Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och rovdjur - erfarenheter  (läst 2564 gånger)

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
Getter och rovdjur - erfarenheter
« skrivet: 14 apr-08 kl 10:01 »
Tänkte börja med getter i mindre skala. Har erfarenhet av får och rovdjur - lo, varg, hund och räv samt svartfågel (korp, kråka etc.)

Har ingen lust att skjuta rovdjur eftersom de inte står på min meny.

Min erfarenhet är att varg och räv kan man hantera. Värre är det med lo och lösa hundar (företrädesvis jakthundar) då dessa rör sig över stora marker som de inte känner och slumpmässigt söker byten där. Vid sådana tillfällen har jag låtit min framgångsrikt revirhävdande hanhund hävda sitt revir. Fast lon är likt katten; envis - så länge det finns något att äta stryker de runt. Men det finns metoder att få dem att dra vidare.

Vad det gäller svartfågel så är det inte mycket att göra mer än att närvara vid lamning.

Det jag är intresserad av - hur hanterar getter rovdjursangrepp, försök till angrepp eller att det strycker rovdjur utanför rovdjursstängselet?

Bor i lanskap med med avsaknad av björn och järv och är bara intresserad av konkreta fakta - rovdjurshatare göra sig  icke besvär med åsikter - vänligen.
« Senast ändrad: 14 apr-08 kl 10:04 av PopCorn »
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 10:12 »
hörde bara nångång att blotta närvaro av en GAMMAL bock ska skrämma bort björn och varg. vet ej om det funkar med Lo ochså. Mina getter försvarar sina ungar mot våra katter -som bara är nyfikna...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 10:21 »
Blotta närvaron av en gammal bock skrämmer bort de flesta. Även svärmödrar  ::)

Känner igen det där med katten. Mina gör så med räven med. Min största oro är jakthundar och helikoptrar.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 16:48 »
Mina två getter är hyffsat kaxiga även mot hundar fast egentligen är de livrädda för hundar. Däremot när hunden råkar vända röven till så kan den få sig en skjuts  ;D
Jag är livrädd för att ha mina getter ute på natten för jag är också rädd för varg och lo. Det känns som mina getter skulle vara ett mycket lätt byte. Är också rädd för lösspringande jakthundar, har sett ett rejält rivet får som höll på att bli hundmat åt en jakthund en gång och det var hemskt..
Det som talar för getterna jämfört med fåren är väl att de inte lika lätt tar till flykten. Mina getter brukar i alla fall försöka stanna och skrämmas lite när de blir rädda för något. Räven som stryker omkring brukar de ha stirrtävling med och så står de och stampar med klövarna i marken och grymtar åt den tills den försvinner ur åsyn.

De finns folk som har lamadjur som fårvaktare - vore kanske nåt?
Alternativt skaffa en boskapsvaktande herdehund som bor med flocken.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 21:36 »
Jag har haft oturen att 2 av mina killingar har blivit anfallna av en rovfågel i vinter (killingarna dog). Nu har den dessutom skaffat en "kompis" så nu är det två glador (tror jag) som svävar över mina och grannens gethagar.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ögonfrid

  • Inlägg: 13
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 19 apr-08 kl 21:33 »
Hej.
Jag har ingen erfarenhet av rovfågel, kanske för att höga granar omgärdar gethagen.
Däremot vet jag från morfar att man för i tiden hade en get eller en gris  tillsammans med fåren i skogen för att jaga bort varg och lo. Min gethage är gjort av fårstängsel med en eltråd ca 20 cm över marken på UTSIDAN vilket ska få hund och varg att gå därifrån. Getterna är ute hela året.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 19 apr-08 kl 22:40 »
Såvitt jag förstått tar varg och lo fåren före getterna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hopi

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 03 aug-23 kl 18:44 »
2023 skriver de om lodjur som attackerat getter:


Publicerad 2023-02-22 15:05
Flera lodjursangrepp på getter
I helgen angrep lodjur i både Västra Götaland och Kronobergs län getter. Sammanlagt sex getter dödades i samband med angreppen, dessutom skadades en get och en saknas.

Tre getter dödades vid ett lodjursangrepp natten till söndagen i närheten av Seglora i Borås kommun.

Det meddelar Nelly Grönberg, inventeringsansvarig för stora rovdjur på länsstyrelsen i Västra Götaland, i en rovdjursvarning.
Inne på natten

I närheten av Torsås-Mörhult i södra Alvesta kommun var det fem getter som angreps, varav tre dog.

Besiktningsman Rune Håkansson, på länsstyrelsen i Kronobergs län, berättar i P4 Kronoberg att getterna hade varit inne på natten men gått ut tidigt på morgonen och då blivit rivna av lodjur.

– Det är ju inte så vanligt i och med att det inte finns så mycket getter. Men lodjur gör ingen skillnad på en get och ett får, säger han.
Mari Edman   
mari.edman@jaktojagare.se   




Publicerad 2020-09-24 13:16
En till lodjursattack i samma hage
På drygt en månad har samma fårhage söder om Malmbäck i Nässjö i Jönköpings län drabbats av ytterligare ett lodjursangrepp.

I augusti dödades åtta bagglamm i hagen utanför Malmbäck vid flera attacker av lodjur.
Då satte länsstyrelsen in akutinsatser vid närliggande fårhagar med extra stängsling.
Jakt & Jägare rapporterade om det här:

Tacka dödades i nytt angrepp
Häromdagen var det dags igen för ett nytt loangrepp i samma hage utanför Malmbäck.
Den här gången dödades en tacka.
Länsstyrelsens vilthandläggare Linda Andersson bekräftar att lodjur attackerat igen, men det är ändå inte aktuellt med skyddsjakt.
Anders Ljung   
redaktionen@jaktojagare.se   


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Getter och rovdjur - erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 04 aug-23 kl 11:41 »
Har inte mycket erfarenhet av getter, men ser på mina gutefår hur de reagerar på rovdjur. Varg och björn är ju helt uteslutet att får eller getter skulle klara av, men har man hornbeklädda djur som har försvarsbeteende så kan de nog stå emot en lokatt. Gutarna bildar ring och de tuffaste tackorna frontar, så det hänger på psyket hos djuren. Har två hundar, varav den ena är mer boskapsvallare, och den kan inte flytta den suraste tackan. Tar jag den andra hunden som jobbar försiktigare så triggas inte försvarsbeteendet igång och tackan går dit den skall. Vi har lodjur som stryker omkring här och har inte fått något får taget än som vi kan skylla på katten. Har inte så bra staket heller, fåren går ut ibland. En granne som har finullsfår har förmodligen fått får tagna av både räv, lo och definitivt sällskapshund.

Har haft Texel (hornlösa och avlade på stadiga slaktkroppar) och de är helt värdelösa på att försvara sig.

Inga får jag haft har klarat korpen. Inte ens gutarna vaktar den tackan som föder. Så de lammar alltid inne nu för tiden.


Lokatten siktar nästan uteslutande på halsen/nacken och jagar oftast ensam.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser