Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankfiler / anklår ???  (läst 2551 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
ankfiler / anklår ???
« skrivet: 16 maj-07 kl 06:31 »
har precis slaktat en myskanka och tänkte prova att äta köttet.
men hur tillagar man det så att det blir gott ??
det blev inte så mkt eftersom han bara var 3 månader, emn vi var tvugna till att ta bort honom eftersom han hade brutit benet.
tips mottages tacksamt !!!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: ankfiler / anklår ???
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 23:54 »
ansluter mig frågan. har ÄNTLIGEN kommit över 4 st anklår som jag har i frysen och som väntar på ett gott recept. jag vill gärna ungsbaka dem, så några fina förslag skulle uppskattas. killen kör förresten stenhårt på hclf, så recepten bör vara utan kolisar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: ankfiler / anklår ???
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 08:44 »
så, frågade mamma och hon gör enligt följande:

är låren frysta, så ska man tina dem. sedan steker man låren från alla sidor i olja i en kastrull. med fördel steker man lite morot också, så att man sedan får en härlig brun sås. när låren är stekta häller man hett vatten (med fördel kokar man vattnet i vattenkokare innan) över låren och skär lite lök, purjolök och selleri i det hela. låt koka typ 45 min till en timme så att köttet blir mjukt. ta sedan ut låren och ställ de i ugnen för att huden ska bli knaprig. köttet är klart när huden är gyllenbrun. såsen purreras med en purréstav. potatis (eller ris) och grönsaker till.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 4 användare
ärt, addebadde, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser