Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån sorts flåhacka.. till vad?  (läst 4193 gånger)

louise

  • Gäst
Nån sorts flåhacka.. till vad?
« skrivet: 06 maj-07 kl 19:03 »
Jag har hittat nåt i ladugården som jag tror är en flåhacka. Fast bladet är mer spetsigt som en spade. Vad är det och vad använder man den till?

Springer och letar efter nåt att mylla ner flytgödseln med. Det närmsta jag kommit är en sorts bakvänd grep. Vad tror ni om den? Alltså som en hacka med fyra pinnar.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 21:40 »
En hacka med fyra pinnar låter som någon slags kultivator/ogräsrensare. Det kan ju kanske gå?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 22:01 »
Ja tror du det? Det är det bästa jag lyckats tänka ut. Det är som en kultivator, fast med raka pinnar.

Jonas R

  • Inlägg: 29
    • Bossgården
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 10:27 »
Låter som en potatishacka, dvs som man tar upp potatisen med. Ett utmärkt redskap till mycket, som t.ex. att hacka ut ströbädd med eller kanske mylla ner flytgödsel.

Jonas R.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 19:36 »
Jag kan inte de högsvenska benämningarna men tror jag vet vad det är och vad vi kallar dem på lokal dialekt.

Hackan med blad som ett tjockt spadblad är antagligen en "breidgrefto" kan översättas bredgräfta. De användes för nyodling och dikesgrävning. Blader är väl brett som ett spadblad och har en rygg som förstärkning från skaftet mot spetsen. Skaftet är väl ungefär en meter långt. Ett mycket användbart redskap för alla som gräver i jorden av någon anledning. Mycket effektiv att jämna ut grus med.

Grepen med tinnarna i 90 graders vinkel borde vara en "karo". Skaftet är väl ungefär 1,3 m långt och rakt utan handtag. Bredden mellan de yttersta tinnarna är väl kring 25 cm. Den användes till att skrapa ihop dyngan med i fähuset.

Jag kan ha fel då jag inte har sett dem.
Båda är praktiska redskap som du skall vara rädd om. Breidgrefton sparar mycket på ryggen sedan man har lärt sig att använda den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

louise

  • Gäst
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 21:56 »
Spännande! Hur använder jag min breidgrefto? Du säger den är lätt att använda när man väl lärt sig, hur hantera? Å hur gräver man diken med den, verkar lite knepigt.


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Nån sorts flåhacka.. till vad?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 18:09 »
Jag är för ung och har aldrig dikat mossar för hand så jag vet inte exakt hur de gjorde. Jag har bara hört gubbarna tala om att ibland hade de nytta av breidgrefton då de dikade.
Huvudanvändningen var nog att gräva igenom jorden och hacka sönder torvorna med då de nyodlade.
Jag använder breidgrefton i byggnadsarbete till att jämna och breda ut sand och grus med. Man står bredbent och låtet gruset flyga bakåt mellan benen eller till endera sidan. Man kan också använda den då man gräver i material där det är svårt att få in spaden. Man drar gruset mot sig som en grävande hund. Man får skorna fulla med grus om man inte har långskaftade stövlar men det är ofta lättare för ryggen än att använda spade.
Jag år för ung för att riktigt kunna knepen.

Säkert har det här redskapet som de flästa andra något namn på högsvenska och säkert har det något namn på er dialekt också. Fråga någon gammal granne.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser