Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!  (läst 4712 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« skrivet: 04 maj-19 kl 00:31 »
Vi har lyckats köpa ett "ödehus" för en väldigt liten peng.
Det finns ingen el, inget vatten och då heller inget avlopp indraget i huset. Vilket vi ser som positivt.
Vår tanke är att göra om det hela till ett fullt "fungerande" någorlunda modernt hus men INTE koppla in varken el från nätet, vatten eller avlopp.
Tankarna går lite såhär.
Solceller eventuellt vindkraft. Sådant "litet" för att driva precis bara huset.
Huset kommer värmas upp av kaminer (finns liksom skorsten osv osv.) eventuellt ett litet element/luft/luft-pump.
Det finns en "rickepump" och en brunn som där är vatten i. Den kommer ju behöva tömmas och göras vid, men det finns. Tanken är att antingen koppla in en pump för att pumpa upp vatten till en tank på vinden eller att använda "husvagnsvarianten" vad gäller dusch och vask.
Det finns förmodligen fler här än vad jag kan räkna på både fingrar och tår som har tankar och ideér om hur vi kan/bör göra!
Snälla dela med er av era tankar och vad ni vet :)
Vill som sagt ha ett "fullt fungerande" hus, men det kvittar om dusch/tvätt av kläder sker i ett uthus eller inne i huset.
Kaniner, höns och grönsaker är det som får stå för det animaliska.
Vill ha alla frågor och alla svar så bara ös på ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #1 skrivet: 04 maj-19 kl 06:33 »
Spännande projekt! Vi gjorde något liknande i vår ungdom på 90-talet.
Glöm inte att kolla kvaliteten och kapaciteten i brunnen innan ni lägger för mycket pengar på den.  :)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #2 skrivet: 04 maj-19 kl 06:56 »
Du kan direkt avskriva tankar om elvärme och pumpar. I ditt fall så får ni begränsa er till ljus från el och ladda telefonen.
Och mulliga dagar knappt ens det.
Jag tolkar det som att ni inte vill lägga en krona över 10k på elen

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #3 skrivet: 04 maj-19 kl 08:56 »
Har ju förstått att det kostar lite mer än 10k att få igång ett "fungerande" elsystem.
Det jag menade var att vi ju inte ska koppla det på elnätet.

Absolut ska vi kolla vattnet! Har läst på om olika vattenprover som kommer tas innan vi använder det.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #4 skrivet: 04 maj-19 kl 09:09 »
Beträffande brunnen så är ett tips att länsa den några gånger så det blir omsättning på vattnet, i samband med rengöringen och innan man kostar på ett vattenprov. En bensindriven pump, eller dränkpump + elverk kan vara bra att ha för den operationen.

Hur ska matlagningen ske? Vedspis eller gasol?  Om ni tänker använda vedspis, så tänk på att vedspismatlagning sommartid leder till att det blir odrägligt varmt i huset. Det finns goda anledningar till att man förr i tiden ofta hade ett särskilt "sommarkök" i ett uthus, så man kunde klara matlagningen utan att göra bastu av boningshuset.

Finns det bra matkällare så ni klarar kylförvaring av mat sommartid?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #5 skrivet: 04 maj-19 kl 09:41 »
Det står Skåne på din Profil och där nere var det väll en hel del på nyheterna om att en stor del av grundvattnet var förgiftat för inte så länge sen?
Så när ni testar vattnet kolla efter alla tänkbara fel.
Det pratas även mycket om att försvaret och brandkåren ställt till det vid övningar och bränder.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #6 skrivet: 04 maj-19 kl 09:52 »
Härligt!
Fler som ger sig på denna typ av projekt.
Här är min tråd https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 Där jag uppdaterar hur det går med projektet.
Eller läs bloggen direkt https://sayerbyr.wordpress.com/

Har nu börjat med fönster renovering.

Har skaffat ett 20-tal oljelampor som kommer stå för ljus den mörka tiden på året. Har levt minimalistiskt under 4 års tid och lagat mat på gasolkök hela tiden. Har insett att ett gasolkök kräver en P11/2-3 år för att laga mat. Kostar runt 900:- friköpt. På sommaren är det effektivare än att laga mat på vedspis. Snabbare och du slösar inte ved till värme du inte behöver.

Toaletten kommer bli en ECOdry https://www.wostman.se/sv/ecodry/

Kör idag med en Solarventi på en 15 kvm yta som inte är jättetät. Den har nu börjat hålla ytan över 18 grader på dagen. Men den är ju beroende av solljus. Har kört den ett år och det gäller att den sitter rätt. På vintern är den enbart ett stöd vissa timmar då solen skiner. I övrigt är det ett gott tillskott.

- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #7 skrivet: 04 maj-19 kl 10:41 »
Man kan kanske kalla mitt hus off-grid, men inte ödehus.
Stängde av strömmen för många år sen, men fuskar ibland med ström från grannhuset eftersom jag inte gjort allt klart för att vara helt utan ström ännu.
Använder ström till kyl/frys eftersom jag inte köpt solceller ännu.
Elspis för jag inte ids elda i vedspisen och sista två åren värme och varmvatten, för att jag inte sotat.

Annars funkar allt off-grid, så fråga om det är nått ni undrar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #8 skrivet: 04 maj-19 kl 11:24 »
Solceller är inte så fasligt dyra idag, det som drar iväg är ju om man skall ha el i full kraft när som helst på dygnet/året, för då krävs det rejäl lagring. Om ni anpassar förbrukningen efter tillgång på sol så går det mycket lättare. På vintern får man nog räkna med ett par timmar dieselelverk om dagen. Gör man så, så slipper man handdiska och tvätta för hand, och har lyse och annan lyx som i ett vanligt hus. Värmen givetvis från ved på vintern.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #9 skrivet: 04 maj-19 kl 14:50 »
Vi har utedass. I fjor när det var brist på vatten använde vi det. Efter tipps här på forumet, har vi strött över träspån med jämna mellanrum. Det fungerar väldigt bra trotts att det var så  varmt i somras (2018) hade vi inga problem med flugor eller lukt. Vi bajsar direkt på betongplattan. Vilket gör att vi slipper spanntömning, det är bara att raka undan när det blir fullt under hålet. Nu i vår när jag har tömt dasset har det varit färdig kompost.

Rickepumpen du sa fanns sitter den inne i huset? I så fall finns där kanske ett enklare avlopp. Finns där någon typ av badrum med avlopp? Om inte så skulle jag fixa det  Enklaste duchvarianten är en upphängd  vattenkanna med ett snöre runt pipen att dra i. En fotpedalpump, slang och duschhandtag fungerar också.

Att ha en vattentank på vinden ställer lätt till med problem med vikt, kondens och frysrisk. Då är husvagnsvarianten med fotpump och dunk bättre.

kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #10 skrivet: 04 maj-19 kl 14:59 »
Enkelt kan man räkna med att 1kw solceller kostar 5000kr

Inverter för 1kw kostar 5000 och batteri som lagrar 1kw kostar 10000.


Sommartid med strålande sol hela dagen borde du kunna få runr 7kwh på ett dygn.
Vintertid en mörk dag 10wh.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #11 skrivet: 04 maj-19 kl 15:17 »
Enkelt kan man räkna med att 1kw solceller kostar 5000kr

Inverter för 1kw kostar 5000 och batteri som lagrar 1kw kostar 10000.


Sommartid med strålande sol hela dagen borde du kunna få runr 7kwh på ett dygn.
Vintertid en mörk dag 10wh.
och 10wh är inte mycket att driva värmepump på. Är nog bäst att anpassa huset så det tål att kallställas i såna fall, om man skulle vilja resa bort några dagar på vintern så ingen är hemma och eldar

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #12 skrivet: 04 maj-19 kl 16:12 »
Ska det vara fritidshus eller permanentboende? 

Jag har tvättat så här när jag varit utan tvättmaskin. Tvätten har lagts i blöt med tvättmedel 12- 6 timmar i förväg. Sen har  jag tagit upp vridit ur och lagt i nytt sköljvatten. Som sen upprepats med minst fyra vatten, innan jag hängt på tork. En vridapparat modell sämskskinnstork underlättar arbetet.  Det tar lite tid men är inte så jobbigt.

Vad gäller grönsaker så är Sara Bäckmos  tips en god kunskapskälla, böcker och blogg. Vi har provat att låta morötter stå kvar på landet över vintern. Det fungerade bra, vi täckte med gräs.

Se till att ha mycket med torr ved, det går alltid åt mer än väntat.

För att alltid lätt kunna skaffa el till telefonen skulle jag skaffa ett Biolit vedeldat campingkök som producerar el.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #13 skrivet: 04 maj-19 kl 17:44 »
För hygien, så skulle jag nog rekommendera att man bygger ett nytt litet hus till vedeldad bastu med enklare dusch, eller bygger om ett befintligt ett befintligt litet uthus till vedeldad bastu, istället för att ha duschrum och  tvättstuga det i bostadshuset. En bastubyggnad som tål att frost, utan indragen vattenledning som kan frysa, utan har frostfritt vatten någon annanstans, som man bär in i dunkar.

Det finns finska bastukaminer med vattentank, där man kan värma vatten till tvätt och dusch, och så kan man ha en relativt modern duschhörna med typ "pedalpump" och duschstång/duschhandtag,  en tvättbänk med med tvättho, och ha det varmt och skönt via bastukaminen när man duschar eller tvättar och därför behöver varmvatten.
Ett enkelt avlopp till stenkista fungerar för ovanstående, men bosätter man sig permanent, så lär kommunen höra av sig förr eller senare angående avlopp, så då gäller det att kommunen godtar lösningen.

Vatten från befintlig grävd brunn, får man hantera genom handpump.

Torrtoa av något slag fungerar i regel, och om man accepterar att det "är kallt på morgonen" och när man kommer hem från jobbet, så fungerar ju vedeldning i kaminer, vedspis, och kakelugnar.
.
Annars så håller jag med flera, att investeringskostnaderna för att köra fullt ut "modern standard" off-grid, med värmepump, kyl o frys o.s.v. är antagligen lika hög till slut, som att ansluta sig till elnätet.

För att få tillräckligt många Kwh tillgängligt för "modern standard", så handlar det om många solceller, ett mindre vindkraftverk, en dieselgenerator och batterilagring i någon slags lagom kombination, där det säkert går åt några hundra tusen kronor till slut.

Har TS någon aning om hur mycket elanslutning av just den  fastigheten kostar?
Kan vara allt mellan från 30-40-tusen kronor om det finns el nära, till många hundratusen kronor.

Är man ansluten till elnätet, så kan man ju undvika att förbruka el från nätet så gott det går, och via solceller och vindkraftverk istället producera den el man huvudsakligen förbrukar, men slippa investera i batterilagring och dieselelverk, som behövs när det vare sig blåser, eller solen skiner?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #14 skrivet: 04 maj-19 kl 17:59 »
Visst kan man leva utan ström eller med ytterst lite, men det behöver man inte. Att dra runt vardagen med ungar och verksamhet utan den bekvämlighet el i något så när rimlig nivå tycker jag känns som ett för stort tapp. Med anpassning av rutiner och lite extra arbete på vintern så kommer man runt på samma peng som ett normalt elanslutet boende.

1 kW solpanel håller jag med om kostar 5 000 kr, men omformare får man billigare, och lagring mycket billigare.

Jag har allvarliga planer på att klippa kabeln till Vattenfall, och för att inte behöva betala för mycket så kommer jag att anpassa mig till årsväxlingarna, precis som när det gäller betesdjuren. Jag räknar med att lägga ca 50 000 på omställningen, och hälften av det är solceller. Sommarhalvåret blir den enda märkbara skillnaden att tvätt/disk görs dagtid. Vinterhalvåret kommer det att bli kortare tidsintervall för tvätt/disk, men det vet jag stadsbor som har också. De som har tvättstugetider är mer bundna än den som måste starta elverket.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #15 skrivet: 04 maj-19 kl 18:14 »
Man kan kanske kalla mitt hus off-grid, men inte ödehus.
Stängde av strömmen för många år sen, men fuskar ibland med ström från grannhuset eftersom jag inte gjort allt klart för att vara helt utan ström ännu.
Använder ström till kyl/frys eftersom jag inte köpt solceller ännu.
Elspis för jag inte ids elda i vedspisen och sista två åren värme och varmvatten, för att jag inte sotat.

Annars funkar allt off-grid, så fråga om det är nått ni undrar.

Det här tycker jag var ett lite otydligt inlägg. Har du kylskåp ibland eller för jämnan?
För om du använder både kyl, frys och elspis året runt, samt elvärme samt varmvatten som värms av el så förstår jag inte på vilket sätt du lever offgrid.
Jag lever inte offgrid, men har varken kyl, frys eller elspis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #16 skrivet: 04 maj-19 kl 18:16 »
Att pumpa upp vatten till en tank på vinden verkar väl onödigt. Varför vill man ha det så? Tänk om man får en vattenläcka, och vatten som rinner ned och förstör ytterväggen av timmer.
Jag har varmvattenberedaren i källaren och där är det jordgolv. Det känns tryggt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #17 skrivet: 04 maj-19 kl 18:28 »
Att pumpa upp vatten till en tank på vinden verkar väl onödigt. Varför vill man ha det så? Tänk om man får en vattenläcka, och vatten som rinner ned och förstör ytterväggen av timmer.
Jag har varmvattenberedaren i källaren och där är det jordgolv. Det känns tryggt.
Har man det på vinden får man rinnande vatten med hjälp av fallhöjd. Är man orolig för läckage ställer man tanken i ett tråg med ett avloppsrör som går ut genom väggen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #18 skrivet: 04 maj-19 kl 18:54 »
Det här tycker jag var ett lite otydligt inlägg. Har du kylskåp ibland eller för jämnan?
För om du använder både kyl, frys och elspis året runt, samt elvärme samt varmvatten som värms av el så förstår jag inte på vilket sätt du lever offgrid.
Jag lever inte offgrid, men har varken kyl, frys eller elspis.

Jag använder inte kylskåp jämt, i princip klarar jag mig utan året runt om jag inte har dörrar och fönster öppna till källaren på sommaren.
Nu finns både kyl och frys i huset och jag har för avsikt att använda dom, men har inte köpt solceller än, så därför kör jag el ibland.

Elspisen använder jag nu bara för att jag inte har tid att ordna med lämplig ved till vedspisen.
Elvarmvattenberedaren är tillfälligt inkopplad och några elelement hänger tillfälligt på de vanliga elementen, eftersom jag inte vill elda i pannan då det inte är sotat.

Med andra ord så lever jag inte för tillfället off-grid, fast huset egentligen är off-grid.

Mitt hus är lämpligt för off-grid från början, för att jag behöver inte ändra så mycket, när jag stängde av strömmen.
Värmen funkar, vedeldad panna med inbyggd varmvattenberedare, vattenburen värme med självcirkulation.
Ventilationen med självdrag som fungerar.
Kallkälla uppe på berget = vatten i huset utan pump.
Dusch och vanlig vattentoa, med trekammarbrunn.

Det enda jag behöver ordna är batterier för bekvämlighet, TV, kyl, frys, lampor, stereo, dator, köksmaskiner mm. och sen ladda batterierna på något sätt.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #19 skrivet: 04 maj-19 kl 19:17 »




Snälla dela med er av era tankar och vad ni vet :)

Vill ha alla frågor och alla svar så bara ös på ;)

Ärligt talat hade jag dragit el om anslutnings punkten hade legat närmare, för våran del är läget så att för halva anslutnings  kostnaden kan man köpa en liten etta på ca 15-20 min bilavstånd från vårat ställe, med en mindre årsavgift som kostar lika mycket som el räkningskostnaden för hela året om vi drog el. Men själva poängen med offgrid levnad är ju att lämna eller minimera de sedvanliga bekvämligheter så vill man inte heller ge upp så lätt. Låt mig upplysa om några negativa saker om offgrid livsstilen.

1. Omöjligt att vara romantisk 24/7, ni vet man måste ju vara hygienisk ren i hela kroppen eller kunna ha möjligheter att vara det på blixt hastighet när plikten kallar en. Det funkar tyvärr inte så helt enkelt, finns inget utrymme för att vara spontan, planering krävs även där.

2. Kombinationen heltid jobb och offgrid liv på vintertid är som att man jobbar dygnet runt, stor risk för irritation mellan parter så än en gång är det romantiken som få stå för det.

3. Att ha rena väldoftande kläder till hands är helt enkelt en bedrift.

Om vi bara kan ta bort ord som toa, dusch, tvätt, diskning, värme, eller har möjligheter att vänja sig vid att sådant tar tid, ja enormt mycket tid för att bli klar med sådant, och om man också har den tiden som man kan ge för sådant, finns inget bättre liv än offgrid liv på ett ödehus mitt i skogen, jag menar det.

Ställ gärna frågor om olika specifika saker separat så blir det enklare för oss att svara på just de aktuella frågor.

 
 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #20 skrivet: 04 maj-19 kl 19:25 »
Det här med vatten på vinden känns som en dålig lösning. Trycktank (hydrofor) i källaren är betydligt bättre. Men från en grävd brunn kan man ju ha direktverkande elpump och handpump. Handpumpen kan ju vara trevlig att ha på diskbänken som minne av gamla tider och extra säkerhet när elsystemet pajjar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #21 skrivet: 04 maj-19 kl 19:31 »
En tanke om romantiken: Man kanske inte skall ge sig på något som innefattar svett eller smuts om man måste vara som en nyponros hela tiden. Även om man kryper upp ur tryckutgödslingen så kan man skicka en blick eller ett léende som påminnelse om bättre tider ;)


4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #22 skrivet: 04 maj-19 kl 21:32 »
Inser att mitt inlägg kanske lämnade ute en del förutsättningar.
Vi bor idag på ett torp och är näst intill självförsörjande på både kött och grönsaker så kunskapen om att odla finns ;)
I "ödehuset" finns inget avlopp alls - det finns 1 kamin och pipa till en till (den kaminen har blivit stulen)
Vi eldar idag här hemma med ved, så den biten har vi ganska bra koll på. Behöver fälla mer träd bara ;)
Att vi vill ha vattnet på vinden har med självtrycket att göra (det finns heller ingen källare) och att vi vill pumpa in det är för att om det inte finns vatten in så finns det heller inget krav på avlopp.
Vi kommer förmodligen att installera en enklare rening för BDT-vatten.
Utekök är en god tanke! Här hemma lagar jag inte heller mat på vedspisen när det är varmt ute.

Även om summan för att dra in el är den samma som att bygga med sol/vind så VILL vi inte det.

Det finns en jordkällare, men där har taket rasat in för längesedan. De har sedan lagt över "allehanda" saker som tak som idag är obefintliga. Så den behöver göras vid.

Är det någon som har erfarenhet av BDT-avlopp? Inte 3-kammar med infiltration då.

Är det någon som vet hur det fungerar med typ bindor/tamponger i en frystoalett?

Förbränningstoalett känns lite väl "dyrt" på alla sätt och vis.

Tror att tvätt kommer ske i en sådan gammal bykgryta och då kanske man ska kombinera detta med utekök och dusch i samma hus?

Vi kommer inte bo där permanent - inte på länge ännu i varje fall - men vi kommer vara där lite då och då.

Då det ligger ganska nära vårt hem så är det även bra ställe att hysa gäster året runt.

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #23 skrivet: 04 maj-19 kl 21:45 »
Bindor / tamponger hör inte hemma i någon toalett, någonstans, någonsin. Dem eldar man enklast i vedspisen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #24 skrivet: 04 maj-19 kl 22:01 »
Vad ska BDT-avloppet tjäna som? Ni ska ju ha nån form av torrdass. BDT vattnet brukar ju ledas till vattenclosetten för att spola den med redan använt vatten istället för att ta rent dricksvatten direkt ur ledningen. Du menar kanske nån form av biologisk rening av ert använda vatten innan det återbördas till naturen? Då skulle jag titta på järna modellen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #25 skrivet: 04 maj-19 kl 22:10 »
I förbränningstoaletten kan du kasta bindor/tamponger.

Hur gör man av med det som hamnar i en frystoalett (som för övrigt behöver el)? Kastar man den frusna skiten i soptunnan, där den tinar under sommarhalvåret?

BDT-vatten behöver rening det med, men inte samma omfattning som om du tar med toavatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #26 skrivet: 04 maj-19 kl 22:22 »
Jag instämmer i att vara skeptisk till att ha vattentank på vinden. Risk att "kallvattnet" blir odrägligt varmt och unket på sommaren, och risk att något fryser på vintern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #27 skrivet: 04 maj-19 kl 22:59 »
Om man vill köra helt utan el då man använder vattnet i en hydrofor kan man ju pumpa upp trycket med en cykelpump, eller liknande. När vi fick mycket elavbrott här så körde jag den modellen eftersom jag har stor hydrofor och det är besvärligt att få igång trefasverket som krävs för att trefaspumpen i borrhålet skall mata upp mer vatten.

Jag är inte så rädd för vattenskador, så jag håller med torbjörn. Har faktiskt haft tanken på att lägga en tank på vinden, med tanke på att ha brandvatten tillgängligt även vid strömavbrott, men skrotat den idén pga frysrisken. Och så blir det vikter...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #28 skrivet: 05 maj-19 kl 00:12 »
Även för ett BDT-avlopp krävs att man gör anmälan till kommunen om hur man tänkt utforma anläggningen, som då kommer att ha åsikter av olika slag, om vilka sorters anläggningar den aktuella kommunen kan tänkas godta. Vissa kommuner är mer stelbenta än andra avseende vilka sorters avloppsanläggningar som godtas, och i vilka fall.

Om fastigheten ligger nära en sjö, eller ett vattendrag med höga krav, nära ett vattenskyddsområde eller om det finns många fastigheter med enskilda avlopp i närheten , så kan kraven på rening eller urvalet av metoder, vara annorlunda än om fastigheten ligger långt från vattendrag och mer enskilt.

Det kan nog vara lämpligt att dels titta kommunens hemsida, om vilka anläggningar/varianter de kan godta, och om kommunen inte har någon skriftlig information som ger klarhet, att ringa och fråga.

Kommunen bryr sig nog inte så mycket om vatten kommer in i huset via en handpump, en bränsledriven pump, en traktorpump eller via en elektriskt  pump, de bryr sig mera om utflödet av vatten...

Jag skulle aldrig satsa på att ha en vattentank "på vinden", i ett hus som inte är bebott permanent, även om det finns en "vattentät låda" med avlopp ut under tanken.

Vi fick ett läckage från en  rörskarv vid ett expansionskärl, som satt monterat på vinden, med en proffsbyggd tät "låda" med avlopp, i vårt förra permanent bebodda torp. Det var bara det att det rann lite sakta längs med väggen, istället för att droppa ner i lådan...
Trots att vi bodde där, så tog det lång tid innan vi upptäckte läckaget.

Det slutade med att en hel del av ena ytterväggen och en del av golvet i rummet på huset blev rejält vattenskadade. Tack vare "lådan" och att det var en så olycklig "riktning" på läckaget, så fick vi ersättning på försäkringen, men processen med att att torka ut huset, och att så stor del av rummet blev påverkad, var dels tidsödande, men också dyr, eftersom vi blev tvingade att mer eller mindre helrenovera rummet p.g.a. läckaget.

Så en vattentank på vinden, kombinerat med att ingen bor i huset annat än sporadiskt, verkar inte något vidare om det börjar läcka.

Sedan så stillastående vatten, med de bakterier som kan börja växa, när det är varmt på sommaren? Nej, det låter inte som en bra idé.

För övrigt så kanske det inte behövs en massa tvättmöjligheter, och mer avancerade hygien möjligheter än en utomhus "campingdusch" och en enkel torrtoa, om ni ändå har ett mer permanent inriktat boende i närheten dit man kan ta med tvätten? Finns dessutom vedspis och kamin, så räcker det väl till att hålla värmen under odlingssäsongen i varje fall, och så pumpa vatten med handpump..
Komplettera med ett gasolkylskåp, och en gasoldriven gasspis för matlagning.

Då behövs ju inte mer solceller och batterikapacitet, än vad som krävs för att driva laddare för dator, mobil och några lampor för belysning. Och då räcker det med ett fåtal solceller till en relativt låg kostnad.

Ska det finnas frystoalett, elektrisk vattenpump som ständigt laddar en hydrofor, en massa vitvaror m.m., så handlar det om större anläggningar med solceller, där man får lägga en mer rejäl slant innan anläggningen är färdig.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #29 skrivet: 05 maj-19 kl 13:32 »
Frystoalett har vi använt i många år. Bindor lägger du i en bit tidningspapper och eldar upp i spisen. Fryskompostens innehåll har vi komposterat på vintern. Sen  grävt ned vid fruktträd och buskar. Om sommaren använde vi mest utedass. För att få komposten att fungera krävdes mycket sugande material. Hopknölade tidningar fungerade bäst. Jag lade ut dom innan jag stjälpte ut isklumpen. För att få loss isklumpen ur spannen, fyllde jag i någon litervatten och spolade  den  utanpå. När den lossnat gick det enkelt att stjälpa ur utan klet och kladd. Frystoan drog en hel del ström men producerade också mycket värme.
kretslopp

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #30 skrivet: 05 maj-19 kl 17:28 »
Mycket spännande med off-grid! Som insnöad ingenjör/uppfinnare älskar jag att fundera på tekniska system, men det är lätt att missa andra saker som är viktiga. Med lite tur kan jag ha mitt efterlängtade boende off-grid inom en tioårsperiod, och då dessutom vara helt fri från bolån, med ett schysst startkapital för den nya livsstilen.

De tekniska lösningarna/behoven jag kommer på är följande:

Vatten, eventuellt avlopp.
El?
Tvätt, torkning, personlig hygien, toalett.
Matlagning, disk, kyl, frys.
Uppvärmning av bostaden.

Att ha tillgång till vatten lokalt över huvud taget torde vara mycket viktigare än huruvida vattnet duger att drickas. Med filtrering bör även en dålig brunn eller källa kunna ge vatten som kan användas till tvätt, hygien och förhoppningsvis tandborstning, men vatten att dricka och laga mat med kanske inte är hela världen om man måste hämta/köpa på flaska? Att helt sakna avlopp tycker jag verkar idiotiskt, men det går att komma långt med ett uppsamlingskärl. Något som faktiskt kan vara fördelen med att inte ha rinnande vatten och riktigt avlopp inomhus är att man tvingas bli väldigt snål med vattnet. Även om man saknar egentligt avlopp tror jag det är en mycket god idé att bygga sig ett riktigt våtrum, med upphöjt golv för att en uppsamlingstank ska rymmas under. Hygien kan skötas med ljummet vatten, tvål och en trasa, men att kunna "blaska av sig" någon gång ibland är ändå bra. En vattentålig yta är också bra när man t.ex. torkar tvätt inomhus på vintern. En separat tvätt- och hygienstuga är nog en bra lösning, men att behöva hålla två separata utrymmen uppvärmda vintertid är förstås mindre kul. Om det handlar om att smita undan kommunala krav på avloppsanläggning skulle jag nog ordna mig en flyttbar vagn för toa, tvättstuga, dusch och kanske bastu. Uppvärmningen är tekniskt möjlig att centralisera med hjälp av vattenburen värme, eller luftkanaler som om de är tillräckligt stora kan fungera hyfsat med självcirkulation eller strömsnål fläkt.

Till mitt eget drömboende off-grid siktar jag på att ha enklare avlopp med infiltration, mulltoa/separett och rinnande vatten från djupborrad brunn med elektrisk pump av mindre modell och desto större hydrofortank. Jag tänker att om man vill leva ett hyfsat modern och bekvämt liv behövs el i någon grad, och att även om man kan komma långt med snålhet, solceller och batterier är det särskilt vintertid svårt att få elen att räcka utan att ta hjälp av ett elverk. Genom planering bör man kunna samordna de mer energikrävande elbehoven så att man t.ex. pumpar vatten, kör tvättmaskin, städar med dammsugare m.m. samtidigt eller efter varandra när man ändå har elverket igång, eller kanske då solen skiner lite extra eller vinden blåser duktigt i vindkraftverket.

Det egentligen knepigaste elbehovet tror jag är kylskåp, och inte minst frys om man vill ha sådan. Kylbehovet är som störst sommartid, men det är också då solceller ger mest el. Kyl och frys är apparater som oftast kräver att el finns tillgängligt redo dygnet runt när termostaterna slår till, och startströmmen hos en kompressor kan vara 10x driftströmmen. Ska man driva kyl/frys från 12V batterier behövs en rejäl inverter för omvandling till 230 VAC, eller att man satsar på förhållandevis dyr kyl/frys för 12V-drift. Gasoldrivna kylskåp anser jag man bör strunta i eftersom de förbrukar 4-5 ggr så mycket energi som en kompressorkyl, och gasol är dessutom ett ganska dyrt bränsle. Gasoldrivna frysar ger heller inte så bra kyla, så förvaringstiden i sådana blir sämre än i en kompressorfrys.

Man kan komma långt med ett kallskafferi, och har man möjlighet att gräva ner ett avloppsrör i marken som antingen tar in friskluft i ena änden via att insektsnät, eller byggs som en U-formad slinga och förses med en fläkt, kan man i princip få en jordkällare inomhus i ett isolerat skåp. Även om en sådan lösning inte är optimal mitt i sommaren så kan den kanske hjälpa ett kylskåp så att energibehovet minskar.

När det gäller off-grid och resurssnålhet generellt tror jag det är viktigt att "inte lägga alla ägg i samma korg", d.v.s. inse att man kan behöva anpassa teknikerna beroende på årstid och väder. I ett normalhushåll är det elektriska kylskåpet det självklara året runt, men off-grid tror jag man får vara beredd på att flytta matvarorna efter säsongerna, och även anpassa matlagningen. Utomhuskök om man vill laga mat på vet har redan nämnts i tråden och det är en bra idé. Kan dessutom vara väldigt trevlig att laga mat utomhus! Det tar tid och kostar besvär att värma upp en vedspis, men är billigt jämfört med gasolspis. Personligen kommer jag troligen ha gasolspis inomhus året runt av bekvämlighetsskäl. Även om ett gasoldrivet kylskåp är dyrt i drift skulle jag nog ändå välja att ha ett sådant att ta till vid behov, t.ex. om jag behöver resa bort över en helg och vädret är osäkert med tanke på sol- och vindenergi, och jag vet att batterierna inte klarar sig utan uppladdning. Tekniska prylar går sönder dessutom, och att ha olika tekniker för samma behov ökar säkerheten och möjligheten att improvisera.

Uppvärmning av bostaden är sannolikt bäst och billigast med ved, men det kräver mycket arbete. Eldning med pellets kan vara ett alternativ, men det kräver viss tillgång på el. Fotogen, sprit, bensin och diesel kan vara bränslen att ta till när man vintertid är hemifrån en tid, eller kanske ligger däckad i feber eller magsjuka. Förutsatt att det inte behövs så ofta blir det nog i slutänden inte så dyrt att "lyxa" ibland. Har man vedeldning till vardags bör man kunna stoppa in en gasolbrännare i vedspisen/kaminen/vedpannan, och en sådan kan fungera utan tillskott av el. Någon form av värmelagring typ stenmagasin eller ackumulatortank tror jag är en mycket god idé om man inte gillar stora temperatursvängningar eller är hemma 24/7. Vatten är så vitt jag vet överlägset för värmelagring.

Hade mer i huvudet innan jag började skriva, men tappade inspirationen nu... Jag kanske återkommer, ämnet är högintressant!


Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #31 skrivet: 05 maj-19 kl 20:15 »
Tror inte man behöver oroa sig för kylen så mycket. Min fullhöga kyl som står nära kaminen i köket snittar på 25 W, alltså 0,6 kWh/dygn. Och på vintern kan man ju ställa maten på verandan. Frysar är ju lite törstigare. Jag har tre stora som tillsammans snittar på 170 W, så 57 W (eller 1,4 kWh/dygn) för en stor box, och den vill man ju ha igång hela året. Här är det inte många veckor som temperaturen håller glassen stel om man lagrar den utomhus.

Så skall man köra några maskiner om dagen, ha frys mm så får man nog minst räkna med 5 kWh per dag, gärna 10. Och då är man ändå väldigt sparsam på elen.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #32 skrivet: 05 maj-19 kl 22:50 »
Har levt utan kyl och frys i snart två år... :)
Ska en leva enkelt och minimalistiskt får en tulla lite på sin egna välfärd ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #33 skrivet: 06 maj-19 kl 00:23 »
Ja, man får hitta sin nivå. Och är man flera i hushållet så får man försöka enas om något som blir tillräckligt bra för alla.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ödehus ska bli off-grid boende. Tankar önskas!!!
« Svar #34 skrivet: 06 maj-19 kl 10:35 »
Jag har matkällare i ett rum i källaren. Det fungerar bra hela vintern. Där finns en ventil som sitter högt upp. När det är kalt rinner det in kalluft. Blir det  kallt ute stänger jag ventilen och har koll på temperaturen. Blir det mycket kallt har jag ett elelement som håller det frostfritt. Den där uppfinningen med en nedgrävd slang som ska kyla inkommande luft i källaren har jag provat  det fungerar inte.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser