Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi med höns  (läst 660 gånger)

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
Ekonomi med höns
« skrivet: 07 dec-23 kl 18:05 »
Finns det någon ekonomi i att ha höns? Jag läste någonstans att har man 25 höns så har man sina egna ägg gratis. Men det är länge sedan jag läste det och jag har på senare tid hört att det definitivt inte går plus-minus-noll med bara 25 höns. Hur ser det ut egentligen?
Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ekonomi med höns
« Svar #1 skrivet: 07 dec-23 kl 18:30 »
Det är bara att börja räkna.

Vad värderar du ett ägg i?
Vilka kostnader kommer hönsen innebära?
Osv osv...
Kommer du köpa allt foder eller producerat du själv.
Frigående.
Osv osv.
När vi slutade så kostade ett ägg oss 5 kr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ekonomi med höns
« Svar #2 skrivet: 07 dec-23 kl 19:33 »
Finns det någon ekonomi i att ha höns? Jag läste någonstans att har man 25 höns så har man sina egna ägg gratis. Men det är länge sedan jag läste det och jag har på senare tid hört att det definitivt inte går plus-minus-noll med bara 25 höns. Hur ser det ut egentligen?
Knappast lönsamt ekonomiskt,  har du tiotusentals höns,betalda byggnader, eget spanmål som inte duger till kvarnkara och har  låga avkastningskrav på ditt kapital kan du nog få ihop kalkylen med höns om du är driven.

Några hobbyhöns har man väl för att man tycker att det är trevligt, man kanske vill att djuren ska ha det drägligt när de lever och få gå fritt och picka, man vill själv nacka ungtupparna och laga Coq au vin till söndagsmiddag.
Kosnaden för ägg och kött blir säkert högre än om man köpt in hårt drivna industriprodukter och käkat dem utan tanke på hur djuren levat och slaktats.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Ekonomi med höns
« Svar #3 skrivet: 07 dec-23 kl 20:28 »
Om man har höns för att det är kul, och alltså inte räknar sin tid som kostnad, så kan man ju klara att ha ett litet antal till kostnad av vad man skulle köpt ägg för i butiken. Men det blir sällan så...

Bara att snickra ihop en koja åt dem kostar många ägg, lyse, värme (huvva), strö, tillskottsfoder mm mm likaså. Det är i alla fall tur att de är så små (och dör helt plötsligt) så att det brukar inte vara någon risk att veterinären får komma med sin kostnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser