Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Furugolv i entrén  (läst 3316 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Furugolv i entrén
« skrivet: 14 jun-19 kl 17:10 »
Hej forat.
Den nybyggda glasveranda fick ett furugolv.
Och nu ska det behandlas med nått bra. Vad nu det kan vara... jag har ett förslag frun ett annat.
Förslagen så här långt är Linolja eller Hårdvaxolja.
Så för och nackdelar eller varför inte fler förslag.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Furugolv i entrén
« Svar #1 skrivet: 14 jun-19 kl 17:36 »
Såpskura det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #2 skrivet: 14 jun-19 kl 18:16 »
Tänk det var precis det tipset jag fick från en lokal förmåga.
Dock efterfrågas det linoljade utseendet, får bildgoogla för att jämföra.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #3 skrivet: 14 jun-19 kl 18:52 »
Apropå oljat,
hittade några beskrivningar som inte var särskilt konsekventa mellan de olika hemsidorna
https://kulturhantverkarna.se/sv/underbara-golv
Citera
Oljade golv ger en skön, härlig och tålig yta. Vår golvolja är tillverkad av den bästa linoljan som är förädlad och extra renad. Oljan är helt fri från lösningsmedel.


Vår Golvolja kan användas både kall och varm. För bästa resultat på obehandlat trä kan oljan hettas upp till 130-150°C före användning. Till detta finns det termostatstyrda uppvärmningskärl att köpa eller hyra som ett exempel kan nämnas hushållsfritös med termostat, värmepatron i specialkärl, IR värme efter ridå, vals eller doppningsapplicering. Man kan också använda t.ex. en kasserad kastrull och en termometer. Stoppa ner termometern från början och lämna inte spisen under uppvärmningen. Vid 130°C varken osar eller bubblar impregneringsoljan. Vid 180°C börjar den osa den kokar vid 250°C och antänds vid 280°C. Tillse att rätt temperatur hålls under hela behandlingen.

Golv som ska oljas bör alltid slipas innan behandling. Använd en pensel med naturborst vid applicering, då syntetborst inte tål höga temperaturer. Stryk på oljan flödigt utan att hälla på den. På partier där oljan tränger in kan du stryka ytterligare olja. Torka alltid av överflöd av olja efter ca 30 minuter. Därefter kan man välja att polera med skurmaskin eller att polera för hand. Desto mer du polerar ju högre glans får ytan. Behandlingen kan göras en till tre gånger allt beroende hur du vill säkra golvets yta samt hur mycket ytan suger i sig av oljan.

För att få en extra fin yta slipas i den våta oljan med ett fint (220-240) sandpapper, före avtorkning. Resultatet blir en sammetslen yta.

https://claessons.com/traolja-linolja-byggnadsvard
Citera
Oljade trägolv
Det finns av förklarliga skäl massor av fabrikat, recept och idéer. Enkelt och beprövat är att stryka golvet med kinesisk tungolja blandad med 50 % balsamterpentin som efter ett dygns torkning vaxas med vanligt Johnsson Parkett Polish. Träoljan kan pigmenteras till önskad styrka om färgnyans önskas på golvet. Måste arbetas in i golvet, alltså ingen lös penselföring, mera en svamp där du trycker och gnider in oljan. Golvet kan strykas två gånger vått – i – vått, överflödig träolja torkas bort. Efterbehandling (J.P.P) bör göras för att få en relativt lättstädad yta.

Du kan också åstadkomma ett mycket hårt och tåligt trägolv med enbart rå och/eller kokt linolja, bäst med lite balsamterpentin i de förstastrykningarna, där Du arbetar in olja med hjälp av slipning med våtslippapper mellan strykningarna och med polerduk vid de sista strykningarna. Den slutliga poleringen ger en jämn och vacker äggskalsglans. Lätt att underhålla – bara att polera in ny olja. Extra starkt blir behandlingen om Du tillsätter lite kolofonium, naturharts, 5-10%, som löses i balsamterpentin och/eller smälts ned i olja. Tänk på att aldrig stryka rå linolja på kokt. Var också observant på risken för självantändning i trassel och trasor när Du arbetar med kokt linolja.

https://www.sekelskifte.se/product/linolja-golvolja-adel-5-l
Citera
Arbetsbeskrivning

Pensla ut den varma oljan flödigt över golvet. Du kan använda en bred tapetborste för detta arbete. Där oljan sugs upp av träet påför du mer tills dess att strukturen är mättad. Tekniken är att hela tiden ta olja från områden som inte suger och föra den till områden som fortfarande tar emot olja.
Låt oljan torka i cirka 20 minuter innan du torkar av överflödig olja. Detta är mycket viktigt då överbliven olja annars skapar blanka fläckar som dessutom riskerar att bli klibbiga.
När hela golvet är behandlat kan du efterpolera med en skurmaskin där en fin polerduk applicerats. Det ger en mycket fin och beständig yta.

still confused but on a higher level
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #4 skrivet: 14 jun-19 kl 20:51 »
Jag har använt linolja på ett par golv och såpskurning på andra, och jag håller på linolja eftersom det blir tåligare mot väta utan att förlora träkänslan som du har i såpskurat. Och jag tyckte det gick bra med bara vanlig kokt linolja utan några krusiduller. Men det där med att eftertorka märker jag är viktigt. Ett golv i huset är linoljat för länge sedan, säkert 50 år sedan, och det är fortfarande klibbigt där de lagt på för mycket.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Furugolv i entrén
« Svar #5 skrivet: 14 jun-19 kl 23:10 »
 Håller på såpskurat.
Linolja blir / ger en yta. Bildar film. blir en hinna. Slits den så blir den sliten. Och det syns. Såpa el liknande ger inget ytskickt. Nackdelen är att träet inte är tätat på ytan och fläckar av vad det nu kan vara (lera o annat från skor) sugs ner o in iträet. Kan vara svåra att få bort. Att skura igen hjälper o man får bort en del men svårt att få det som nytt. Ett alternativ är ju att jobba med lut. Så som Faxe golv lut o sedan såpa. Där blir golven tåligare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #6 skrivet: 15 jun-19 kl 00:04 »
Nja, linoljan sugs upp av träet och du torkar av ytan, så linoljan skall inte vara en ytbeläggning. På det gamla golvet jag har som är linoljat verkar oljan ha lagt sig på ytan, men på det som vi fixade för ca tio år sedan har linoljan gått in och ingen ytbeläggning syns. När jag tillverkat paddlar har jag också jobbat in linoljan och torkat av noga för att få den sköna träkänslan. Ingen ytbeläggning, bara vattentåligheten.

Men du får inte riktigt samma känsla som såpskurat, eller obehandlat.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Furugolv i entrén
« Svar #7 skrivet: 15 jun-19 kl 03:02 »
Oavsett vad så undvik hårdvaxolja. Golvet blir halt och fult och slitet efter ett par år. Minsta märke efter hundklor syns. Själv har jag såpskurat på verandan. Skurade med kalk första gången som är vanligare i Danmark. Vet inte om det gjorde någon större skillnad dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Furugolv i entrén
« Svar #8 skrivet: 15 jun-19 kl 10:07 »
Det här med om linoljan kommer att sugas upp av trät eller lägga sig utanpå och hårdna, beror ju på vad som råkar hända först sedan man har strukit på den - om det är att den sugs upp eller att den härdar (oxiderar).
Ju torrare och mer poröst trävirket är desto snabbare sugs linoljan upp, uppsugningen går också snabbare om linoljan är tunnflytande (antingen pga värme eller för att den är blandad med något flyktigt lösningsmedel).
Härdningen å sin sida går fortare ju högre temperaturen är och ju lägre luftfuktigheten är.
S k kokt linolja, eller linolja med tillsatt sickativ, härdar fortare än rå linolja.

Så om man vill vara säker på att oljan ska hinna sugas in innan den härdar, så borde man se till att träet är så torrt det överhuvudtaget är möjligt innan man börjar stryka på oljan, men under och något dygn efter påstrykningen bör luftfuktigheten vara hög. Sedan kan luftfuktigheten gärna få sjunka igen, så att oljan härdar inom rimlig tid.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #9 skrivet: 15 jun-19 kl 11:47 »
Vi använde en tvådelad vaxolja, först grund och sedan topp, till konferensrum och korridorer där det var mycket fottrafik.

Golvet slipades, (helt ny grundbehandlad träparkett fick endast toppskydd) grundades två ggr, sedan lätt avslipning/skrubb, sedan toppskikt.

Vi använde singenskurmaskin med polerduk för inarbetning.

Kommer tyvärr inte ihåg vilket fabrikat det var på oljan.
Om golvet skulle färgas, så tillsattes pigment i grundoljan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Furugolv i entrén
« Svar #10 skrivet: 15 jun-19 kl 17:30 »
Då jag börjat intressera mig för linoljeimpregnering där man "friterar" trästyckena i olja som värmts upp till 130 grader så kan jag tänka mig en bra arbetsmetod.

Man värmer upp rummet där man ska till olja golvet.
Närmare 90-100 grader eller så, Dvs bastuvärme.
Och så värmer man upp oljan till samma temperatur och stryker man på det i den goa värmen.
Observera att detta är spekulation och ren teori från min sida.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Furugolv i entrén
« Svar #11 skrivet: 15 jun-19 kl 17:30 »
Målade golv är också fina.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #12 skrivet: 15 jun-19 kl 19:43 »
Tackar för all input. Har roat mig med att grunda utsidan och såpat altanen under tiden jag funderat. Lutar åt olja just nu, men har inte "vält" än. Så keep 'm coming..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

C4rlsson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • Folkes Bygg & Byggnadsvård
SV: Furugolv i entrén
« Svar #13 skrivet: 16 jun-19 kl 07:22 »
Då kommer jag med ytterligare ett alternativ. Såpgolv.

Istället för att såpskura. Så lägger du på såpa. Blir som 10 såpskurninar i en behandling. Se klippet nedan. Ger mjukt och tåligt golv.

https://youtu.be/r_As1l3E4Pk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Furugolv i entrén
« Svar #14 skrivet: 16 jun-19 kl 08:46 »
Nu är jag för tillfället förhindrad att titta på youtubelänkar pga begränsningar i uppkopplingen. Men rent spontant låter det inte som någon god idé. Såpa är ju i allmänhet alkalisk, och dränker man in trä med såpa så kommer fiberstrukturen förr eller senare att brytas ner pga det höga pH-värdet (precis som med lutfisk).
Dessutom kan man nog inte undgå att ett sådant golv börjar skumma och blir extremt halt om det råkar bli blött. Det kan ev räcka med riktigt hög luftfuktighet (typ rötmånadsväder) för att det ska bli problem.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Furugolv i entrén
« Svar #15 skrivet: 16 jun-19 kl 10:58 »
Nu är jag för tillfället förhindrad att titta på youtubelänkar pga begränsningar i uppkopplingen. Men rent spontant låter det inte som någon god idé. Såpa är ju i allmänhet alkalisk, och dränker man in trä med såpa så kommer fiberstrukturen förr eller senare att brytas ner pga det höga pH-värdet (precis som med lutfisk).
Dessutom kan man nog inte undgå att ett sådant golv börjar skumma och blir extremt halt om det råkar bli blött. Det kan ev räcka med riktigt hög luftfuktighet (typ rötmånadsväder) för att det ska bli problem.

Hej!

Titta på videon innan du uttalar dej så kategoriskt!

Eller också är du klärvoajant!

MVH

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Furugolv i entrén
« Svar #16 skrivet: 16 jun-19 kl 14:27 »
 Den videon är ca 1 min lång o visar att dag 1 penslas ospädd såpa på golvet o dag två moppas det med kallt vatten. Det talas om att efter en tid så blir golvet mer gråaktigt och jämnt i färgen.
Vad kan fördelar o nackdelar vara med detta?
 Kan det vara att fett o annat som ger rätt svårborttagna fläckar (ja skit över huvudtaget) inte så lätt kan tränga in i träet o bli svårborttaget.
Och att såpåtgången blir högre.
Tycker det är svagt av firman som tillverkar såpan och gör reklam för den inte visar just detta med egenskaperna golvet får av denna typ av behandling. Egenskaperna som har med frächeten att göra. Man önskar ju att när man är igång mad skurning att golvet blir fritt från fläckar. Här i köket är kökslådor o handtag behandlade med såpa. Man kan rätt tydligt se i vilken låda kompostspannen står Även om man gett dem en ny ytbehandling (skurat med  såp vatten). Detta till trotts skulle jag gjort det på samma sätt om det skulle byggas om. Gillar både färgen o den närhet till träet såpan ger.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Furugolv i entrén
« Svar #17 skrivet: 18 jun-19 kl 09:56 »
Jag skulle måla golvet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Furugolv i entrén
« Svar #18 skrivet: 18 jun-19 kl 11:09 »
Målade golv är fina på sitt sätt (fast jag gillar dem inte), men de ser bedrövliga ut när de åldras.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Furugolv i entrén
« Svar #19 skrivet: 19 jun-19 kl 23:42 »
Om golvet ska målas så rekommenderar jag linoljefärg då det åldras snyggare än plastfärg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser