Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  små kor i NV Skåne på 50 talet?  (läst 1487 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
små kor i NV Skåne på 50 talet?
« skrivet: 08 okt-05 kl 22:10 »
Det fanns små kor bla i NV Skåne, tills åtminstone till 50-talet.
Såg några som barn, och har foto på dem, dessutom finns en avbildad med sin stolte ägare på en tavla gjord av en knappast välkänd konsnär i mitt hem. De är inte helt olika dem som finns i Ängelholm, fast jag tror att de gamla försvunnit och det rör sig om nyavel. De nådde med ryggen strax över midjan på en vuxen person.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

peter

  • Gäst
SV: små kor i NV Skåne på 50 talet?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-05 kl 12:40 »
till skytten

kunde de varit en bohus kulla en lokal variant av fjällkon mån tro som du har på tavlan eller en lokal variant av rödkullan också kallad bohuskulla mvh peter

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: små kor i NV Skåne på 50 talet?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-05 kl 15:16 »
Har skickat en bild av den ko jag nämnde tidigare, till Ronny, ska försöka ladda upp en bild här oxå, men den tillåts inte vara så stor.

Beträffande effektiva kor, så är tom en get effektivare att producera mjölk än en modern ko, om hänsyn tages till naturresurser och inte pris/löneläge. Lantraserna utvecklades för att vara effektiva för sin tid, en modern ko skulle nog stå sig slätt på 1800-talet. Bevarandet är viktigt, de moderna korna har en smal genetisk bas, och lantrasernas gener kan behövas i framtiden, då förutsättningarna som finns idag inte gäller.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (2 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser