus m....och det är ett specialpris annars kostar den 7000 plus m....och då är det en ford hytt och ingen hytt av annat fabrikat som ford köpt in. 

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #47 skrivet: 14 feb-14 kl 22:42 »
Ska man ha en traktor som fungerar till det mesta behöver man ca 100 hk, 4WD, lastare och minst 90-talare. Ska man köra mycket med lastaren är det en klar fördel om det finns kopplingsfri fram/bak växel. Mindre lastartraktorer på 70-80 hk blir lite för lätta att lyfta ensilagebalar i balklämma med och att försöka utan 4WD är lönlöst.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #48 skrivet: 14 feb-14 kl 22:58 »
Håller med Tjalve då har man verkligen en traktor till allt kan även effektivt lasta dynga med gödsel skopa så det är bara finansieringen kvar då 100-200000 tusen?

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #49 skrivet: 14 feb-14 kl 23:05 »
Ja, under 100000 kr kommer man nog inte. Men man får trösta sig med bra andrahandsvärde. 
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #50 skrivet: 15 feb-14 kl 13:11 »
När det gäller hitch så menade jag att det var först på 80-talet det började bli ovanligt att det inte fanns hitch, och då talar jag om de små traktorerna - alla "bra" grejer kom väl oftast först på större traktorer. Det finns väl mf 35or med hitch också men på de äldre modellerna var det nog oftast någon form av extrautrustning som eftermonterades vilket åtminstone på en mf 135a innebär sänkning av markfrigången. Det finns ju flera modeller färdiga monteringssatser om man vill bygga på hitch. Och eg samma med plant hyttgolv, det fanns ju tidigare men framförallt på större modeller och på de små som oftast är av intresse i de forumtrådar jag läst började det väl bli standard först på 80-talet.
[...]
Okej det du skrev var rätt, att det blev mer standard vid 80-talet.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #51 skrivet: 15 feb-14 kl 15:43 »
Vi måste ju kunna lämna rekommendationer på billigare traktorer än 4wd+lastare+90-tal. Även om de är mycket bättre än andra så tycker jag att familjen X som flyttar ut på landet som kanske har 20 000 - 40 000 att köpa traktor för måste kunna få en rekommendation.
Väldans långa inlägg det blir när jag får skriva om traktorer...


Vilken traktor ska man välja?
Först - se om det går att leja in arbetet. Vill man egentligen bara att någon syssla ska bli gjord så kanske bönder/maskinstationer i närheten kan åta sig det. Bor man så till att det kanske inte går att ordna bra (bara sura bönder runt omkring, som inte går att mjuka upp?) får man titta på att köpa eget.
Allmänt tycker jag att traktorer i de här nedre prisklasserna ska köpas direkt av andra personer/gårdsföretag. Det relativa påslaget hos stora maskinhandlare för 60-talstraktorer är rätt stort.
Att äga en traktor är inte som att äga en modern bil där man knappt tittar under motorhuven och inte knappt behöver kunna något mer än ordningen på pedalerna.
För att bilda er en uppfattning om vad det är för traktor länkar jag in sökningar till Googles bildsökning.

Tar några scenarier här:
"Villa på landet"
Litet potatisland (sånt säkert sanna alternativare sköter mer förhand om de vill slita för att må gott i själen), köra runt lite ved, snöskottning på vintern. Ungefär så har en granne till föräldrarna och han hade från början en Volvo T22 och T24 (bensin/fotogenare). Han bytte till en BM 36:a (diesel) med lastare, dvs. litet snäpp större men inte modernare. Även en annan bekant har i årtionden klarat av lite större potatisland, snöskottning med frontblad och köra ved på pallar i baklyften med en BM 35:a eller 36:a (de är typ samma traktor).
Reservdelstillgången på dessa är väl sedan länge på väg tillbaka. Tidigare nämnda OIE och traktorskrotar kan nog ändå få fram det som behövs. Traktorn är inte modern nog för att vara bra att köra en hel höskörd med, inte köra ensilagebalar i fronten heller. Men ska man mest putta och dra lite så ska man inte förringa dem. Diesel och väger mer än en grålle så det går att få dragkraft. Det är inte en traktor att växa i för en verksamhet så man får akta sig för de som vill ha lite för mycket för traktorn. Skulle säga att 10k för någon normal och som mest 20k om det är bättre skick med lastare (man får nog inte helhydraulisk). Av de som bjuds ut verkar många (relativt andra gamla modeller) blivit utrustade med frontsnöblad och snökedjor. Är det just att köra av snön på en mindre väg så hittar man inget bättre till samma pris. Dessa traktorer byggdes innan det blev lagkrav på skyddsram, så för säkerhetens skull är det ett plus eller ett krav om man så vill att hitta en med godkänd skyddsram (ev. inklädd till hytt). Brukar sitta någon skylt på den om det.

Liten hästgård, minimikraven
Farsan hade några travhästar när jag var liten och 4 ha vall att ta hö på. Det här var tiden före man körde hösilage och ojade sig över att inte hitta det perfekta analyserade fodret. Som traktor hade vi en BM Victor. Det är en 2-cylindrig diesel som inte var nydanande när den kom 1955 (bakdelen var i princip samma som T21 som kom 1946) och när den gick ur tiden 1961 var den hopplöst omodern egentligen (vår är från just det året, därav röd BM). Att jag skriver sådant här negativt är för att i efterhand så räckte den inte till helt ut. Om vi för hästgården räknar bort omläggning av vall (sådant som inte görs varje år lejs in först) så var den inte så väl lämpad till hårdpressen (används inte till den). När det togs hö till hästarna så var det inlejt en som slåttrade och använde vår hårdpress hos oss. Jag har senare, lite mer för nöjes skull, använt en buren slåtterbalk till traktorn vilket den klarar av rätt bra. Pressen har jag också kopplat men av flera anledningar så är det bara en nödlösning.
Så hästgården som ska slå, vända, stränga och pressa höet så är lägsta nivån en traktor med hög/låg-växellåda (för extra antal växlar) och kraftuttagskoppling som inte är beroende av drivhjulskopplingen. Kan vara tillbehör på vissa av modellerna jag listar: BM-Volvo Boxer (och T600), Buster 400 (ej 320), 430, Massey Ferguson (MF) 135 samt 165, 168, 175, 178 (snarlika traktorer). Märken som jag är mindre bekanta med som kanske är rätt storlek/har rätt utrustning: Ford 3000 - 5000, John Deere 920, 1020, 1120, 2020, 2120.
Sådana här är minimikraven, ju mer pengar man lägger på desto bättre komfort får man. Finns ingen övre gräns prismässigt, har en på jobbet som flyttat ut på landet där de har några hästar, han gick och beställde en sprillans ny Valtra A83 förra året för han ville ha det modernt och nytt för att lita på.
Storleksmässigt ska man nog inte gå upp på 6-cylindriga modeller eller 4wd av tidigare årgångar (om man inte läst specifikationen). Viktiga är att undvika "klumpiga" traktorer. Många tidiga 4wd traktorerna har framaxlar som inte medger någon snävare svängradie. Ska man använda detta i något trångt utrymme, speciellt med lastare, blir det jobbigt. Ett exempel är Fiat 880 DT. På blocket finns just nu några sådana (utan lastare) som ser ut att vara i gott skick för runt 60 000 + moms. Men den svängradie är lite mer än vad Valmet/Valtra hållit sin 8000- och senare T-serien på i 20 år. Det är en sexcylindrig traktor för riktiga jordbruk, inte hästgårdar.

Källor på detta är www.konedata.net samt att www.tractordata.com också är en sajt att hitta datauppgifter på.

Större moderna hästgård
Det som inte lejs (tanken var väl att hålla på med hästar, inte jordbruk?) sköts med 4wd traktor och lastare för att enkelt hantera ensilagebalar, 80-talet och framåt. Modeller jag är väldigt bekanta med här är 4WD Valmet 505, 605, 705 och 805. Bra vändradie och rätt så modern. Dock är de väldigt eftertraktade (eftersom det inte är någon ovanlig udda/knepig modell) så priserna är väldigt höga. Men är det något som man söker i den här åldersklassen som är välkänt och reservdelstillgång finns fortfarande från tillverkaren i hela landet så är det ett säkert kort. Nackdel är dock avsaknad av fram/back-växellåda. Det kom först på efterföljaren, 6000-serien. Men den är ännu fler skogsägare ute efter på begagnatmarknaden så där går inte priset att motivera alls.


Jag tror jag får formulera någon enkel regel: Gör det dyraste klippet du har råd att göra! Dvs. få tag i ett exemplar i bra pris i så hög budget du kan ha. Jag tror helt klart på moderna maskiner om man har råd. Att köpa någon väldigt gammal traktor fastän man har råd med bättre för att bruka sin lilla täppa enkom för att det är idylliskt är dumt. Hittade ett blogginlägg som slår hål på idyllen och hur det görs idag: http://harshult.wordpress.com/2012/07/30/holass-idyll-eller-mest-slit/

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #52 skrivet: 15 feb-14 kl 16:39 »
Allt handlar ju om att para ihop antalet pengar man har, med den bekvämlighet man önskar sig, och där de två linjerna av nödvändighet korsar sig, där har man sin traktor.

De antagna behoven idag är upptrissade till nivåer som man bara drömde om på 70-talet.
Vi hade 8 ha vall +12 ha öppen åker och det sköttes med en IH 414 på 45 hk och en Grålle.
IH,n gick till de 'tunga arbetena'. 2-skärig plog, 30 pinnars harv, bogserad tröska, slåtterbalken och löspressen.
Grållen drog såmaskinen, hövändare och körde hem hölass.

Det funkade, även om det önskades några hk till för att kunna ha en 3-skärig plog.

En maskinpark enligt ovanstående letar man ju upp på Blocket för rimliga pengar. Ta bara tid på dig, och tänk på att alla traktorägare lever i nån slags drömvärld av vad deras gamla skrothögar är värda.

Tillåter sen plånboken att man går upp till kanske 60 000 för en traktor, så är det inga som helst problem att hitta en traktor som lätt klarar 20 ha åker.

4 wd är ju såklart trevligt. Men 'nödvändigt' är det bara om man ska köra mycket med lastaren. Annars finns det inget som säger att man behöver 4wd för att tex plöja. Om man lär sig köra traktor.  De extra pengar som en 4 wd kostar, måste man alltså noga ställa mot sina behov.

Betänk att det var Fiat som kom med vettig 4 wd på 80-talet. Innan dess så var det bara påbyggnader, och det mesta var 2 wd och man utförde alla sysslor ändå.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #53 skrivet: 15 feb-14 kl 19:41 »
Eftersom många med mindre hobbybruk i princip finansierar inköpen med privata pengar så verkar det svårt att gå på 100 kkr och mer för en stor traktor som knappt går att vända på gårdsplanen och som inte kommer runt på de små åkerlapparna utan backande och trixande. Dessutom om det ska vara ekonomiskt/miljömässigt försvarbart att köra med en större maskin behöver man också ha större redskap till och då plockar det på ekonomiskt. Det är ju lite overkill med en 100 hästars till slåtterbalk kombiräfsa och löspress. Och ska den lilla gården köpa redskap för hundratusentals kronor så blir det nog billigare att leja in tjänsterna. Däremot kan det vara försvarbart med en mindre maskin och billigare redskap för t ex hö. För egen del så har vi till denna vintern köpt hö till våra djur. Eftersom det är en verksamhet som går nätt o jämt upp så betalar vi i princip (i likhet med många i liknande situation) det med skattade lönepengar och dessutom moms på det. Att då köpa hömaskiner för 10 000 kr så har vi tjänat in det på 1-2 år, arbetstiden borträknat. Men om vi skulle köpa hårdpress, rotorslåtter etc för våra 3-5 ha vall per år så blir det dyrt o vi hade kunnat köpa i många år.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #54 skrivet: 11 mar-14 kl 12:45 »
Här har ni er traktor!
http://www.blocket.se/simrishamn/HSCS_G_35_Tankula_traktor_52568234.htm?ca=23_13&w=0

Den är ju tydligen värd en massa..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #55 skrivet: 11 mar-14 kl 12:57 »
Jag känner lite att det kan kanske vara lite tricksigt att montera en frontlyft på den där + att jag blir lite orolig för att den kan vara i svagaste laget för ett klippaggregat.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #56 skrivet: 11 mar-14 kl 13:00 »
Det måste väl ändå vara körglädjen som räknas...
Det är aldrig för sent att ge upp.

andtol

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #57 skrivet: 11 mar-14 kl 13:09 »
Jag känner lite att det kan kanske vara lite tricksigt att montera en frontlyft på den där + att jag blir lite orolig för att den kan vara i svagaste laget för ett klippaggregat.

:)

Du menar att man ska använda traktorn aktivt också? :)

Det måste väl ändå vara körglädjen som räknas...

Fantastiskt fin traktor!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #58 skrivet: 11 mar-14 kl 22:06 »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #59 skrivet: 12 mar-14 kl 15:16 »
Helt underbar text  :)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #61 skrivet: 18 mar-14 kl 22:19 »
Det var en rolig gubbe.  :D

Hoppas han får vara ifred för tjyvarna nu när avisen varit där.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #62 skrivet: 12 jan-15 kl 20:29 »
Vad har ni för åsikter om Valmet 803 turbo..? Är det något ni skulle gå och köpa? Läste i forumet att det var svårt med reservdelar till gamla Valmets, stämmer det?
 

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #63 skrivet: 13 jan-15 kl 11:24 »
Ja tyvärr stämmer det..... men det är väl ungefär den enda svagheten de har.
Jag har kört en del med en fyrhjulsdriven 803 och den var en verkligt bra traktor men den är ju stor så den blir ju relativt tung och ovig. -02 och -3 seriens Valmet hade sin tids överlägset bästa hyttkomfort och så hade de ovanligt bra framkomlighet i skogen. Bränsletanken är inbyggd i själva kroppen mellan motorn och växellådan så den är totalt skyddad mot stenar och stubbar men inte i vägen som på traktorer med tanken ovanpå motorn. De där valmetarna var och är väldigt populära i Finland och finns överallt och säljs för skyhöga priser på begagnatmarknaden och finns på alla traktorskrotar.

Tyvärr slutade Valtra att tillverka reservdelar för några år sedan. Motorn är en Sisu diesel så den får man delar åt från Sisu direkt men åt traktorn finns bara ett litet sortiment slitdelar från någon pirattillverkare. En kamrat totalrenoverade nyligen en Valmet 1102 (en nummer större och något år äldre) och han fick sätta ett enormt arbete på att leta efter delar på olika traktorskrotar och reparera och tillverka delar som inte fanns att köpas.

Ett väldigt oseriöst beteende av den stora traktortrusten AGCO och deras låtsastraktortillverkare Vatra. Jag hoppas att de går i konkurs de jäklarna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #64 skrivet: 13 jan-15 kl 12:06 »
Tack för infon. Traktorn i fråga har nog gått mest med huggarvagn i skogen samt som plogtraktor. Här på gården skulle den nog få lite semester med lite betespustning m.m. Men, men.. saker och ting kan ju haverera när som helst.

Hur är prisbilden på dessa gamlingar så jag får en liten uppfattning?
 Känns iaf som om den skulle behålla värdet ifall man vill sälja vidare den som skogstraktor i framtiden.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #65 skrivet: 13 jan-15 kl 14:42 »
Om min kamrat lyckades lappa ihop ett totalt massakrerat exemplar så att den blev traktor igen så tror jag nog att den där också skall gå att reparera om det blir något småfel. Lager och sådant finns ju att fås och elsystemet är mest standardkomponenter........men räkna med att reparationen blir både dyr och arbetsdryg eftersom det tar tid att reparera och lappa ihop och leta skrotdelar och antagligen blir du tvungen att beställa delar från Finland och då kan du behöva hjälp av någon som kan tala finska om du till exempel skall beställa någon begagnad del från Koneliike Mähönen som ju har mycket begagnade valmetdelar. Desutom är reservdelar i allmänhet dyrare i Finland än i Sverige.

Är den fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven? En fyrhjulsdriven 803 är i allmänhet betydligt dyrare.

Jag tror att jag skulle satsa på en liten mindre traktor för betesputs och andra smökörslor...... men det är ju du själv som vet behoven......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #66 skrivet: 13 jan-15 kl 20:57 »
Den är en 2WD. Ligger dom på ca 70hk eller? Jag vill ju inte köpa en för klen traktor, utan en som orkar med en lite rejälare slagputs. För dom kräver ju lite mer effekt. (Har så fruktansvärt stenig mark här)
 Sen så finns denna bara någon mil bort så det är ju skönt att slippa fara Sverige runt och leta traktor.. som sedan ska transporteras hem på något vis. Mycket faktorer att avväga

Ägaren vill ha 40 000 SEK kan jag väl tilläga. Nu har jag ju enbart sett traktorn på håll så någon mer info har jag inte för tillfället.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #67 skrivet: 14 jan-15 kl 13:09 »
Jag skulle tro att de är kring 80hk men jag vet inte.
I Finland skulle det där vara normalpriset på ett renoveringsobjekt i halvdåligt skick. Valmetar är billigare i dina trakter än i Finland men jag vet inte hur mycket billigare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #68 skrivet: 14 jan-15 kl 14:06 »
Gula Valmetar är inte populära i Sverige. Det var inte förrens de gick ihop med Volvo och blev röda/orangea som deras populäritet ökade och prissätts därefter.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #69 skrivet: 15 jan-15 kl 21:52 »
Gula Valmetar är inte populära i Sverige. Det var inte förrens de gick ihop med Volvo och blev röda/orangea som deras populäritet ökade och prissätts därefter.

Gula har jag sett på Blocket.. sedan finns det ju orangea med brunaktig huv. Verkar vara runt årsmodell -80

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #70 skrivet: 18 jan-15 kl 10:47 »
Hittade en bild på Valmeten i fråga. Ser ju fin ut.. dock slita bakdäck


TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #71 skrivet: 19 jan-15 kl 16:37 »
Den ser bra ut.... men vad är det som är fast i fästjärnen under hytten?

Nya bakdäck kostar en del men de är inte oöverkomliga.... du kan ju be offert av någon däckfirma i trakten. Den offerten kan sedan bli ett bra prutningsverktyg för dig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser