Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  läder  (läst 2725 gånger)

lilleulv

  • Gäst
läder
« skrivet: 12 okt-05 kl 06:13 »
Jag har en läderhat, som kvinnan jag har delat bord och andra glädjar med i 23 år, påstår lukter hemsk av svett.
Kan någon av Er, som vet något om skinn och läder, ge mig ett råd om, hur jag kan rensa den utan att skada den. Det går väll inte att lägga den i vatten och tvätta med sopa.
Hoppas på hjälp, så vi igen kan samsas i bilen.
Lilleulv
« Senast ändrad: 12 okt-05 kl 06:28 av Petter B »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:läder
« Svar #1 skrivet: 12 okt-05 kl 08:30 »
Ett par hekto tolleranskräm att smörja in frun med? Finns i närmaste Stil & Hyfs butik.
« Senast ändrad: 12 okt-05 kl 08:30 av Gruff »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:läder
« Svar #2 skrivet: 12 okt-05 kl 10:20 »
Stoppa hatten i frysen! Svettlukten försvinner, men den lär ju komma tillbaka igen. Annars får du fixa taklucka på bilen... ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lilleulv

  • Gäst
Re:läder
« Svar #3 skrivet: 12 okt-05 kl 17:44 »
Tack till Gruff och Manna

Gruff: Den var verklig bra. Ska hänga upp den på kylskåpet.
Manna: Det blir nog billigare att slänga den och köpa ny. Har dåligt råd med att montera tacklucka i den gamla Lada, men kanske i frugans bil. Hon kör V70. Visst är der skillnad på folk och folk.
Lilleulv

uffe

  • Gäst
Re:läder
« Svar #4 skrivet: 28 okt-05 kl 00:36 »
Hej Lilleulv! Jag tror att butiker som säljer pälsvaror ( de som finns kvar) har tvättmöjligheter för skinnhattar. Jag tror att de körs i  en tvättmaskin med sågspån som är indränkta med kemikalier.
Om du ändå vill pröva själv sä kan den kanske läggas i vatten och tvättas med milt tvättmedel. När den torkar kommer den att vara hård och stel men om man återfettar och mjukar upp så bör den kunna återfå en viss av sin forna mjukhet.
Uffe

lilleulv

  • Gäst
Re:läder
« Svar #5 skrivet: 28 okt-05 kl 06:00 »
Tack så mycket Uffe. Jag skall prova på, att tvätta den själva. Man gör mycket för husfredens skull.
Lilleulv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser