Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Traktor tråden  (läst 17661 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Allmänna Traktor tråden
« skrivet: 05 feb-14 kl 23:44 »
Kan väl behövas en Traktor tråd där alla kan skriva vad som helst tycker jag.

Traktorer är ett stort ämne å roligt.  :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #1 skrivet: 05 feb-14 kl 23:48 »
Ge ett bud skriver säljaren.

Det gör mig väldigt nyfiken på vad den anses vara värd.
Är det en bra traktor- typ?

Traktor international 475TA, automat, snöplug och skåpa med lastare följer med.Motorvarmare mycket fint skick ingen läckage servat allting fungerar. Ca 4100 kör timmar. Fler bilder kan skickas. Ge ett bud.

PS glömde länken om någon är intresserad.

http://www.blocket.se/kronoberg/Traktor_51971713.htm?ca=21&w=1

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #2 skrivet: 05 feb-14 kl 23:53 »
Den där såg väldigt fin ut. Snöblad och allt med. :)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 00:14 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Broberg

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #4 skrivet: 06 feb-14 kl 00:40 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Min farfar hade nåt litet McCormickgrejs. Har för mig det var ett IHmärke i fronten på den. Har inte koll på traktorhistoria.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #5 skrivet: 06 feb-14 kl 06:51 »
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D

Det är väl det som är tanken med den här tråden, att du ska skriva så vi noviser kan lära oss. Bort med bladet från munnen nu!
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #6 skrivet: 06 feb-14 kl 10:11 »
Spelar ingen roll vad det är för traktor, inget slår en Nordsvensk ;D Så slapp Che skriva det...


Även om det kanske inte är den mest genomtänkta och hållbaraste traktorn, så måste man tänka på vad den skall användas till. Skall man röja lite snö på gården, flytta några pallar och klippa lite gräs så kan man nog räkna med att det mesta som klarat sig i jordbrukets tjänst i 30 år duger.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #7 skrivet: 06 feb-14 kl 10:23 »
Ja nog före drar ja en  Nordis i mångt och mycket dom både startar i alla lägen och tar sig fram där ingen traktor går fram :) . Men just gamla  IH har dåliga framvagnar då dom har glid lager i stället för koniska rullager.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #8 skrivet: 06 feb-14 kl 10:49 »
Ja jag vill passa på att slå ett slag för traktortreffen.
Traktoren-Treffen Lindena 2012 2/3 - Tractor Show - Lanz Bulldog, John Deere uva


Några minuters avkoppling som fungerar utmärkt på både mej och min snart 2-årige son.
Här kan man få se lite olika modeller, ganska bra filmat. Vill man ha lite mer hemmabyggen så finns det glada tjecker som brukar filma när dom kör rally med sin stolta byggen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #9 skrivet: 06 feb-14 kl 13:00 »
Ja nog före drar ja en  Nordis i mångt och mycket dom både startar i alla lägen och tar sig fram där ingen traktor går fram :) . Men just gamla  IH har dåliga framvagnar då dom har glid lager i stället för koniska rullager.

Var hittar du en framvagn med rullager på en gammal traktor? Bortsett från hjullagren då. Alla jag sett har glidlager i styrspindlar och framaxelpendling.

Edit: Gäller tvåhjulsdrivna maskiner.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #10 skrivet: 06 feb-14 kl 13:16 »
Var hittar du en framvagn med rullager på en gammal traktor? Bortsett från hjullagren då. Alla jag sett har glidlager i styrspindlar och framaxelpendling.

Edit: Gäller tvåhjulsdrivna maskiner.
Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB  blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början  göra skillnad på rullager och koniska rullager.
« Senast ändrad: 06 feb-14 kl 13:32 av Che Guevara »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #11 skrivet: 06 feb-14 kl 18:29 »
Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB  blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början  göra skillnad på rullager och koniska rullager.

Men det lär inte vara så på så många fabrikat?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #12 skrivet: 06 feb-14 kl 18:39 »
Är det bra att ha kullager i framvagnen på en traktor? Jag har det på min Ford, som dock är fyrhjulsdriven, och kan inte påstå jag är så imponerad. Det är skit och bös överallt och när man tar isär dom så ramlar det rullar åt alla håll.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #13 skrivet: 06 feb-14 kl 18:51 »
Det är ju lite mer påkostat. och går kanske lättare att ratta vid höga axeltryck (lastare), men jag skulle säga att det duger gott med glidlager, sitter ju på en massa bm och ferguson mfl.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #14 skrivet: 06 feb-14 kl 18:57 »
Det är ju lite mer påkostat. och går kanske lättare att ratta vid höga axeltryck (lastare), men jag skulle säga att det duger gott med glidlager, sitter ju på en massa bm och ferguson mfl.
Tja vet inte om dom är så bra att ratta med lastare förstås uppenbarligen en smaksak.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #15 skrivet: 06 feb-14 kl 22:25 »
Var hos den lokala ford handlaren och undrade varför min satans nya ford 5600 eftermarknads generator aldrig laddar och där stog hon....med motorhuv så lång att den kröktes i horisonten en ford tw25 fwd 156hästars turbodisel med fungerande ac i hytten och till det fassila priset av endast 65000 plus moms med ett litet litet fel ingen broms men enl.säljaren säkert inte fråga om delar för mer än 2-3000 någon ventil som läckt lite grann bara..... och med lite eget arbete fixar du det lätt.Hade sömnstörningar veckor efter men har  kommit över det hela nu......Annars är nog traktor ett dåligt surrogat för häst..... extremt otymplig i skogen...... 

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #16 skrivet: 06 feb-14 kl 22:45 »
Om man kommer upp i tillräckligt många hektar åker-/ängsmark är traktor faktiskt mer praktiskt än häst... I år har jag sålt av en BM 230 Victor och en gammal Case med frontlastare till förmån för två små fyrhjulsdrivna istället för de tvåhjulsdrivna. En Belarus och en NH. Tycker att det är en stor skillnad i användbarhet då det halt på grunda av lera eller snö/is.  Har turligt nog inte behövt mecka så mycket ännu men det kommer nog så småningom.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #17 skrivet: 07 feb-14 kl 02:06 »
Är det bra att ha kullager i framvagnen på en traktor? Jag har det på min Ford, som dock är fyrhjulsdriven, och kan inte påstå jag är så imponerad. Det är skit och bös överallt och när man tar isär dom så ramlar det rullar åt alla håll.
Nå kullager vet ja inte om det är så bra då dom inte tar upp sidokrafterna så bra . Men kullager i framvagnen  låter ju inte förtroende givande må ja säga

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #18 skrivet: 07 feb-14 kl 02:12 »
Om man kommer upp i tillräckligt många hektar åker-/ängsmark är traktor faktiskt mer praktiskt än häst... I år har jag sålt av en BM 230 Victor och en gammal Case med frontlastare till förmån för två små fyrhjulsdrivna istället för de tvåhjulsdrivna. En Belarus och en NH. Tycker att det är en stor skillnad i användbarhet då det halt på grunda av lera eller snö/is.  Har turligt nog inte behövt mecka så mycket ännu men det kommer nog så småningom.
Tja det går bra att  bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt .  Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 07 feb-14 kl 04:44 »
Nåja. .nu har ju traktorn trots allt tagit över i skogen  och är betydligt vanligare än häst. Så nån slags fördel lär den ju ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser