Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fungerar en högtalare  (läst 27396 gånger)

cirocco

  • Gäst
hur fungerar en högtalare
« skrivet: 08 dec-05 kl 20:27 »
Behöver fort få enkel information om hur en högtalare fungerar och/eller är konstruerad. Tack för svar :-X

geirh

  • Gäst
Re:hur fungerar en högtalare
« Svar #1 skrivet: 17 feb-06 kl 23:49 »
har du fått svar på hvordan en høytaler virker?

Geir h

hogge

  • Gäst
Re:hur fungerar en högtalare
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 23:04 »
det är en spole som blir en magnet när man kör ström igenom den och påverkar ett membran så att det svänger fram och åter och det blir ljud.

Garyu

  • Gäst
Re:hur fungerar en högtalare
« Svar #3 skrivet: 09 apr-06 kl 00:59 »
ljud består av svängningar eller vibrationer genom ett medium, för det mesta luft eller vatten. högtalare skapar dessa svängningar genom att låta ett membran påverka luften genom att svänga fram och tillbaka. rörelsen fram och tillbaka orsakas av en magnet som beskrivits ovan. snabba svängningar ger ljud med hög frekvens (diskant) och långsamma svängningar ger ljud med låg frekvens (bas). svängningarna mäts i hertz (Hz) vilket betyder svängningar per sekund.

en högtalare arbetar även väldigt mycket med resonans. högtalarmembranet sitter nämligen nästan alltid fast i en låda, och denna låda har en viss resonans som påverkar hur ljudet låter. olika material har olika resonans och är därför olika svåra att bygga högtalare av. vanligast är trä (spånskiva) och ovanligast är glas (kostar flera hundra tusen för glashögtalare som låter bra). för att få rätt resonans brukar man kapa ett eller flera hål i lådan. dessa brukar många kalla för bashål eftersom basljud gör att det rent kan kännas som att det blåser ur hålen. detta orsakas av svängningarna som vi i örat uppfattar som ljud.

att bygga högtalare är en hel vetenskap. det finns datorprogram som kan simulera hur ett visst membran och ett visst material för en låda samverkar och kan ge råd för hur högtalarlådan bör utformas, men många gånger får man pröva sig fram. det är i alla fall inte lätt. jag har provat bygga högtalare efter alla konstens regler och med hjälp av avancerade datorprogram och det blev ändå inte helt perfekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser