Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva ner mat i skogen  (läst 10527 gånger)

Safety Scissors

  • Inlägg: 5
    • -
Gräva ner mat i skogen
« skrivet: 12 aug-17 kl 12:11 »
Hej,

Jag har tänkt mig att gräva ner konserver, ris, salt, pulversoppor med mera i ett meterdjupt hål på olika platser i skogen.
Först funderade jag på en lite större grop som jag bygger ett regnsäkert "tak" (kamoflera med mossa, gräs osv) över med ett par hål för ventilation men frågan är om det behövs?

Fungerar det om jag lägger min proviant i en plastbehållare med ett lock som jag helt enkelt gräver ner och täcker över med jord?

Hur blir det med fukt och mögel?

Tack för svar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #1 skrivet: 12 aug-17 kl 12:20 »
Skall det funka måste du ha behållare som är 100% täta mot fukt över en längre tid. Vatten och fukt från luften söker sig in annars och maten blir snabbt förstörd. Och konservburkar är gjorda i ett stål som rostar mycket lätt så de kommer inte hålla mycket längre.

Safety Scissors

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #2 skrivet: 12 aug-17 kl 12:28 »
Skall det funka måste du ha behållare som är 100% täta mot fukt över en längre tid. Vatten och fukt från luften söker sig in annars och maten blir snabbt förstörd. Och konservburkar är gjorda i ett stål som rostar mycket lätt så de kommer inte hålla mycket längre.
Tack för ditt svar.
Som jag misstänkte då angående fukt och väta.
När det gäller konservburkar så är de väl tillverkade av aluminium numera? Vilket i sin tur gör att de inte rostar?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #3 skrivet: 12 aug-17 kl 13:09 »
De burkar jag köper är då fortfarande i plåt som rostar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #4 skrivet: 12 aug-17 kl 13:16 »
Har du nå fuffens för dig så du måste gömma dig för bylingen ibland?

Eller håller du på med sånt där, vad det nu heter? Som går ut på att förbereda sig för katastrofer eller nå liknande?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #5 skrivet: 12 aug-17 kl 13:27 »
Aluminium rostar inte men det har sin egen form av oxidering. Dessutom har konserver en tendens att frysa och spricka på vintern. Rent generellt tror jag det är bättre att lära sig skörda mat från naturen, det vill säga plocka ätbara växter och örter och fiska. Eventuellt kan man lagra lite salt och andra kryddor, som tål det.

 

Safety Scissors

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #6 skrivet: 12 aug-17 kl 14:36 »
Har du nå fuffens för dig så du måste gömma dig för bylingen ibland?

Eller håller du på med sånt där, vad det nu heter? Som går ut på att förbereda sig för katastrofer eller nå liknande?

 ;D
Nej, jag håller mig väl inom lagens alla ramar och regler.
Jag antar att man kan kalla mig lite halvgalen som ens kommer på tanken att gräva ner föda för framtida bruk, så ja, jag är lite av en 'prepper' förmodar jag.


Safety Scissors

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #7 skrivet: 12 aug-17 kl 14:43 »
Aluminium rostar inte men det har sin egen form av oxidering. Dessutom har konserver en tendens att frysa och spricka på vintern. Rent generellt tror jag det är bättre att lära sig skörda mat från naturen, det vill säga plocka ätbara växter och örter och fiska. Eventuellt kan man lagra lite salt och andra kryddor, som tål det.
Att konserverna fryser kan ju vara ett problem.
Har läst till mig att gräver man mellan 1.5-2.0 meter så är man nere på tjälfritt djup, beroende på var man bor i Sverige.
När det kommer till ätbara växter och örter samt att fiska så är det ett alternativ men jag gillar tanken på att ha konserver som en buffert.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #8 skrivet: 12 aug-17 kl 17:11 »
I skogen går då och då stora skördemaskiner och gallringsmaskiner.  De gräver utan ansträngning meterdjupa spår med sina stora larvfötter.  Vildsvin, varg och björn är också duktiga på att gräva, och de har bättre luktsinne än vi!

  Numera finns det även fattiga människor som, om de hittar ditt förråd, säkert tar med sig alltihop!

  Och så har du ute i rymden allt mera sofistikerade kameror, som kan hitta hål i marken ...
« Senast ändrad: 12 aug-17 kl 17:17 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #9 skrivet: 12 aug-17 kl 18:27 »
Det är bara fiskbullburkar och läsk/ölburkar som är tillverkade av aluminium. Så gott som alla andra normala konservburkar är gjorda av vanlig stålplåt.

Konserver med hög vattenhalt kan frysa sönder, men sådana som innehåller förhållandevis stora mängder fett, salt, socker mm tål frysning bättre.
Se till att hålla omsättning på förrådet, i synnerhet torrvarorna som drar åt sig fukt med tiden hur täta förpackningarna än är.

Välj ett ställe där det är långt ner till grundvattnet, och där marken dränerar bra. Alltså ett ställe där det inte blir vattensamlingar och pölar ens efter långvariga kraftiga regn, och där det är omöjligt att få vatten ur grävda brunnar med måttligt djup.


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #10 skrivet: 12 aug-17 kl 19:01 »
Att konserverna fryser kan ju vara ett problem.
Har läst till mig att gräver man mellan 1.5-2.0 meter så är man nere på tjälfritt djup, beroende på var man bor i Sverige.
När det kommer till ätbara växter och örter samt att fiska så är det ett alternativ men jag gillar tanken på att ha konserver som en buffert.
Du måste ju ner på frostfritt djup innan du kan lägga i dina konserver med mm . Sen beror det ju var i landet du vistas . Så alt ifrån 1.2m till mins 2.20m lär du behöva gräva så du kommer ner till frostfritt om det ens ska vara någon ide att förvara så som du tänker.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 19:14 »
50cm är frostfritt här på västkusten, 99% av alla år. Vissa år blir det ingen tjäle alls.

andtol

  • Gäst
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 20:42 »
Här i mitten av Småland är det 75 cm.

(Jag tycker den här tråden passar bättre under Hemberedskap. Kanske onödig kommentar men där pratar vi mer om vad och hur vi ska klara olika slags kriser.)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #13 skrivet: 12 aug-17 kl 23:11 »
Många konserver klarar åtskilliga cykler av frysning och tining utan problem. Bönor är en av dem som inte blir så trevliga av sån behandling.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #14 skrivet: 12 aug-17 kl 23:22 »
Gräver du en meter så är det frostfritt djup i största delen av Sverige de flesta åren. 2 meter frost är väldigt ovanligt.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #15 skrivet: 13 aug-17 kl 08:30 »
Ja, i skogen går inte tjälen djupt och det blir bara några minus i den så det är inte säkert att konservburkarna fryser över huvud taget även om de skulle fastna i tjälen. Men behöver du burkarna när det är tjäle så blir det ett helsike att få upp dem ;D

Eugen

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #16 skrivet: 13 aug-17 kl 13:12 »
Mitt tips är att fundera i termer av näringstäthet. Vita bönor tar mycket plats i förhållande till energiinnehållet. Plus problemen med rost m.m. Bättre något som är kompakt med fett och proteiner. (du skrev väl kanske inte vita bönor, men jag tänker på konserver i allmänhet)

Läste på en amerikansk preppingsida att man kan göra något sorts indian-mojs genom att torka kött och tillsätta djurfett/ister. Ska hålla i en evighet. Eller bara kokosfett och beer jerky. Du vill maximera innehållet av näring per volym.

Och så kan du gräva ned detta t.ex. i förslutna glasburkar från IKEA, som borde minimera risken att något rovdjur uppfattar doften - vad tror ni om det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #17 skrivet: 13 aug-17 kl 14:27 »
Sen är frågan hur mycket kostnader och arbete man ska lägga ner på att förbereda mat för lagring, jämfört med att ta vara på mat som ändå finns tillgänglig ovanför markytan i samma skog där man har tänkt gräva ner sitt lager.

Många av de här preppingsysslorna känns som rena tidsfördrivsprojekt i stil med modelljärnvägsbygge, och ofta hakar man upp sig på ett enda katastrofscenario (eller kanske bara en del av det) som man förbereder sig för och tänker inte på att en privat försörjningsberedskap måste vara ganska brett inriktad för att klara olika slags kriser. Det kan också hända att man t ex bara tänker på att lagra mat och inte har funderat över möjligheterna att värma och laga till den, tillgång till dricksvatten och bostad osv. Man kanske bara har funderat på överlevnadsstrategier som fungerar en viss årstid och vid en viss typ av väderlek. Man kanske inte har funderat på hur många av ens anhöriga som kommer att vilja dra nytta av ens förberedelser i ett krisläge.

Hur man än gör, så bör man se till att hålla omsättning på sitt lager och inte förvänta sig att sådant som har lagrats flera år är i användbart skick. Hur väl konservering eller torrhållning än är gjord så kan man inte komma ifrån att animaliska och vegetabiliska fetter bryts ner och härsknar med tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #18 skrivet: 13 aug-17 kl 18:54 »
Ja man skall väl inte gå och gräva ned vad som helst. Men är man orolig och vill vara lite extra förberedd så är det säkert bra att gräva ned lite väl valda varor som både håller länge och kan komma att vara bristvaror vid en kristid. Plastdunkar håller en evighet i backen, och lägger man i en försvarlig mängd torkmedel så klarar sig t ex pasta och ris väldigt länge. Salt, socker och matolja är väl också hållbart i dunk under jord. Och om det ligger 5 st 25 liters dunkar med matvaror nedgrävda i en skog för att en prepper har blivit senil (eller inte klarat sig när krisen kom) så är det ju ingen större skada, större slöserier sker ideligen i vårt samhälle.

Man kanske skulle gräva ned en flaska whisky ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #19 skrivet: 13 aug-17 kl 19:53 »
Man kanske skulle gräva ned en flaska whisky ;D
När du kommer på det om trettio år och gräver upp den kan du sälja den dyrt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser