Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol i bensinmotor.  (läst 18752 gånger)

Broberg

  • Gäst
Etanol i bensinmotor.
« skrivet: 04 jul-12 kl 19:55 »
Pga biljävlen är så törstig har jag börjat blanda E85 i bensinen, lite efterhand. Ligger på drygt 40% nu och bilen går bättre än med ren bensin, så jag tänkte fortsätta att öka så mycket det går.

Vad kan hända, mer än att jag sparar massa pengar? Fakta och inga myter. Någon som vet?

Bilen är en Kia Sportage -95. Tyskimport.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 20:05 »
Kul!! :)

Händer, det händer inget.  Folk säger att det blir skador si eller så. Har aldrig haft ens en havererad katalysator, som vissa tjatar om ska hända.
  Men det som händer är ju att blandningsförhållandet ändras och därmed avgassammansättningen. 
So what ???   Jag brukar blanda i mer å mer tills den börjar gå illa.  Då vet jag hur det är på just det exet av fordon och håller mig däromkring sen, tex 2/3 E85.   
Orkar man plana toppen en bit så går de bättre och snålare på E85-blandning o:)

Jag började tanka Etanol kring 1992 tror jag, fanns då en mack i Gbg som hade jättebilligt.  Åkte dit då med alla dunkar jag hade och tankade några hundra liter i stöten.
Har kört sen dess, ibland lite inblandning, ibland enbart E85.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 20:24 »
Kul!! :)

Händer, det händer inget.  Folk säger att det blir skador si eller så. Har aldrig haft ens en havererad katalysator, som vissa tjatar om ska hända.
  Men det som händer är ju att blandningsförhållandet ändras och därmed avgassammansättningen. 
So what ???   Jag brukar blanda i mer å mer tills den börjar gå illa.  Då vet jag hur det är på just det exet av fordon och håller mig däromkring sen, tex 2/3 E85.   
Orkar man plana toppen en bit så går de bättre och snålare på E85-blandning o:)

Jag började tanka Etanol kring 1992 tror jag, fanns då en mack i Gbg som hade jättebilligt.  Åkte dit då med alla dunkar jag hade och tankade några hundra liter i stöten.
Har kört sen dess, ibland lite inblandning, ibland enbart E85.

Tackar, tackar! Då får man se hur mycket E85 den klarar då  :)

Skogsola

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 21:43 »
Brukar köra 50/50 i Fiat Strada -02 och Ford Escort -98

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 22:21 »
Låter bra detta. Får se hur mycket hon kan ta.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 23:22 »
Så länge motorn går bra och motorelektronikvarningslampan inte tänds, så behöver du inte bekymra dig överhuvudtaget.

Vanliga symptom om man börjar komma utanför gränsen för hur mycket blandtankning bilen klarar av är t ex svajande tomgång, dålig segdragningsförmåga eller att motorn inte tycker om plötsliga gaspådrag. Kör man vidare på det sättet är det ingen risk för motorskador, men i och med att systemet inte klarar att lambdareglera som det ska så får man räkna med att bilen blir underkänd vid besiktning om man inte häller i lite mer bensin då. Och så ska man ju vara medveten om att utsläppen av kväveoxider ökar kraftigt när motorn går på för mager blandning (men det är ändå ingen risk att en magerkörd bensin/etanol-motor ens kommer i närheten av de kväveoxidutsläpp som är tillåtna för dieselbilar).

Om den har ett vanligt OBD-II -uttag så kan det vara intressant att koppla in en OBD-kabel och dator för att hålla ett öga på om det dyker upp några felkoder eller andra intressanta saker.

Det kan vara lämpligt att du inhandlar ett nytt bränslefilter och lägger det i beredskap. Om det finns mycket hartsavlagringar från gammal bensin i tanken (risken för detta är störst om bilen någon gång i tiden har stått länge, t ex osåld hos bilhandlare ett år eller så), så kan hartsen lösas av E85 och förr eller senare sätta igen bränslefiltret. Om något sådant ska hända så brukar det hända några veckor eller månader efter att man har börjat blandtanka.

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 23:37 »
Ok. Tack. Får se vad som händer på sikt, om något nu händer.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 12:10 »
Håll oss gärna uppdaterade. Har aldrig provat i min skrothög, men tänkt tanken någon gång ibland...

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 12:55 »
I de tre gamla förgasarbilar jag provat E85 tycks de klara uppemot 30% utan att gå allt för illa. En insprutningsmotor med lambdareglering klarar rimligen högre procent. Vad jag förstått finns inget mekaniskt hinder mot att tanka ren E85 i en sådan bil men elektroniken vill förmodligen inte vräka på hur mycket bränsle som helst för att kompensera om inte insprutningen från början designats med etanol i åtanke.

För mig som kör gammelbilar och dessutom sådana med gjutjärnstoppar utan härdade ventilsäten är största oron att allt för mycket E85 ska försämra smörjeffekten av det blyersättningsmedel som behövs. Volvovalpens B20-motor sägs vara ganska tålig mot misshandel medan vardagsbilen, en Saab V4, är väldigt känslig. Enligt trovärdiga saabkännare är det bara blyersättning från Motul och Red Line som håller måttet och kan fördröja säteshaverierna. Det som säljs på mackarna är ofta mer eller mindre skit men duger bra till en Volvo B18/B20.

Jag talade för ett tag sedan med Torbjörn om att inblandning av E85 till en förgasarmotor faktiskt kan SÄNKA förbrukningen. Minns inte hur förklaringen löd men det lät rimligt. Jag hade uppmätt en smått fantastiskt minskad förbrukning men fortsatta provar har pekat på mätfel och jag ligger nu och snittar på exakt samma förbrukning vid 30% E85 som med ren bensin. Om jag inte grovräknar helt fel innebär detta en minskad milkostnad med ca 10%. Bilen går dock en smula ryckigt och tjuvstannar ofta när den varmstartas efter 10-20 minuters paus. Vid ungefär samma procent E85 är volvovalpen mer hopplös. Gissar det beror på vilka marginaler olika förgasare har, alltså hur fet blandning de ger.

Det måste så klart vara ett visst överskott av bränsle på en förgasarmotor om den ska klara att gå bra även i vinterkylan. Gissar det är denna marginal man kan utnyttja genom att späda i en lagom mängd E85.

En lösning jag funderat på för körning av förgasarmotor på ren E85 året runt är att montera dubbla förgasare som kan användas växelvis. -Den ena för bensin, den andra bestyckad för E85. Sedan en liten nöd-tank för bensin och E85 i den stora. Blir det trubbel kan man alltid köra på bensin utan att behöva dränera flottörhuset vid växling mellan bränslena.

Då är jag framme vid den stora avgörande frågan: Om man bestyckar om en förgasare med lagom mycket större munstycken för E85, kommer bilen då att gå lika fint på ren E85 som tidigare på bensin? Hur blir det med start i kallare väder?

En fiffigare lösning än att krångla med dubbla förgasare vore kanske att ha bensin som startbränsle i en liten separat tank och med hjälp av ventiler se till att koppla över till bensin de sista minutrarna av körningen så man alltid har ren bensin till nästa kallstart. Alternativt ordna ett returrör i botten på flottörhuset så att man med elpump kan byta bränsle vid en tjurig kallstart. Att motorn går fett och dyrt på bensin behöver ju inte vara något problem annat än vid besiktningen om man ändå kör mest på E85.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #9 skrivet: 05 jul-12 kl 22:01 »
Det finns en del bensinbilar med lambdareglering som åtminstone nästan klarar 100 % E85 utan problem. I synnerhet gäller detta VW och Audi med centralinsprutning (framför allt 1,8 l 90 hk-motorerna), en hel del Opelmodeller före ca 1993, och många Renault från omkring 2000.

Tillgängliga erfarenheter verkar peka på att E85 är snällare mot ventilsäten av tvivelaktig kvalitet än vad blyfri bensin är, så det finns nog chans att man kan klara sig helt utan blyersättning även i en relativt känslig motor.

Separata bensin- och E85-förgasare finns det många som har fungerat på men det blir nog i praktiken för omständligt och skrymmande att få plats med sådana anordningar. Ett sätt att få en extra säkerhet för kallstart som en del har provat med gott resultat är att ha en fast monterad startgas- eller gasolflaska med en slang till lämplig nippel på insugningsröret och reglage som man kommer åt inifrån förarplatsen.

Man får nog räkna med mycket förgasarlabbande innan man får motorn att gå helt perfekt på E85 under alla förhållanden. Förutom att öka huvud- och tomgångsmunstycken så kan det tänkas att accelerationspumpen behöver ge mer bränsle. Fullgasanrikning klarar man sig dock utan på E85. Det är också bra för körbarheten att få till så mycket luftförvärmning som bara går att åstadkomma, det går åt mycket energi för att förånga etanol.
Oftast blir det inga större kallstartproblem på en förgasarmotor med manuell choke, dock har jag själv inga större erfarenheter från det området.


PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #10 skrivet: 06 jul-12 kl 00:34 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #11 skrivet: 06 jul-12 kl 00:41 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?

30 % E85 bör gå utan vidare, kanske upp mot 50 %. Eventuella driftstörningar eller tända varningslampor märks ju tydligt. När man provar med olika blandningar kan det vara lämpligt att inte tanka helt fullt och ha en reservdunk med bensin med sig, så är det lätt gjort att öka på bensinhalten i blandningen om det behövs.
Ska man köra en sådan bil på 100 % E85 så krävs dock en konvertering, exempelvis med ett s k piggybacksystem. Jag monterade ett sådant (Flexitune Auto X4) på en tidig S80 i våras, det är förmodligen ganska precis samma motor som i din V70, och den installationen har vad jag vet skött sig utmärkt sedan dess. Dock har åtminstone den S80'n en ovanlig typ av lambdasond vilket gör att det inte är möjligt att utnyttja piggybacksystemets automatiska omställning mellan etanol- och bensinläge, utan det får man göra manuellt med en omkopplare.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #12 skrivet: 06 jul-12 kl 00:44 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?
Bara att testa, vad väntar du på? :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

 

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #13 skrivet: 06 jul-12 kl 00:48 »
Kör picasso på ca40% etoh och skoda pickup på ca60% utan problem. Båda med lamdasond och utan probs än. Det börjar hacka vid typ 2/3 etoh men då är det bara tanka i mer bensin.
Sökte som tusan angående registrerade skador på besinbilar körda på etanol men det verkar inte finnas något alls utan bara vara varningar enligt försiktighetsprincip. Det jag hittade var motormännens ordförande som uttalade sig och sa att han inte visste om några kända fall av skador pga etoh i bensinbil (hur mycket det nu säger).

Verkar lite som storbolags skräckpropaganda när det varnas så mycket Oo
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #14 skrivet: 06 jul-12 kl 08:18 »
Mycket av varningarna och skräckpropaganden grundas på dels missförstånd och dels mycket gamla dåliga erfarenheter.

Många har svårt att inse att etanol och metanol är två helt olika saker och tror att problem som har med metanol att göra (t ex korrosion som följd av att billig metanol nästan alltid är förorenad av organiska syror) även skulle gälla för etanol.

Under andra världskriget försökte japanerna använda etanol som flygbränsle, vilket inte alltid gick så bra. Efter kriget när USA ockuperade Japan, dammsögs landet på information som kunde tänkas vara av intresse, och den publicerades sedan av amerikanska myndigheter. Där fanns ett antal rapporter om de där etanolförsöken. Främsta orsaken till misslyckandet var problem som hade med krigstiden att göra, t ex att utrustning på etanolfabrikerna var tillverkad av olämpligt material som bidrog till olika metalljoner i etanolen, samt att bränslet fraktades till flygbaserna i tankfartyg där man ofta inte hade tid att göra ren tankarna ordentligt mellan olika frakter, ofta blev etanolen förorenad av saltvatten som hade använts som barlast.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #15 skrivet: 06 jul-12 kl 09:22 »
Bara att testa, vad väntar du på? :D

Lite försiktig då jag inte vet om det kan orsaka problem i bilen...  ;)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #16 skrivet: 06 jul-12 kl 09:50 »
CADDY-99 40% E85 utan tillvänjning, perfa. Tack för tipset.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #17 skrivet: 06 jul-12 kl 09:51 »
Drygt 50 % nu i Kian utan konstigheter.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #18 skrivet: 06 jul-12 kl 17:03 »
Sen får man nog räkna med att förbrukningen går upp någon procent men när jag jämfört och räknat på det tror jag jag gör ca 2kr litern på att köra mixat.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #19 skrivet: 06 jul-12 kl 18:05 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser