Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älghud till hundben  (läst 4000 gånger)

Susanne

  • Inlägg: 439
Älghud till hundben
« skrivet: 25 maj-04 kl 10:25 »
Istället för att låta älgarnas skinn gå till spillo fick jag en tanke på att man kunde göra ben till hundarna av huden, ungefär som oxhudsbenen man köper i affären.

Men hur "skalar" man av pälsen på älghuden? Räcker det att låta skinnet ligga i blöt och sen skrapa av pälsen?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Älghud till hundben
« Svar #1 skrivet: 07 jun-05 kl 20:17 »
Jag är också intresserad av hur man gör.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Älghud till hundben
« Svar #2 skrivet: 07 jun-05 kl 20:45 »
Det enklaste sättet att avhåra en hud är att låta den ligga i rinnande vatten en veckas tid ungefär (vid denna årstiden när det inte är så varmt) Är det varmare brukar det gå på kortare tid, man  får ta upp huden och testa. Har du inte tillgång till en å eller liknande, så får du ha huden i en balja och byta vatten varje dag. När du sen märker att håret lossnar relativt lätt så skrapar du av håret. Använd ryggen på en dubbelhandad kniv och skrapa medhårs. På det viset får du med hårsäckarna också och skyddslagret.

Jag förmodar att huden är renskrapad på kött, annars får du göra det också....

Men varför kasta bort en fin älghud till hundben?????

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Älghud till hundben
« Svar #3 skrivet: 26 jun-05 kl 20:21 »
Tack för svar!  :D

Tycker det är bättre att jag försöker ta tillvara huden till hundben än att pälsen bara kasseras av jägarna ute i skogen. Då kommer den iallafall våra fyrbenta vänner till glädje!  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 3 användare (1 dolda)
köksträdgård, TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser