Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodmat  (läst 2878 gånger)

Annalenahofling

  • Gäst
Blodmat
« skrivet: 20 apr-12 kl 20:06 »
Hej.
Jag jag måste få skriva in ett recept här som är från min mormor och med lite indisier från min farmor. Vi har under min uppväxt ätit detta som en kams dag 1 gång per år på hösten eller eftervintern i februari.
Om man vill prova detta så bör man snart göra detta eftersom att man inte bör göra blodmat under varma årstider.

Recept på kams från min mormor Hildur dahlberg född 1914- 1979

Ni behöver en stor kastrull rumande 25-30 liter.
fyll halva kastrullen med kallt vatten tillsätt 3 tsk salt innan nedläggningen av kamsen.

Häll de upptinade blodet (500g nötblod) i en bunke vispa de. Tillsätt 1 tsk salt samt 0.75 dl sirap, vispa.
Tillsätt ca 6 dl Grovt rågmjöl och 10 dl vetemjöl OBS vispa hela tiden så att de inte blir klumpar.

När vattnet kokar och när smeten är nästan så att man inte orkar veva längre med slev då tar du två skedar. OCh ta upp en klick smet och lägger ner i de kokande vattnet.
Färgen på smeten är rödaktig när de kommer ner i vattnet blir den som blodpudding. Denna sked skall bli som en knöl blir de de så är de bara att fortsätta.
Håller de inte ihop hä i mer vete mjöl i smeten.
Och fortsätt att lägga ner klumparna i vattnet.
När smeten är slut ta tid 15-20 minuter sen är de klart.
Häll av vattnet och lägg klumparna i ett durkslag.
Låt svalna.
Dagen efter skär klumparna lite mindre som en köttbulle och lägg i en kastrull den mängden som passar er familj till middag.
Fyll på med lite mjölk, inte allt för mycket bättre att tillsätta för lite och hä på mer sen. När dom har kokats in i mjölken är de färdig kams.
Serveras med stekt fläsk och socker :)
Man kan även steka upp klumparna i stekpanna med smör och ha fläsk och socker till.
Resten av kamsen lägger man i frysen tills man vill äta kams igen.

Super gott :) de är 1000 gånger godare än blodpudding

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Blodmat
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 13:03 »
Låter inte så illa.
Blodpudding har jag gjort och det är ju supergott.
Ska nog prova detta vid tillfälle.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Annalenahofling

  • Gäst
SV: Blodmat
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 07:51 »
Gör de för de är supergott :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser