Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Större hönshus på enklast sätt?  (läst 1277 gånger)

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
Större hönshus på enklast sätt?
« skrivet: 25 mar-19 kl 20:05 »
Hej,

Har sedan tidigare ett mindre hönshus om dryga 6kvm för en mindre grupp höns.

Dock har ju dessa charmiga djur gjort att jag vill hålla fler av dom. Har en tomt om dryga 5000kvm att röra mig med för tillfället.

Har inga andra uthus egentligen heller som skulle passa som hönshus så det blir till att bygga nytt. Men en vill ju göra det billigt, enkelt men ändå hållbart och lättstädat.

Säg att en vill hålla ca 100 vuxna höns i varierande storlek, har ni några tips om lämpligt sätt att bygga detta på ett enkelt och ekonomiskt sätt? Betongplatta hade ju varit guld men det drar snabbt iväg i pengar då med markarbeten och liknande.

Fler mindre hus kanske som står på plintar?

Ja spåna på helt enkelt gott folk! :)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Större hönshus på enklast sätt?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-19 kl 17:49 »
Jag vet inget om att bygga, men att ha flera olika hönshus tror jag är en utmärkt idé.

Finns ju tillfällen när man vill separera grupper, ha olika tuppar t.ex., olika avelsgrupper, eller att vissa individer inte kan vara sams.

Kanske också ett hönshus en bit bort om någon bör vara i karantän för smitta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser