Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder för steriliserade katter i storsäck  (läst 2361 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
Foder för steriliserade katter i storsäck
« skrivet: 18 jul-18 kl 18:10 »
Vi har fyra katter, så det funkar dåligt att köpa småpåsar på typ 3 kg med foder. Men var hittar jag större påsar med foder för steriliserade katter? Eller finns det inte, så man måste dutta med massa småpåsar? Eller köpa "vanligt" foder? :-\
Granngården har inte (eller jo, en sort som kostar 50 kr/kg....eh...).
Mjau har inte.
Friskies har inte.

Har inte riktigt råd med specialfoder från veterinären som kostar multum (även om det säkert är bra och så).

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #1 skrivet: 18 jul-18 kl 18:51 »
Google på steriliserat kattmat


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #2 skrivet: 18 jul-18 kl 19:58 »
Google på steriliserat kattmat


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Då hittar jag småpåsar från vanliga märken eller svindyra specialmärken som inte finns i vanliga butiker. Därför frågar jag här. :)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #3 skrivet: 18 jul-18 kl 20:32 »
Granngårdens eget märke finns på storsäck, är tämligen billigt, gjort på svenska råvaror och faktiskt riktigt vettigt (låg spannmålshalt bl.a.) näringsmässigt för katter. Läs innehållsförteckningen.

https://www.granngarden.se/kattmat-granngarden-not-13-kg/p/1243690

Vi har också 4 st steriliserade katter (tre äkta bondkatter och en blandraskatt/hittekatt från katthem). De går ute och fångar möss om dagarna, och är inne på natten (alla kommer inte alltid). På vintern går den äldsta bara ut någon enstaka gång, de andra är gärna ute.

Det har mått bra i flera år på Granngårdens foder, ingen har överviktsproblem eller några hälsoproblem. Samtliga är honor. Den äldsta är 13 år, sedan så är en 7 år och två är 3 år.

Jag tycker det är ett bra budgetalternativ till de svindyra märkesfodren.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #4 skrivet: 18 jul-18 kl 21:10 »
Granngårdens eget märke finns på storsäck, är tämligen billigt, gjort på svenska råvaror och faktiskt riktigt vettigt (låg spannmålshalt bl.a.) näringsmässigt för katter. Läs innehållsförteckningen.

https://www.granngarden.se/kattmat-granngarden-not-13-kg/p/1243690

Vi har också 4 st steriliserade katter (tre äkta bondkatter och en blandraskatt/hittekatt från katthem). De går ute och fångar möss om dagarna, och är inne på natten (alla kommer inte alltid). På vintern går den äldsta bara ut någon enstaka gång, de andra är gärna ute.

Det har mått bra i flera år på Granngårdens foder, ingen har överviktsproblem eller några hälsoproblem. Samtliga är honor. Den äldsta är 13 år, sedan så är en 7 år och två är 3 år.

Jag tycker det är ett bra budgetalternativ till de svindyra märkesfodren.

Vi har provat det och katterna gillar det. Dessutom var det bekvämt att alltid ha foder hemma istället för att alltid behöva komma ihåg att köpa nya småpåsar.
Vi har två honor och två hanar och de verkar leva väldigt snarlika liv som era. :)
Mina katter har inte heller några viktproblem, snarare att en av tjejerna är lite tunn (men hon är inte intresserad av mat, helt enkelt). Nackdelen med steriliserad-foder är att det är lightfoder då steriliserade katter tydligen har lättare att gå upp i vikt, men det gäller såklart inte alla.

Lingonberry

  • Gäst
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #5 skrivet: 18 jul-18 kl 21:12 »
Har kattorna några överviktsproblem osv? Om inte, så finns det ingen anledning till att hålla på med specialfoder, även om tillverkarna gör allt för att få djurägarna att tro det. Den dagen de kan bevisa att det finns speciella kattungemöss i naturen, då ska jag börja ge mina kattungar kattungefoder. ;)

Min äldsta katt blev 24 år, han levde enbart på strömming de sista åren (grannen var fiskare, så det var kisses val, inte mattes), enligt alla "sanningar" om djurkost som snurrar runt på nätet skulle han väl dött efter någon vecka på den kosten.

Vad jag menar är att ta det lugnt, på vintern brukar alla katter lägga på sig, sedan på sommaren går de ner i vikt när de ränner ute, men går dina inte ner i vikt då, då kan du börja fundera på kostomläggning. Veterinärfoder är faktiskt inte så himla bra, de brukar ha alldeles för mycket kolhydrater (vilket katter blir tjocka av).

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #6 skrivet: 18 jul-18 kl 21:24 »
Har kattorna några överviktsproblem osv? Om inte, så finns det ingen anledning till att hålla på med specialfoder, även om tillverkarna gör allt för att få djurägarna att tro det. Den dagen de kan bevisa att det finns speciella kattungemöss i naturen, då ska jag börja ge mina kattungar kattungefoder. ;)

Min äldsta katt blev 24 år, han levde enbart på strömming de sista åren (grannen var fiskare, så det var kisses val, inte mattes), enligt alla "sanningar" om djurkost som snurrar runt på nätet skulle han väl dött efter någon vecka på den kosten.

Vad jag menar är att ta det lugnt, på vintern brukar alla katter lägga på sig, sedan på sommaren går de ner i vikt när de ränner ute, men går dina inte ner i vikt då, då kan du börja fundera på kostomläggning. Veterinärfoder är faktiskt inte så himla bra, de brukar ha alldeles för mycket kolhydrater (vilket katter blir tjocka av).

Grabbarna har lite kastreringshäng i ljumskarna (alltså lös hud, ej fett) som de fick efter kastreringen, men de är långa och slanka i kroppen i övrigt fast de är rätt matfriska.
Ena tjejen är lite tunn, men hon är liten och nätt i sig själv och har inte något intresse för mat. Andra tjejen är lite större (norskt i henne), men det är mycket fluff, haha!
Det är väl mest urinsten och njurtrassel som jag oroar mig för. En tidigare katt som jag fick från ett katthem med totalt okänd bakgrund och ålder hade jag bara tre år innan hon avled av något njurproblem. Jag lät kastrera henne, men minns inte om hon fick spec.kost för det....? Vad hon ätit tidigare i livet är okänt, hon kom från en koloni.

Vad tror ni om att ge blötmat för att få i dem mer vätska nu? Nu när det är tusen grader varmt hela tiden så försöker jag ge blötmat med extra vatten i och de äter/dricker upp alltsammans (mest grabbarna). Annars får de bara blötmat någon gång ibland som lite godis.

 

Lingonberry

  • Gäst
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #7 skrivet: 18 jul-18 kl 22:29 »
Grabbarna har lite kastreringshäng i ljumskarna (alltså lös hud, ej fett) som de fick efter kastreringen, men de är långa och slanka i kroppen i övrigt fast de är rätt matfriska.
Ena tjejen är lite tunn, men hon är liten och nätt i sig själv och har inte något intresse för mat. Andra tjejen är lite större (norskt i henne), men det är mycket fluff, haha!
Det är väl mest urinsten och njurtrassel som jag oroar mig för. En tidigare katt som jag fick från ett katthem med totalt okänd bakgrund och ålder hade jag bara tre år innan hon avled av något njurproblem. Jag lät kastrera henne, men minns inte om hon fick spec.kost för det....? Vad hon ätit tidigare i livet är okänt, hon kom från en koloni.

Vad tror ni om att ge blötmat för att få i dem mer vätska nu? Nu när det är tusen grader varmt hela tiden så försöker jag ge blötmat med extra vatten i och de äter/dricker upp alltsammans (mest grabbarna). Annars får de bara blötmat någon gång ibland som lite godis.

Katter som levt vilt har ofta i perioder svultit och kan få problem pga det. Men är du rädd för njursten, så ska du ju egentligen skippa torrfodret helt.

Ja, att ge blötmat är en bra idé nu när det är varmt. Eller lite rå kyckling (innehåller massor med vatten, tänk på hur blött det brukar bli när man steker sån köpekyckling).

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #8 skrivet: 19 jul-18 kl 15:20 »
Jag brukar köpa köttrikt kvalitetsfode , Arcana eller Orijen, men oftast när det är nedsatt pris pga kort datum. Igår fanns det en 5,6 kg påse med Orijens för 280 kr. I våras köpte jag två 7-kilos påsar med Orijens för ca 350 kr styck. Det är inte specialfoder för kastrater men det är köttrikt och innehåller inget spannmål alls.

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #9 skrivet: 19 jul-18 kl 21:19 »
Grabbarna har lite kastreringshäng i ljumskarna (alltså lös hud, ej fett) som de fick efter kastreringen....

… Vad tror ni om att ge blötmat för att få i dem mer vätska nu? Nu när det är tusen grader varmt hela tiden så försöker jag ge blötmat med extra vatten i och de äter/dricker upp alltsammans (mest grabbarna). Annars får de bara blötmat någon gång ibland som lite godis.

Jag köper mat till mina katter ifrån zooplus.se  De har även andra märken än vad vi svenskar är vana vid. Gratis hemleverans om man handlar för 499 kr (annars frakt 49 kr). Har aldrig haft några problem med denna hemsida. Har handlat där i fyra-fem år. Mat, leksaker, klösträd. Har ringt och pratat med dem en gång (de pratar svenska) vid en försenad leverans och då skickade de nya sändning samma dag. Det resulterade i att jag (tack PostNord) fick den sena leveransen och den nya leveransen samma dag.


Katter är ursprungligen ökendjur. Och har därför möjlighet att ha en omvänd kamelpuckel på magen. Är det den som du menar är kastreringshäng? Om du tittar på bilder på tigrar så ser du att de har samma mage. Den brukar även på katter kallas för tigermage. Det är en fettreserv som de precis som kameler kan omvandla till vätska vid vattenbrist. Det är därför katter ibland klarar sig "bra" om de blir instängda. Min ena honkatt är normalviktig och så har hon en tigermage som "skvalpar" när hon går. Och jag är överlycklig över den.  ;D


Om dina katter äter blötmat hade jag satsat att bara ge det eller 50/50. Blötmat (skriver hon som äger två njursjuka katter) är bättre för katter att äta. Då får de mer vätska i sig än vid torrfoder + vatten vid sidan av. Mina katters veterinär vill att de ska äta blötmat bara (på grund av vatten- och proteinmängden). Men de tvärvägrar. Så det får bli torrfodret (finns massor att välja på på zooplus) för njursjuka katter. Så om dina katter äter blötmat kör på det. Och kan du sedan öka på mängden vätska i. Det är ju helt underbart!!!
Tant inte fru, om jag får be. :D

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Foder för steriliserade katter i storsäck
« Svar #10 skrivet: 19 jul-18 kl 22:30 »
Jag köper mat till mina katter ifrån zooplus.se  De har även andra märken än vad vi svenskar är vana vid. Gratis hemleverans om man handlar för 499 kr (annars frakt 49 kr). Har aldrig haft några problem med denna hemsida. Har handlat där i fyra-fem år. Mat, leksaker, klösträd. Har ringt och pratat med dem en gång (de pratar svenska) vid en försenad leverans och då skickade de nya sändning samma dag. Det resulterade i att jag (tack PostNord) fick den sena leveransen och den nya leveransen samma dag.


Katter är ursprungligen ökendjur. Och har därför möjlighet att ha en omvänd kamelpuckel på magen. Är det den som du menar är kastreringshäng? Om du tittar på bilder på tigrar så ser du att de har samma mage. Den brukar även på katter kallas för tigermage. Det är en fettreserv som de precis som kameler kan omvandla till vätska vid vattenbrist. Det är därför katter ibland klarar sig "bra" om de blir instängda. Min ena honkatt är normalviktig och så har hon en tigermage som "skvalpar" när hon går. Och jag är överlycklig över den.  ;D


Om dina katter äter blötmat hade jag satsat att bara ge det eller 50/50. Blötmat (skriver hon som äger två njursjuka katter) är bättre för katter att äta. Då får de mer vätska i sig än vid torrfoder + vatten vid sidan av. Mina katters veterinär vill att de ska äta blötmat bara (på grund av vatten- och proteinmängden). Men de tvärvägrar. Så det får bli torrfodret (finns massor att välja på på zooplus) för njursjuka katter. Så om dina katter äter blötmat kör på det. Och kan du sedan öka på mängden vätska i. Det är ju helt underbart!!!


De är sådär-förtjusta i blötmat. Helt ok, men inte wow.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser